یکشنبه ۳ تیر ۱۳۹۷

وضعیت های پروژه های عمرانی بندر چابهار سال 95

 الف:پروژه های احداثی

کد پروژه   عنوان پروژه  پیشرفت فزیکی    برنامه ای  پیشرفت فزیکی    واقعی    پیشرفت ریالی   برنامه ای          پیشرفت ریالی واقعی  
 330074  احداث ساختمان های عملیاتی بندر شهید بهشتی چابهار  100%  94%  100%  83%
 330095  احداث مرکز نگهداری مواد مقابله با آلودگی نفتی و تجهیز مرکز موجود 100%   80%  100%  67%
 30096  احداث ساختمان پاس کشتی ها در بندر شهید کلانتری  100%  85%  100%  67%

 

ب:پروژه های منجر به PMتعمیراتی:

کد پروژه   عنوان پروژه  پیشرفت فزیکی    برنامه ای  پیشرفت فزیکی    واقعی    پیشرفت ریالی   برنامه ای          پیشرفت ریالی واقعی  
 330143 تعمیرات اساسی پستهای برق بنادر شهید بهشتی و کلانتری و اورهال شبکه روشنایی اسکله های نصب سریع
 100%  100%  100%  98%
 330171 تعمیرات اساسی ساختمانهای اداری بندر کلانتری و ساختمان طرح و توسعه فعلی و ساختمان آموزش و ترمیم منبع هوایی و منهولهای فاضلاب
60%   27%  60%  14%
 330169 تعمیرات اساسی منجر به PM تاسیسات مکانیکی بندر چابهار 
 97%  37%  95%  25%
 330172  تعمیرات اساسی منجر به PM برج های روشنایی بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری  100%  80%  95%  60%
 330102  پروژه های ضروری و پیش بینی نشده  .........  100%  50%  60%

 

پ:پروژه های مطالعاتی

کد پروژه   عنوان پروژه  پیشرفت فزیکی    برنامه ای  پیشرفت فزیکی    واقعی    پیشرفت ریالی   برنامه ای          پیشرفت ریالی واقعی  
 330112 مطالعه برق رسانی توسعه بندر شهید بهشتی
 100%  100%  100%  90%
 330114 تعمیرات اساسی ساختمانهای اداری بندر کلانتری و ساختمان طرح و توسعه فعلی و ساختمان آموزش و ترمیم منبع هوایی و منهولهای فاضلاب
100%   40%  100%  17%
 330142 مطالعه فاز 1 و فاز 2 ساماندهی اراضی توسعه بندر شهید بهشتی
 100%  50%  100%  50%
 330115 مطالعات پروژه های تعمیرات اساسی منجر به PM بندر چابهار
 .......... ..........  ........  .......
 330190 مطالعه آبیاری قطره ای فضای سبز بندر و کوی بندر و سیستم اطفاء حریق بندر شهید کلانتری
 .........  .........  ........  .......

 

ت:پروژه های سرمایه گذاری:

نام شرکت  عنوان پروژه مبلغ قرارداد مدت قرارداد به سال تاریخ ابلاغ        پیشرفت فزیکی   پیشرفت ریالی   
فنی و مهندسی اقلیم پهلوان اجاره بلند مدت اماکن و تاسیسات به منظور سرمایه گذاری در زمینه نصب دستگاههای  RO   و تولید آب شرب
46762  15 1392/11/20  100%  ..........
 مرجان شمال جنوب اجاره اراضی جهت احداث مخازن نگهداری فراورده های نفتی (به صورت فازبندی و B.O.T)
91123  15 1393/9/12  30% 40000 
انبار ها و پایانه های توسعه نگین مکران اجاره بلند مدت  اراضی جهت احداث خطوط لوله انتقال، مخازن و انبار سرپوشیده محصولات پترو شیمی (B.O.T)
 7178000  20  1394/5/6  1%  2000
بهبود صنعت بیرجند اجاره اراضی به منظور احداث مخازن نگهداری فراورده های نفتی قیر(B.O.T)
 39786 15  1395/3/12 0%  1100
رز سفید اجاره اراضی پشتیبانی در احداث انبار سرپوشیده و مکانیزه و بهره برداری آن به صورت (B.O.T)
 258496 18  1395/3/16  0%  1000

 

س:پروژه های انجام یافته:


کد پروژه  عنوان پروژه پیشرفت فزیکی واقعی پیشرفت ریالی واقعی
330125 تکمیل روسازی بارانداز کانتینری بندر شهید کلانتری
100% 100%
 330113 تکمیل و اتمام اجرای آسفالت جاده دسترسی اسکله یکصدهزار تنی بندر شهید بهشتی  99.5% 99.

مقدمه:

لایروبی عبارت است از استخراج یا جا به جایی خاک یا سنگ در بستر دریا، رودخانه، بنادر و ... به طور معمول فعالیت های لایروبی به دو صورت انجام می شود، لایروبی احداث که برای بار اول انجام می شود و لایروبی به منظور نگهداری که به دو شکل ادواری و منظم است.

 

لایروبی

 

تاریخچه عملیات لایروبی:

ضرورت لایروبی قنات‌ها جهت دستیابی  به منابع آب شیرین به زمانهای بسیار دور برمی‌گردد. اما ضرورت لایروبی آبراه‌ ها به زمانی می‌رسد که بشر با ساخت شناور اقدام به حمل بار و مسافر در رودخانه‌ها و سواحل نمود. سابقه لایروبی در رودخانه‌هایی مانند نیل، دجله و ایندوس به هزاران سال پیش مربوط می‌شود. ایجاد کانالی بین دو رود دجله و فرات و ایجاد کانال بین رودخانه نیل و دریای سرخ که هر دو به حدود ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد، در مراجع تاریخی آمده است. احداث کانال بین رودخانه نیل و دریای سرخ توسط نیکائو دوم آغاز شد و پس از یکصد سال توسط داریوش پادشاه ایران کامل گردید. این لایروبی‌ها عمدتاً توسط پیاده نظام و اسیران جنگی انجام می‌شده است.لایروبی و افزایش عمق کانال‌ها و رودخانه‌ها برای رفت و آمد بهتر شناورها در ابتدا بوسیله بهم زدن و مخلوط کردن مواد بستر و استفاده از انرژی جریان آب برای حمل مواد صورت می‌گرفته است. در رودخانه ایندوس با نصب ساقه درختان به پشت قایق‌های چوبی، گل و لای بستر با آب رودخانه مخلوط شده و جریان آب آن را به فواصل دور انتقال می‌داد.نخستین سیستم‌های لایروبی از شمع و یک سطل بزرگ تشکیل می‌شد. شمع، شناور را در محلی در آب ثابت نگه می‌داشت و مواد بستر دریا با نیروی انسانی در سطلی بزرگ ریخته شده و سپس سطل به سمت ساحل و یا آبهای عمیق کشیده می‌شد. در قرون وسطی نوع پیشرفته‌تری از این وسیله بنام کیف و قاشق(Bag & spoon)  در هلند ابداع شد. این وسیله به سه اپراتور نیاز داشت. یکی از آنها قاشق را در جای مناسبی در بستر قرار می‌داد و شخص دوم به کمک طنابی قاشق را می‌کشید. شخص سوم نیز هدایت و پایداری شناور را برعهده داشت که این کار را با استفاده از ریسمان انجام می‌داد.شناورهای لایروب به مفهوم واقعی آن در پایان قرن شانزدهم در هلند ساخته شد که به آن آسیاب گل یا لجن (mud mill) می‌گفتند. این لایروب دو چرخ بزرگ داشت که مواد لایروبی شده بوسیله یک تیغه از بستر دریا را بالا می‌آورد و آن را بر روی یک سرسرة ناودانی می‌ریخت. لایروب‌های گراب (چنگک‌دار) ابتدا در ایتالیا ساخته شد.با اختراع موتور بخار توسط جیمزوات در قرن هجدهم میلادی تحولی عظیم در صنعت کشتی‌سازی و همچنین لایروبی رخ داد. در سال ۱۸۶۷ اولین لایروب مکنده با نصب یک تیغه(Harrow) در زیر سینه کشتی و استقرار لوله مکنده در زیر بدنه اختراع شد. این لایروب که در نوع خودکارایی بالایی داشت در لایروبی کانال سوئز مورد استفاده قرار گرفت. پس از آن در طول قرن نوزدهم و بیستم میلادی انواع لایروب‌ها از نوع مکنده، بُرنده و کِشنده با استفاده از موتورهای پر قدرت و پمپ‌های سانتریفوژ ابداع شدند که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لایروبی در ایران:

لایروبی در ایران به مفهوم جدید آن سابقه زیادی ندارد. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، سازمان بنادر و دریانوردی برای لایروبی بنادر غالباً از توان و تخصص شرکتهای خارجی بهره می‌گرفت. در قرارداد الجزایر (۱۹۷۰) که جهت رفع اختلاف ایران و عراق در دوران رژیم گذشته بر سر مالکیت اروندرود به امضا رسید. دولت ایران به دلیل نداشتن ناوگان لایروبی، حق لایروبی اروند را به مدت ۵ سال به عراق واگذار کرد و همزمان سازمان بنادر و دریانوردی را موظف به تجهیز ناوگان لایروبی خود نمود. ناوگان لایروبی ایران بتدریج در طول چهاردهه گذشته ایجاد گردید. مشخصات لایروب‌های اداره کل بنادر و دریانوردی بندر امام خمینی (ره)  در جدول ذیل آمده است. لازم به ذکر است که وزارت جهاد سازندگی (جهاد کشاورزی فعلی) نیز مستقلاً چند فروند لایروب از نوع کاترساکش خریداری نمود تا کار لایروبی آبراه بهمنشیر را بانجام رساند.

اهداف لایروبی:

لایروبی اهدافی را در پی دارد که به اختصار شامل عمیق کردن رودخانه ها و یا دریاچه ها و یا حوضچه بنادر ، پر کردن گودی ها در زیر آب یا خشکی ، جایگزینی مواد با کیفیت خوب و مناسب به جای مواد ضعیف در زیر آب.مثلا در ساختمان و ابنیه برای فوندانسیون و احیاء با مواد مناسب و مهمتر از همه توسعه محیط زیست ، استخراج مواد تمیز و قرار دادن روی مواد آلوده به عنوان لایه پوشاننده از آلاینده ها استفاده می شود. زیستگاه هایی وجود دارند که به منظور استخراج و قرار دادن ، مناسب و مساعدتر از زیستگاه هایی مانند زمین های در معرض جزر و مد مداوم کنار ساحل هستند.در بسیاری از نقاط جهان شن و ماسه و لای حاصل از لایروبی ، در آبادسازی و ترمیم نواحی احداث ساحل جزایر مصنوعی و یا ساخت موج شکن ، مورد استفاده قرار می گیرد.

 

انواع لایروبی:

نوع اول به صورت لنگری می باشد که در این حالت شناور لایروب در نقطه مناسب لنگر انداخته و به وسیله لوله کانال هایی به عمق ۲۰ متر و قطر ۷۵ متر حفر می کند. پس با استفاده از نیروی مکش (ساکشن) شن و ماسه و لای وارد لایروب می شود.

 

اما در نوع دوم که لایروب کششی است شن و ریگ های اضافی و لای به بستر دریا برگشت می یابد. در مجموع آن چه حائز اهمیت است برای به حداقل رساندن اثرات زیان آور زیست محیطی و نیز به منظور دستیابی به بیشترین کارایی و بازده در عملیات لایروبی ، توجه به پارامترهای زیست محیطی تا حد زیادی موثر می باشد. باید عملیات لایروبی که گستردگی زیادی در منطقه دارد و تاثیرات زیست محیطی متفاوت نظیر خصوصیات فیزیکی ، شیمیایی و فیزیولوژیکی را دارد، بررسی شود.

لایروبی1

 

مزایای لایروبی:

یکی از مزایای مهم لایروبی افزایش مواد مغذی آب در طی پاشیده شدن آب بر سطح دریا است که موجب افزایش فیتوپلانکتون ها و رشد جلبک ها می شود.

مورد دوم طی انجام عملیات لایروبی در بنادر، علی الخصوص بنادر ماهیگیری، لنگرگاه ها و کانال ها ، باعث افزایش غلظت فلزات سنگین به ویژه در لنگرگاه های حمل مواد نفتی ایجاد می شود. فلزات سنگین از جمله کادمیوم و نیکل ، ناشی از بقایای تخلیه مواد نفتی است که جذب رسوبات دانه ریز می شوند و در حین انجام عملیات لایروبی در داخل آب به صورت معلق در می آیند. این مواد با گذشت زمان به وسیله آب رقیق شده و از غلظت آنها کاسته خواهد شد. ماهیت این مواد بسته به محل لایروبی تا حد زیادی متفاوت است.

بخش لایروبی (Dredging) از جمله قسمت های زیر مجموعه اداره حفاظت و ایمنی دریانوردی است که ملزم به رعایت قوانین سازمان بین المللی دریانوردی  IMO می باشد.

مقدمه:

هیدروگرافی "مطالعه، تفسیر و نقش برداری از اقیانوس ها، دریاها، دریاچه ها و رودخانه ها" تعریف می شود . هیدروگرافی اهمیت ویژه ای در عملیات لایروبی در جاییکه محدودیدیت زمانی و مکانی وجود دارد، دارا می باشد . هیدروگرافی برای تعیین میزان لایروبی و نظارت بر آن پس از انجام لایروبی، مورد استفاده قرار می گیرد. قبل، بعد و در حین عملیات لایروبی لازم است از منطقه مورد نظر هیدروگرافی صورت گیرد. برای ارزیابی میزان لای برداری انجام شده، لازم است نقشه های هیدروگرافی تهیه گردد . انجام عمل هیدروگرافی قبل و در حین لایروبی در تعیین اثرات لایروبی بر محیط زیست دریایی کمک می نماید . هیدروگرافی منطقه تخلیه مواد لایروبی شده قبل از شروع تخلیه مواد و نیز بطور منظم و دوره ای صورت می گیرد .هیدروگرافی قبل از لایروبی برای بررسی دستیابی به اهداف طراحی شده ضروری است و تکرار آن بررسی میزان کم عمقی را نشان خواهد داد. هیدروگرافی های تکراری و دوره ای کمک می کند تا الگوی رژیم رسوب گذاری منطقه و همچنین استفاده اقتصادی از لایروب ها ،صورت گیرد .دقت و سرعت دو عامل ضروری در عمل هیدروگرافی می باشد.

 

 

هیدروگرافی

تجهیزات مورد استفاده در هیدروگرافی:

 1)سیستم موقعیت یاب تفاضلی

هیدروگرافی2

سیستم موقعیت یاب تفاضلی دقت بالا (DGPS)مدل VERIPOSبه همراه سیگنال های تصحیحات RTCM در تمامی پروژه ها به کمک گروه هیدروگرافی جهت موقعیت یابی با دقت سانتی متر مورد استفاده قرار می گیرد.

هیدروگرافی1

سیستم موقعیت یاب تفاضلی علاوه بر سرویس موقعیت یابی که با دقت بین 1 تا 3 متر ارائه می گردد، قادر است اطلاعات Heading، Pitch، Rollو Heaveرا نیز فراهم سازد.

2)سیستم موقعیت یاب زیر سطحی

هیدروگرافی4

سیستم موقعیت یابی زیر سطحی Applied Acoustic Engineeringمدل Easy track USBLبرای تعیین موقعیت تاسیسات، غواص و ROVزیر آبی طراحی گردیده که بصورت Portableمی باشد تا بتوان از آن حتی روی شناورهای کوچک و قایق ها نیز استفاده کرد.

هیدروگرافی3

اکوساندرهای تک فرکانسه و چند فرکانسه در پروژه های مختلف هیدروگرافی با قابلیت تغییر فرکانس مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین قابلیت Portable بودن این امکان را می دهد که بتوان از آنها حتی روی شناورهای کوچک و قایق ها نیز استفاده کرد

بخش هیدروگرافی در اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان:

 بخش آبنگاری(HEYDROGRAPHIC) از جمله قسمت های زیر مجموعه اداره حفاظت و ایمنی دریانوردی است که ملزم به رعایت قوانین بین المللی دریانوردیIMOهمچنین سازمان جهانی IHO هیدروگرافی می باشد.

پروژه های انجام شده:

 

آخرین عملیات هیدروگرافی انجام شده مربوط به حوضچه و کانال دسترسی بندر شهید کلانتری می باشد که عملیات میدانی آن در تاریخ 06/02/1395 به پایان رسید 

پروژه های در دست اجرا:

 

1- انجام عملیات هیدروگرافی به مقیاس 1:20000 با لاین های 100 متری(عمود بر ساحل) تا فاصله یک کیلومتری از خط ساحل (HWL) و در ادامه به مقیاس 1:50000 با لاین های 250 متر به طول 9 کیلومتر (مجموعا فاصله 10 کیلومتری از ساحل) در طول خط ساحل محدوده پروژه

هیدر

 

2- انجام عملیات هیدروگرافی در محدوده خلیج پزم، چابهار و گواتر علاوه بر هیدروگرافی داخل خلیج ، تا فاصله 10 کیلومتری از خط واصل دماغه شرقی به دماغه غربی هر خلیج با فاصله لاین 250 متر(مطابق شکل)

هه

3- برداشت داده های هیدروگرافی حوضچه بنادر و موج شکن های موجود در منطقه مورد نظر با مقیاس 1:2000 (فاصله لاین 10 متر) شامل حوضچه بنادر و فاصله حداقل 300 متری اطراف هر بازوی موج شکن

4- برداشت دادههای هیدروگرافی مسیر کانال دسترسی بندر چابهار به طور کلی با استفاده از مالتی بیم تا عمق 40متری

 

5- انجام عملیات ساید اسکن سونار در کانال دسترسی بندر چابهار تا لنگرگاه و مسیرهای مشکوک به وجود عوارض غیر معمول بستر و یا وجود مغروقه ها

6- انجام عملیات هیدروگرافی کنترلی با فاصله لاینهای حداکثر 5 برابر خطوط اصلی