بیانیه توافق سطح خدمات

بیانه توافق سطح خدمات

اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان

 اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان یکی از ارگانهای پیشرو در زمینه سیستم های مدیریتی در استان بوده و استفاده از فناوری ها و سیستم های مدیریتی روز، همواره یکی از راهبردهای مدیریتی در این اداره کل بوده است. از آنجایی که حمل و نقل دریایی به عنوان مهمترین روش حمل و نقل و ابزار موثر تجارت جهانی، از جایگاه ویژه ای برخوردار است و نظر به افزایش روز افزون مشتریان، ضرورت داشتن مکانیزمی جهت مدیریت موثر مجموعه دریایی و بندری و توسعه تجارت دریایی و حفظ و نگهداری ایمن آبراه ها بیشتر نمایان می شود.

این اداره کل در راستای توسعه دولت الکترونیک و هوشمند سازی اداری، کلیه خدمات الکترونیکی خود از جمله خدمات حوزه دریانوردان، کالای عمومی و کانتینر، شناور، شرکتهای کارگزاری دریایی، بندری، مهندسی، سواحل و بنادر و ... را از طریق پورتال رسمی این اداره کل و سازمان بنادر و دریانوردی ارائه می نماید. 

  مشتریان و مخاطبین محترم می‏توانند در بخش خدمات الکترونیکی پورتال، به کلیه خدمات مذکور دسترسی یابند. پورتال اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان از طریق منوی ارتباط با ما و ثبت و پیگیری نظرات و شکایات شما متقاضیان گرامی با شما در ارتباط می باشد. پورتالاداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان به صورت تمام وقت در دسترس بوده و در صورت بروز هرگونه اشکال، نقص فنی، بروزرسانی و سایر موارد که منجر به از دسترس خارج شدن تارنما می گردد به کلیه مخاطبین اطلاع رسانی خواهد گردید. در حوزه میز خدمت الکترونیک و هوشمند سازی اداری، کلیه خدمات اداره کل بنادر و دریانوری استان سیستان و بلوچستان در و تب های موجود در این صفحه ارائه گردیده است. 


تاریخ بروزرسانی : ۵ تیر ۱۳۹۸ ۱۲:۲۰

به اطلاع عموم اربابان رجوع محترم اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان می رساند:

با عنایت به راه اندازی میز خدمت در اداره کل واقع در طبقه همکف ساختمان اداری شماره یک، مقتضی است جهت پیگیری مکاتبات و آگاهی از روند رسیدگی به درخواست های کاری خود به دبیرخانه مذکور مراجعه و یا با شماره تلفن ۳۱۲۸۳۰۴۱-۰۵۴ تماس حاصل فرمایند.

 


تاریخ بروزرسانی : ۵ تیر ۱۳۹۸ ۱۲:۱۷

سـامـانه‌هـا و سرویس‌های عملیـاتی

گروه خدمات

دسترسی به خدمت

راهنمای خدمت

خدمات الکترونیکی مرتبط با شناور

سامانع جامع دریایی

لینک

استعلام اجازه حرکت شناوران

لینک

خدمات الکترونیکی مرتبط با کالا

سامانه خدمات کالای عمومی

لینک

سرویس رهگیری کالای متفرقه

لینک

سامانه خدمات مانیفست کانتینری

لینک

سامانه خدمات اسنادی کانتینری

لینک

سرویس رهگیری کالای کانتینری

لینک

خدمات­ مرتبط ­با دریانوردان

سامانه جامع دریانوردان

لینک

خدمات مرتبط با مناطق بندری

سامانه جامع مناطق بندری

لینک

سامانه امور کارگزاران در اراضی بندری

لینک

خدمات مرتبط با سواحل و بنادر

سامانه جامع مدیریت و نظارت بر سواحل کشور

لینک

خدمات حمایتی

سامانه کمیته وجوه اداره شده

لینک

سامانه ایثارگران سازمان بنادر و دریانوردی

لینک

خدمات مرتبط با حقوق شهروندی

سامانه‌های آماری

لینک

سامانه تکریم ارباب رجوع

لینک

سامانه بلیط الکترونیکی سفرهای دریایی

لینک


تاریخ بروزرسانی : ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ ۱۴:۱۱

برای مشاهده فایل اصلی روی تصویر کلیک کنید

شناسنامه خدمات

برای مشاهده فایل اصلی روی تصویر کلیک کنید


تاریخ بروزرسانی : ۱۷ تیر ۱۳۹۸ ۰۸:۵۵

تاریخ بروزرسانی : ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ ۱۳:۱۳

فهرست گروه بندی ها

 مهندسی ارزش

مهندسی ارزش چیست؟

مهندسی ارزش یک تکنیک مدیریتی کارکردگرا است که با تکیه به کار تیمی خلاقانه و نظام‌مند برای تحلیل و بهبود ارزش یک محصول، یک پروژه و یا یک خدمت به‌کار گرفته می‌شود.
مهندسی ارزش به‌عنوان یک متدولوژی مؤثر برای حل مسائل یا کاهش هزینه‌ها، بهبود کارکردها و ارتقای کیفیت، کارایی خود را در عمل در هزاران پروژه صنعتی، عمرانی و ... در کشورهای مختلف اثبات کرده است.

Top

دلایل به‌کارگیری مهندسی ارزش در پروژه‌های حمل‌ و نقل کدامند؟

الف- حل خلاقانه مسائل پیچیده پروژه‌های حمل‌ و نقل
مهندسی ارزش به‌عنوان یک ابزار توانمند برای تمرکز بر حل پیچیده‌ترین مسائل پروژه‌های حمل‌ و نقل شناخته شده است. با افزایش پیچیدگی ابعاد یک پروژه مانند هندسه، احداث مرحله‌ای، اثرات زیست‌محیطی، فرصت‌های بیشتری دراختیار تیم مهندسی ارزش برای تحلیل عمیق پروژه و ارائه راه‌حل‌ها و گزینه‌ی نو قرار می‌گیرد.
البته پیش شرط تحقق این امر، ان است که با توجه به شرایط خاص پروژه، تیم مناسبی انتخاب شده باشد و راهبر هدایت ان را درطول مطالعه به نحو مناسبی انجام دهد.
ب- الزامات قانونی:
در بسیاری از کشورها، انجام مطالعات ارزش برای پروژه‌های بزرگ الزامی است. شاخص بزرگی پروژه‌ها هزینه‌های ان می‌باشد که این شاخص در کشورهای مختلف متفاوت است. برای مثال در امریکا انجام مطالعات ارزش برای تمامی پروژه‌های حمل‌ و نقل با هزینه‌ی بیش از ۲۵ میلیون دلار الزامی است، درحالیکه برطبق دستور‌العمل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور (۱۳۸۴)، در پروژه‌هایی باهزینه‌ی ‌بیش از ۲۰ میلیارد ریال، انجام حداقل یک مطالعه مهندسی ارزش الزامی است.
پ-ایجاد توافق و هماهنگی با نهادها و سازمان‌های دیگر:
یکی ازعوامل موفقیت در پروژه‌های حمل‌ و نقل تعامل مثبت با سازمان‌های مختلف در گستره‌ی وسیع می‌باشد. مهندسی ارزش با برداشتن مرزهای بین سازمانی در کارگاه‌های ارزش، می‌تواند گام مهمی در ایجاد توافق میان سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط محسوب شود.
ت- کاهش هزینه و/یا بهبود کارکرد و کیفیت پروژه: 
بهبود ارزش یکی ازگام‌های مهم در مدیریت پروژه‌ها محسوب می‌شود و مهندسی ارزش کارایی خود در بهبود پروژه‌های عمرانی و حمل‌ و نقل را در هزاران مطالعه اثبات کرده است. البته پیشنهاد‌های مهندسی ارزش نباید کارکردهای پروژه را در مقابل کاهش هزینه کاهش دهد.
ث- حذف عوامل منفی در طراحی‌‌ها
عوامل زیر می‌تواند اثرات منفی در طراحی‌ها ایجاد کند:
 کمبود اطلاعات
 چارچوب‌های زمانی مطالعات
 اعتقادات نادرست صادقانه
 بینش‌های منفی
 شرایط موقت که دائمی تلقی شده‌اند
 تفکر عادت‌گونه
 تغییرات سریع فن‌اوری‌ها
 ریسک زیان‌های شخصی
 عدم ایجاد زمینه برای خلاقیت و نو‌اوری
 رعایت کامل الزامات
 عدم تمایل به مشورت و کسب نظرات دیگران
 روابط انسانی ضعیف (درون سازمانی و برون سازمانی)
یک مطالعه ارزش می‌تواند اثرات منفی عوامل بالا را با تیم چند رشته‌ای که متدولوژی ارزش را در یک فضای مثبت، کنترل‌شده و بدون جهت‌گیری به کار می‌گیرد، کاهش دهد.

Top

چند نوع مطالعه ارزش در پروژه‌های حمل‌ و نقل انجام‌می‌شود؟

سه نوع مطالعه ارزش که درپروژه‌های حمل‌ و نقل به شرح زیر انجام می‌پذیرد به شرح زیراست:
 مطالعه برروی پروژه‌های حمل‌ و نقل
 مطالعه برروی محصولات عمومی حمل‌ و نقل (مانند گاردریل-نیوجرسی و ...)
 مطالعه برروی فرآیندهایی مانند سیاستگذاری‌ها و روش‌ها
Top

تفاوت‌های تحلیل ارزش، مهندسی ارزش، مدیریت ارزش و برنامه‌ریزی ارزش در چیست؟

اهداف کلی موارد فوق یکی است و یک رویکرد کلی دنبال می‌شود. اما اگر مطالعه ارزش در مورد یک محصول جدید موجود انجام می‌شود، فرایند تحلیل ارزش نامیده می‌شود. اگر فرایند در هنگام طراحی انجام می‌شود به ان مهندسی ارزش اطلاق می‌شود.
برنامه‌ریزی ارزش در پروژه‌های در انتهای فاز برنامه‌ریزی و قبل ازطراحی اولیه مطرح می‌شود و هدف، تعیین مبانی اساس پروژه مانند ظرفیت، روند تغییرات در آینده و مسائل راهبردی دیگر است. در برنامه ارزش، فازهای توسعه و ارائه نسبت به مطالعات ارزش کم‌رنگ‌تر است.
برنامه‌ریزی ارزش می‌تواند در مباحث کلان غیر پروژه‌ای نیز مطرح شود. به عبارت دیگر یک مطالعه بر روی یک پروژه قبل از ان که گزینه‌ی مطلوب انتخاب شده باشد و به صورت کلی بر اهداف پروژه، توسعه اجزای کارکردی و برخورد کلی برای رسیدن به اهداف تمرکز داشته باشد، برنامه‌ریزی ارزش نامیده می‌شود.
مطالعه‌ی ارزش که درمورد روش‌های سازمانی، ساختار سازمانی، سیستم مدیریت و فعالیت‌های خدماتی تمرکز داشته باشد، مدیریت ارزش نامیده می‌شود.
در سال‌های اخیر واژه مدیریت/مهندسی ارزش نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

Top

مهندسی ارزش در چه مقطع زمانی کارایی بیشتری دارد؟

بهترین زمان برای انجام یک مطالعه ارزش در پروژه‌ها، مراحل اولیه توسعه پروژه است زیرا پیشنهاد‌های مهندسی ارزش با هزینه و تاخیر کمتر قابل اجرا می‌باشد. در این راستا سه مقطع زمانی زیر توصیه می‌شود.
 انتهای فاز برنامه‌ریزی (فاز صفر) برای پروژه‌های خیلی بزرگ
 انتهای طراحی اولیه (فاز یک)
 در حین و انتهای طراحی (فاز دو)
بصورت کلی پتانسیل صرفه‌جویی در مراحل اولیه پروژه بیشتر است ولی اطلاعات کمی از پروژه در این مراحل وجود دارد. بنابراین به صورت یک قاعده‌ی کلی، اگر قرار است در پروژه‌‌ای یک مطالعه ارزش انجام شود، بهترین مقطع زمانی، پایان فاز یک (طراحی اولیه)‌ می‌باشد

Top

آیا ممکن است در یک مطالعه ارزش، هزینه پروژه افزایش یابد؟

بلی هدف یک مطالعه ارزش بهبود ارزش است که برای کمی‌کردن آن از شاخص ارزش استفاده می‌شود:

شاخص ارزش= کارکرد + کیفیت
 هزینه

بنابراین در صورتیکه افزایش هزینه پروژه موجب بهبود کارکرد یا کیفیت یا هر دو شود و شاخص ارزش افزایش یابد، هدف اصلی مطالعه تحقق یافته است.
برای مثال در یک مطالعه در بزرگ‌راه‌های امریکا، پیشنهاد تیم ارزش موجب افزایش هزینه‌های اجرایی به میزان ۲ میلیون دلار گردید ولی هزینه‌های به روز شده کاربر بزرگ‌راه در دوره عمر پروژه ۵۵ میلیون دلار کاهش یافت.

Top

تمایز میان مهندسی ارزش و بهینه‌یابی چیست؟

بهینه‌یابی دریک چارچوب صورت می‌پذیرد درحالیکه بزرگترین دستاوردهای مهندسی ارزش در اثر تغییر چارچوب‌های مفروض حاصل شده‌اند.
به بیان دیگر بهینه‌یابی یک فرایند همگرا (دست یافتن به حل مسئله) محسوب می‌شود در حالی‌که مهندسی ارزش یک فرایند واگرا- همگرا محسوب می‌شود (یک فرایند واگرا به دنبال ره‌یافت‌های جدید برای حل مسئله است).

Top

مهندسی ارزش چگونه موجب ارتقای خلاقیت می‌شود؟

 ایجادمحیط مساعد
 ایجاد تفکر واگرا با تاکید برکارکردگرایی
 تفکیک خلاقیت و قضاوت
 تعریف مناسب مسئله در فازهای اولیه
 ایجاد شرایط لازم برای درک عمیق پروژه و کسب اطلاعات لازم توسط تیم
 استفاده ازتکنیک‌های توفان فکری
 استفاده از قانون پاراتو و تمرکز بر کارکردهای کلیدی
Top

زمان لازم برای انجام یک مطالعه ارزش چقدر است؟

باتوجه به ابعاد پروژه و مقطع زمانی که مطالعه صورت می‌گیرد، زمان یک مطالعه ارزش ازیک تا چهار ماه متغیر می‌باشد.

Top

منافع جانبی مهندسی ارزش کدامند؟ (به غیر از کاهش هزینه و بهبودکارکردها)

 ارتقای دائمی استانداردها و سیاست‌ها
 افزایش سرعت جذب مواد و مصالح جدید و تکنیک‌های نوین
 شوق بیشتر کارکنان برای شرکت در تصمیمات سازمان
 امکان استفاده از تکنیک‌های مهندسی ارزش در طراحی پروژه‌های اتی توسط مشاوران

Top

مهمترین کارکرد و قوانین تکنیک توفان ذهنی کدامند؟

این تکنیک، نخستین بار توسط دکتر اسبورن مطرح گردید و کاربرد بسیار گسترده درتمامی زمینه‌ها داشته‌ است. چهار قانون اساسی این تکنیک عبارتند از:
  هرگونه انتقاد ممنوع است، از ابزار قضاوت مخالف و ناسازگار بایستی تامدتی خودداری شود.
 چرخش ازاد اطلاعات با استقبال روبرو گردد. هرچه ایده‌ها، خارج از ذهن‌تر و جسورانه‌تر باشند بهتر است.
 کمیت مورد نظر است. هرچه تعداد ایده‌ها بیشتر باشد احتمال ظهور ایده‌های مفید بیشتر است.
 اعضای تیم به ترکیب ایده‌ها و اصلاح انها ترغیب شوند. علاوه بر ایفای سهم خود در ایجاد ایده‌های خویش، شرکت کنندگان بایستی پیشنهاداتی در جهت بهبود ایده‌های دیگران و یا ترکیب ایده‌ها ارائه دهند.

Top

مزایا و معایب روش‌های مدیریتی دیگر بهبود در مقایسه با مهندسی ارزش کدامند؟

از زمان توسعه متدولوژی ارزش، چندین روش مدیریتی دیگر برای بهبود محصولات، فرآیندها و پروژه‌ها توسعه یافته و به ‌کار گرفته شده‌اند. این روشها عبارتند ‌از:
 مدیریت پروژه Project Management (PM)
 مدیریت جامع کیفیتTotal Quality Management (TQM)
  استقرار کارکرد- کیفیت Quality Function Deployment (QFD)
 مهندسی هم‌زمان Concurrent Engineering (CE)
 مهندسی مجدد Re-Engineering (RE)
 شاخص‌گذاری Benchmarking (B)

Tachmazian و Berge در مقاله‌ای این روش‌ها را در یک مقیاس ۱ تا۱۰ با یکدیگر مقایسه کرده‌اند:
مقایسه مزایا و معایب روش‌های مدیریتی

شاخص
VE
PM
TQM
QFD
CE
RE
B
رضایت مشتری
۸
۴
۱۰
۱۰
۵
۶
۶
تیم چندرشته‌ای
۸
۶
۱۰
۸
۷
۹
۶
خلاقیت
۸
۵
-
۶
۵
۱۰
۶
برخورد کاملا سیستماتیک
۹
۶
-
۱۰
۷
۷
۶
تغییرات ‌فرهنگی‌-‌ساختاری
۶
۴
۱۰
۶
۶
۹
۸
محدوده
۶
۴
۱۰
۵
۴
۹
۷
Top

مشخصات پروژه‌هایی که برای مطالعه ارزش مناسب هستند، کدامند؟

 پیچیدگی بالا «تعدد عوامل»
 هزینه‌ی بالا «پروژه‌های بزرگ»
 تکرارپذیری اجزا
 فاصله‌ی زمانی زیاد بین طراحی و اجرا
 ریسک بالا
 فرصت قابل ملاحظه

Top

چه ضوابط، مقررات و قوانینی در رابطه با بکارگیری مهندسی ارزش درایران وجود دارد؟

الف- قانون برنامه‌ی سوم توسعه‌ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران فصل هفتم نظام مالیاتی و بودجه ماده ۶۱- ج دستگاه‌های اجرائی موظفند طرح‌های عمرانی در دست اجرای خود را به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه به منظور ساده‌سازی و ارزان‌سازی (با اعمال مهندسی ارزش) ضمن رعایت استاندارد‌های فنی مورد بازنگری قرار دهند.
تبصره ۱- امور مالی و مالیاتی: 
دراجرای بند(ج) ماده (۱۶) قانون برنامه‌ی سوم توسعه‌ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، دستگاه‌های اجرایی موظف هستند موضوع مهندسی ارزش را در کلیه پروژه‌های اجرایی رعایت و گزارش اقدامات را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارائه نمایند.
ب- دستورالعمل ارجاع کار و انعقاد قرارداد با واحدهای خدمات مهندسی ارزش (۱۳۷۹)
پ – دستورالعمل ارجاع تهیه، ارایه و بررسی پیشنهادهای تغییر، با نگاه مهندسی ارزش و دستورالعمل ارجاع تهیه و ارسال گزارش سالانه‌ی پیشنهاد‌های تغییر، با نگاه مهندسی ارزش (نشریه ۲۹۰ سال ۱۳۸۳)
ت- مجموعه‌ی دستورالعمل‌های مهندسی ارزش (۱۳۸۴)

Top

پیشنهاد‌های تغییر، با نگاه مهندسی ارزش چیست؟

پیشنهاد تغییر با نگاه مهندسی ارزش، که از این به بعد به اختصار «پیشنهاد تغییر» ‌نامیده می‌شود، عبارت است از پیشنهادی که در مدت پیمان از جانب پیمانکار و به‌منظور کاهش هزینه‌های اجرا، بهره‌برداری و نگهداری،‌ ارتقای کارایی و یا سایر منافع کارفرما ارایه می‌گردد و در عین حال، انجام کارها باید با کیفیتی بهتر و یا طبق پیمان صورت پذیرد. در صورت پذیرش پیشنهاد تغییر توسط کارفرما، بخشی از صرفه‌جویی‌های به دست‌امده به پیمانکار پرداخت می‌شود.

Top

چارچوب‌های روش شش سیگما کدامند؟

در دهه‌های اخیر راهبرد‌های تضمین کیفیت از بازبینی محصولات به ایجاد روند‌هایی که به تولید محصولات معیوب کمتری بیانجامد، تغییر یافته است. در این میان متدولوژی‌های علمی و استانداردهای مختلف مطرح شده‌اند. شش سیگما یک متدولوژی علمی است که:
 به دنبال بهبود پیوسته کیفیت می‌باشد.
 شامل ابزارهای اماری و کیفیتی است که به نحو منحصر بفردی به‌کار گرفته می‌شوند.
 یک فلسفه‌ی کیفیت و یک تکنیک مدیریتی است.
 سیگما به تعداد محصولات معیوب در یک میلیون محصول اشاره دارد:
o چهار سیگما معادل ۶۲۱۰ محصول معیوب
o پنج سیگما معادل ۲۳۳ محصول معیوب
o شش سیگما معادل ۴/۳ محصول معیوب می‌باشد (شش سیگما معادل صحت ۹۹۹۶۶/۹۹ درصد می‌باشد)
از دهه ۱۹۷۰ تحقیق در مورد شش سیگما در شرکت موتورولا اغاز گردید و در سال ۱۹۸۷ این شرکت به طور رسمی برنامه‌ی شش سیگما را اغاز کرد.
در کارخانه جنرال الکتریک برنامه شش سیگما از سال ۱۹۹۶ اغاز گردید و از سال ۱۹۹۸ کمربند سبز (یکی از مدارک رسمی شش سیگما) به عنوان یکی ازمعیارها برای ارتقای مدیران، به کار گرفته شد. به نوعی شش سیگما را می‌توان ترکیبی از مدیریت تغییر و تحلیل‌های امار محسوب نمود.
مراحل روش شش سیگما عبارتند‌از:

 
کنترل
فلش
بهبود
فلش
تحلیل
فلش
اندازه‌گیری
فلش
تعریف
Top

عوامل موفقیت و عدم موفقیت یک مطالعه‌ی ارزش کدامند؟

از مهمترین عوامل موفقیت می‌توان به تیم، زمان مطالعه، راهبر و اطلاعات اشاره نمود. از طرف دیگر عوامل زیر می‌تواند موجب ناکامی یک مطالعه‌ی مدیریت/مهندسی ارزش شوند:

 عدم تسلط تیم بر تکنیک‌های مهندسی ارزش
 نبود حمایت مدیریت ارشد
 عدم همکاری مشاوران طرح
 نگرش به مهندسی ارزش به عنوان یک تهدید از طرف مشاور
 انجام نامناسب گام پیش مطالعه
 عدم انجام برخی از فازهای برنامه کار
 تعداد زیاد اعضای تیم و اختلاف میان ان‌ها
 عدم تطبیق تیم با پروژه‌ی مورد مطالعه
 ارائه‌ی نامناسب گزینه‌های پیشنهادی تیم ارزش
 نبود پیگیری لازم برای اجرای پیشنهادهای مطالعه ارزش

Top

آینده‌ی مهندسی ارزش در ایران و جهان چگونه پیش‌بینی می‌شود؟

بر‌اساس تحقیقات انجام شده، قرن بیست ‌و یکم از حساس‌ترین برهه‌های تاریخ بشر محسوب می‌شود و تنها جهش‌های مهم در کلیه رشته‌های علمی و فنی می‌تواند مانع از رنج انسانی عظیم در این قرن شود. در این چارچوب با توجه به کاربرد موفقیت‌امیز مهندسی ارزش در بیش از ۵ دهه در کشورهای توسعه یافته می‌توان به جرات اطمینان داشت که این تکنیک نقش کلیدی در حل مشکلات دهه‌های آینده در کشورهای کمتر توسعه یافته و در حال توسعه ایفا نماید. در این رابطه بایستی توجه نمود که درصد عمده‌ی هزینه‌های لازم برای مطالعات مهندسی ارزش مربوط به نیروی انسانی می‌شود که در کشورهای در حال توسعه به نسبت، بسیار کمتر از کشورهای توسعه یافته است. به علاوه بشریت در موقعیتی نمی‌باشد تا منابع خود را صرف تحقیقات، کنفرانس‌ها و کارگاه‌های بی‌شمار در ر‌ابطه با مفاهیم جدید کند. مطالعات بایستی محدود به راه‌حل‌هایی شود که در۲۰ سال آینده کارایی خود را نشان دهد. راه‌حل‌هایی که در گذشته به کارگرفته شده باید مورد ارزیابی قرار گرفته و آن‌هایی که کارایی خود را در کشورهای در حال توسعه ثابت نموده‌اند، به کار گرفته شود. در این راستا تجربه‌ی موفق مهندسی ارزش در صنعت،‌ پروژه‌های عمرانی و طرح خدماتی که می‌توان افق درخشانی برای این روش در سراسر جهان در دهه‌های آینده پیش‌بینی نمود. انجمن بین‌المللی مهندسی ارزش (SAVE International) چشم‌انداز خود را به صورت زیر ارائه نموده است:
شناسایی و ارتقای متدولوژی ارزش در جهان به عنوان روش اصلی برای بهبود پروژه‌ها، محصولات و خدمات.
این انجمن قابلیت زیادی برای مهندسی ارزش در حل مشکلات هزاره‌ی سوم پیش‌بینی کرده است. انجمن مهندسی ارزش ژاپن نیز چشم‌انداز جهش‌های صنعتی مبتنی بر مهندسی ارزش را برای خود ترسیم کرده است.

Top

نمودار FAST چیست؟

نمودار FAST در سال ۱۹۶۵ توسط آقای بایتوی مسئول مهندسی ارزش و کاهش هزینه پروژه نیواک (از اولین کامپیوترهای جهان) ابداع گردید. نمودار FAST مخفف تکنیک تحلیل کارکرد سیستم‌ها (Function Analysis Systems Technique) می‌باشد. این روش به‌صورت نظام‌مند و ساختایافته، نموداری از روابط کارکردی یک سیستم را به‌دست می‌دهد. FAST به‌عنوان یک روش کارآ در ارزیابی روش‌ها، ساختارها، اجزا و ماشین‌های موجود شناخته شده است. از FAST می‌توان به‌عنوان یک تکنیک حل مسئله برای شناسایی کارکردهای ضروری وکارکردهای کمکی استفاده نمود. هدف از به‌کارگیری FAST، ساده‌ترکردن طرح،‌ عملیات، برنامه، روش یا مسئله به اجزای کارکردی قابل شناسایی است و در نتیجه احتمال رسیدن به راه‌حل بهینه بیشتر می‌گردد.
به‌طور خلاصه می‌توان گفت که با استفاده از تکنیک FAST می‌توان روابط منطقی میان کارکردهای سطح بالا و کارکردهای سطح پایین را به‌دست آورد. نکته مهم در رابطه با آموزش تکنیک FAST این است که انجام عملی این تکنیک توسط یک تیم بهترین بازده را نشان داده است و مطالعات نظری را تنها می‌توان مقدمه‌ای برای کارگاه آموزشی محسوب نمود.
در عین حال علیرغم تأکید انجمن بین‌المللی مهندسی ارزش بر استفاده از FAST در فاز تحلیل کارکرد، در مطالعات مهندسی ارزش زیادی به‌خصوص در انگلستان و استرالیا، در فاز تحلیل کارکرد، نمودار FAST تهیه نمی‌شود. به‌علاوه بایستی توجه داشت که با دورشدن از فاز طرح‌ریزی و طراحی اولیه و نزدیک‌شدن به فاز اجرا اهمیت FAST کاهش می‌یابد.

Top

خلاقیت یک بحث محوری در مهندسی ارزش محسوب می‌شود. آیا ارتقاء در هر کشور بایستی مناسب با فرهنگ و تاریخ آن کشور باشد؟

بلی و بنابراین آگاهی از پیشینه تاریخی، مذهبی و فرهنگی هر کشور از پیش‌نیازهای شکوفایی خلاقیت در آن کشور می‌باشد.
مصداق‌های تاریخی خلاقیت را می‌توان به‌نحو بسیار کارآیی برای انتقال مفاهیم خلاقانه مهندسی ارزش به‌کار گرفت. برای مثال هفت‌خان رستم مصداق بارزی از فرایند حل گام به گام مسئله است. قنات نیز به‌عنوان یک میراث عظیم مهندسی مصداق یک راه‌حل بسیار خلاقانه، مؤثر و کارآ محسوب می‌شود.
در قرآن مجید نیز در چندین مورد اجتناب از اسراف واجب دانسته شده است. برای مثال در سوره‌ی بلد، رنج و مشقت پیوسته انسان، ناشی از تباه‌کردن مال بسیار و عدم استفاده از استعدادهای خداداد انسان دانسته شده و بر تکلیف انسان در کمک به هم‌نوعان تهیدست خود تأکید جدی شده است:
به نام خداوند بخشنده مهربان
سوگند به این شهر مقدس
و حال آنکه تو در این شهر منزل داری
و قسم به پدر (بزرگوار انسان، آدم صفی) و فرزندان (خداپرست) او
که ما انسان را به حقیقت در رنج و مشقت آفریدیم
آیا انسان پندارد که هیچ‌کس بر او توانایی ندارد؟
می‌گوید من مال بسیاری تلف کردم
آیا پندارد احدی او را ندیده ( و افکار و اعمالش را ندانسته)؟
آیا ما به او دو چشم عطا نکردیم؟
و زبان و دو لب به او ندادیم؟
و راه خیر و شر را به او ننمودیم؟
باز هم به عقبه (تکلیف) تن در نداد
و چگونه توان دانست که آن عقبه (تکلیف و ایمان) چیست؟
آن بنده (در راه خدا) آزادکردن است
و طعام‌دادن در روز قحطی و گرسنگی است.
به یتیم خویشاوندان خود.
یا به فقیر مضطر خاک‌نشین.

Top

پیاده‌سازی مهندسی ارزش یا برنامه مهندسی ارزش چیست؟

اولین کاربردهای مهندسی ارزش در یک سازمان مانند تمام فن‌آوری‌های جدید با موانع زیادی مواجه است. براساس تجربه جهانی بایستی قبل از شروع مطالعات واقعی ارزش، فرهنگ‌سازی و آموزش‌های لازم صورت گیرد و بستر لازم برای انجام موفقیت‌آمیز مطالعات ارزش فراهم شود. در همین چارچوب آشتو (انجمن مقامات ایالتی بزرگراه آمریکا) کتابی تحت عنوان رهنمودهای پیاده‌سازی مهندسی ارزش را ارائه نموده است. در ایران طرح ماورا در وزارت راه و ترابری،‌ اولین برنامه پیاده‌سازی مهندسی ارزش محسوب می‌شود.

Top

 پیشنهاد تغییر به روش مهندسی ارزش VECP

پیشنهاد تغییر به روش مهندسی ارزش (VECP) چیست؟

پیشنهادی است ‌که در مدت پیمان از جانب پیمانکار و به منظور کاهش هزینه‌های اجرا، بهره‌برداری ونگهداری، ارتقای‌کارآیی یا سایر منافع کارفرما ارائه می‌گردد و درعین حال، ‌انجام کارها باید با کیفیتی بهتر ویا طبق پیمان صورت پذیرد. درصورت پذیرش پیشنهاد تغییر توسط کارفرما،‌ ۲۵ تا ۴۵ ‌درصد صرفه‌جویی‌های بدست آمده به پیمانکار پرداخت می‌گردد.
Top

تاریخچه پیشنهاد تغییر و نتایج جهانی آن چگونه بوده است؟

در سال ۱۹۴۷ مهندسی ارزش ابداع گردید ولی تا سال ۱۹۶۳ که اداره تنظیم تدارکات نیروهای مسلح آمریکا مقرر کرد پاداش‌های مادی مربوط به مهندسی ارزش در قراردادها منظور گردد، استفاده‌ای از آن در مرحله اجرا صورت نگرفته بود. در این سال فرآیند پیشنهادهای پیمانکاران و مشاوران معروف به «پیشنهاد تغییر به روش مهندسی ارزش» تعریف گردید و سازمان عمران آمریکا از سال ۱۹۶۶ قوانین انگیزشی پیمانکاران را به‌کار گرفت. در نخستین دهه کاربرد مهندسی ارزش در مرحله اجرا، بیش از ۲۲۰۰ پیمانکار برای کاستن از هزینه‏ها به کمک مهندسی ارزش پیشنهادهایی ارائه دادند که ۱۴۰۰ پیشنهاد آن پذیرفته شد.
کل منافع مهندسی ارزش در یک دوره ۲۵ ساله در وزارت دفاع امریکا بیش از ۳۰ میلیارد دلار برآورد شده است که منافع کل ناشی از پیشنهاد تغییر نزدیک به ۵ میلیارد دلار بوده است. صرفه‌جویی حاصل از پیشنهاد تغییر به روش مهندسی ارزش در اداره فدرال بزرگراه‌های امریکا در سال‌های اخیر به صورت زیر بوده است:
 
 
 
سال
تعداد پیشنهادات ارائه‌شده
تعداد پیشنهادات پذیرفته
درصد پذیرش
صرفه‌جویی
(میلیون دلار)
کیفیت پیشنهادات
(صرفه‌جویی هر پیشنهاد به هزار دلار)
۱۹۹۷
ثبت‌نشده
۳۳۳
--
۱/۳۱
۹۳
۱۹۹۸
۳۷۶
۳۲۹
۸۸
۴/۳۸
۱۱۷
۱۹۹۹
۳۳۵
۲۸۶
۸۵
۳۵
۱۲۲
۲۰۰۰
۳۵۴
۲۶۹
۷۶
۷/۴۰
۱۵۱
۲۰۰۱
۳۵۹
۲۹۹
۸۳
۳/۶۶
۲۲۲
۲۰۰۲
۴۱۶
۳۴۷
۸۳
۱/۶۱
۱۷۶
۲۰۰۳
۳۳۰
۲۸۸
۸۷
۱/۵۴
۱۸۸
۲۰۰۴
۳۱۰
۲۵۵
۸۲
۱/۴۰
۱۵۷
۲۰۰۵
۲۷۶
۲۳۶
۸۶
۸/۳۲
۱۳۹
۲۰۰۶
۲۳۱
۲۰۶
۸۹
۸/۲۷
۱۳۵
۲۰۰۷
۳۲۸
۲۵۱
۷۷
۸/۴۱
۱۶۷
۲۰۰۸
۴۲۰
۲۹۸
۷۱
۵/۷۳
۲۴۷
جمع
۳۷۳۵
۳۳۹۷
--
۷/۵۴۲
--
میانگین
۳۱۱
۲۸۳
۷۶
۲/۴۵
۱۵۹
 
 

نمونه‌های زیادی از این موفقیت‌ها را می‌توان نام برد. پیمانکار یک طرح در ایالات متحده پیشنهاد تغییری را ارائه داد که حدود یک میلیون دلار کاهش هزینه درپی ‌داشت. درنتیجه ۵۰۰ هزار دلار از این صرفه‌جویی به‌عنوان سهم این شرکت پاداش گرفت. بلافاصله پس از پذیرش این پیشنهاد، این شرکت همان توصیه را (با تغییرات اندکی) در چهار طرح مشابه (پروژه‌های دیگر شرکت) پیشنهاد کرد و در کمتر از سه ماه ۵/۲ میلیون دلار به پاداش گرفت.
Top

پشتوانه قانونی پیشنهاد تغییر در ایران چیست؟

درآبان‌ماه سال ۱۳۸۳ دستورالعمل «تهیه، ارائه و بررسی پیشنهادهای تغییر با نگاه مهندسی ارزش» (نشریه ۲۹۰ سازمان مدیریت وبرنامه ریزی سابق) به دستگاه‌های اجرایی کشور ابلاغ گردید. این دستورالعمل شامل مشخصات، روش اجرایی و جزئیات پاداش پیمانکاران از ارائه پیشنهاد تغییر به روش مهندسی ارزش می‌باشد. این دستورالعمل برداشت نزدیکی از چند آیین‌نامه ایالات متحده از جمله «برنامه مهندسی ارزش»[۱] و «استاندارد فرآیند مهندسی ارزش در ساخت»[۲] می‌باشد.
 

[۱]"Value Engineering Program", Engineering Policy, No. ۵۱۰-۰۰۱(p), USA, ۱۹۹۸
[۲]"Standard Procedure for Value Engineering inConstruction"; Construction Management; Policy No. ۵۱۰-۰۰۸(sp); USA, ۲۰۰۳
Top

منافع استفاده از پیشنهاد تغییر چیست؟

منافع پیمانکاران در استفاده از پیشنهاد تغییر عبارت است از:
الف- پاداش مالی
ب- ایجاد فضای برنده- برنده بین کارفرما و پیمانکار
ج- ثبت به عنوان نکته مثبت در سوابق
منافع کارفرمایان دراستفاده از پیشنهاد تغییر عبارت است از:
الف- کاهش هزینه‌های اجرایی پروژه
ب- تشویق دیگر پیمانکاران به ارائه پیشنهاد تغییر
ج- تقویت توان فنی پیمانکاران
د- افزایش دقت مشاورین در طراحی
ه- بهبود طراحی و اجرای پروژه‌های آتی
و- انتقال دانش اجرایی به بدنه کارفرمایی
Top

مناسب‌ترین زمان ارائه پیشنهاد تغییر چیست؟

زمان کلی ارائه پیشنهاد تغییر از زمان عقد قرارداد تا تحویل کار است، ولی به دلیل تغییرات کم تحمیلی، بهترین زمان بعداز عقد قرارداد و قبل از شروع عملیات اجرایی است.
Top

خصوصیات یک پیشنهاد تغییر چیست؟

الف- پیشنهاد تغییر بایدتوسط پیمانکار اصلی ارائه شود.
ب- پیشنهاد تغییر باید منجر به تغییر در مواد لازم الاجرای پیمان شود.
ج- پیشنهاد تغییر نباید منجر به تغییرات غیرمجاز (ازجمله کاهش کیفیت یا عملکرد نهایی، اثرات منفی زیست محیطی، تأخیر در تحویل پروژه، نقض استانداردها ویا..... ) شود.
د- پیشنهاد تغییر باید هزینه‌های کل واقعی پروژه را کاهش دهد.
هـ - پیشنهاد تغییر باید شفاف و برنامه زمانی اجرای تغییر باشد.
Top

روند ارائه و بررسی یک پیشنهاد تغییر چگونه است؟

Top

تفاوت‌های مهندسی ارزش و پیشنهاد تغییر به روش مهندسی ارزش چیست؟

الف- معمولاً مطالعات مهندسی ارزش در زمان پیش ازاجرا انجام می‌شود، اما پیشنهاد تغییر در زمان اجرا استفاده می‌شود.
ب- مطالعات مهندسی ارزش به درخواست کارفرما صورت می‌گیرد، درحالی که پیشنهاد تغییر به صورت خود خواسته و توسط پیمانکار ارائه می‌گردد.
ج- در مطالعات مهندسی ارزش، تیم مطالعات فارغ از نتیجه مطالعه، حق الزحمه معمول خود را دریافت می‌کنند اما در پیشنهاد تغییر، پاداش پیمانکار براساس میزان صرفه جویی حاصله می‌باشد.
د- مطالعات مهندسی ارزش معمولاٌ‌ ۲ تا ۴ ماه به طول می‌انجامد، اما تهیه پیشنهاد تغییر، چهارچوب زمانی خاصی ندارد.
هـ- مطالعات مهندسی ارزش می‌تواند به اهداف دیگری چون بهبود کیفیت، کاهش خطرپذیری و... دست یابد ولی هدف اصلی پیشنهاد تغییر، کاهش هزینه اجرا است.
و- مطالعات مهندسی ارزش در موارد دیگر همچون سیستم‌های مدیریت نیز استفاده می‌شود ولی پیشنهاد تغییر تنها برای پروژه‌های اجرایی استفاده می‌گردد.
Top

دلایل عدم رواج پیشنهاد تغییر در ایران چیست؟

الف- عدم اطلاع کارفرمایان و پیمانکاران از امکان ارائه و پیگیری پیشنهاد تغییر
ب- عدم التزام کارفرمایان به پرداخت پاداش درقبال دریافت ایده‌های پیمانکاران
ج- ضعف فنی پیمانکاران در تهیه پیشنهادات تغییر
د- نبود الگوهای مناسب از ارائه پیشنهادات تغییر

تاریخ بروزرسانی : ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ ۱۰:۰۶

دستورالعمل بروز رسانی سایت اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان

نکاتی که باید توسط رابطین تارنما رعایت شود:

۱- عنوان (Title):

یک عنوان توصیفی شامل ۵ تا ۸ کلمه که کلمات کلیدی اصلی سایت شما را شامل باشند، انتخاب کنید. عنوان، اولین چیزی است که مردم با آن در موتورهای جستجو مواجه می شوند. توجه کنید که وجود کلمات فارسی با استاندارد یونیکد توسط موتور جستجوی گوگل شناسائی می شود. مهمترین کلمات کلیدی سایت خود را در ابتدای عنوان سایت خود قرار دهید.

نکاتی که هنگام درج عنوان باید مد نظر بگیرید:

- شامل کلمات کلیدی محتوی و عکس های آن صفحه باشد.

- از کاما استفاده نکنید.

- از نظر گرامری جمله بندی آن درست باشد، فقط ترکیب کلمات نباشد.

- از کلماتی که توسط موتورها منع می شود استفاده نکنید.

- تگ ALT در هنگام درج عکس: هنگام درج عکس و لینک حتما کادر مربوط به عنوان (title) را درج نمایید. این خصوصیت اجازه می دهد یک متن جایگزین مطالبتان شود تا اگر به هر دلیلی تصویرتان نمایش داده نشد متنی که در تگ alt گذاشته اید نمایش داده شود.

۲- توضیحات (Description tag)

 این توضیحات بین ۲۵ تا ۳۰ کلمه را شامل می شوند که در موتورهای جستجو اگر دقت کرده باشید در زیر URL نمایش داده می شود پس سعی کنید توضیحاتی را بنویسید که نشان دهنده محتوای سایت شما باشد.

۳- ارتباط متقابل

موتورهای جستجو مخصوصا گوگل به تعدد ارتباط ها به سایت شما حساس هستند و آنرا در رتبه سایت شما اثر می دهند.

-یک صفحه لینکهای مفید بسازید و به سایتهای مشابه، سایت خود ارتباط دهید، مخصوصا سایتهائی که در موتورهای جستجو رتبه خوبی دارند.

-از سایتهای دیگر بخواهید که به سایت شما ارتباط دهند.

۴- درج کلمات کلیدی سایت (key words)

موتورهای جستجو برای این بخش ارزش زیادی قائل هستند و در رتبه بندی سایت شما تاثیر دارد. کلمات کلیدی را با کاما از یکدیگر جدا کنید. با این روش در حداقل جا، امکان ترکیبات متنوعی از کلمات کلیدی سایت شما گنجانده خواهد شد.

- نسبت کلمات کلیدی به سایر کلمات در یک صفحه را چگالی یا تراکم کلمات کلیدی می نامند. مثلا اگر شما ۱۰۰ کلمه در یک صفحه دارید و چهارعدد از آنها جزو کلمات کلیدی سایت شما هستند، چگالی کلمات کلیدی آن صفحه ۴% است. سعی کنید که چگالی حدود ۳ تا ۲۰ درصد برای کلمات کلیدی مهم سایت خود را تنظیم کنید.

- کلمات کلیدی خود را ترکیبی انتخاب نمایید.

- کلماتی که حدس می زنید توسط موتورهای جستجو بیشتر سرچ می شوند را بنویسید.

- حتما کلمات کلیدی را با کاراکتر, از هم جدا نمایید.

-کلمات کلیدی از متن همان صفحه انتخاب شود.

- عنوان صفحه خود را حتما در کلمات کلیدی بنویسید.

۵- نکات درج پا صفحه

- حتما پا صفحه سایتتان را تغییر دهید. فرمت را سعی کنید حتما مانند پایین بنویسید.

- آدرس: قزوین، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین

- تلفن: (به همراه کد وارد شود) ایمیل: از دامنه  chabaharport@pmo.ir باشد.

- کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان بنادر و دریانوردی (اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان) است.

۶- ارتباط بین صفحات

- در صفحات محتوایی خود آنگونه کار کنید که کسی که به هر طریق وارد آن صفحه می شود نتواند خارج شود (مدت زمان حضور افراد را در سایت خود بالا ببرید).

- از لینک های داخل صفحه ای آنگونه استفاده کنید که بازدید کننده سایت از دکمه های Back و Forward نرم افزار استفاده نکند.

۷- نکات تبدیل فایل به PDF

یکی از را ههای افزایش بازیابی اطلاعات مندرج در وب سایت توسط موتورهای کاوش، غنی کردن فایل های محتوا می باشد. محتواهای PDF که از فرمت های دیگر(مثل word ، power point و ...)  استخراج می گردد، بهتر است شرایط ذیل را دارا باشد:

۱- قبل از تبدیل فایل word به PDF از استاندارد بودن فونتهای بکار رفته در فایل word اطمینان حاصل فرمایید.

۲- از نرم افزارهای استاندارد برای تبدیل فایل ها به PDF استفاده شود که قابلیت پشتیبانی از فونت های فارسی را داشته باشند.

۳- متن فایل های PDF با استفاده از ابزار های جستجوی درون متنی نرم افزار Acrobat قابل جستجو باشد.

۸- حجم فایل ها

فایل هایی که در سایت بارگذاری می شوند به صورت فشرده و حجمی کمتر از ۳۰ مگابایت داشته باشند.

۹- از تگ های <h..> حتما استفاده نمایید

تگ h این امکان رو به موتور های جستجو می دهد که بهتر محتوای سایت شما رو درک کنند. برای اعمال این خصوصیت متن صفحه خود را به ترتیب اهمیت از heading های  CMSانتخاب نمایید.

- از تگ بیش از ۲ بار در یک صفحه استفاده نکنید. فقط برای تیترهای مهم استفاده شود.

- کل متن صفحه را در این تگ ها قرار ندهید، فقط برای تیترها و مطالب مهم استفاده کنید.

۱۰-صفحه ارتباط با... (تماس با ...)

برخی موتورهای جستجو، مخصوصا Yahoo ، اگر آدرس پستی شما در سایت نباشد، سایت شما را لیست نمی کنند. حتما آدرس پستی را در سایت قرار دهید، فقط قرار دادن آدرس صندوق پستی کافی نیست. تلفنهای تماس و آدرس حوزه خود را درج نمایید. همچنین برای قراردادن اطلاعات افراد هر واحد از الگوی زیر استفاده شود.

 

نام و نام خانوادگی

سمت

تلفن

فاکس

پست الکترونیک

xxxxxx 

xxxxxx 

۰54-

 xxxxxxxx

۰54-

 xxxxxxxx

xxxxxx@pmo.ir

 

۱۱- زبان

زبان اصلی کلیه درگاه ها زبان فارسی است. صفحه خانگی و صفحه ورودی اصلی، باید به زبان فارسی بارگذاری شود. در پرتال هایی که بصورت چند زبانه می باشند باید امکان تغییر زبان برای کاربران در تمامی صفحات فراهم شود.

۱۲- قالب کلی نگارش متن

عنوان اصلی

Tahoma ۱۴ B

عنوان فرعی

Tahoma ۱۲ B

رنگ مطالب

مشکی

متن پاراگرافها

Tahoma ۱۲

مطالب لیستی

لیستهای شماره دار و بدون شماره

ترازبندی متن

Justify,Direction:RTL

متون انگلیسی

Time New Roman ۱۴

  ۱۳- نقشه سایت (sitemap)

-برای سایت خود نقشه تهیه کنید و لینک تمام بخشهای مهم سایت را در نقشه سایت قرار دهید.

-نقشه سایت را در صفحه اول سایت خود قرار دهید چون برخی موتورهای جستجو فقط صفحه اول سایت شما را بازدید میکنند.


تاریخ بروزرسانی : ۹ تیر ۱۳۹۸ ۰۰:۰۸

نظرسنجی

مشخصات فردی
*
پرسش