پیام تبریک مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت دهه فجر پهلوگیری اولین کشتی 60 هزار تنی گندم وارداتی در بندر شهید بهشتی چابهار/ورود همزمان ۲ کشتی ۶۰ و ۶۶ هزار تنی کالای اساسی به بندر چابهار تمدید مجوز تطویل موج شکن غربی بندر صیادی رمین نقش کلیدی روابط عمومی در افزایش سهم تجارت بنادر/ بندر چابهار پشتیبان و سوپاپ اطمینان بنادر کشور مسئولان روابط عمومی بنادر باید در تمامی تصمیم سازی های راهبردی حضور داشته باشند/ ظرفیت بی نظیر بندر چابهار برای توسعه کشور/ ضرورت تجهیز روابط عمومی به ابزار و تجهیزات نوین/ توسعه گردشگری دریایی نیازمند تبلیغات وسیع و هوشمندانه تمدید مجوز ساخت دستک رسوب گیر بندر صیادی بریس اولویت ارتقای توان عملیاتی و نقش لجستیکی بندر چابهار آینده بندر چابهار در نگاه رئیس جمهور/نقش کلیدی بندر چابهار در حمل و نقل کشورهای منطقه ضرورت همکاری ایران و هند برای تهیه تجهیزات ساخت بنادر و شبکه ریلی چابهار/ زیرساخت های لازم برای تحقق شبکه ریلی در بندر چابهار وجود دارد بهینه سازی و افزایش ظرفیت خط انتقال برق طرح توسعه بندر شهید بهشتی
فعالیت لنج ها در خلیج فارس رونق گرفت
جابجایی کالا و مسافر از مسیرهای دریایی هر روز با تکنولوژی‌های جدیدتری مواجه می‌شود. کشتی‌های اقیانوس‌پیما امکانات بهتری پیدا می‌کنند و میزان تحمل بار یا مسافر در آن‌ها روز به روز بیشتر می‌شود به این معنی که کشتی‌های باربری جدید توان حمل بار با تناژ بالاتر را پیدا می‌کنند و انواع مسافربری آن نیز تعداد مسافر بیشتری را در خود جای می‌دهند.
به گزارش سامانه خبری سازمان بنادر و دریانوردی،در مسیر پیشرفت این تکنولوژی، بر سرعت این اقیانوس‌پیماها نیز اضافه می‌شود. در کنار انواع غول پیکر دریاپیماها، قایق‌های کوچک‌تری نیز در این سال‌ها به شبکه حمل و نقل دریایی کشور اضافه شده‌اند. با وجود انواع جدید و امروزی کشتی‌ها و قایق‌ها برای حمل بار و مسافر باز هم انواع سنتی آن در مسیرهای آبی فعال عمل می‌کنند. لنج‌ها قدیمی و جدید هم برای حمل بار و هم برای جابجایی مسافر این روزها کابرد مهمی در بنادر کشور دارند. رونق استفاده از این لنج‌ها به قدری است که صنعت ساخت و تعمیر لنج به خصوص در بنادر جنوبی کشور همچنان پرکابرد است.

امنیت این نوع دریاپیما که در طول سال‌های طولانی اثبات شده است همچنان اعتماد بیشتری از مسافر یا صاحب بار را جلب می‌کند. در شرایطی که به تازگی یک اتولوس دریایی غرق شد بار دیگر استفاده از لنج‌ها که به روش‌های سنتی ساخته می‌شوند به قایق‌هایی که به روش صنعتی طراحی می‌شوند، ترجیح داده شده است. تجار هم این روزها سعی می‌کنند واردات و صادرات غیر عمده خود را از طریق این نوع دریاپیما انجام دهند.

رایج‌ترین کالاهایی که در حجم نه چندان زیاد این روزها از طریق لنج‌های باری وارد کشور می‌شود، کیف، کفش، پوشاک، لوازم پزشکی و بهداشتی، لوازم منزل، لوازم یدکی و بدنه ماشین، دستگاهای کپی، چاپ، اسکنر،  بسته های آموزشی و دانشجویی، پرینتر، لپ تاپ، موبایل، مواد غذایی و بهداشتی، گلهای طبیعی ومصنوعی، اسباب بازی، انواع موتور سیکلت و موتور سنگین، انواع مینی لودر، لیفتراک، ادوات کشاورزی، بیل مکانیکی کوچک و ... است.

 

ضوابط حمل بار با لنج

برای ملوانان و کارکنان لنج‌های تجاری ضوابطی در نظر گرفته شده است تا بر اساس آن حمل بار انجام شود.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: ورود کالا برای ملوانان و کارکنان لنج‌های تجاری زیر 500 تن تا سقف 15 میلیون ریال مجاز است.

سیاوش رضوانی اظهار داشت: بر اساس مصوبه هیئت وزیران هر یک از ملوانان و کارکنان لنج های تجاری زیر 500 تن مجاز هستند طی چهار نوبت در سال و هر نوبت تا سقف 15 میلیون ریال با معافیت سود بازرگانی، کالا وارد کشور کنند . وی گفت: کالاهای قابل ورود و میزان آن بر حسب شرایط استان های ساحلی توسط کار گروه با مسئولیت وزارت صنعت و معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، بهداشت درمان و آموزش، امور اقتصادی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است . وی افزود: سیستان و بلوچستان بیشترین دریانورد را در سطح استان های ساحلی دارد و با مصوبه این طرح می توانیم بالاترین اشتغالزایی را در منطقه داشته باشیم .

معاون توسعه بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه بیان داشت: افرادی می توانند از این مزایا استفاده کنند که سفر آنان به کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس با عناوین ملوان، خدمه و کارکنان باشد . غلامعلی گنجعلی گفت: در تلاشیم علاوه بر کشورهای حوزه خلیج فارس کشور همسایه پاکستان را در این مصوبه به لیست پیشنهادی قوانین صادرات و واردات اضافه کنیم، زیرا پیشنهادات براساس مصوبه قانون ساماندهی مبادلات مرزی و مصوبه هیئت وزیران ورود کالاها به صورت منطقه ای است . وی افزود: براساس لیست پیشنهادی ورود کالا در دو بخش ارزاق عمومی و لوازم خانگی است .

وی اظهار داشت: در بخش ارزاق عمومی 12 مورد کالا از قبیل برنج خوراکی، چای، قهوه، نسکافه، انواع روغن خوراکی، قند و شکر، ادویه جات، کمپوت و میوه های گرمسیری است . معاون توسعه بازرگانی خارجی سیستان و بلوچستان گفت: در بخش لوازم خانگی نیز کالاهایی از قبیل پتو، جارو برقی، موتور لنج و قایق، دوچرخه، تلویزیون 20 اینچ به بالا، کولرهای گازی، موتور ژنراتور با 20 کیلو وات تولید برق، قطعات کامپیوتر و لپ تاپ، دوربین های عکاسی و فیلمبرداری، انواع لاستیک سبک و سنگین، عینک و ... است .

 

لنج چیست؟

لِنج گونه‌ای از کشتی کوچک یا قایق بزرگ باری و مسافری است که در خلیج فارس و دریای عمان و اقیانوس هند دیده می‌شود. لنج‌ها بر پایه قایق‌های بادبانی رایج در خلیج فارس ساخته می‌شود با این تفاوت که به جای بادبان با موتور حرکت می‌کند. عرشه باز یا نیمه‌باز دارد. از دهه ۱۹۵۰ میلادی موتور بنزینی یا دیزل برای پیشراندن لنج‌ها بکار رفت و امروز بیشتر لنج‌ها موتور دارند .

نام لنج در فارسی از واژهٔ انگلیسی Launch گرفته شده،که خود آن نیز از واژهٔ اسپانیایی Lancha آمده‌است. در سواحل شرقی آفریقا آن را «دهو» می‌خوانند .در جنوب به کسانی که در کار ساخت لنج می‌باشند جلاف یا گلاف گفته می‌شود . به اتاق ناخدا قماره و به انبار پائینی خن گفته می‌شود . در ایران لنج‌ها در کرانه‌های خلیج فارس بسیار یافت می‌شوند و لنج‌سازی یکی از صنایع بومی مردمان خلیج فارس است .

لنج بسته به طرح بدنه آن نام‌های گوناگون دارد. غنجه، بطیل، بغله، سنبوق، بوم، پرکه، جالبوت، ماشویی و ناکو سماج نام‌هایی است که در لهجه ةای مختلف به لنج داده می‌شود.




۱ اسفند ۱۳۹۰ ۱۴:۳۳
pmo-گزارش خبری |
کد خبر : ۱۱,۱۹۶
کلیدواژه ها: لنج 

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید