ارائه خدمات پزشکی مرکز جستجو و نجات دریایی بندر چابهار به کشتی عبوری رشد 330 درصدی واردات کالاهای اساسی از طریق بندر چابهار/ ترانزیت کالا از دروازه ملل 157 برابر شد متصل شدن 1900 کیلومتر از راههای کشور به شبکه ریلی تا پایان سال/ ریل گذاری 700 کیلومتر در بندر چابهار تا پایان امسال اجرای طرح احضار پرسنل و گشت تجمیعی یگان حفاظت در بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار گام های توسعه ای سازمان بنادر و دریانوردی در مسیر توسعه سواحل مکران/ آغاز واگذاری موج شکن های چند منظوره مردمی در سواحل مکران دهلی نو به دنبال گسترش همکاری ها با ایران در بندر چابهار است موقعیت استراتژیک بندر چابهار برای فعالان اقتصادی/ کاهش مسیر حمل و نقل دریایی با استفاده از بندر چابهار بیان دیدگاه ها و بررسی مشکلات سرمایه گذاران بخش خصوصی/ تلاش حداکثری در جهت تسهیل و رفع موانع و مشکلات پروژه های سرمایه گذاری /تسریع در پروژه ها و حمایت از بخش خصوصی عامل رشد و توسعه اقتصادی استان بسته های تشویقی دروازه ملل برای صاحبان کالا و خطوط کشتیرانی/ تخفیفات بی نظیر بندر چابهار در زنجیره حمل و نقل دریایی/ از تخفیفات 87 درصدی هزینه انبارداری تا معافیت 100 درصدی در تخلیه کانتینرهای خالی پیشرفت برنامه ها و افزایش ظرفیت؛ جلوه ای از تلاش جهادگونه کارکنان بندر چابهار/ رشد ۹۵ درصدی صادرات کالاهای غیرنفتی از بزرگترین بندر اقیانوسی کشور
قطعنامه؛بیستمین همایش هماهنگی ارگان های دریایی کشور؛19 – 20 اردیبهشت ماه 1391، جزیره کیش
بیستمین همایش هماهنگی ارگانهای دریایی کشور باحضور مقامات ارشد کشوری و لشکری، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و نمایندگان بیش از 50 ارگان دریایی از بخش‌های دولتی، تعاونی، خصوصی و سازمانهای مردم نهاد در روزهای 19 و 20 اردیبهشت ماه 1391 با شعار «دریانوردی، جهان پس از یکصد سال، ایران، حال و آینده» با تولیت و میزبانی سازمان بنادر و دریانوردی و با مشارکت جامعه دریایی کشور در جزیره کیش برگزار گردید.

شرکت‌کنندگان در همایش ضمن تأکید بر تحقق شعار «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» و گرامیداشت روز ملی خلیج فارس و قدردانی از میزبانی سازمان بنادر و دریانوردی به خاطر برگزاری مطلوب همایش، مراتب  سپاس خود را از پیام گرم و اثربخش دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی اعلام نموده و قطعنامه بیستمین همایش هماهنگی ارگانهای دریایی را که به منزله یکی از اسناد فرادستی جامعه دریایی در راستای تحقق سند چشم‌انداز 1404 و برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران بوده و بیانگر اولویت‌‌های پیش‌روی جامعه دریایی کشور در جهت نیل به اهداف مورد نظر  می‌باشد، بشرح ذیل صادر می‌نماید:

1)     با عنایت به ضرورت ساماندهی و کاهش سوانح دریائی شناورهای فرسوده، و به منظور برنامه ریزی در جهت ارتقا و بهبود فعالیتهای کشتیرانی در مناطق ساحلی کشور، مقرر شد، صندوق حمایت از توسعه صنایع دریایی، تسهیلات ارزان قیمت لازم را برای جایگزینی شناورهای فرسوده با شناورهای استاندارد، پس از تأیید سازمان بنادر و دریانوردی به متقاضیان ارائه نماید. به نحوی که ظرف مدت پنج سال جایگزینی شناورهای مذکور انجام شده باشد.

2)     ضمن تقدیر و تشکر از فداکاری ها و دلاور مردی های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در پیشگیری و مقابله با پدیده زشت دزدی دریایی و حفظ امنیت تردد امن و بدون خطر کشتیرانی و انتقال کالا به بنادر ایرانی، جامعه بندری دریایی کشور خواستار استمرار این اقدام راهبردی بوده و از حضور نیروهای گارد امنیت تردد شناورها با هماهنگی مراجع ذیربط در ناوگان تجاری کشور حمایت می نماید.

3)      به منظور کنترل و کاهش آلودگی های ناشی از سکوها و خطوط لوله دریایی، مقرر شد، وزارت نفت (شرکت نفت فلات قاره) با هماهنگی سازمان بنادر و دریانوردی نسبت به تسریع در اجرای طرح های نوسازی و بازسازی خطوط لوله و تاسیسات نفتی،  تامین شناور و تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با آلودگی های نفتی و نصب و بکارگیری سامانه تصفیه پساب (نفتی و بهداشتی) و جمع آوری مواد زائد در سکوها و مخازن شناور نفت، مطابق استانداردهای بین المللی، اقدام نماید. همچنین سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت نفت، اقدامات لازم را نسبت به مطالعه و نصب و راه اندازی ایستگاه های پایش آلودگی نفتی به عمل آورند.

4)     در راستای اجرای اصل 30 قانون اساسی و به منظور رفع موانع موجود برای پذیرش و آموزش دانشجویان رشته‌های دریانوردی (از قبیل کارورزی در دریا و استانداردهای پزشکی) توسط مراکز آموزش عالی و هنرستانها و همچنین پاسخگویی به نیازهای متنوع صنعت دریانوردی به نیروی انسانی متخصص، از وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش درخواست گردید با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی نسبت به اضافه نمودن گرایشهای متنوع از قبیل دریانوردی تجاری، دریانوردی صیادی، لجستیک بندری، امور کشتیرانی، امور ساحلی و بازرگانی و بیمه دریایی به "رشته دریانوردی" و نیز اضافه نمودن گرایشهای دریانوردی، کشتی سازی،‌ قطعه سازی و تجهیزات دریایی (فراساحلی) به "رشته مهندسی دریایی" اقدام نمایند.

5)     باتوجه به اصلاحات جامع سال 1389 کنوانسیون بین المللی استانداردهای آموزشی، صدور گواهینامه و نگهبانی دریانوردان (STCW 2010) و به منظور تهیه بستر لازم برای تطبیق به موقع گواهینامه های شایستگی و مهارت دریانوردان ایرانی بدون بروز اختلال در عملیات اجرایی کشتیها و همچنین حفظ موقعیتهای شغلی دریانوردان ایرانی از سازمان بنادر و دریانوردی درخواست می گردد نسبت به بازنگری دستورالعملهای مربوطه با همکاری اتحادیه سراسری لنجداران اقدام نمایند.

6)     به منظور ارتقای ایمنی و کیفیت خدمات ارائه شده توسط پیمانکاران پایانه ها و ارائه دهندگان خدمات بندری‌ و همچنین تأمین نیروی انسانی متخصص موردنیاز در این زمینه، از سازمان بنادر و دریانوردی درخواست گردید نسبت به تدوین استانداردهای آموزشی و دستورالعمل اخذ آزمون و صدور گواهینامه‌های شایستگی و مهارت کارکنان لجستیک بندری ایران با همکاری انجمن پایانه داران بنادر ایران و انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته، اقدام نماید.

7)     در اجرای موفقیت آمیز قانون هدفمندسازی یارانه ها، جامعه بندری و دریایی کشور در افزایش کیفیت خدمات قابل ارائه در بنادر کشور و ایجاد و توسعه اشتغال پایدار نقش غیرقابل انکاری داشته است. تداوم این موفقیت ها مستلزم ایجاد بسترهای لازم جهت واقعی سازی قیمت خدمات ارائه شده متناسب با هزینه های تمام شده آن در بنادر خواهد بود. بدین منظور جامعه بندری و دریایی خود را موظف می داند اقدامات لازم در زمینه تخصیص کمکهای مالی از محل درآمدهای ناشی از اجرای قانون هدفمندسازی و همچنین اختصاص سوخت نیمه یارانه‌ای به شناورهای مسافری، لنجهای باری، تجهیزات بندری و دریایی و سایر کشتی های تجاری مشمول طرح که حسب مورد در آبهای سرزمینی و یا آبهای بین المللی مشرف به کشورهای همسایه تردد می نمایند،  فراهم نماید.

8)     جامعه بندری و دریایی کشور با عنایت به اهمیت و نقش انکارناپذیر شرکتهای تعاونی تخصصی فعال در صنعت حمل و نقل دریایی کشور، مساعی کامل خود را بمنظور حمایت و توانمندسازی این بخش اعلام
می دارد.

9)     ارتقای سطح ایمنی و کاهش حوادث انسانی و سرمایه‌ای و افزایش بهره وری در ارائه خدمات بندری و دریایی موردتوجه و تأکید کلیه شرکت کنندگان حاضر در همایش قرار گرفت.

10)  باعنایت به ارزش افزوده بالا و فزاینده سوخت رسانی به شناورها و همچنین پتانسیل بالای کشور در این زمینه، ارگانهای دریایی کشور تهیه و اجرای بسته حمایتی از شرکتهای سوخت رسانی ایرانی به منظور افزایش سهم کشور از بازار سوخت رسانی در سطح منطقه خلیج فارس و دریای عمان را از مراجع ذیربط خواستار شدند.

11)  در راستای توسعه حمل و نقل ترکیبی مبداء - مقصد (Door To Door) و همچنین افزایش حجم ترانزیت کالای تجاری به کشورهای همجوار و کاهش قیمت تمام شده حمل و نقل جاده ای و باتوجه به اینکه استفاده از حمل و نقل ریلی یکی از مزیتهای انکارناپذیر در این فرایند است، ارگانهای دریایی بازنگری و کاهش
تعرفه های حمل و نقل ریلی در مقایسه با حمل و نقل جاده ای را از راه آهن جمهوری اسلامی ایران خواستار شدند.

12)  به منظور کاهش اثرات نامطلوب رکود اقتصادی بین المللی و تحریم های اعمال شده توسط استکبار جهانی بر علیه ملت ایران، ارگانهای دریایی کشور خواستار حمایت هر چه بیشتر از فعالیت های بندری و دریایی بشرح زیر می باشند:

o        معافیت کشتیها از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی و تصویب و درج آن در آئین نامه اجرائی قانون امور گمرکی

o        اعمال قانون مالیات بر تناژ کشتی به جای اخذ مالیات بر درآمد از مالکان کشتیها

o        اعطای تسهیلات بانکی ارزان قیمت جهت اجرای طرحهای ساخت و توسعه زیربناهای بندری و دریایی و خرید تجهیزات و ناوگان مورد نیاز حمل و نقل دریایی

o       تأمین پوشش بیمه ای مناسب برای ناوگان تجاری ایرانی و کشتیهای ورودی به بنادر ایران توسط
شرکت های بیمه ایرانی

o       تفویض اعمال هر گونه تعرفه های خدمات بندری و دریایی به سازمان بنادر و دریانوردی

o       حذف مقررات زائد و اعمال مدیریت یکپارچه توسط مدیران بنادر واقع در محدوده مناطق آزاد

o       تأسیس شعبه های مستقل و ممتاز ارزی بانکی در محدوده بنادر عمده بازرگانی کشور

o       اعطای مجوز افتتاح شعب بانک های خارجی در محدوده بنادر عمده بازرگانی کشور

o       تسری معافیت مالیاتی موضوع ماده 13 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری صنعتی به کلیه فعالیت های حمل و نقل دریایی و فعالان اقتصادی در بنادر کشور

 

13)  ارگان های دریایی کشور خواستار تهیه و ارئه بسته حمایتی از شرکت های مسافری دریایی و تعاونی های مربوطه، به منظور توسعه حمل و نقل و جابجایی مسافر و رشد گردشگری دریایی می باشند.

14) ارگان های دریایی کشور، به منظور ارتقای سطح دانش و پایش دریانوردان و کاهش ریسک سوانح دریایی با ریشه عامل انسانی و با هدف ارتقای سطح ایمنی و امنیت دریانوردی و حفظ محیط زیست دریایی، بر ایجاد راه کاری مناسب برای رفع خلاء قانونی در برخورد با تخلفات دریانوردان و ایجاد مرکزی جهت حفظ اطلاعات آنان، تأکید می نمایند.

15)  شرکت کنندگان در همایش ضمن تقدیر و تشکر از سازمان بنادر و دریانوردی برای میزبانی و برگزاری مطلوب بیستمین همایش و تأکید بر پیگیری اجرای بندهای اجرا نشده قطعنامه های قبلی و برگزاری منظم جلسات دبیرخانه هماهنگی ارگان های دریایی کشور و جلسات شورای عالی مدیران ارشد دریایی کشور، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را بعنوان میزان بیست و یکمین همایش برگزیدند.

 

 

    دبیرخانه هماهنگی ارگانهای دریایی کشور

جزیره کیش

سالن همایش های بین المللی

اردیبهشت ماه 1391

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۱۲:۲۱
کد خبر : ۱۳,۱۲۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید