ثبت رکورد ٢٨ درصدی ترانزیت خارجی در دروازه ملل / واردات ۶۱ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ ویترین متنوع بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در ترانزیت خارجی بهره برداری از پنج پروژه بزرگ عمرانی و تجهیزاتی بندر چابهار تا پایان سال/ پروژه های عمرانی بندر چابهار با بیش از ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال زایی مستقیم 708 نفر در دست اجراست گامی دیگر در مسیر رونق تجارت بندر چابهار/ورود اولین محموله شکر صادراتی هند به افغانستان پیام تبریک مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز کارمند لزوم هم افزایی دستگاه های اجرایی جهت احیای سفرهای دریایی از دروازه ملل/ اشتغال نیروی های بومی در پروژه های عمرانی بندر شهید بهشتی/همت والای بندر چابهار در توسعه زیرساخت ها با عملیات تیم تخصصی بندر چابهار شناور به گل نشسته از ساحل جدا شد پیام تبریک مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته دولت تداوم انتقال محموله های ترانزیتی گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار/هم افزایی دستگاه های اجرایی استان لازمه پایداری ترانزیت کالا نشست رئیس و اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در بندر شهید بهشتی چابهار/ارتقاء دانش فنی مدیران و کارکنان بندر چابهار صادرات اولین محموله سنگ کوپ مرمر از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ استفاده از ظرفیت های استراتژیک بندر چابهار برای صادرات کالای معدنی
تجهیز بنادر به امکانات پیشرفته پاکسازی و مقابله با آلودگی دریایی به ارزش 100 میلیارد تومان
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم آغاز به کار همایش و مانور مقابله با آلودگی نفتی در دریا در بندر انزلی با اعلام اینکه این مانور با مشارکت سازمان محیط زیست و سایر ارگان های مربوطه در استان گیلان برگزار می شود، اظهار داشت : که ارتقای سطح ایمنی و حفظ محیط زیست دریایی جز از طریق حضور مداوم کلیه سازمان و نهادهای بهره بردار از دریا در عرصه های حاکمیتی میسر نمی شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این مراسم که رئیس سازمان محیط زیست، استاندار گیلان و مقامات محلی نیز حضور داشتند، با بیان اینکه امروزه مدیریت و حاکمیت بر پهنه دریا به معنی مجموعه ای از برنامه ها، طرح ها و اقدامات است تا بتوان بهره برداری پایدار و حفاظت از منابع دریایی را محقق و منافع نسل حاضر و فرزندان را تضمین کرد، اضافه کرد : بهره برداری از منابع دریایی علاوه بر دانش فنی نیازمند نگرش جامع تری در خصوص چگونگی حفاظت از منابع و ذخایر طبیعی دریایی، ایجاد ایمنی و افزایش سرعت حمل و نقل دریایی و برقراری امنیت بر پهنه آنها است.
مهندس سید عطاء اله صدر در بخش دیگری از سخنان‌اش با اشاره اینکه دریای خزر به عنوان بزرگ ترین دریاچه کره زمین، محیط بسته ای است که این ویژگی، ابعاد توجه به مسائل زیست محیطی آن را دو چندان می کند، استدلال کرد : حمل و نقل دریایی، اکتشاف، استخراج و انتقال نفت و گاز، ورود فاضلاب شهری و صنعتی از طریق رودخانه ها و نیز شیوه های استفاده از کود شیمیایی در کشاورزی منطقه از عوامل مهم تهدید و بروز آلودگی به شمار می آیند.
مهندس صدر با اعلام اینکه سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) در سال 2008 میلادی و بر اساس کنوانسیون مارپل، از منطقه خلیج فارس و دریای عمان به عنوان منطقه ویژه دریایی اسم برد، توضیح داد : تمام کشتی هایی که وارد منطقه ویژه دریایی می شوند، ملزم به رعایت کلیه الزامات کنوانسیون مارپل هستند و باید گواهینامه های فنی و گواهینامه های مارپل را اخذ نموده باشند که این گواهینامه ها توسط بازرسان سازمان مورد کنترل و بازرسی قرار می گیرد. بر اساس این مقررات هیچ کشتی حق تخلیه مواد نفتی و زباله های خود را در آبهای منطقه ندارد.
به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، از جمله مهم ترین کنوانسیون‌های مربوط به ایمنی دریانوردی و حفاظت از محیط زیست دریایی که جمهوری اسلامی ایران به آنها ملحق شده است می توان به کنوانسیونهای بین المللی زیست محیطی همانند کلیه ضمائم کنوانسیون پیشگیری از آلودگی ناشی از کشتیها (MARPOL)، آمادگی، مقابله و همکاری در برابر آلودگی نفتی (OPRC)، پروتکل آمادگی، مقابله و همکاری در برابر سوانح آلودگی ناشی از مواد خطرناک و سمی (OPRC-HNS)، مدیریت آب توازن کشتیها و رسوبات (BWM)، کنوانسیون سیستمهای مضر ضد خزه (AFS)، مسئولیت ناشی از سوخت کشتیها (BUNKERS) و کنوانسیون لندن (LC72) اشاره کرد.
مهندس صدر با اعلام اینکه از جهت الحاق به کنوانسیونها، وضعیت ایران در مقایسه با دیگر کشورهای همسایه در شمال و جنوب کشور مطلوب تر است، تشریح کرد : در این زمینه کشورهای حاشیه دریای خزر مانند، کشورهای روسیه و آذربایجان تنها به کنوانسیونهای (OPRC)، پنج ضمیمه اول از کنوانسیون مارپل (MARPOL)، کنوانسیون (BUNKERS) و کنوانسیون لندن (LC72) و کشورهای قزاقستان و ترکمنستان تنها به پنج ضمیمه اول کنوانسیون مارپل (MARPOL) ملحق هستند.
از سوی دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند کشورهای کویت و عربستان به کنوانسیون مارپل، بحرین به پنج ضمیمه اول کنوانسیون مارپل، قطر به پنج ضمیمه اول کنوانسیون مارپل و OPRC، کشورهای امارات متحده عربی و عمان به کنوانسیونهای OPRC، پنج ضمیمه اول کنوانسیون مارپل و کنوانسیون لندن ملحق هستند کشور عراق به هیچ کدام از این کنوانسیونها ملحق نیست.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد : درخصوص آلودگی آب دریا، قانون حفاظت دریا و رودخانه های قابل کشتیرانی در برابر آلودگی به مواد نفتی مورد بازنگری و در مرداد ماه سال 1389 به تصویب رسید که بر اساس آن آلوده کردن رودخانه ها و آبهای داخلی و دریای سرزمینی ایرانی به نفت یا هر نوع مخلوط نفتی توسط کشتیها، سکوهای نفتی، لوله ها و تأسیسات و مخازن نفتی واقع در خشکی یا دریا ممنوع شده است.
مهندس صدر تصریح کرد :‌ بر اساس ماده 14 این قانون، مسببین آلودگی مکلف‌اند، کلیه هزینه هایی مربوط به خسارات زیست محیطی و پاکسازی را بپردازند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با اشاره به رویکرد برنامه ها و اهداف کلان این سازمان به عنوان مرجع دریایی کشور، «ایجاد بستر مناسب برای استفاده حداکثر از پتانسیل های عملیاتی دستگاههای بهره بردار از دریا برای بهبود کیفیت خدمات مربوط به ایمنی دریانوردی و حفاظت محیط زیست دریایی بر اساس کنوانسیونهای بین المللی پیشگیری از آلودگی ناشی از کشتیها»، «آمادگی، مقابله و همکاری در برابر آلودگی نفتی»، «پروتکل آمادگی، مقابله و همکاری در برابر سوانح آلودگی ناشی از مواد خطرناک و سمی»، «مدیریت آب توازن کشتیها و رسوبات»، «مسئولیت ناشی از سوخت کشتیها»، «جستجو و نجات دریایی و سایر کنوانسیونها و قوانین مرتبط» را مهم ترین اهداف زیست محیطی سازمان بنادر عنوان کرد.
مهندس صدر در ادامه از تجهیز بنادر به امکانات مقابله با آلودگی دریا خبر داد و اظهار داشت : در راستای الزامات ملی و بین المللی، سازمان بنادر و دریانوردی نسبت به مجهز کردن بنادر خود به تجهیزات پاکسازی و مقابله با آلودگی دریا به ارزش جمعاً حدود 100 میلیارد تومان اقدام نموده است که قسمتی از آن هم اکنون در بنادر قابل بهره برداری بوده و بقیه در آینده تحویل بنادر خواهد شد. همچنین به منظور پیشگیری از آلودگی دریا بنادر ما نسبت به جمع آوری  و دریافت مواد زاید کشتی ها اقدام نمودند و در این خصوص 3 فرند بالگرد را در جهت پایش و کنترل آبهای کشور ایران مورد استفاده قرار می گیرد.
بنا بر اعلام مدیرعامل سازمان بنادر تجهیزات مقابله با آلودگی عبارت‌اند از :
-         شناور پیشرفته پاکسازی آلودگی نفتی که یک فروند آن در اوایل سال آینده شمسی تحویل بندر خواهد شد.
-         بارج 500 تنی به تعداد 7 فروند برای بنادر شمالی و جنوبی کشور جهت جمع آوری مواد زائد نفتی و شیمیایی (قرارداد سه فروند انعقاد شده است)
-         شناور ویژه پاکسازی حوضچه و کنار اسکله به نام (اسکونجر) به تعداد 9 فروند (در دستور کار می باشد)
-         انواع اسکمیر، بوم و مواد جاذب و سایر وسایل مربوطه به ارزش حدود 8 میلیارد تومان تحویل بنادر شده است.
وی همچنین تأکید کرد :‌ سازمان بنادر و دریانوردی جهت اطمینان از رعایت استانداردهای ایمنی، زیست محیطی و امنیتی در کشتیها، با به خدمت گرفتن کارشناسان مجرب کنترل و بازرسی شناورها همواره کلیه شناورهای ایرانی و خارجی را مورد بازرسی فنی و ایمنی قرار می دهد و از تردد هرگونه شناورهای که گواهینامه های مرتبط با الزامات زیست محیطی را نداشته باشند، جلوگیری به‌عمل می آورد.
مهندس با اشاره به تفاهمنامه همکاری در زمینه حفاظت از محیط زیست دریایی بین سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان بنادر و دریانوردی، هدف از تدوین این تفاهمنامه را تقویت روابط دو جانبه و تسهیل همکاری بین طرفین، توسعه اقدامات مشترک در راستای حفاظت از محیط زیست دریایی کشور، شناسایی و ایجاد زمینه استفاده بهینه از توانایی های طرفین برای ارتقا کیفیت محیط زیست دریایی و تسهیل در انجام تعهدات دولت در قبال معاهدات بین المللی و منطقه ای دریایی برشمرد.

۲۳ خرداد ۱۳۹۱ ۱۱:۰۵
کد خبر : ۱۳,۹۹۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید