ثبت رکورد ٢٨ درصدی ترانزیت خارجی در دروازه ملل / واردات ۶۱ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ ویترین متنوع بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در ترانزیت خارجی بهره برداری از پنج پروژه بزرگ عمرانی و تجهیزاتی بندر چابهار تا پایان سال/ پروژه های عمرانی بندر چابهار با بیش از ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال زایی مستقیم 708 نفر در دست اجراست گامی دیگر در مسیر رونق تجارت بندر چابهار/ورود اولین محموله شکر صادراتی هند به افغانستان پیام تبریک مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز کارمند لزوم هم افزایی دستگاه های اجرایی جهت احیای سفرهای دریایی از دروازه ملل/ اشتغال نیروی های بومی در پروژه های عمرانی بندر شهید بهشتی/همت والای بندر چابهار در توسعه زیرساخت ها با عملیات تیم تخصصی بندر چابهار شناور به گل نشسته از ساحل جدا شد پیام تبریک مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته دولت تداوم انتقال محموله های ترانزیتی گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار/هم افزایی دستگاه های اجرایی استان لازمه پایداری ترانزیت کالا نشست رئیس و اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در بندر شهید بهشتی چابهار/ارتقاء دانش فنی مدیران و کارکنان بندر چابهار صادرات اولین محموله سنگ کوپ مرمر از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ استفاده از ظرفیت های استراتژیک بندر چابهار برای صادرات کالای معدنی
در انزلی چه گذشت؟
همایش و مانور مقابله با آلودگی های نفتی که در انزلی برگزار شد، بازتاب های گوناگونی در محافل کارشناسی و خبری داشت.
به گزارش سامانه خبری سازمان بنادر و دریانوردی، مهمترین دست آورد همایش انزلی امضای یادداشت تفاهم میان سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان حفاظت از محیط زیست بود.
براساس این یادداشت تفاهم دو سازمان تلاش خواهند کرد براساس معاهدات بین المللی شرایطی را برای حفاظت بیشتر از دریایی خزر و رفع آلودگی های زیست محیطی در این دریا مهیا کنند.
دیدگاه سازمان بنادر و دریانوردی چیست؟

  مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور در مراسم امضای یادداشت تفاهمنامه بین بنادر و دریانوردی و سازمان محیط زیست درباره حفاظت از محیط زیست دریایی در سالن اجتماعات بنادر و دریانوردی گیلان، ارتقای سطح ایمنی و حفظ محیط زیست دریایی را با حضور مداوم سازمان‌ و نهادهای بهره‌بردار از دریا در عرصه‌های حاکمیتی قابل تحقق دانست.

عطاءالله صدر اظهار کرد: بهره‌برداری از منابع دریایی علاوه بر دانش فنی نیازمند نگرش جامع‌تری درباره چگونگی حفاظت از منابع ذخایر طبیعی دریایی، ایجاد ایمنی و افزایش سرعت حمل و نقل دریایی و برقراری امنیت بر پهنه آنها است.

این مسئول دریای خزر را بزرگ‌ترین دریاچه کره زمین نامید و افزود: دریای خزر محیط بسته‌ای است که این ویژگی‌ها ابعاد توجه به مسایل زیست‌محیطی آن را چند برابر می‌کند.

وی حمل و نقل دریایی، اکتشاف، استخراج و انتقال نفت و گاز، ورود فاضلاب شهری و صنعتی از طریق رودخانه‌ها و نیز شیوه‌های استفاده از کود شیمیایی در کشاورزی منطقه را از عوامل مهم تهدید و بروز آلودگی دریای خزر عنوان کرد.

صدر ابراز کرد: در جنوب کشور به دلیل حساسیت منطقه خلیج فارس و دریای عمان به لحاظ زیست‌محیطی دریایی و با توجه به تردد سالانه بیش از 50 هزار فروند کشتی از تنگه هرمز و صادرات روزانه 17 میلیون بشکه نفت از طریق تنگه هرمز، وجود بیش از 160 سکوی فرا ساحلی و ترمینال نفتی و انجام عملیات اکتشاف که تمام آنها ظرفیت آلودگی دریایی منطقه را دارد، سازمان بین‌المللی دریانوردی در سال 2008 میلادی طبق کنوانسیون مار پل، منطقه خلیج فارس و دریای عمان را منطقه ویژه دریایی اعلام کرد.

به گفته وی تمام کشتی‌هایی که وارد این منطقه ویژه دریایی می‌شوند ملزم به رعایت تمام الزامات کنوانسیون مار پل هستند و باید گواهینامه‌های فنی و مار پل را اخذ کنند تا این گواهینامه‌ها توسط بازرسان سازمان مورد کنترل و بازرسی قرار گیرد و طبق این مقررات هیچ کشتی حق تخلیه مواد نفتی و زباله‌های خود را در آب‌های منطقه ندارد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور خاطرنشان کرد: اکنون در تحقق اهداف کلان برنامه‌های توسعه ملی درباره ایمنی دریانوردی و حفاظت از محیط زیست دریایی، ایران به تعداد زیادی از معاهدات بین‌المللی در این زمینه ملحق شده است.

وی، کنوانسیون‌های بین‌المللی زیست‌محیطی را مهم‌ترین کنوانسیون‌هایی نامید که ایران به آن ملحق شده است و افزود: آمادگی مقابله و همکاری در برابر آلودگی نفتی، مسئولیت ناشی از سوخت کشتی‌ها، مدیریت آب توازن کشتی‌ها و رسوبات و... از جمله کنوانسیون‌هایی بوده که جمهوری اسلامی ایران به آنها ملحق شده است.

صدر یادآور شد: طبق مفاد پروتکل مقابله با آلودگی کنوانسیون تهران و نیز انجام عملیات اکتشاف نفت و گاز و وجود فعالیت‌های حمل و نقل دریایی مواد نفتی، آمادگی ملی برای مدیریت سوانح منجر به آلودگی دریای خزر از حساسیت بسیار زیادی برخوردار است.

وی با بیان اینکه قانون حفاظت از دریا و رودخانه‌های قابل کشتیرانی در برابر آلودگی به مواد نفتی مورد بازنگری قرار گرفت و در مرداد سال 89 به تصویب رسید، بیان کرد: بر اساس این قانون، آلوده کردن رودخانه‌ها و آب‌های داخلی در سرزمین ایران به نفت یا هر نوع مخلوط نفتی توسط کشتی‌ها، سکوهای نفتی، لوله‌ها و تاسیسات و مخازن نفتی واقع در خشکی‌ یا دریا ممنوع شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور با اشاره به امضای تفاهمنامه مذکور بیان کرد: تفاهمنامه همکاری در زمینه حفاظت از محیط زیست دریایی با در نظر داشتن عزم دو سازمان بنادر و دریانوردی و محیط زیست در اجرای کامل اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با توجه به به تکالیف قانونی دو سازمان درباره حفاظت از محیط زیست دریایی کشور و با اعتقاد به ضرورت استفاده بهینه از توانایی‌های هر دو سازمان برای پیشگیری و مقابله با آلودگی دریایی و ساحل کشور تدوین شده است.

وی هدف از تدوین این تفاهمنامه را تقویت روابط دو جانبه و تسهیل همکاری بین طرفین، توسعه اقدام‌های مشترک در راستای حفاظت از محیط زیست دریایی کشور، شناسایی و ایجاد زمینه استفاده بهینه از توانایی‌های طرفین برای ارتقای کیفیت محیط زیست دریایی و تسهیل در انجام تعهدات دولت ایران در قبال معاهدات بین‌المللی و منطقه‌ای دریایی عنوان کرد

سازمان حفاظت از محیط زیست چه می گوید؟

محمدی زاده گفت: قابلیت و توانایی​های ایجاد شده در سازمان بنادر و دریانوردی در مقابله با شرایط بحرانی و تهدیدات دریایی قابل تقدیر است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بیش از 30 طرح پژوهشی دریایی در کشور اجرا می شود که تدوین راهنمای بیرون کشیدن کشتی های غرق شده یکی از این طرحهاست.

محمدجواد محمدی زاده روز سه شنبه در مراسم همایش و مانور مشترک مقابله با آلودگی نفتی خزر افزود: هم اکنون 1200 کشتی غرق شده در خلیج فارس وجود دارد که وجود لاشه آنها در بستر دریا، محیط زیست دریایی را به خطر می اندازد.

وی ادامه داد: تدوین راهنمایی برای اسکراپ بازیافت کشتیهای غرق شده از دیگر طرحهای در حال اجرای سازمان محیط زیست است.

محمدی زاده گفت: امسال برای نخستین بار استاندارد تخلیه فاضلاب در آبهای خلیج فارس تدوین و ابلاغ شده و همچنین 32 هزار کلونی مرجانی در خلیج فارس جابه جا شده است.

وی تهیه راهنمای امداد و نجات پستانداران دریایی برای اولین بار در کشور، تهیه دستورالعمل گردشگری در دریا از سال 90 و تدوین استراتژی استقرار صنایع دریایی را از دیگر طرحهای دریایی در حال اجرا اعلام کرد.

رئیس سازمان محیط ریست افزود: در حال حاضر بانک اطلاعات داده های مکانی برای 7 استان ساحلی کشور تهیه شده و این بانک اطلاعات پاییز امسال رونمایی می شود. مقرر شده است که تمام اطلاعات دریایی کشور در این بانک گنجانده شود از این رو سازمانها و نهادهای مختلف برای انجام پژوهشهای دریایی خود می توانند از داده های این بانک استفاده کنند.

وی به سفر اخیر هیئت دولت به استان هرمزگان اشاره کرد و گفت: 56 ایستگاه پایش در دریای خزر و خلیج فارس با هدف سنجش آلودگی محیط های دریایی تا پایان امسال راه اندازی می شود که راه اندازی این ایستگاهها جز مصوبات سفر استانی دولت بوده است. با راه اندازی این ایستگاهها تمام اطلاعات پایه ای مربوط به دریا به صورت برخط (آنلاین) دریافت می شود.

 محمدی زاده، راه اندازی دو بیمارستان امداد و نجات دریایی در سال جاری و همچنین هنگ دریایی را از دیگر برنامه های سازمان محیط زیست اعلام کرد و گفت : در این زمینه حداقل 400 نیروی مجرب در حال آموزش هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حال حاضر برخی از رودخانه های ایران مانند کارون تا حد زیادی قابلیت کشتیرانی را از دست داده اند که باید با انجام فعالیت های موثر این توانمندی به رودخانه ها باز گردانده شود. در این زمینه تهیه اطلس توسعه در دست اجرا است.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون بیش از 300 هزار تن رسوبات از رودخانه های بالادستی وارد دریای خزر می شود که باید با اجرای طرحهای آبخیزداری ورود این رسوبات کنترل و مدیریت شوند.

 به گفته محمدی زاده، ایران هم اکنون دارای 5 هزار و 790 کیلومتر خط ساحلی است که فرصت مناسبی برای توسعه صنعت گردشگری در کشور ایجاد می کند. همچنین ایران دارای توانمندیهای لازم به منظور استفاده از صنعت اکو توریسم است. استفاده از این صنعت می تواند بسیاری از مشکلات کشور از جمله مسایل اقتصادی را برای ساحل نشینان مرتفع کند.

به گفته وی، سازمان محیط زیست سه طرح کلان را در پهنه آبی کشور شامل بهره برداری پایدار از منابع ، پیشگیری از تخریب زیستگاه و منابع زیستی و کنترل و محدود کردن آلاینده های تهدید کننده محیط زیست دریایی پیگیری می کند .

براساس معاهدات بین المللی که ایران پذیرفته، باید تلاش های گسترده ای برای جلوگیزی از آلودگی دریایی خزر صورت گیرد.



۲۴ خرداد ۱۳۹۱ ۱۰:۱۵
pmo-گزارش خبری |
کد خبر : ۱۴,۰۱۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید