ثبت رکورد ٢٨ درصدی ترانزیت خارجی در دروازه ملل / واردات ۶۱ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ ویترین متنوع بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در ترانزیت خارجی بهره برداری از پنج پروژه بزرگ عمرانی و تجهیزاتی بندر چابهار تا پایان سال/ پروژه های عمرانی بندر چابهار با بیش از ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال زایی مستقیم 708 نفر در دست اجراست گامی دیگر در مسیر رونق تجارت بندر چابهار/ورود اولین محموله شکر صادراتی هند به افغانستان پیام تبریک مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز کارمند لزوم هم افزایی دستگاه های اجرایی جهت احیای سفرهای دریایی از دروازه ملل/ اشتغال نیروی های بومی در پروژه های عمرانی بندر شهید بهشتی/همت والای بندر چابهار در توسعه زیرساخت ها با عملیات تیم تخصصی بندر چابهار شناور به گل نشسته از ساحل جدا شد پیام تبریک مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته دولت تداوم انتقال محموله های ترانزیتی گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار/هم افزایی دستگاه های اجرایی استان لازمه پایداری ترانزیت کالا نشست رئیس و اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در بندر شهید بهشتی چابهار/ارتقاء دانش فنی مدیران و کارکنان بندر چابهار صادرات اولین محموله سنگ کوپ مرمر از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ استفاده از ظرفیت های استراتژیک بندر چابهار برای صادرات کالای معدنی
تجهیز بنادر به امکانات پیشرفته پاکسازی و مقابله با آلودگی دریایی به ارزش یک هزار میلیارد ریال
همایش و مانور استانی مقابله با آلودگی نفتی و مدیریت بحران دریایی برای اولین بار با مشارکت سازمان محیط زیست کشوردر تاریخ 23/3/91 در بندرانزلی برگزار گردید .

همایش و مانور استانی مقابله با آلودگی نفتی و مدیریت بحران دریایی برای اولین بار با مشارکت سازمان محیط زیست کشوردر تاریخ 23/3/91 در بندرانزلی برگزار گردید .

این مانور همزمان با امضاء یادداشت تفاهم همکاری فیمابین سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان حفاظت محیط زیست و بزرگداشت هفته محیط زیست برگزار گردید.

این یادداشت تفاهم همکاری در راستای ایجاد زمینه استفاده بهینه از توانایی های طرفین برای ارتقای کیفیت محیط زیست دریایی کشور و تسهیل در انجام تعهدات دولت جمهوری اسلامی ایران در قبال معاهدات بین المللی و منطقه ای دریایی با حضور نمایندگان سازمان حفاظت محیط زیست ، سازمان بنادر و دریانوردی و دستگاه های ذیربط استان در روز سه شنبه مورخه 23/3/91 امضاء شد.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم آغاز به کار همایش و مانور مقابله با آلودگی نفتی در دریا در بندرانزلی با بیان اینکه این مانور با مشارکت سازمان محیط زیست و سایر ارگانهای ذیربط در استان گیلان برگزار می شود اظهار داشت : ارتقای سطح ایمنی و حفظ محیط زیست دریایی جز از طریق حضور و همکاری مداوم کلیه سازمانها و نهادهای بهره بردار از دریا در عرصه های حاکیتی میسر نمی شود .

معاون وزیر راه و شهرسازی در این مراسم که معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست ، استاندار گیلان و مقامات محلی نیز حضور داشتند با بیان اینکه امروزه مدیریت و حاکمیت بر پهنه دریا به معنی مجموعه ای از برنامه ها ، طرح ها و اقدامات است تا بتوان بهره برداری پایدار و حفاظت از منابع دریایی را تحقق بخشید و منافع نسل حاضر و آیندگان را تضمین نمود .

وی اضافه نمود : بهره برداری از منابع دریایی علاوه بر دانش فنی نیازمند نگرش جامع تری در خصوص چگونگی حفاظت از منابع و ذخایر طبیعی دریایی ، ایجاد ایمنی و افزایش سرعت حمل و نقل دریایی و برقراری امنیت بر پهنه آنها است .

مهندس سید عطاء اله صدر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه دریای خزر بعنوان بزرگترین دریاچه زمین ، دریای بسته ای است که این ویژگی ، توجه بیشتر به مسائل زیست محیطی را می طلبد افزود : حمل و نقل دریایی ، اکتشاف ، استخراج و انتقال نفت و گاز ، ورود فاضلاب شهری و صنعتی از طریق رودخانه ها از عوامل مهم تهدید و بروز آلودگی به شمار می آیند .

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه سازمان بین المللی دریانوردی ( IMO ) در سال 2008 میلادی و بر اساس کنوانسیون مارپل ، از منطقه خلیج فارس و دریای عمان به عنوان منطقه ویژه دریایی نام برد توضیح داد : تمام کشتی هایی که وارد منطقه ویژه دریایی می شوند ملزم به رعایت کلیه الزامات کنوانسیون مارپل هستند و باید گواهینامه های فنی و گواهینامه های مارپل را اخذ نموده باشند که این گواهینامه ها توسط بازرسان سازمان مورد کنترل و بازرسی قرار می گیرد . بر اساس این مقررات هیچ کشتی حق تخلیه مواد نفتی و زباله های خود را در آبهای منطقه ندارد .

به گفته مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی از جمله مهم ترین کنوانسیونهای مربوط به ایمنی دریانوردی و حفاظت از محیط زیست دریایی که جمهوری اسلامی ایران به آنها ملحق شده است می توان به کنوانسیونهای بین المللی زیست محیطی همانند کلیه ضمائم کنوانسیون پیشگری از آلودگی ناشی از کشتیها ( MARPOL ) ، آمادگی ، مقابله و همکاری در برابر آلودگی ( OPRC ) ، پرو تکل آمادگی ، مقابله و همکاری در برابر سوانح آلودگی ناشی از مواد خطرناک و سمی ( OPRC-HNS ) ، مدیریت آب توازن کشتیها و رسوبات ( BWM ) ، کنوانسیون سیستمهای مضر ضد خزه ( AFS ) ، مسئولیت ناشی از سوخت کشتیها ( BUNKERS ) و کنوانسیون لندن ( LC72  ) اشاره کرد .

مهندس سید عطاء صدر اعلام کرد از جهت الحاق به کنوانسیونها وضعیت ایران در مقایسه با دیگر کشورهای همسایه در شمال و جنوب کشور مطلوب تر است .

معاون وزیر راه و شهر سازی تصریح کرد : در خصوص آلودگی آب دریا ، قانون حفاظت دریا و رودخانه های قابل کشتیرانی در برابر آلودگی به مواد نفتی مورد بازنگری و در مرداد ماه 1389 به تصویب رسید که بر اساس آن آلوده کردن رودخانه ها و آبهای داخلی و دریای سرزمینی ایرانی به نفت یا هر نوع مخلوط یا هر نوع مخلوط نفتی توسط کشتیها ، سکوهای نفتی ، لوله ها و تأسیسات و مخازن نفتی واقع در خشکی یا دریا ممنوع شده است .

مهندس صدر خاطر نشان کرد : بر اساس ماده 14 این قانون مسببین آلودگی مکلف اند ، کلیه هزینه های مربوط به خسارت زیست محیطی را بپردازند .

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با اشاره به رویکرد برنامه ها و اهداف کلان این سازمان به عنوان مرجع دریایی کشور در ایجاد بستر مناسب برای استفاده حداکثر از پتانسیل های عملیاتی دستگاههای بهره بردار از دریا برای بهبود کیفیت خدمات مربوط به ایمنی دریانوردی و حفاظت محیط زیست دریایی بر اساس کنوانسیونهای بین المللی پیشگیری از آلودگی ناشی از کشتیها ، آمادگی مقابله و همکاری در برابر آلودگی نفتی ، پروتکل آمادگی مقابله و همکاری در برابر سوانح آلودگی ناشی از مواد خطرناک و سمی ، مدیریت آب توازن کشتیها و رسوبات مسئولیت ناشی از سوخت کشتیها ، جستجو و نجات دریایی و سایر کنوانسیونها و قوانین مرتبط را مهم ترین اهداف زیست محیطی سازمان بنادر و دریانوردی عنوان کرد .

مهندس صدر در ادامه از تجهیزات بنادر به امکانات مقابله با آلودگی دریا خبر داد و اظهار داشت : در راستای الزامات ملی و بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی نسبت به مجهز کردن بنادر خود به تجهیزات پاکسازی و مقابله با آلودگی دریا به ارزش حدود100میلیاردتومان ا قدام نموده که قسمتی از آ؛ن هم اکنون در بنادر قابل بهره برداری است.   همچنین به منظور پیشگیری از آلودگی دریا بنادر ما نسبت به جمع آوری و دریافت مواد زاید کشتی ها اقدام نمودند و در این خصوص 3 فروند بالگرد را در جهت پایش و کنترل آبهای کشور ایران مورد استفاده قرار می گیرد .

مدیر عامل سازمان بنادر تجهیزات مقابله با آلودگی را شناور پیشرفته پاکسازی آلودگی نفتی که یک فروند آن در اوایل سال آینده شمسی تحویل بندر خواهد شد ، بارج 500 تنی به تعداد 7 فروند برای بنادر شمالی و جنوبی کشور جهت جمع آوری مواد زائد نفتی و شیمیایی که قرارداد سه فروند انعقاد شده است ، شناور ویژه پاکسازی حوضچه و کنار اسکله به نام ( اسکونجر ) به تعداد 9 فروند در دستور کار قرارداد دارد ، انواع اسکمیر ، بوم و مواد جاذب و سایر وسایل مربوط به ارزش 8 میلیارد تومان تحویل بنادر شده است .

وی همچنین تاکید کرد : سازمان بنادر و دریانوردی جهت اطمینان از رعایت استانداردهای ایمنی ، زیست محیطی و امنیتی در کشتیها ، با به خدمت گرفتن کارشناسان مجرب کنترل و بازرسی شناورها همواره کلیه شناورهای ایرانی و خارجی را مورد بازرسی فنی و ایمنی قرار می دهد و از تردد هر گونه شناورهایی که گواهینامه های مرتبط با الزمات زیست محیطی را نداشته باشند جلوگیری به عمل می آورد .

مهندس صدر با اشاره به تفاهمنامه همکاری در زمینه حفاظت از محیط زیست دریایی بین سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان بنادر و دریانوردی ، هدف از تدوین این تفاهنامه را تقویت روابط دو جانبه و تسهیل همکاری بین طرفین ، توسعه اقدامات مشترک در راستای حفاظت از محیط زیست دریایی کشور ، شناسایی و ایجاد زمینه استفاده بهینه از توانایی های طرفین برای ارتقاء کیفیت محیط زیست دریایی و تسهیل در انجام تعهدات دولت در قبال معاهدات بین المللی و منطقه ای دریایی بر شمرد .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز در این همایش گفت : 60 هزار نقطه از محیط های آبی و غیر آبی در کشورهای باید پایش شوند .

مهندس محمدی زاده اظهار داشت : از این میزان 10 هزار نقطه باید مورد پایش مداوم قرار گیرد که تالاب انزلی یکی از این نقاط است .

وی با اشاره به 18 هزار هکتار وسعت تالاب انزلی ، فاضلاب های طبیعی و خانگی و سموم کشاورزی را عامل آلودگی تالاب خواند بر لزوم مدیریت جامع تالاب تاکید کرد .

  .

مهندس محمدی زاده در خصوص ساماندهی پسماندها در کشور نیز گفت : عمده نگرانی استان های گیلان و مازندران و گلستان است .

وی افزود : برنامه جامع کشور برای مدیریت پسماند را تدوین کردیم و امسال 300 نقطه حساس دفن غیر بهداشتی نخواهند داشت .

مهندس محمدی زاده اظهار کرد : دریا نه تنها از نظر حمل و نقل ، اشتغال ، تامین غذا بلکه به لحاظ تفریحی و فرهنگی نیز حائز اهمیت است .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به مخاطرتی که دریاها را تهدید می کند گفت : نجات دریا در همگرایی و همدلی تمامی ارگان های ذیربط و مردم مسیر است .

مهندس محمدی زاده همچنین از اقدامات حمایتی سازمان بنادر و دریانوردی در حفظ محیط زیست دریایی و جلوگیری از انتشار آلاینده های ناشی از کشتیها به دریا و اهتمام این سازمان در برگزاری مانورهای مختلف مقابله با آلودگی های دریایی در بنادر شمال و جنوب کشور از مهندس صدر مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی تقدیر و تشکر کرد  و از خرید تجهیزات جدید مقابله با آلودگی های دریایی در بندرانزلی و تمهیدات سازمان بنادر در فراهم کردن پتانسیل های لازم جهت مدیریت تمهیدات در شرایط بحرانی را شایسته تقدیر دانست و آن را اقدامی در جهت بهره برداری پایدار و متوازن از دریا ارزیابی کرد و با بیان اینکه روح زیست محیطی در سازمان بنادر حاکم است و این بسیار فراتر از مسئولیت ها و ماموریت های سازمان بنادر می باشد   از مهندس صدر به جهت اولویت دهی به مسائل زیست محیطی در پروژه ها و طرح های عمرانی و زیر بنایی نیز تشکر نمود .

استاندار گیلان هم  در این همایش با اشاره به نقش حمل و نقل در رونق اقتصادی و توسعه گفت : با مدیریت بهینه می توان از فرصت های دریایی خزر برای رشد و تعالی استان در بخش های متنوع استفاده کرد .

مهندس سعادتی با تاکید بر جلوگیری از ورود آلودگی های زیست محیطی ناشی از فاضلاب خانگی صنعتی و سموم کشاورزی به منابع آبی و خاکی از تشکیل شورای حفاظت از آب در گیلان خبر داد و افزود : تشکیل این شورا باعث می شود تا راهکارهای مناسبی برای حفظ محیط زیست طبیعی ، آب و خاک فراهم گردد در ادامه این همایش ، مانور تخصصی مقابله با آلودگی های نفتی در محدوده آبهای استان گیلان در حوزه های بندری با موفقیت اجرا شد در این مانور یک روزه که 20 دستگاه و ارگان اجرایی و عملیاتی از استان گیلان حضور داشتند که نیروهای بنادر و دریانوردی گیلان ، نیروی دریایی ناوگان شمال ، مرزبانی ، جمعیت هلال احمر ، محیط زیست ، شیلات به عنوان نیروهای عملیاتی حضور داشتند حاضران با تجهیزات فنی شامل شناورهای بوم گذار، بوم مهارلکه های نفتی، تانکر های جمع آوری کننده لکه های نفتی ، اسکونجر ، اسکیمر ، یک فروند بالگرد پایش هوایی لکه های نفتی  و شرایط بحرانی را با هدف مدیریت یکپارچه و هماهنگ به نمایش گذاشتند .

شایان ذکر است قبل از برگزاری مانورکلیه تجهیزات جدید مقابله با آلودگی نفتی خریداری شده از سوی سازمان  به ارزش یک میلیارد تومان در محوطه بندری به معرض دید نمایندگان مدعو گذاشته شد وبخشی از آنها نیز درمانوربه بهره برداری رسید.

تجهیز بنادر به امکانات پیشرفته پاکسازی و مقابله با آلودگی دریایی 24 

تجهیز بنادر به امکانات پیشرفته پاکسازی و مقابله با آلودگی دریایی 20 

تجهیز بنادر به امکانات پیشرفته پاکسازی و مقابله با آلودگی دریایی 26 

تجهیز بنادر به امکانات پیشرفته پاکسازی و مقابله با آلودگی دریایی 17 

تجهیز بنادر به امکانات پیشرفته پاکسازی و مقابله با آلودگی دریایی 16 

تجهیز بنادر به امکانات پیشرفته پاکسازی و مقابله با آلودگی دریایی 15 

تجهیز بنادر به امکانات پیشرفته پاکسازی و مقابله با آلودگی دریایی 27 

تجهیز بنادر به امکانات پیشرفته پاکسازی و مقابله با آلودگی دریایی 25 

تجهیز بنادر به امکانات پیشرفته پاکسازی و مقابله با آلودگی دریایی 18 

تجهیز بنادر به امکانات پیشرفته پاکسازی و مقابله با آلودگی دریایی 13 

تجهیز بنادر به امکانات پیشرفته پاکسازی و مقابله با آلودگی دریایی 19 

تجهیز بنادر به امکانات پیشرفته پاکسازی و مقابله با آلودگی دریایی 14 

تجهیز بنادر به امکانات پیشرفته پاکسازی و مقابله با آلودگی دریایی 22 

تجهیز بنادر به امکانات پیشرفته پاکسازی و مقابله با آلودگی دریایی 23 

تجهیز بنادر به امکانات پیشرفته پاکسازی و مقابله با آلودگی دریایی 21 

۱۳ تیر ۱۳۹۱ ۱۸:۴۰
کد خبر : ۱۴,۵۲۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید