ثبت رکورد ٢٨ درصدی ترانزیت خارجی در دروازه ملل / واردات ۶۱ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ ویترین متنوع بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در ترانزیت خارجی بهره برداری از پنج پروژه بزرگ عمرانی و تجهیزاتی بندر چابهار تا پایان سال/ پروژه های عمرانی بندر چابهار با بیش از ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال زایی مستقیم 708 نفر در دست اجراست گامی دیگر در مسیر رونق تجارت بندر چابهار/ورود اولین محموله شکر صادراتی هند به افغانستان پیام تبریک مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز کارمند لزوم هم افزایی دستگاه های اجرایی جهت احیای سفرهای دریایی از دروازه ملل/ اشتغال نیروی های بومی در پروژه های عمرانی بندر شهید بهشتی/همت والای بندر چابهار در توسعه زیرساخت ها با عملیات تیم تخصصی بندر چابهار شناور به گل نشسته از ساحل جدا شد پیام تبریک مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته دولت تداوم انتقال محموله های ترانزیتی گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار/هم افزایی دستگاه های اجرایی استان لازمه پایداری ترانزیت کالا نشست رئیس و اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در بندر شهید بهشتی چابهار/ارتقاء دانش فنی مدیران و کارکنان بندر چابهار صادرات اولین محموله سنگ کوپ مرمر از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ استفاده از ظرفیت های استراتژیک بندر چابهار برای صادرات کالای معدنی
آنچه که می خوانید نامه هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران به رییس انجمن بین المللی موسسات رده بندی است.
جناب آقای بردلی
ریاست محترم شورای انجمن بین المللی موسسات رده بندی

با سلام

احتراماً، در پی نامه سرگشاده گروه " متحد علیه ایران هسته ای(UANI)"، به آن انجمن و همچنین به موسسات رده بندی عضو، که در ایران به خدمات رده بندی و بازرسی می پردازند، برای قطع همکاری آنها با صنعت کشتیرانی ایران، این فرصت برای این انجمن پدید آمده است که مواردی بشرح زیر را به آگاهی جنابعالی برسانیم. زیرا از نظر انجمن مهندسی دریایی ایران لازم است که این موارد مشخصا در جهت حفظ موقعیت و جایگاه آن انجمن و موسسات رده بندی عضو، بصورت چشمگیری بازتاب داده شود. موسساتی که اعتبار سنتی، نقش و ماموریت آنها از طریق اینگونه اعمال نفوذهای بیرونی به چالش کشیده شده است:

ما بر این باوریم این عمل که از سوی یک " لابی" غیر مسئول اتخاذ شده است، عامل تخریب و نیروی بر هم زننده در رویارویی با شعارهای سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) و آن انجمن، محسوب می شود. لذا می بایست به دقت مورد توجه قرار گرفته و عکس العمل های لازم اتخاذ شود.

نکات مورد نظر عبارتند از :
1.همانگونه که مستحضرید، موسسات رده بندی، تشکیلاتی هستند خود مختار به معنی کاملا مستقل و خود تنظیم و حتی در حالاتی که بخواهند خدمات خود را به هر مشتری ارائه دهند باید تصمیمات آنان در چارچوب قوانین و مقررات آنان قابل درک و توجیه پذیر باشد.

2.اهداف عالیه کلیه موسسات رده بندی در راستای حفظ و ارتقای ایمنی، امنیت، کیفیت و قابلیت دریانوردی و حفاظت از محیط زیست دریائی است.

3.با عنایت به مصاحبه جناب آقای " ریچارد سادلر" رئیس بخش اجرائی موسسه رده بندی لویدز لندن در کنفرانسی در سنگاپور که از طریق رسانه های همگانی انتشار یافته است، که توجه به نکات آن به شرح زیر ضروری است:
« با موسسه ای چون ما که خود را وقف حفظ جان مردم و محیط زیست دریایی نموده است، آیا واقعاً عقلانی است که ما را از جایگاه واقعی و والای خود دور کنند؟ این چه مزیتی برای دنیا دارد؟ ایشان گفت، که بحث ایمنی را بعنوان ابزار سیاسی بر علیه جامعه ایران بکار نبرید»

4.انجمن بین المللی موسسات رده بندی (IACS) بعنوان انجمن صنفی، غیرانتفاعی مدافع حقوق، اعتبار و فرصت های کسب و کار اعضاء خود می باشد. اعضائی که صرفاً درگیر موضوعات فنی، ایمنی، امنیت، حفاظت از جان و محیط زیست دریایی بوده و هیچگاه سابقه نداشته که به بازی های سیاسی کشانده شوند و انتظار هم نمی رفت که با چنین چالش هایی روبرو گردند. اینک دفاع آن انجمن با کشانده شدن به یک فضای مخدوشی که بر هم زننده اعتبار خود و اعضایش خواهد بود، دور از انتظار نمی باشد.

5.باید این مطلب مورد توجه قرار گیرد که گروه"متحد علیه ایران هسته ای"، یک سازمان غیر دولتی است که فاقد وجهه رسمی و قانونی است. این بنگاه با اعمال نفوذ، شانتاژ، رسانه ای نمودن موضوعات و انجام مکاتبات با مبادی مختلف در صدد تحقق خواسته های خود بوده و در تحمیل اراده، فاقد هرگونه ابزارهای قانونی است. برای نمونه در انتشار اخبار، یک جانبه نگری، ادعای حق بجانب بودن و تلاش در وارونه جلوه دادن حقایق از شیوه های نابکارانه این بنگاه می باشد.

6.طراحی، تدوین و رژیم تایید و اعمال قوانین و بویژه آندسته از موازینی که مرتبط با موارد ایمنی، امنیت و کیفیت دریانوردی است، در مرحله اول بعهده IMO و در مرحله بعدی با مرجع دریایی کشورهای عضو IMO و در مرحله سوم با موسسات رده بندی که بعضا نیز توسط IACS رهبری می شوند، می باشد.

عرف بین المللی و حقوق و رژیم قانونی می طلبد که موسسات رده بندی آن مجموعه از قوانینی را اعمال کنند که از منظر فنی و کیفی در سیر تحول و تصویب اشاره شده در این بند تحقق یافته است. سایر مقررات و موازین در حدی که منطق بر آن حاکم می باشد محترم شمرده می شوند. موسسات رده بندی در سایر موارد از اعمال آنها و بویژه در حالاتی که مباحث با رویکردی سیاسی نشأت یافته اند و یا از نیات مرتبط با چند دولت مایه می گیرند، بایستی پرهیز کنند.

با در نظر گرفتن موارد یاد شده فوق ما بعنوان یک نهاد غیر دولتی، مستقل، حرفه ای و تخصصی دریایی از آن سازمان معتبر حرفه ای انتظار داریم که به توقعات گروه"متحد علیه ایران هسته ای" که کاملا ضد ایمنی جان دریانوردان و در مقابله با حفاظت از محیط زیست دریایی است، واکنش متناظر نشان داده شود. بار دیگر با ابراز احترامات و قدردانی کامل خواهشمند است در جهت خنثی سازی رویکرد سیاسی این گروه اقدامات موثر بعمل آورده و برای تداوم بخشیدن به نقش و جایگاه ارزشمند موسسات رده بندی در صنعت کشتیرانی که اساسی ترین ماموریت شما است و باید از هر نفوذی و بویژه از ملاحظات سیاسی دور بماند، از هر تلاشی فروگذار نباشید.

ما نیز بعنوان یک نهاد مستقل به مسئولیت خود در پیگیری موضعاتی که گروه"متحد علیه ایران هسته ای" ادعا نموده، آگاهیم و تا حد نیل به نتایج لازم، موضوع را پیگیری و اجازه هیچ معامله ای به هیچ قیمتی در خصوص از دست رفتن ایمنی جان اشخاص و حفاظت از محیط زیست دریایی در سطح جهان را نخواهیم داد.


هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران
۱۶ مرداد ۱۳۹۱ ۰۹:۲۲
pmo |
کد خبر : ۱۵,۳۷۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید