ثبت رکورد ٢٨ درصدی ترانزیت خارجی در دروازه ملل / واردات ۶۱ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ ویترین متنوع بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در ترانزیت خارجی بهره برداری از پنج پروژه بزرگ عمرانی و تجهیزاتی بندر چابهار تا پایان سال/ پروژه های عمرانی بندر چابهار با بیش از ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال زایی مستقیم 708 نفر در دست اجراست گامی دیگر در مسیر رونق تجارت بندر چابهار/ورود اولین محموله شکر صادراتی هند به افغانستان پیام تبریک مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز کارمند لزوم هم افزایی دستگاه های اجرایی جهت احیای سفرهای دریایی از دروازه ملل/ اشتغال نیروی های بومی در پروژه های عمرانی بندر شهید بهشتی/همت والای بندر چابهار در توسعه زیرساخت ها با عملیات تیم تخصصی بندر چابهار شناور به گل نشسته از ساحل جدا شد پیام تبریک مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته دولت تداوم انتقال محموله های ترانزیتی گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار/هم افزایی دستگاه های اجرایی استان لازمه پایداری ترانزیت کالا نشست رئیس و اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در بندر شهید بهشتی چابهار/ارتقاء دانش فنی مدیران و کارکنان بندر چابهار صادرات اولین محموله سنگ کوپ مرمر از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ استفاده از ظرفیت های استراتژیک بندر چابهار برای صادرات کالای معدنی
ضریب ایمنی در حمل و نقل دریایی افزایش یافته است
سطح رعایت اصول ایمنی در بنادر افزایش پیدا کرده است.

به گزارش سامانه خبری سازمان بنادر و دریانوردی، جلیل اسلامی، مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت" در دنیای امروز «تاثیر جهانی شدن اقتصاد » و «گسترش روزافزون ف نآوری اطلاعات » به عنوان دو فاکتور اصلی در کاهش هزین هها و افزایش تجارت بی نالمللی بر کسی پوشیده نیست. نقش بنادر به عنوان یکی از حلقه های رابط زنجیره تامین کالا و خدمات چنان حیاتی است که رشد و توسعه سایر بخ شهای وابسته به حمل ونقل دریایی به نحوه فعالیت آنها بستگی دارد. این موضوع به دلیل نقش اقتصادی بنادر در جلب سرمای ههای خارجی، کسب درآمدهای ارزی و ریالی، افزایش توان رقابتی شرکت های تولیدی کشور به واسطه کاهش هزینه های حمل ونقل، اشتغالزایی و کمک به توسعه منطقه ای و ملی اهمیتی دوچندان پیدا می کند.

وی بیان داشت: از این رو، رقابت فشردهای بین بنادر برای جذب شرکت های کشتیرانی و صاحبان کالا با در نظر گرفتن سه عامل اصلی و مهم حداقل زمان  ، حداقل هزینه  و حداکثر سطح ایمنی  در جریان است. بدون تردید دو عامل حداقل زمان و هزینه تنها در صورتی مزیت وملاک عمل خواهند بود که توأم با ایمنی باشد؛ چراکه عدم رعایت مقررات و استانداردهای ایمنی و وقوع حوادث علاوه بر افزایش هزینه تمام شده و افت کیفیت خدمات و کاهش بهر هوری، منجر به آسی بهای جسمی، روانی و اجتماعی خواهد شد و ضمن درپی داشتن پیامدهای ناگوار، اقتصاد ملی کشور را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی ادامه داد: نظر به اینکه کار در بنادر به دلیل تنوع و فراوانی مشاغل، گستردگی و تنوع کالاهای وارداتی و صادراتی، تمایز از کار در سایر بخ شهای صنعتی است و پتانسیل بالایی جهت بروز حوادث دارد، کنترل مخاطرات و عوامل منجر به بروز حوادث در بنادر حایز اهمیت بوده و مستلزم نگاه علمی و جدی به مقوله ایمنی بندری در بنادر است. بر این مبنا سازمان بنادرو دریانوردی در راستای اجرای وظایف حاکمیتی و ذاتی خود در جهت ارتقای سطح ایمنی بنادر و صیانت از اموال صاحبان کالا و نیروهای شاغل در بنادر به عنوان سرمای ههای ملی کشور، برنام ههای متعددی را طرح ریزی و اجرا کرده است.

ƒƒوی بیان داشت: در این راستا و همگام با روند پرشتاب توسعه کشور به ویژه در مقطع حساس کنونی که با موانع و تحریم های بین المللی ر وبه رو هستیم، بنادر به عنوان گلوگا ههای مهم اقتصادی کشور، نیازمند توجه جدی به مسایل ایمنی خواهند بود که در این میان مدیریت ایمنی در بنادر از اولویت برخوردار است. به عبارت دیگر، رعایت اصول ایمنی یکی از اساسی ترین الزامهای مرتبط با عملیات بندری و دریایی است و به طور کل ساز و کارهای مرتبط با ایمنی در یک بندر باید به گون های طراحی شود که روح و فرهنگ ایمنی را در تمام عملیات بندری شاهد باشد.

او افزود: ایمنی عملیات بندری به عنوان یکی از شاخص های بهره وری در سیستم، فرایند و کلیه فعالیتهای بندری باید جریان داشته باشد. تنوع تجهیزات بندری، گستردگی و پیچیدگی فعالیت ها از ورود کشتی به لنگرگاه، اسکله، تخلیه و بارگیری، انبارداری، حمل ونقل، مراجع هکنندگان، کالاهای خطرناک و... محیط بنادر را به محل های پرریسکی تبدیل کرده است. لذا نیازمند تفکر جدید ورو شهای کاربردی و قاب لاجرا جهت حذف و کنترل این مخاطرات است .

وی افزود: خوشبختانه بنادر به سمت مدرنیزه شدن حرکت کرده اند، اما در صورت ادامه عدم توجه به مدیریت سیستماتیک و یکپارچها یمنی م یتواند منجر به مخاطرات بزر گتری شود.در بخش ایمنی حمل ونقل دریایی، با تصویب کنوانسیونها و مقررات بین المللی و لزوم الحاق کشورها به آن شاهد ارتقای ضریب ایمنی در این بخش هستیم که شاخص های آن کاهش آمار حوادث و سوانح دریایی است. اما در بخش بنادر به دلیل ضعف منابع، مقررات و استانداردها خصوصا با توجه خصوصی سازی و بعد فرهنگی و حضور قشرهای مختلف با سطح تحصیلات، سن پایین و پراکندگی قومی در بنادر سازمان را بر آن داشته تا به ایمنی بنادر نگاه جدید و فراگیری داشته باشد. در این مورد نیز سازمان بنادر به خصوص درسال های اخیر توجه ویژ های به مسایل ایمنی و آت شنشانی معطوف داشته و اقدامات متعدد زیربنایی را نیز آغاز کرده که از آن جمله می توان به استقرار سیستم های مدیریت ایمنی و اجرای طرح ها و مانورهای مدیریت بحران و شرایط اضطراری در بنادر، برگزاری همای شهای ملی ایمنی، ساماندهی و ارتقای وضعیت آت شنشانی بنادر و ... اشاره کرد.

۲۸ شهریور ۱۳۹۱ ۱۰:۲۷
pmo |
کد خبر : ۱۶,۴۱۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید