ثبت رکورد ٢٨ درصدی ترانزیت خارجی در دروازه ملل / واردات ۶۱ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ ویترین متنوع بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در ترانزیت خارجی بهره برداری از پنج پروژه بزرگ عمرانی و تجهیزاتی بندر چابهار تا پایان سال/ پروژه های عمرانی بندر چابهار با بیش از ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال زایی مستقیم 708 نفر در دست اجراست گامی دیگر در مسیر رونق تجارت بندر چابهار/ورود اولین محموله شکر صادراتی هند به افغانستان پیام تبریک مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز کارمند لزوم هم افزایی دستگاه های اجرایی جهت احیای سفرهای دریایی از دروازه ملل/ اشتغال نیروی های بومی در پروژه های عمرانی بندر شهید بهشتی/همت والای بندر چابهار در توسعه زیرساخت ها با عملیات تیم تخصصی بندر چابهار شناور به گل نشسته از ساحل جدا شد پیام تبریک مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته دولت تداوم انتقال محموله های ترانزیتی گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار/هم افزایی دستگاه های اجرایی استان لازمه پایداری ترانزیت کالا نشست رئیس و اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در بندر شهید بهشتی چابهار/ارتقاء دانش فنی مدیران و کارکنان بندر چابهار صادرات اولین محموله سنگ کوپ مرمر از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ استفاده از ظرفیت های استراتژیک بندر چابهار برای صادرات کالای معدنی
مهندس صدر: نیروی محرکه تجارت، حمل و نقل دریایی است
استانداردهای دریانوردی هر روز جامع تر و فراگیرتر می شود بطوری که تاکنون در قالب کنوانسیون ها، مصوبات و دستورالعمل های بین المللی و لازم الاجراء به عرصه های مختلف آموزش نیروی انسانی، مدیریت کشتیرانی و دریانوردی، مؤسسات رده بندی، شناورها، کارگاه ها و کارخانجات کشتی سازی و حفظ محیط زیست دریایی به طور کامل توسعه یافته است

به گزارش سامانه خبری سازمان بنادر و دریانوردی، مهندس صدر گفت: آنچه مسلم است در طول صد سال گذشته، با پیشرفت علم و تکنولوژی، سطح ایمنی و امنیت دریانوردی ارتقاء پیدا کرده است و در سرتاسر جهان از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. ضمن آنکه با توجه به فناوریهای جدید نیازهای جدیدی نیز در زمینه تدوین استانداردهای ایمنی و محیط زیست ظهور می یابد. لذا سطح آموزش و استانداردها نیز باید به روز شود تا در خصوص مسائل جدید به اندازه کافی پاسخگو باشد تا سوانح و حوادث دریایی به حداقل رسیده و قابل پیشگیری و کنترل باشند.

وی ادامه داد: استانداردهای دریانوردی هر روز جامع تر و فراگیرتر می شود بطوری که تاکنون در قالب کنوانسیون ها، مصوبات و دستورالعمل های بین المللی و لازم الاجراء به عرصه های مختلف آموزش نیروی انسانی، مدیریت کشتیرانی و دریانوردی، مؤسسات رده بندی، شناورها، کارگاه ها و کارخانجات کشتی سازی و حفظ محیط زیست دریایی به طور کامل توسعه یافته است. کشور ما نیز از این لحاظ در سطح جهانی بسیار فعال می باشد و نمایندگان و کارشناسان جامعه دریانوردی کشور با شرکت فعال در اجلاس های بین المللی خصوصاً جلسات کارشناسی سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) در تدوین این مصوبات و استانداردها شرکت فعالانه دارند.

وی افزود: حمل و نقل دریایی به عنوان ایمن ترین، کارآمدترین، ارزانترین و حتی پاک ترین شیوه حمل و نقل در تجارت جهاین نقش آفرین است و حدود 90 درصد کالاهای تجاری بین المللی از طریق دریا جا به جا می شود و به عنوان نیروی محرکه تجارت بین المللی شناخته می شود و در سر تا سر دنیا حتی در کشورهایی که دسترسی مستقیم به آبهای بین المللی ندارند، زندگی مردم به حمل و نقل دریایی وابسته است.

صدر بیان داشت: خوشبختانه موقعیت جغرافیایی کشور ما، به گونه ای است که کشور ما را در زمره کشورهای دریایی قرار داده و می توانیم به طور مستقیم از این شیوه حمل و نقل استفاده نمائیم و رونق اقتصادی کشور نیز به میزان قابل توجهی به این روش حمل و نقل بستگی دارد.

توسعه حمل و نقل دریایی با همکاری نزدیک و مؤثر بین خطوط کشتیرانی و دریانوردان از یک سو و بنادر به عنوان پایانه های دریایی از سوی دیگر محقق می گردد و این دو لازم و ملزوم یکدیگرند. بدیهی است اگر در هر یک از این دو زمینه کمبود و نارسایی هایی وجود داشته باشد حمل و نقل دریایی با مشکل مواجه خواهد شد.

معاون وزیر راه ادامه داد: بهمین دلیل توسعه زیرساختهای مورد نیاز و ارتقاء سطح خدمات دریایی و بندری و توسعه سرمایه گذاری در این زمینه ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

البته عوامل بسیاری نیز در توسعه و ارتقای سیستم حمل و نقل دریایی دخیل می باشند که از جمله آنها می توان به میزان و حجم سرمایه گذاری در توسعه و تجهیز بنادر و ناوگان (اعم از دولتی و خصوصی)، سیاست های اقتصادی و مالی و ارزی، سطح تکنولوژی، تأمین انرژی، حفظ محیط زیست، مناسبات اجتماعی و ساختار جمعیت و تأمین منابع انسانی و موارد دیگر اشاره کرد.

صدر بیان داشت: در مقطع کنونی و رکود اقتصاد جهانی در راستای تحقق چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران توسعه زیرساختها و تجهیزات و ناوگان حمل و نقل دریایی می بایست به طور جدی دنبال شود. زیرا با گذر از شرایط رکود و آغاز مجدد دوران رونق اقتصادی فقط کشورهایی که از زیرساختهای مورد نیاز برخوردار باشند می توانند سهم بازار بیشتری در حمل و نقل و تجارت بین المللی دریایی را نصیب خود سازند. سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی حمل و نقل دریایی کشور می بایست با بهره گیری از توان و امکانات اجرایی و اقتصادی کشور و مشارکت بخش خصوصی و تجهیز منابع مورد نیاز در این زمینه اقدامات لازم را به عمل آورد تا در کوتاهترین زمان ممکن به جایگاه مطلوب خود در حمل و نقل دریایی بین المللی نایل شده و بنادر کشور جزء توسعه یافته ترین بنادر جهان محسوب گردند.

 

۸ مهر ۱۳۹۱ ۱۳:۳۰
pmo |
کد خبر : ۱۶,۶۸۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید