ثبت رکورد ٢٨ درصدی ترانزیت خارجی در دروازه ملل / واردات ۶۱ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ ویترین متنوع بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در ترانزیت خارجی بهره برداری از پنج پروژه بزرگ عمرانی و تجهیزاتی بندر چابهار تا پایان سال/ پروژه های عمرانی بندر چابهار با بیش از ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال زایی مستقیم 708 نفر در دست اجراست گامی دیگر در مسیر رونق تجارت بندر چابهار/ورود اولین محموله شکر صادراتی هند به افغانستان پیام تبریک مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز کارمند لزوم هم افزایی دستگاه های اجرایی جهت احیای سفرهای دریایی از دروازه ملل/ اشتغال نیروی های بومی در پروژه های عمرانی بندر شهید بهشتی/همت والای بندر چابهار در توسعه زیرساخت ها با عملیات تیم تخصصی بندر چابهار شناور به گل نشسته از ساحل جدا شد پیام تبریک مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته دولت تداوم انتقال محموله های ترانزیتی گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار/هم افزایی دستگاه های اجرایی استان لازمه پایداری ترانزیت کالا نشست رئیس و اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در بندر شهید بهشتی چابهار/ارتقاء دانش فنی مدیران و کارکنان بندر چابهار صادرات اولین محموله سنگ کوپ مرمر از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ استفاده از ظرفیت های استراتژیک بندر چابهار برای صادرات کالای معدنی
عطاالله صدر/ ما و روز جهانی دریانوردی
همه ساله مراسم روز جهانی دریانوردی بر اساس برنامه ریزی سازمان بین المللی دریانوردی که 170 کشور جهان عضو آن می باشند، در سرتاسر دنیا با هدف اشاعه فرهنگ دریانوردی در سطح عموم جامعه و قدردانی از خدمات بی نظیری که صنعت حمل و نقل دریایی به جامعه بشری ارائه می نماید (که اغلب این خدمات نادیده انگاشته می شود) برگزار می گردد.

خوشبختانه سازمان بنادر و دریانوردی با همکاری جامعه دریایی کشور قدردانی از تمام فعالان عرصه دریانوردی را در این مراسم مورد توجه قرار داده اند که علاوه بر سپاس از زحمات دست اندرکاران عرصه دریایی بنحوی معرف فعالیت های مختلف در این عرصه نیز می باشند.

سازمان بنادر و دریانوردی شعار سالجاری را به مناسبت گذشت یکصد سال پس از سانحه ای که برای کشتی تفریحی، مسافری تایتانیک بوقوع پیوست، که یکی از دلخراش ترین و اثرگذارترین سوانح کشتیرانی بین المللی بوده است. «آیمو، یکصد سال پس از تایتانیک» اعلام کرد این سانحه علی رغم ناگواری هایی که در پی داشت اثرات زیادی در جامعه بین المللی بوجود آورد که از آن جمله می توان به پایه گذاری کنوانسیون بین المللی ایمنی جان افراد در دریا (SOLAS) اشاره نمود و جمهوری اسلامی ایران نیز از سال 1373 به آن ملحق شده است. در حال حاضر نیز این کنوانسیون مهمترین معاهده بین المللی دریانوردی است که استانداردهای ایمنی و امنیت دریانوردی را شامل می گردد.

آنچه مسلم است در طول صد سال گذشته، با پیشرفت علم و تکنولوژی، سطح ایمنی و امنیت دریانوردی ارتقاء پیدا کرده است و در سرتاسر جهان از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. ضمن آنکه با توجه به فناوریهای جدید نیازهای جدیدی نیز در زمینه تدوین استانداردهای ایمنی و محیط زیست ظهور می یابد. لذا سطح آموزش و استانداردها نیز باید به روز شود تا در خصوص مسائل جدید به اندازه کافی پاسخگو باشد تا سوانح و حوادث دریایی به حداقل رسیده و قابل پیشگیری و کنترل باشند.

استانداردهای دریانوردی هر روز جامع تر و فراگیرتر می شود بطوری که تاکنون در قالب کنوانسیون ها، مصوبات و دستورالعمل های بین المللی و لازم الاجراء به عرصه های مختلف آموزش نیروی انسانی، مدیریت کشتیرانی و دریانوردی، مؤسسات رده بندی، شناورها، کارگاه ها و کارخانجات کشتی سازی و حفظ محیط زیست دریایی به طور کامل توسعه یافته است. کشور ما نیز از این لحاظ در سطح جهانی بسیار فعال می باشد و نمایندگان و کارشناسان جامعه دریانوردی کشور با شرکت فعال در اجلاس های بین المللی خصوصاً جلسات کارشناسی سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) در تدوین این مصوبات و استانداردها شرکت فعالانه دارند.

حمل و نقل دریایی به عنوان ایمن ترین، کارآمدترین، ارزانترین و حتی پاک ترین شیوه حمل و نقل در تجارت جهاین نقش آفرین است و حدود 90 درصد کالاهای تجاری بین المللی از طریق دریا جا به جا می شود و به عنوان نیروی محرکه تجارت بین المللی شناخته می شود و در سر تا سر دنیا حتی در کشورهایی که دسترسی مستقیم به آبهای بین المللی ندارند، زندگی مردم به حمل و نقل دریایی وابسته است.

خوشبختانه موقعیت جغرافیایی کشور ما، به گونه ای است که کشور ما را در زمره کشورهای دریایی قرار داده و می توانیم به طور مستقیم از این شیوه حمل و نقل استفاده نمائیم و رونق اقتصادی کشور نیز به میزان قابل توجهی به این روش حمل و نقل بستگی دارد.

توسعه حمل و نقل دریایی با همکاری نزدیک و مؤثر بین خطوط کشتیرانی و دریانوردان از یک سو و بنادر به عنوان پایانه های دریایی از سوی دیگر محقق می گردد و این دو لازم و ملزوم یکدیگرند. بدیهی است اگر در هر یک از این دو زمینه کمبود و نارسایی هایی وجود داشته باشد حمل و نقل دریایی با مشکل مواجه خواهد شد.

بهمین دلیل توسعه زیرساختهای مورد نیاز و ارتقاء سطح خدمات دریایی و بندری و توسعه سرمایه گذاری در این زمینه ها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

البته عوامل بسیاری نیز در توسعه و ارتقای سیستم حمل و نقل دریایی دخیل می باشند که از جمله آنها می توان به میزان و حجم سرمایه گذاری در توسعه و تجهیز بنادر و ناوگان (اعم از دولتی و خصوصی)، سیاست های اقتصادی و مالی و ارزی، سطح تکنولوژی، تأمین انرژی، حفظ محیط زیست، مناسبات اجتماعی و ساختار جمعیت و تأمین منابع انسانی و موارد دیگر اشاره نمود.

در مقطع کنونی و رکود اقتصاد جهانی در راستای تحقق چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران توسعه زیرساختها و تجهیزات و ناوگان حمل و نقل دریایی می بایست به طور جدی دنبال شود. زیرا با گذر از شرایط رکود و آغاز مجدد دوران رونق اقتصادی فقط کشورهایی که از زیرساختهای مورد نیاز برخوردار باشند می توانند سهم بازار بیشتری در حمل و نقل و تجارت بین المللی دریایی را نصیب خود سازند. سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی حمل و نقل دریایی کشور می بایست با بهره گیری از توان و امکانات اجرایی و اقتصادی کشور و مشارکت بخش خصوصی و تجهیز منابع مورد نیاز در این زمینه اقدامات لازم را به عمل آورد تا در کوتاهترین زمان ممکن به جایگاه مطلوب خود در حمل و نقل دریایی بین المللی نایل شده و بنادر کشور جزء توسعه یافته ترین بنادر جهان محسوب گردند.

در پایان ضمن تبریک مجدد هفته دریانوردی و روز جهانی دریانوردی به خانواده بزرگ دریایی و دریانوردی کشور عزت، سلامت سربلندی و موفقیت روزافزون را برای شما آرزومندم.

۸ مهر ۱۳۹۱ ۱۳:۳۶
pmo |
کد خبر : ۱۶,۶۸۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید