ثبت رکورد ٢٨ درصدی ترانزیت خارجی در دروازه ملل / واردات ۶۱ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ ویترین متنوع بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در ترانزیت خارجی بهره برداری از پنج پروژه بزرگ عمرانی و تجهیزاتی بندر چابهار تا پایان سال/ پروژه های عمرانی بندر چابهار با بیش از ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال زایی مستقیم 708 نفر در دست اجراست گامی دیگر در مسیر رونق تجارت بندر چابهار/ورود اولین محموله شکر صادراتی هند به افغانستان پیام تبریک مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز کارمند لزوم هم افزایی دستگاه های اجرایی جهت احیای سفرهای دریایی از دروازه ملل/ اشتغال نیروی های بومی در پروژه های عمرانی بندر شهید بهشتی/همت والای بندر چابهار در توسعه زیرساخت ها با عملیات تیم تخصصی بندر چابهار شناور به گل نشسته از ساحل جدا شد پیام تبریک مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته دولت تداوم انتقال محموله های ترانزیتی گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار/هم افزایی دستگاه های اجرایی استان لازمه پایداری ترانزیت کالا نشست رئیس و اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در بندر شهید بهشتی چابهار/ارتقاء دانش فنی مدیران و کارکنان بندر چابهار صادرات اولین محموله سنگ کوپ مرمر از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ استفاده از ظرفیت های استراتژیک بندر چابهار برای صادرات کالای معدنی
بندر خصوصی آستارا زیرساختی برای مشارکت سرمایه گذاران
بنادر نبض اقتصادی هر کشور است که موتور توسعه ملی را به حرکت در می آورد و این بار بخش خصوصی نبض اقتصاد کشور را از جریان آبهای نیلگون خزر و با احداث بندرگاهی در شهر مرزی آستارا در دست گرفت.
ساخت نخستین بندر خصوصی کشور در آستارا با هدف توسعه اقتصادی و روابط تجاری کشورهای همسایه با300 میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی و100میلیارد ریال اعتبار سازمان بنادر و دریا نوردی ، اردیبهشت سال89 به بخش خصوصی واگذار و مقرر شد توسعه و تکمیل این بندر 55 هکتاری در 2 فاز و در سه بخش تجاری ، سوختی و گردشگری در مدت 40 سال پاسخگوی حمل و نقل دریایی باشد.
پروژه عظیمی که افتتاح آن نه تنها به اقتصاد کشور جان تازه ای می دهد بلکه راه تازه ای هم پیش پای مبادلات کشورهای همسایه می گذارد.
مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان با بیان اینکه تجارت جهانی بر5 شیوه زمینی ، هوایی ، دریایی ، لوله ای و ریلی استوار است می گوید : سالانه 9 میلیارد تن کالا در دنیا جا به جا می شود که90 درصد آن معادل بیش از 8 میلیارد تن از طریق دریا و بنادر انجام می شود .
فرهاد منتصر کوهساری می افزاید : در کشور ما نیز بیش از 85 درصد کالاها از طریق دریا جابه جا می شود.
وی می گوید : فاز نخست این بندر در مدت22ماه توسط بخش خصوصی اجرا شده است و هم اکنون آماده بهره برداری است که در این فاز علاوه بر یک پست اسکله ، 2کیلومتر موج شکن و محوطه ، ماشین آلات ، تاسیسات ، تجهیزات و سامانه های نرم افزاری و سخت افزاری عملیات تخلیه و بارگیری نیز ایجاد شده است.
فرهاد منتصر کوهساری می افزاید : فاز نخست بندر آستارا سالانه بطور میانگین ظرفیت پهلوگیری200 فروند کشتی و تخلیه و بارگیری600 هزار تن کالای صنعتی ، کشاورزی و فرآورده های نفتی را دارد و با اجرای فاز دوم این بندر تعداد اسکله های آن به 5پست و ظرفیت واقعی به 2و نیم میلیون تن افزایش خواهد یافت که در این صورت حجم مبادلات کالا از خزر توسط بنادر انزلی و آستارا به حدود 9و نیم میلیون تن خواهد رسید.
مدیر شرکت خدمات دریایی و بندری کاوه و نماینده سرمایه گذار بخش خصوصی بندرآستارا نیز علت روی آوردن بسیاری از سرمایه گذاران به ایجاد بنادر را سهولت و سود آور بودن حمل و نقل دریایی عنوان می کند.
فردین پور آزاد که شرکتش مجری طرحهای توسعه بندری در بنادر خرمشهر ، امام خمینی ،شهید رجایی و انزلی است می گوید : این شرکت به علت همسایگی آستارا با کشورهای حاشیه خزر ، داشتن مرز مشترک زمینی با جمهوری آذربایجان و قرار گرفتن در مسیر حمل و نقل شمال غرب کشور این شهر مرزی را برای سرمایه گذاری و ساخت بندر انتخاب کرده است.
وی می افزاید : شرکت خدمات دریایی و بندری کاوه در نظر دارد با ایجاد زیر ساختهای مناسب زمینه های لازم را برای مشارکت سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی در ایجاد کارخانه های بسته بندی و فرآوری کالاهای صادراتی این بندر فراهم کند .
افتتاح بندر خصوصی آستارا سبب کوتاه شدن مسیر و کاهش هزینه های جابه جایی کالا، ایجاد اشتغال و افزایش درآمد ارزی خواهد شد.
مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان مهم ترین ویژگی و مزیت بندر آستارا را در مقایسه با دیگر بنادر کشور سرمایه گذاری بخش خصوصی برای سرعت گرفتن به روند توسعه ، داشتن امکانات ویژه بندری و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال– جنوب عنوان می کند و می گوید : امروزه صاحبان کالا در مناطق مختلف دنیا بنادر را فقط بر اساس امکانات و تاسیسات بندری انتخاب نمی کنند بلکه ملاک انتخاب آنان موقعیت مناسب جغرافیایی ، سرعت گرفتن عملیات جا به جایی کالا برای صرفه جویی در زمان و کاهش هزینه های حمل بار است.
فرهاد منتصر کوهساری با اشاره به این که دو بازار داخلی و خارجی در دل بندر آستارا دایر است می گوید : بازار داخلی ، کالاهای استانهای آذربایجان شرقی و غربی ، اردبیل ، زنجان و کردستان و بازار خارجی نیز کالاهای کشورهای حاشیه دریای خزر، قفقاز و عراق را جا به جا می کند.
وی می افزاید : با آغاز به کار نخستین بندر خصوصی کشور علاوه بر کوتاه شدن 25روزه مدت زمان جابه جایی کالا در مسیر کریدور شمال - جنوب مسیر جابه جایی کالا از آستارا تا انزلی نیز ، 150مایل دریایی معادل200 کیلومتر راه زمینی کوتاه تر می شود.
مدیرکل بنادر و دریا نوردی گیلان می گوید : برای مثال برای حمل3هزار تن بار ، 150کامیون نیاز است در حالی که این مقدار بار با یک کشتی150متری قابل جابه جایی است و از آنجایی که حمل بار با کشتی سبب حذف هزینه های ساخت و بهسازی راه ، کاهش استهلاک خودرو و آلودگی محیط زیست می شود به صرفه تر و کم هزینه تر از جابه جایی کالا بصورت زمینی است.
فرهاد منتصرکوهساری بندر آستارا را مسیری مناسب برای مبادلات کشورهای همجوار می داند و می گوید : برای مثال ارمنستان باید غلات و مواد سوختی را که از روسیه خریداری می کند از مسیر رودخانه ولگا به دریای سیاه و از راه گرجستان وارد کند که مسیری طولانی است به علاوه حدود 4 ماه از فصل سرد سال نیز به علت یخ زدگی رودخانه ولگا امکان کشتی رانی در آن وجود ندارد که با راه اندازی بندر آستارا کالاها با کشتی از روسیه به این بندر و از آنجا به ارمنستان منتقل خواهد شد.
وی با بیان اینکه راه اندازی بندر آستارا سبب کاهش30 درصدی هزینه های جابه جایی کالا نیز می شود می گوید : با تخلیه و بارگیری کالا در این بندر قیمت جابه جایی هر تن کالا حدود 8 هزار تومان کاهش می یابد و با یک حساب سر انگشتی می توان دریافت سالانه حدود 240میلیارد ریال در هزینه های جابه جایی کالا در کشور صرفه جویی می شود.
ایجاد اشتغال دومین مزیت بهره برداری از بندر آستارا است.
فرماندار شهرستان مرزی آستارا با اشاره به اینکه این شهرستان فعال ترین مرز زمینی صادرات چمدانی و سومین مرز ترانزیت کشور است می گوید : با افتتاح بندر خصوصی آستارا این شهرستان صاحب گذرگاه جدید صادرات ، واردات و ترانزیت کالا از راه دریا نیز خواهد شد .
کیوان اسد پور یکی از رویکرد های توسعه دریا محور که امروزه نگاه کارشناسان و فعالان تجارت جهانی را به خود معطوف کرده است رسیدن به اشتغال پایدار عنوان می کند و می گوید : به ازای هر شغل مستقیم در بندر ، حدود 4و نیم شغل در حاشیه و خارج از بندر ایجاد می شود.
وی با بیان اینکه با بهره برداری از بندر آستارا برای250 نفر بصورت مستقیم و برای بیش از هزار نفر به طور غیر مستقیم شغل ایجاد خواهد شد می گوید : افتتاح این بندر اشتغال500 نفر را نیز در بخش های گمرک ، کشتی رانی و دریا نوردی در پی خواهد داشت.
فرماندار آستارا می گوید : در صورت ایجاد و راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی آستارا که از مصوبات دولت است این میزان اشتغال دست کم دو برابر خواهد شد.
افزایش درآمد ارزی ، سومین مزیت بهره برداری از تنها بندر خصوصی ایران در آستارا است.
معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان با بیان اینکه هرکشتی 3هزار تنی بطور میانگین حدود6 هزار دلار درآمد ارزی در بردارد می گوید : با کامل شدن بندرآستارا ظرفیت جابه جایی کالا به2و نیم میلیون تن خواهد رسید و اگر نیمی از این مقدار کالا را برای کشورهای همجوار در نظر بگیریم سالانه حدود 2 میلیارد و400 میلیون دلار ارز وارد کشور می شود.
علی خدمتگزار می افزاید : کشور ترکیه سالانه حدود یک میلیون تن گندم از قزاقستان وارد می کند که علاوه بر مدت و مسیر طولانی جابه جایی و هزینه بر بودن در فصل سرما به دلیل یخ بندان امکان جابجایی آن وجود ندارد.
معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان اظهار امیدواری می کند : در رای زنی با مسئولان کشور ترکیه بتوان حدود 300 هزار تن ، معادل30درصد این مقدار گندم را از طریق صد کشتی ، ترانزیت و 600هزار دلار ارز وارد کشور کرد.
امرزه شیوه حمل و نقل دریایی به عنوان به صرفه ترین ، ارزانترین و کاربردی ترین شیوه مبادله و جابه جایی کالا در تجارت جهانی به کار می رود.
بر این اساس بیشتر کشورهایی که به دریا و آبهای آزاد راه دارند به ایجاد و توسعه بنادر روی آورده اند.
بهره برداری از بندر آستارا با توجه به قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال - جنوب به عنوان بازار جدید جابه جایی کالا، گام بلندی برای رسیدن به توسعه و اشتغال پایدار به شمار می رود.
بی شک جذب سرمایه گذاری برای توسعه و اجرای فاز دوم این بندر درکنار معرفی و بازاریابی این بخش فاصله کنونی جایگاه اقتصادی کشور تا مقصد اهداف تدوین شده در برنامه پنجم توسعه را کوتاه تر خواهد کرد.
۴ دی ۱۳۹۱ ۱۲:۱۵
واجد مرکزی خبر |
کد خبر : ۱۸,۷۷۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید