مانور دریایی مقابله با مواد خطرناک و سمی در بندر چابهار برگزار شد وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: رکورد کم سابقه جابجایی بار در بندر شهیدبهشتی چابهار در سال ۹۷/ انتقال کالاهای اساسی سهم استان های شرقی کشور از طریق بندر چابهار/ انجام شش سال فعالیت شبانه روزی برای احداث بندر چابهار دریافت قسط اول ۳۰۰ میلیارد تومانی برای خط آهن چابهار- زاهدان تا چند روز آینده/ خط آهن چابهار- زاهدان تا سال ۱۴۰۰ افتتاح می شود نقش کلیدی بندر چابهار در تامین کالاهای اساسی استان های شرقی/جایگاه ویژه بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در رونق سواحل مکران/تبدیل سواحل مکران به قطب جهانی در گرو توجه به حمل نقل دریایی و ترافیک بار تبادل کالایی بندر چابهار با 10 کشور در 11 ماه گذشته/عدم محدودیت سرمایه گذاری و فعالیت کشورهای مختلف در بندر چابهار ضرورت احیا و توسعه صنعت لنج سازی در سیستان و بلوچستان/لزوم راه اندازی مسافرت های دریایی بین بندر چابهار با بنادر داخلی و خارجی/ جاده های پرترافیک استان در اولویت 2 بانده شدن پیام تبریک مدیرکل بنادر و‌ دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز دانشجو افتتاح 2.5 کیلومتر جاده دسترسی بندر شهید بهشتی با حضور وزیر راه بندر چابهار؛ در ردیف بنادر تراز برتر/راه اندازی خط مسافری دریایی چابهار – مسقط از پایان آذر ماه/ وجود مدرن ترین ترمینال مسافری دریایی کشور در بندر چابهار کسب رتبه برتر توسط بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در اجلاس استانی نماز
چهاردهمین همایش صنایع دریایی ‌امروز با صدور قطعنامه‌ای با شعار «بکارگیری تولیدات ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی در صنایع دریایی و دریانوردی» به کار خود پایان داد.

متن کامل قطعنامه چهاردهمین همایش صنایع دریایی در زیر آورده شده است. همایش‌های صنایع دریایی مهمترین و فراگیرترین گردهمایی دست‌اندرکاران دریایی کشور است که در آن مهمترین چالش‌ها و موفقیت‌های کشور در حوزه دریا به بحث گذاشته می‌شود.

در همایش چهاردهم با مدنظر قراردادن سخنرانی‌های وزرا، میزگردها، مقالات علمی ارائه‌شده، کارگاه‌ها، نشست کمیته‌های تخصصی و دستاوردهای ارائه‌شده در نمایشگاه دریایی، اهم موارد‏‌ی که مورد تأکید قرار گرفته و باید همه مسئولان و دست‌اندرکاران، شرا‏‌یط تحقق آنها را فراهم آورند، در قالب 10 گزینه آورده شده است.

1) استمرار برگزار‏‌ی هما‏‌یش‌ها‏‌ی صنا‏‌یع در‏‌یا‏‌یی و حضور جد‏‌ی متخصصان‌ مراکز اعم از شرکت‌ها، مؤسسات و ارگان‌ها‏‌ی در‏‌یا‏‌یی نشان از شکل گرفتن پا‏‌یه‌ها‏‌ی توسعه ا‏‌ین صنعت مهم و استراتژ‏‌یک داشته است؛ بدین وسیله بر برگزاری منظم همایش‌های سالانه صنایع دریایی تأکید می‌شود.

2) با توجه به گذشت بیش از چهار سال از تصو‏‌یب قانون توسعه و حما‏‌یت از صنا‏‌یع در‏‌یا‏‌یی، لازم است از ادغام صندوق توسعه و حمایت از صنایع دریایی جلوگیری بعمل آمده و منابع آن هرچه سریع‌تر تزریق شود و شورایعالی صنایع دریایی در اجرایی شدن مصوبات کوشیده و نقشه راه و سایر اسناد راهبردی توسعه دریایی کشور را سریعاً تهیه و نهایی نماید؛ در این راستا از معاونت نظارت و راهبردی ریاست جمهوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست می‌گردد که این شورا را یاری رسانند.

3) با توجه به رشد و توسعه نسبی صنایع دریایی در سالیان اخیر و شرایط تحریم لازم است، تعریف یکسان و جامعی از صنعت دریایی ارایه و شاخص‌های توسعه آن تدوین و پایش شود و به همه حوزه‌ها و زیرساخت‌های آن به ویژه تعمیرات، بازیافت، طراحی و از این قبیل برای انواع شناورهای کوچک و بزرگ و بکارگیری امور بیمه‌ای در همه مراحل طراحی تا بهره‌برداری و همچنین تسهیل صادرات در این صنعت توجه شود.

4) توسعه صنعت دریایی ایجاب می‌‌کند نیازهای 5 ساله همه شرکت‌ها و مراکز اعلام، مرکز اطلاع‌رسانی مناقصات، دستاوردها و پتانسیل‌های دریایی توسط انجمن مهندسی دریایی و با حمایت دولت راه‌اندازی و از دولت بویژه شورایعالی و صندوق توسعه صنایع دریایی درخواست می‌شود که بسته حمایتی لازم را برای حمایت از تولید تجهیزات و اقلام مصرفی نیز تدوین و اجرایی کند.

5) اجرا و قانونی کردن جایگاه طرح رتبه‌بندی شرکت‌ها و مؤسسات دریایی، تدوین نظام مهندسی دریایی با تأکید بر هم‌ترازی مدارک و پرداختن به همه مشاغل مرتبط با صنعت دریایی اعم از ساحلی و بندری، فراساحلی و دریایی و تدوین استانداردهای مورد نیاز کلیه بخش‌های صنعت دریایی مورد تأکید قرار گرفت.

6) در راستای توسعه صنعت دریایی بصورت عام و توسعه بخش شناورهای تفریحی تندرو بصورت خاص، مردمی‌سازی کاربری این شناورها، به صورت تفریحی، خصوصی و مسابقه‌ای مورد تأکید قرار می‌گیرد بنابراین تسهیل قوانین بویژه حذف محدودیت‌های کاربری شناورهای تندرو تفریحی مورد درخواست است.

7) در راستای استمرار و توسعه آموزش و تربیت نیروی انسانی بویژه در بخش دریانوردی، جمع‌آوری نیازهای آموزشی اعضاء و توان آموزشی آنان در انجمن مهندسی دریا‏‌یی و ایجاد و تعدیل رشته‌های دریایی، بازبینی سرفصل‌های دروس، بازنگری نحوه انتخاب و گزینش دانشجو در دانشگاه‌های کشور مورد تأکید قرار گرفت.

8) گسترش شبکه ارتباطی دانشجویان رشته‌های مهندسی دریا با صنایع و دستگاه‌های اجرا‏‌یی از طریق کمیته دانشجو‏‌یی و تلاش جهت ایجاد مراجع اطلاع‌رسانی علمی و هدفمند شدن عناوین و محتوای پایان‌نامه‌های دانشجو‏‌یی از طریق بازدیدها و آموزش‌های تخصصی و حمایت مراکز صنعتی دریایی مورد درخواست جامعه دانشجویی دریایی کشور است.

9) لزوم بکارگیری آموزه‏‌های سوانح و حوادث در همه بخش‌های صنایع دریایی ایجاب می‌نماید همایش‌های سوانح و حوادث بصورت مستمر برگزار و بررسی سوانح و حوادث بصورت فراگیر در کشور انجام شود. در این راستا از سازمان بنادر و دریانوردی درخواست می‌‌شود که امکان ایجاد کمیته فراگیر ملی بررسی سوانح و حوادث را بررسی کند تا این کمیته ایجاد شود.

10) با توجه به پیشرفت کشور در زمینه‏‌های مختلف دریایی، تشکیل کمیته حقوقی برای و ایجاد دادگاه‌های دریایی، و تسهیل بکارگیری توان و دانش کارشناسان دریایی در امور دعاوی (کارشناسان رسمی) توسط قوه قضائیه مورد تاکید است.

با توجه به موارد فوق و همچنین لزوم تبدیل تهدیدات تحریم به فرصت و استفاده بهینه از فرصت‌های آن، شرکت‌کنندگان مهمترین عنوان و شعار محوری برای پیگیری تا همایش آینده را «بکارگیری تولیدات ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی در صنایع دریایی و دریانوردی» ‌طرح می‌‌کنند.

۸ دی ۱۳۹۱ ۰۲:۰۱
pmo |
کد خبر : ۱۸,۸۵۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید