هیچ دستگاهی از بندر چابهار خارج نمی شود/ عزم جزم دروازه ملل برای ارائه خدمات مطلوب به صاحبان کالا سومین کشتی ترانزیتی افغانستان از طریق بندر چابهار عازم هند شد / بندر شهید بهشتی چابهار؛ زمینه ساز تقویت ظرفیت های توافق نامه سه جانبه ایران، هند و افغانستان ایجاد ظرفیت ۸۰ میلیارد دلاری ترانزیت با راه‌اندازی راه‌آهن چابهار-زاهدان/راه آهن چابهار – زاهدان؛ شاهراه اقتصادی کشورهای منطقه خواهد بود بخش معدنی پتانسیل استفاده نشده استان است/بندر چابهار می تواند هاب توزیع مواد معدنی لحاظ شود و به زودی سومین قطب تجاری کشور در منطقه جنوب و سکوی پرتاب و تحول عظیم استان سیستان و بلوچستان خواهد شد پیشنهادات بندر چابهار در نشست تخصصی با سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت/افزایش نرم تخلیه و بارگیری به ۴ و نیم تا ۵ میلیون تن تا پایان سال ۹۹ برگزاری اولین مانور امداد و نجات و اطفاء حریق مایعات قابل اشتعال در حین سوختگیری تجهیزات بندری طرح توسعه بندر چابهار فراتر از برنامه زمان ‌بندی در حال اجراست برگزاری تمرین (Drill) مقابله با آلودگی نفتی با محوریت استفاده از مواد دیسپرسنت در بندر چابهار توسعه زیرساخت های مخابراتی و ارتباطات دریایی نوار ساحلی جنوب شرق کشور در قالب پروژه های مخابرات دریایی سواحل مکران نصب آینه های محدب سقفی در ورودی و خروجی درب های بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار
چهاردهمین همایش صنایع دریایی ‌امروز با صدور قطعنامه‌ای با شعار «بکارگیری تولیدات ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی در صنایع دریایی و دریانوردی» به کار خود پایان داد.

متن کامل قطعنامه چهاردهمین همایش صنایع دریایی در زیر آورده شده است. همایش‌های صنایع دریایی مهمترین و فراگیرترین گردهمایی دست‌اندرکاران دریایی کشور است که در آن مهمترین چالش‌ها و موفقیت‌های کشور در حوزه دریا به بحث گذاشته می‌شود.

در همایش چهاردهم با مدنظر قراردادن سخنرانی‌های وزرا، میزگردها، مقالات علمی ارائه‌شده، کارگاه‌ها، نشست کمیته‌های تخصصی و دستاوردهای ارائه‌شده در نمایشگاه دریایی، اهم موارد‏‌ی که مورد تأکید قرار گرفته و باید همه مسئولان و دست‌اندرکاران، شرا‏‌یط تحقق آنها را فراهم آورند، در قالب 10 گزینه آورده شده است.

1) استمرار برگزار‏‌ی هما‏‌یش‌ها‏‌ی صنا‏‌یع در‏‌یا‏‌یی و حضور جد‏‌ی متخصصان‌ مراکز اعم از شرکت‌ها، مؤسسات و ارگان‌ها‏‌ی در‏‌یا‏‌یی نشان از شکل گرفتن پا‏‌یه‌ها‏‌ی توسعه ا‏‌ین صنعت مهم و استراتژ‏‌یک داشته است؛ بدین وسیله بر برگزاری منظم همایش‌های سالانه صنایع دریایی تأکید می‌شود.

2) با توجه به گذشت بیش از چهار سال از تصو‏‌یب قانون توسعه و حما‏‌یت از صنا‏‌یع در‏‌یا‏‌یی، لازم است از ادغام صندوق توسعه و حمایت از صنایع دریایی جلوگیری بعمل آمده و منابع آن هرچه سریع‌تر تزریق شود و شورایعالی صنایع دریایی در اجرایی شدن مصوبات کوشیده و نقشه راه و سایر اسناد راهبردی توسعه دریایی کشور را سریعاً تهیه و نهایی نماید؛ در این راستا از معاونت نظارت و راهبردی ریاست جمهوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست می‌گردد که این شورا را یاری رسانند.

3) با توجه به رشد و توسعه نسبی صنایع دریایی در سالیان اخیر و شرایط تحریم لازم است، تعریف یکسان و جامعی از صنعت دریایی ارایه و شاخص‌های توسعه آن تدوین و پایش شود و به همه حوزه‌ها و زیرساخت‌های آن به ویژه تعمیرات، بازیافت، طراحی و از این قبیل برای انواع شناورهای کوچک و بزرگ و بکارگیری امور بیمه‌ای در همه مراحل طراحی تا بهره‌برداری و همچنین تسهیل صادرات در این صنعت توجه شود.

4) توسعه صنعت دریایی ایجاب می‌‌کند نیازهای 5 ساله همه شرکت‌ها و مراکز اعلام، مرکز اطلاع‌رسانی مناقصات، دستاوردها و پتانسیل‌های دریایی توسط انجمن مهندسی دریایی و با حمایت دولت راه‌اندازی و از دولت بویژه شورایعالی و صندوق توسعه صنایع دریایی درخواست می‌شود که بسته حمایتی لازم را برای حمایت از تولید تجهیزات و اقلام مصرفی نیز تدوین و اجرایی کند.

5) اجرا و قانونی کردن جایگاه طرح رتبه‌بندی شرکت‌ها و مؤسسات دریایی، تدوین نظام مهندسی دریایی با تأکید بر هم‌ترازی مدارک و پرداختن به همه مشاغل مرتبط با صنعت دریایی اعم از ساحلی و بندری، فراساحلی و دریایی و تدوین استانداردهای مورد نیاز کلیه بخش‌های صنعت دریایی مورد تأکید قرار گرفت.

6) در راستای توسعه صنعت دریایی بصورت عام و توسعه بخش شناورهای تفریحی تندرو بصورت خاص، مردمی‌سازی کاربری این شناورها، به صورت تفریحی، خصوصی و مسابقه‌ای مورد تأکید قرار می‌گیرد بنابراین تسهیل قوانین بویژه حذف محدودیت‌های کاربری شناورهای تندرو تفریحی مورد درخواست است.

7) در راستای استمرار و توسعه آموزش و تربیت نیروی انسانی بویژه در بخش دریانوردی، جمع‌آوری نیازهای آموزشی اعضاء و توان آموزشی آنان در انجمن مهندسی دریا‏‌یی و ایجاد و تعدیل رشته‌های دریایی، بازبینی سرفصل‌های دروس، بازنگری نحوه انتخاب و گزینش دانشجو در دانشگاه‌های کشور مورد تأکید قرار گرفت.

8) گسترش شبکه ارتباطی دانشجویان رشته‌های مهندسی دریا با صنایع و دستگاه‌های اجرا‏‌یی از طریق کمیته دانشجو‏‌یی و تلاش جهت ایجاد مراجع اطلاع‌رسانی علمی و هدفمند شدن عناوین و محتوای پایان‌نامه‌های دانشجو‏‌یی از طریق بازدیدها و آموزش‌های تخصصی و حمایت مراکز صنعتی دریایی مورد درخواست جامعه دانشجویی دریایی کشور است.

9) لزوم بکارگیری آموزه‏‌های سوانح و حوادث در همه بخش‌های صنایع دریایی ایجاب می‌نماید همایش‌های سوانح و حوادث بصورت مستمر برگزار و بررسی سوانح و حوادث بصورت فراگیر در کشور انجام شود. در این راستا از سازمان بنادر و دریانوردی درخواست می‌‌شود که امکان ایجاد کمیته فراگیر ملی بررسی سوانح و حوادث را بررسی کند تا این کمیته ایجاد شود.

10) با توجه به پیشرفت کشور در زمینه‏‌های مختلف دریایی، تشکیل کمیته حقوقی برای و ایجاد دادگاه‌های دریایی، و تسهیل بکارگیری توان و دانش کارشناسان دریایی در امور دعاوی (کارشناسان رسمی) توسط قوه قضائیه مورد تاکید است.

با توجه به موارد فوق و همچنین لزوم تبدیل تهدیدات تحریم به فرصت و استفاده بهینه از فرصت‌های آن، شرکت‌کنندگان مهمترین عنوان و شعار محوری برای پیگیری تا همایش آینده را «بکارگیری تولیدات ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی در صنایع دریایی و دریانوردی» ‌طرح می‌‌کنند.

۸ دی ۱۳۹۱ ۰۲:۰۱
pmo |
کد خبر : ۱۸,۸۵۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید