هیچ دستگاهی از بندر چابهار خارج نمی شود/ عزم جزم دروازه ملل برای ارائه خدمات مطلوب به صاحبان کالا سومین کشتی ترانزیتی افغانستان از طریق بندر چابهار عازم هند شد / بندر شهید بهشتی چابهار؛ زمینه ساز تقویت ظرفیت های توافق نامه سه جانبه ایران، هند و افغانستان ایجاد ظرفیت ۸۰ میلیارد دلاری ترانزیت با راه‌اندازی راه‌آهن چابهار-زاهدان/راه آهن چابهار – زاهدان؛ شاهراه اقتصادی کشورهای منطقه خواهد بود بخش معدنی پتانسیل استفاده نشده استان است/بندر چابهار می تواند هاب توزیع مواد معدنی لحاظ شود و به زودی سومین قطب تجاری کشور در منطقه جنوب و سکوی پرتاب و تحول عظیم استان سیستان و بلوچستان خواهد شد پیشنهادات بندر چابهار در نشست تخصصی با سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت/افزایش نرم تخلیه و بارگیری به ۴ و نیم تا ۵ میلیون تن تا پایان سال ۹۹ برگزاری اولین مانور امداد و نجات و اطفاء حریق مایعات قابل اشتعال در حین سوختگیری تجهیزات بندری طرح توسعه بندر چابهار فراتر از برنامه زمان ‌بندی در حال اجراست برگزاری تمرین (Drill) مقابله با آلودگی نفتی با محوریت استفاده از مواد دیسپرسنت در بندر چابهار توسعه زیرساخت های مخابراتی و ارتباطات دریایی نوار ساحلی جنوب شرق کشور در قالب پروژه های مخابرات دریایی سواحل مکران نصب آینه های محدب سقفی در ورودی و خروجی درب های بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار
طرح توسعه بندر چابهار باید با شتاب بیشتری پیش رود

مهندس سید عطاء الله صدر معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در سفر یکروزه به بندر چابهار از روند طرح توسعه بندر شهید بهشتی و پروژه های ساختمان اداری و دیوار حفاظتی ساحلی بندر چابهار بازدید کرد.

مهندس صدر در بازدید از طرح توسعه بندر شهید بهشتی ضمن انتقاد از روند کندی اجرای طرح توسعه بندر شهید بهشتی گفت : پیمانکار طرح باید برای اختصاص لایروب همت مضاعفی را بکار گیرد زیرا در این راستا سازمان بنادر تا به حال 120 میلیارد تومان هزینه از منابع داخلی خود صرف طرح توسعه بندر شهید بهشتی نموده است و از اوایل اسفند ماه هم 300 میلیارد تومان فروش اوراق مشارکت برای دو بندر شهید بهشتی و شهید رجایی اختصاص داده است. لذا پیمانکار باید از تمام توان و ظرفیت خود برای اتمام لایروبی در فاز اول برای طرح انجام دهد.

مهندس سیدعطاء الله صدر گفت : در گذشته سیاستمداران و استعمارگران مناطق جنوب شرقی کشور را منطقه اقتصاد سوخته معرفی کرده بودند که خوشبختانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مورد توجه خاص نظام مقدس جموری اسلامی قرا گرفت بدین منظور سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی امر دریا و دریانوردی در راستای توسعه محور شرق کشور اقدام به توسعه بندر شهید بهشتی با هدف افزایش ترانزیت ، و ایفای نقش بین المللی در دستور کار خود قرار داد به همین منظور طرح توسعه بندر شهید بهشتی از سال 86 طی برگزاری مناقصه بین المللی با 342 میلیون دلار اجرا شد و در حال حاضر با 35 درصد پیشرفت در حال اجرا است و انشاء الله تا پایان خرداد ماه فاز اول طرح به بهره برداری می رسد.

مهندس صدر افزود : سازمان بنادر و دریانوردی از منابع داخلی خود 200 پروژه زیربنایی از قبیل توسعه بندر شهید بهشتی ، بندر شهید رجایی ، بندر نوشهر ، بندر امیر آباد و بندر انزلی به ارزش 2 میلیارد دلار در دست اجرا دارد در همین راستا 2 میلیارد دلار هم سرمایه گذاری در بخش پسکرانه ها ، ایجاد کارخانه تولید فولاد، کاغذ ، شکر ، ترانزیت سوخت ، سیلوهای غلات ، تصفیه روغن و صادرات فرآورده های نفتی انجام شده است. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود : سازمان بنادر تاکنون توانسته 104 پروژه به ارزش یک میلیارد دلار فقط در امسال به بهره برداری برساند.

در ادامه مهندس صدر اظهار داشت : طبق چشم انداز 1404 ظرفیت بنادر ایران باید به 210 میلیون تن برسد در حالیکه قبل از انقلاب ظرفیت بنادر ما 19 میلیون تن بود اما در حال حاضر ظرفیت بنادر ما 172 میلیون در سال است.

ایشان افزود : قبل از انقلاب ظرفیت کانتینری بنادر ما در سال 100 هزار TEU بود اما امروزه بالغ 7/5 میلیون TEU رسیده است.

معاون وزیر راه گفت : از دیگر اقدامات سازمان بنادر احداث 60 بندر کوچک چندمنظوره در سواحل کشور بوده که خوشبختانه 40 بندر کوچک تا پایان امسال قابل بهره برداریند.

در پایان افزود : فاز دوم توسعه بندر شهید رجایی تا اوایل اسفند امسال به بهره برداری می رسد و ظرفیت کانتینری بندر شهید رجایی به 6 میلیون تن در سال خواهد رسید.

۳۰ بهمن ۱۳۹۱ ۰۱:۳۱
کد خبر : ۲۰,۱۶۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید