مانور دریایی مقابله با مواد خطرناک و سمی در بندر چابهار برگزار شد وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: رکورد کم سابقه جابجایی بار در بندر شهیدبهشتی چابهار در سال ۹۷/ انتقال کالاهای اساسی سهم استان های شرقی کشور از طریق بندر چابهار/ انجام شش سال فعالیت شبانه روزی برای احداث بندر چابهار دریافت قسط اول ۳۰۰ میلیارد تومانی برای خط آهن چابهار- زاهدان تا چند روز آینده/ خط آهن چابهار- زاهدان تا سال ۱۴۰۰ افتتاح می شود نقش کلیدی بندر چابهار در تامین کالاهای اساسی استان های شرقی/جایگاه ویژه بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در رونق سواحل مکران/تبدیل سواحل مکران به قطب جهانی در گرو توجه به حمل نقل دریایی و ترافیک بار تبادل کالایی بندر چابهار با 10 کشور در 11 ماه گذشته/عدم محدودیت سرمایه گذاری و فعالیت کشورهای مختلف در بندر چابهار ضرورت احیا و توسعه صنعت لنج سازی در سیستان و بلوچستان/لزوم راه اندازی مسافرت های دریایی بین بندر چابهار با بنادر داخلی و خارجی/ جاده های پرترافیک استان در اولویت 2 بانده شدن پیام تبریک مدیرکل بنادر و‌ دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز دانشجو افتتاح 2.5 کیلومتر جاده دسترسی بندر شهید بهشتی با حضور وزیر راه بندر چابهار؛ در ردیف بنادر تراز برتر/راه اندازی خط مسافری دریایی چابهار – مسقط از پایان آذر ماه/ وجود مدرن ترین ترمینال مسافری دریایی کشور در بندر چابهار کسب رتبه برتر توسط بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در اجلاس استانی نماز
طرح توسعه بندر چابهار باید با شتاب بیشتری پیش رود

مهندس سید عطاء الله صدر معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در سفر یکروزه به بندر چابهار از روند طرح توسعه بندر شهید بهشتی و پروژه های ساختمان اداری و دیوار حفاظتی ساحلی بندر چابهار بازدید کرد.

مهندس صدر در بازدید از طرح توسعه بندر شهید بهشتی ضمن انتقاد از روند کندی اجرای طرح توسعه بندر شهید بهشتی گفت : پیمانکار طرح باید برای اختصاص لایروب همت مضاعفی را بکار گیرد زیرا در این راستا سازمان بنادر تا به حال 120 میلیارد تومان هزینه از منابع داخلی خود صرف طرح توسعه بندر شهید بهشتی نموده است و از اوایل اسفند ماه هم 300 میلیارد تومان فروش اوراق مشارکت برای دو بندر شهید بهشتی و شهید رجایی اختصاص داده است. لذا پیمانکار باید از تمام توان و ظرفیت خود برای اتمام لایروبی در فاز اول برای طرح انجام دهد.

مهندس سیدعطاء الله صدر گفت : در گذشته سیاستمداران و استعمارگران مناطق جنوب شرقی کشور را منطقه اقتصاد سوخته معرفی کرده بودند که خوشبختانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مورد توجه خاص نظام مقدس جموری اسلامی قرا گرفت بدین منظور سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی امر دریا و دریانوردی در راستای توسعه محور شرق کشور اقدام به توسعه بندر شهید بهشتی با هدف افزایش ترانزیت ، و ایفای نقش بین المللی در دستور کار خود قرار داد به همین منظور طرح توسعه بندر شهید بهشتی از سال 86 طی برگزاری مناقصه بین المللی با 342 میلیون دلار اجرا شد و در حال حاضر با 35 درصد پیشرفت در حال اجرا است و انشاء الله تا پایان خرداد ماه فاز اول طرح به بهره برداری می رسد.

مهندس صدر افزود : سازمان بنادر و دریانوردی از منابع داخلی خود 200 پروژه زیربنایی از قبیل توسعه بندر شهید بهشتی ، بندر شهید رجایی ، بندر نوشهر ، بندر امیر آباد و بندر انزلی به ارزش 2 میلیارد دلار در دست اجرا دارد در همین راستا 2 میلیارد دلار هم سرمایه گذاری در بخش پسکرانه ها ، ایجاد کارخانه تولید فولاد، کاغذ ، شکر ، ترانزیت سوخت ، سیلوهای غلات ، تصفیه روغن و صادرات فرآورده های نفتی انجام شده است. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود : سازمان بنادر تاکنون توانسته 104 پروژه به ارزش یک میلیارد دلار فقط در امسال به بهره برداری برساند.

در ادامه مهندس صدر اظهار داشت : طبق چشم انداز 1404 ظرفیت بنادر ایران باید به 210 میلیون تن برسد در حالیکه قبل از انقلاب ظرفیت بنادر ما 19 میلیون تن بود اما در حال حاضر ظرفیت بنادر ما 172 میلیون در سال است.

ایشان افزود : قبل از انقلاب ظرفیت کانتینری بنادر ما در سال 100 هزار TEU بود اما امروزه بالغ 7/5 میلیون TEU رسیده است.

معاون وزیر راه گفت : از دیگر اقدامات سازمان بنادر احداث 60 بندر کوچک چندمنظوره در سواحل کشور بوده که خوشبختانه 40 بندر کوچک تا پایان امسال قابل بهره برداریند.

در پایان افزود : فاز دوم توسعه بندر شهید رجایی تا اوایل اسفند امسال به بهره برداری می رسد و ظرفیت کانتینری بندر شهید رجایی به 6 میلیون تن در سال خواهد رسید.

۳۰ بهمن ۱۳۹۱ ۰۱:۳۱
کد خبر : ۲۰,۱۶۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید