طرح توسعه بندر چابهار فراتر از برنامه زمان ‌بندی در حال اجراست برگزاری تمرین (Drill) مقابله با آلودگی نفتی با محوریت استفاده از مواد دیسپرسنت در بندر چابهار نصب آینه های محدب سقفی در ورودی و خروجی درب های بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار بندر چابهار می‌تواند پاسخگوی ترخیص و‌ تامین تمام نیازهای کشور باشد/ کاهش زمان جابجایی کالاهای اساسی از هند به افغانستان به یک هفته پیام مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان به مناسبت "روز جهانی دریانورد" اولین محموله سیمان صادراتی جامبوبگ از بندر شهید کلانتری چابهار/ حمل مستقیم محموله صادراتی از کامیون به شناور/ تامین بار برگشتی شناورهای فلزی با صادرات از بندر شهید کلانتری تصویب کاهش ۲۵ درصدی سود بازرگانی کالاهای وارده از طریق بندر شهید بهشتی ورود چهارمین محموله گندم اهدایی ترانزیتی هندوستان به افغانستان به بندر شهید بهشتی چابهار تیم تخصصی بندر چابهار پیشتاز در حوزه دریایی بین المللی /مسئول کنترل و بازرسی کشتی های بندر چابهار عضو منتخب سازمان بین المللی دریانوردی بهره مندی از مزایای قوانین مناطق آزاد در بزرگترین بندر اقیانوسی کشور/ هم افزایی بندر و منطقه آزاد چابهار برای بهره گیری صاحبان کالا و فعالین اقتصادی از تخفیفات و معافیتها
برگزاری مراسم روز جهانی دریانوردی در بندر نوشهر
مراسم روز جهانی دریانوردی با حضوراستاندارمازندران ، مدیر کل،معاونین وپرسنل اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران مدیران ومسئولین دستگاههای اجرایی استان و شهرستان مورخ 8/7/88 درسالن اجتماعات بندر نوشهر برگزار شد.در این مراسم باشکوه که با قرائت قرآن کریم آغاز شد سید محمد کریمی استاندار مازندران گفت: در اجرای برنامه ها و پروژه های استان افکار جزیره ای مانع راه خواهد بود و در بین ادارات و سازمان های مختلف باید تعادل در ارتباطات وجود داشته باشد.وی ادامه داد: رویه نهادهایی که به صورت متمرکز و بدون ارتباط با سایر نهادها کار میکنند باید تغییر کند .کریمی با اشاره به بحث دریا و دریانوردی همچنین اظهار داشت: یکی از مبانی حفظ دریا آلوده نکردن آن است و ادبیات استفاده درست از دریا باید فرگیر شود.وی خاطر نشان کرد: ذخیر زیادی جهت اشتغالزایی و تامین مایحتاج و تغذیه در دریا وجود دارد که نباید با آلوده کردن آن باعث از دست رفتن این فرصت ها شد.استاندار مازندران تصریح کرد: بنادر استان در حال توسعه است اما باید استفاده تفریحی از دریای مازندران نیز تحقق یابد و زیر ساخت های لازم در این خصوص ایجاد شود. در ادامه مدیر کل بنادر و دریانوردی مازندران در این مراسم گفت: دریا ها به عنوان پشتوانه اقتصادی و یک ضرورت برای بشر امروز هستند.سید نبی سید پور ادامه داد: یکی از صنایع مطرح در دنیا صنعت دریانوردی است که با توسعه و رشد بشر راه های جدید در ارتباط با مقابله با خطرات ناشی از مشکلات دریا شکل گرفته است.وی همچنین بیان داشت: 90 درصد حمل و نقل مردم دنیا توسط حمل و نقل دریایی صورت می گیرد و در کشور ما به جهت موقعیت استراتژیک این میزان بیش از 90 درصد است.سید پور با اشاره به کشور در دو سوی شمال و جنوب 2 هزار و 700 کیلومتر طول نوار ساحلی داشته که از این میزان 700 کیلومتر به استانهای شمالی تخصیص داشته و دریای خزر به عنوان پل ارتباطی بین 4 کشور همسایه این دریا محسوب می شود.وی افزود: دریای خزر برای این 5 کشور منشا اثرات اقتصادی فراوانی بوده است اما کشور ما تا 20 سال گذشته هیچ فعالیت کشتیرانی و دریانوردی در خزر نداشته است اما از سال 68 اولین کشتی تجاری با پرچم جمهوری اسلامی مزین به نام یکی از شهیدان به نام ایران بصیر در این دریا فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر 17 فروند از 150 فروند کشتی دریای خزر به نام جمهوری اسلامی فعالیت میکند و در موارد تجاری و سکوهای تحقیقاتی و حفاری این فعالیت به بالای 67 هزار تن رسیده است که رو به افزایش است و 10 تا 15درصد حجم فعالیت های دریای خزر را از آن خود کرده است.مدیر کل بنادر و دریانوردی مازندران با اشاره به اینکه باید زیر ساخهای بندری شمال کشور افزایش یابد بیان داشت: در ابتدا تنها دو بندر در استانهای گیلان و مازندران با 9 پست اسکله فعالیت می کرده اما امروز بعد از 20 سال 5 بندر شمالی با حدود 40 پست اسکله در حال فعالیت است که سهم استان مازندران 4 بندر و 21 پست است که توان عملیاتی آن بالغ بر 13 میلیون تن می باشد.وی ادامه داد: یک پست اسکله تجاری و یک اسکله رورو در حال ساخت و بهره برداری است که در کنار افزایش توسعه محوطه های بندر از استحصال 14 هکتاری از دریا زمینه حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی را فراهم کرده و در بندر نوشهر حجم فعالیت را از دو و نیم میلیون تن به 5 میلیون تن برسانیم .سیدپور در ادامه گفت: بندر فریدونکنار به عنوان اولین بندر واگذار شده به بخش خصوصی در شرف آغاز عملیات است و با سرمایه گذاری چند میلیاردی تحول عظیمی در اقتصاد گذاشته و در بندر امیر آباد نیز در کنار اسکله های موجود اسکله های جدید روروی ریلی در حال احداث است که مراحل پایانی را دنبال می کند که به خطوط ریلی کشورهای CIS  متصل می شود.وی گفت: این بندر سالانه 6 میلیون تن ترانزیت مواد نفتی را انجام میدهد.سیدپور با اشاره به اینکه در کنار رد وتوسعه فعالیت های دریانوردی و دریایی باید به مخاطرات فعالیت در دریا نیز توجه کرد خاطر نشان کرد: در این راستا اقدامات خوبی انجام شده و سیستم مخابرات دریایی ناوتکس که وضعیت جوی را تا 400 مایل دریایی اطلاع رسانی می کند گامی برای حفظ ایمنی در دریا است .مدیر کل محیط زیست مازندران نیز در این مراسم گفت:دریای خزر شرایط خوبی به لحاظ زیست محیطی ندارد و تنوع زیستی دریای خزر دچار خطرات جدی است.رسول علی اشرفی پورافزود: دریای خزر 40 درصد از حجم آبهای دریاچه های جهان را داراست و از نظر منابع زیستی گونه های مختلف گیاهی و جانوری را در خود داشته و از نظر این منابع زیستی و نقشی که در معیشت و ارتقاء اقتصاد آبزی پروری دارد در خور توجه است.وی ادامه داد: وجود ذخایر عظیم نفت و گاز که یک چهارم ذخیار نفتی خاور میانه را در خود دارد یکی دیگر از مزایای این دریا است.وی با ابراز نگرانی از وضعیت زیست محیطی این دریا گفت: همکاری مشترک بین کشورهای همسایه در خصوص تعهد نسبت به کنوانسیون ها و قوانین حفاظت زیست محیطی در خصوص دریای خزر الزامی است و تکنیک های اجرایی را باید از نظر مهندسی تقویت کرد.مدیر کل حفاظت از محیط زیست مازندران همچنین بیان داشت: در 4 سال گذشته محیط زیست استان با برنامه های مهندسی منسجم و پایش مانیتورینگ کردن در کناره و پس کناره دریا در طول 338 کیلو متر نوار ساحلی مازندران واحد های این مسیر را مجبور به استفاده از سیستم تصفیه فاضلاب مجهز و معین کرد که حجم پساب های وارده به صورت استانداردهای بین المللی باشد.وی همچنین خاطر نشان ساخت: شهرداری ها باید بند 20 ماده 55 قانون شهرداری ها را پررنگتر کرده و با اجرای آن معضلات زیست محیطی شهرها را حل کنند.علی اشرفی پور با اشاره به فاضلاب های شهری و روستایی ادامه داد: در سال 370 میلیون متر مکعب حجم فاضلاب وارد آب و خاک استان و بعضا دریای خزر می شود که در طول چند سال گذشته شاهد شکوفایی جلبکی در کرانه های دریا به خصوص در غرب مازندران بوده ایم که مسئله مهمی است.وی بیان داشت: باید شهرهای استان به سیستم تصفیه فاضلاب مجهز شوند و در این خصوص اقداماتی نیز انجام شده اما حجم اعتبارات تکافوی حجم وسیع کار را نمی دهد و وزارت نیرو باید فکری اساسی در این خصوص انجام دهد.مدیر کل محیط زیست مازندران با اشاره به بخش دریانوردی نیز گفت: بر اساس کنوانسیون های دریایی و حفاظت از محیط زیست دریایی باید شرایط ورود، لنگر اندازی و محل پهلوگیری کشتی ها برای این اداره مشخص شود تا مدیریت لازم در این خصوص انجام گرفته و کار کارشناسی حفاظت از محیط زیست دریایی نیز صورت گیرد.وی افزود: در 4 بندر تجاری و نفتی استان شامل نوشهر، امیر آباد ، فریدونکنار و پایگاه نفتی نکا باید پایگاه های محیط زیست دریایی ایجاد شود .وی در پایان تصریح کرد: استانهای شمالی کشور و همسایگان دریایی باید با یکدیگر ارتباط موثر از نظر زیست محیطی داشته باشند وتفاهم نامه ها و قوانین مقرر شده رعایت شود. که نمونه بارز عدم رعایت آن توسط کشورهای آذربایجان و قزاقستان است که مسائل مدیریت زیست محیطی از نظر منطقه ای در خصوص نفت و امور مربوط به آن را رعایت نمی کنند. در ادامه مراسم یوسف مجیدی مدیر پروژه ملی سیستم جامع دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور از اجرای این سیستم در بندر نوشهر خبر داد.وی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی کشور به عنوان سازمان پیشرو در کشور محسوب شده و ارتقا بهره وری کل در سازمان، افزایش ظرفیت بنادر و ایمنی، ارتقا شاخصه های زیست محیطی و توسعه اقتصادی و افزایش انطباق با کنوانسیون ها از اهداف کلی این سازمان می باشد.مجیدی ادامه داد: علیرغم اینکه در فعالیت های بندری اداری از IT  استفاده شد اما در بخش دریایی در این مورد کار زیادی صورت نگرفته بود .وی با اشاره به سیستم جامع دریایی اظهار داشت: با استفاده از این سرویس ها استفاده از راه دور، معماری چند لایه، سرویس گرایی که در هیچ سازمان و وزارتخانه ای هنوز هم اجرایی نشده، فرآیندگرایی، امنیت متمرکز نظامی و و مدیریت تصویری و کاغذی را دسترسی خواهیم داشت.مجیدی خاطر نشان کرد:این سیستم در 10 بندر و در 7 استان ساحلی نصب شده است که سه بندر شمالی امیر آباد، انزلی و نوشهر جز این بنادر هستند.وی همچنین تصریح کرد: سازمان بنادر 4معاونت اداری مالی، فنی و مهندسي و دریایی و بندری دارد که معاونت امور دریایی یکی از فعال ترین و سنگین ترین قطب های سازمان محسوب می شود و از 21 کنوانسیون در سازمان بنادر 19 کنوانسیون به این معاونت برمی گردد.مدیر پروژه سیستم جامع دریایی افزود: در این سیستم بسیاری از امکانات نظیر MTS،IMS، GCOMS و GOVERNMENTجهت صدور گواهینامه های پزشکی و مهارتی و ارتباط با نهاد ریاست جمهوری به صورت مستقیم به طوری که در سه دهم ثانیه امکان استعلام از نهاد ریاست جمهوری برای دریانوردان وجود دارد.وی با اشاره به اینکه این سیستم 12 زیر سیستم دارد اضافه کرد: شناوران تحت پرچم، کنترل و بازرسی و ایمنی شناور، تامین ایمنی آب راهها و مسیرهای دریانوردی در کشور، مدیریت و حفظ محیط زیست، مدیریت ارتباطات و شناسایی دریایی، مدیریت جستجو و نجات دریایی، سوانح و نجات کشتی و کالا، استانداردها،آموزش و صدور گواهینامه و شناسنامه دریانوردان، ارتباطات بین المللی، مدیریت دانش و همچنین ارتباط با عوامل و ارگانهای دریایی این زیر سیستم ها را شامل می شود.وی  دیگر ویژگی های این سیستم را در دسترس بودن موجودیت های مبتنی بر سرویس برای کل سازمان بدون وابستگی به محل فیزیکی عنوان کرد.مجیدی در خصوص اهداف این سیستم نیز گفت: مکانیزاسیون کلیه فعالیتهای حوزه دریایی، ارتقا جایگاه جهانی ایران در IMO، مدیریت لحظه ای بروز در مسائل حاکمیتی، گسترش دانش تخصصی و غیر تخصصی سازمانی، حذف بروکراسی اداری و مکاتبات غیر ضروری و سرعت بالای انجام امور و کسب رضایت اربابان رجوع از اهداف این سیستم می باشد.وی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر این سیستم در 10 بندر اجرایی شده است و کلیه اطلاعات آن بروز می باشد.اجرای موسیقی سنتی و نمایش فیلم ارگانهای دریایی و بندر نوشهر و اهدای هدایایی به دریانوردان، ملوانان، صیادان و مدیران نمونه دریانوردی و ارگانهای وابسته از دیگر برنامه های این روز باشکوه بود.
۱۶ مهر ۱۳۸۸ ۱۱:۲۴
روابط عمومی |
کد خبر : ۲,۰۴۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید