هیچ دستگاهی از بندر چابهار خارج نمی شود/ عزم جزم دروازه ملل برای ارائه خدمات مطلوب به صاحبان کالا سومین کشتی ترانزیتی افغانستان از طریق بندر چابهار عازم هند شد / بندر شهید بهشتی چابهار؛ زمینه ساز تقویت ظرفیت های توافق نامه سه جانبه ایران، هند و افغانستان ایجاد ظرفیت ۸۰ میلیارد دلاری ترانزیت با راه‌اندازی راه‌آهن چابهار-زاهدان/راه آهن چابهار – زاهدان؛ شاهراه اقتصادی کشورهای منطقه خواهد بود بخش معدنی پتانسیل استفاده نشده استان است/بندر چابهار می تواند هاب توزیع مواد معدنی لحاظ شود و به زودی سومین قطب تجاری کشور در منطقه جنوب و سکوی پرتاب و تحول عظیم استان سیستان و بلوچستان خواهد شد پیشنهادات بندر چابهار در نشست تخصصی با سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت/افزایش نرم تخلیه و بارگیری به ۴ و نیم تا ۵ میلیون تن تا پایان سال ۹۹ برگزاری اولین مانور امداد و نجات و اطفاء حریق مایعات قابل اشتعال در حین سوختگیری تجهیزات بندری طرح توسعه بندر چابهار فراتر از برنامه زمان ‌بندی در حال اجراست برگزاری تمرین (Drill) مقابله با آلودگی نفتی با محوریت استفاده از مواد دیسپرسنت در بندر چابهار توسعه زیرساخت های مخابراتی و ارتباطات دریایی نوار ساحلی جنوب شرق کشور در قالب پروژه های مخابرات دریایی سواحل مکران نصب آینه های محدب سقفی در ورودی و خروجی درب های بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار
بندرعباس ، امیر آباد ، انزلی و چابهار در اولویت ویژه ترانزیت قرار دارند .

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای پیش‌بینی‌ کرد درآمد سال جاری کشور از بخش ترانزیت به بیش از 2 میلیارد دلار می رسد.

عطرچیان، در مورد فعالیتهایی که باید براساس اهداف ایجاد کریدور شمال ـ جنوب در بنادر کشور صورت گیرد گفت: بندرعباس و چابهار در جنوب از نظر ترانزیت کالا در اولویت ویژه‌ای قرار دارند و سعی شده است بطور مداوم ظرفیت و تجهیز این بنادر افزایش و سرعت عملیات تخلیه و بارگیری کاهش یابد.

وی با بیان اینکه در حوزه بنادر اولویت با افزایش ظرفیت بنادر انزلی ، امیرآباد و بندرعباس است اضافه کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده ظرفیت تخلیه و بارگیری بندرعباس به 50 میلیون تن کالا در سال افزایش خواهد یافت.

عطرچیان گفت: همچنین تصمیم بر این است تا ظرفیت بنادر شمالی کشور نیز به 50 میلیون تن در سال برسد. علاوه‌بر این برنامه توسعه بندر چابهار برای تبدیل آن به یک بندر مگاپورت در رقابت با بندر گوادر پاکستان با همکاری سازمان بنادر و کشتیرانی در دست بررسی است.

وی درخصوص وضعیت درآمدهای حاصل از ترانزیت گفت: درآمدهای کشور از بخش ترانزیت براحتی قابل محاسبه نیست و بارها هم تخمینی بودن این محاسبات اعلام شده است. در واقع دولت دستگاه یا مکانیزم مشخصی برای برآورد درآمدهای این بخش در حسابهای ملی در اختیار ندارد.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی افزود: طبق تخمین های کارشناسی درآمدهای ملی ایران اعم از مستقیم و غیر مستقیم در دو بخش دولتی و خصوصی حمل و نقل سالانه بین 5/1 تا 2 میلیارد دلار در سال 84 بوده است و برای امسال نیز پیش بینی می شود این درآمد با 5 تا 10 درصد افزایش به بیش از 2 میلیارد دلار برسد.

عطرچیان در پاسخ به سوالی در مورد اینکه چرا در مدت دو سال گذشته میزان ترانزیت کالا به کشور با وجود راه اندازی کریدور شمال به جنوب در حد 9 میلیون تن کالا متوقف مانده و این میزان در سال گذشته به 6/0 درصد کاهش یافته است ، تصریح کرد:میزان ترانزیت کالا ازکشور کاهش نداشته است البته کاهش زیر یک درصد قابل اغماض است و نمی تواند به عنوان ملاکی برای اعلام کاهش ترانزیت به کشور در نظر گرفته شود.

وی خاطر نشان کرد: در سال گذشته میزان ترانزیت کالا به کشور افزایش ولی ترانزیت مواد نفتی و سوآپ کاهش داشته است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای با بیان اینکه در ظرف سه سال اخیر ما با کاهش ترانزیت به کشور مواجه نبوده ایم ادامه داد: اگر آمار گمرک مورد قبول است ، طبق این آمار میزان ترانزیت در کشور نه تنها کاهش نیافته بلکه از روند صعودی نیز برخوردار است.

وی گفت: میزان ترانزیت تنها سال گذشته 6/0 درصد کاهش یافت که این میزان به اندازه‌ای نیست که بتوان ادعا کرد ترانزیت با کاهش مواجه بوده است.

عطرچیان دلیل پایین آمدن ترانزیت در سال گذشته را  کاهش میزان ترانزیت سوآپ به کشور اعلام و تاکید کرد: به عنوان یک منبع موثق اعلام می کنم طبق آمار گمرک و وزارت راه و ترابری ترانزیت طی سه سال گذشته افزایش داشته است.

وی در زمینه ابهام در توقف میزان رشد ترانزیت کالا در سه سال گذشته به کشور در نتیجه توقف حرکت رو به رشد کریدور شمال به جنوب گفت: ما ادعا می کنیم در زمینه ترانزیت کالا ظرف سه سال گذشته نه تنها کاهش نداشته‌ایم بلکه با روند افزایشی روبرو بوده‌ایم  بگونه ای که حتی در 3 ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته این روند افزایشی ادامه دار بوده است.

وی ضمن رد توقف روند حرکت و استقبال از کریدور شمال و جنوب با توجه به فعال شدن برخی راههای ترانزیتی موازی از جمله در پاکستان و افغانستان و فعالیت بندر گوادر در پاکستان اظهار داشت: این ادعا درست نیست زیرا در زمینه عضو گیری در این کریدور شاهد افزایش تعداد اعضاء ظرف سال گذشته بوده ایم به نحوی که تعداد اعضا هم اکنون به 14 کشور رسیده و این نشاندهنده استقبال کشورها از این کریدور است.

۹ مرداد ۱۳۸۵ ۰۰:۰۰
کد خبر : ۲۱۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید