ارائه خدمات پزشکی مرکز جستجو و نجات دریایی بندر چابهار به کشتی عبوری رشد 330 درصدی واردات کالاهای اساسی از طریق بندر چابهار/ ترانزیت کالا از دروازه ملل 157 برابر شد متصل شدن 1900 کیلومتر از راههای کشور به شبکه ریلی تا پایان سال/ ریل گذاری 700 کیلومتر در بندر چابهار تا پایان امسال اجرای طرح احضار پرسنل و گشت تجمیعی یگان حفاظت در بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار گام های توسعه ای سازمان بنادر و دریانوردی در مسیر توسعه سواحل مکران/ آغاز واگذاری موج شکن های چند منظوره مردمی در سواحل مکران دهلی نو به دنبال گسترش همکاری ها با ایران در بندر چابهار است موقعیت استراتژیک بندر چابهار برای فعالان اقتصادی/ کاهش مسیر حمل و نقل دریایی با استفاده از بندر چابهار بیان دیدگاه ها و بررسی مشکلات سرمایه گذاران بخش خصوصی/ تلاش حداکثری در جهت تسهیل و رفع موانع و مشکلات پروژه های سرمایه گذاری /تسریع در پروژه ها و حمایت از بخش خصوصی عامل رشد و توسعه اقتصادی استان بسته های تشویقی دروازه ملل برای صاحبان کالا و خطوط کشتیرانی/ تخفیفات بی نظیر بندر چابهار در زنجیره حمل و نقل دریایی/ از تخفیفات 87 درصدی هزینه انبارداری تا معافیت 100 درصدی در تخلیه کانتینرهای خالی پیشرفت برنامه ها و افزایش ظرفیت؛ جلوه ای از تلاش جهادگونه کارکنان بندر چابهار/ رشد ۹۵ درصدی صادرات کالاهای غیرنفتی از بزرگترین بندر اقیانوسی کشور
ارگانهای دریایی خواستار حمایت از فعالیتهای بندری و دریایی شدند
بیست و یکمین همایش هماهنگی ارگانهای دریایی کشور دقایقی پیش با صدور قطعنامه ای به کار خود پایان داد.
این همایش با حضور مقامات ارشد لشگری و کشوری و نمایندگان ارگانهای دولتی، تعاونی، خصوصی و سازمانهای مردم نهاد دریایی کشور در روزهای 24 و 25 اردیبهشت ماه جاری با شعار «توسعه پایدار، نقش ارگانهای دریایی کشور» با تولیت دبیرخانه هماهنگی ارگانهای دریایی کشور و میزبانی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (کشتیرانی دریای خزر)‌و مشارکت کلیه فعالان و دست اندرکاران جامعه دریایی کشور در هتل آزادی رامسر برگزار شد.

شرکت کنندگان در این همایش ضمن تأکید بر تحقق شعار «حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی» و تأکید بر سر لوحه قرار دادن بیانات مقام معظم رهبری درخصوص ضرورت برنامه‌ریزی برای تحقق توسعه دریا محور جمهوری اسلامی ایران و قدردانی از گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (کشتیرانی دریای خزر) بخاطر میزبانی مطلوب همایش، از از پیام دلگرم کننده دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی به همایش تشکر کرده و قطعنامه بیست و یکمین همایش هماهنگی ارگانهای دریایی کشور را به شرح ذیل صادر کردند

1-در راستای حضور مؤثر جمهوری اسلامی ایران و افزایش سهم از بازار حوزه دریای خزر،‌بر لزوم استمرار و گسترش حمایت‌های مقتضی برای تسهیل در فعالیت ناوگان کشتیرانی تجاری ایرانی با لحاظ موارد ذیل تأکید می گردد:
1-1-ایجاد زیرساخت‌ها و توسعه امکانات لازم در بنادر حوزه دریای خزر جهت انبارش و صادرات میوه، تره‌بار و محصولات باغی از طریق جذب سرمایه بخش‌های غیردولتی
2-2-در راستای ایجاد وحدت رویه در فرآیند بازرسی بندری کشتیها در بنادر داخلی و خارجی حوزه دریای خزر متناسب با شرایط خاص منطقه، موضوع ایجاد وحدت رویه در این خصوص طی پروتکل و تفاهمنامه (MOU) با مرکزیت ایران موردپیگیری قرار گیرد.

2-در راستای بهره‌گیری هرچه بیشتر از موقعیت جغرافیایی خاص کشور، توسعه حمل و نقل ترکیبی و همچنین افزایش حجم ترانزیت کالای تجاری به کشورهای همجوار، ارگانهای دریایی در راستای توسعه پایدار دریایی بازنگری و تسهیل قوانین گمرکی- ترانزیتی و همچنین تعدیل تعرفه‌های ریلی را از شورای عالی ترانزیت به منظور توسعه ترانزیت و توسعه دریامحور خواستار شدند.

3-به منظور کاهش اثرات نامطلوب رکود طولانی مدت اقتصاد جهانی و محدودیت‌های اعمالی علیه بخش‌های دریایی کشور، ارگانهای دریایی کشور خواستار حمایت هرچه بیشتر از فعالیتهای بندری و دریایی به شرح زیر می‌باشند:
3-1-تأمین سوخت شناورهای ملکی شرکتهای کشتیرانی تجاری و نفتی ایرانی و همچنین تامین سوخت مصرفی تجهیزات بندری و شناورهای دریایی ارائه دهنده خدمات در بنادر کشور با نرخ ترجیحی
3-2-توانمندسازی، توسعه و ارتقای فعالیتهای موسسات رده‌بندی داخلی و تأکید بر ضرورت انطباق آنها با الزامات و استانداردهای بین المللی
3-3-تداوم و گسترش حمایتهای مقتضی و موردنیاز جهت توسعه و ارتقای هرچه بیشتر بیمه‌های دریایی و کلوپ‌های پی‌اندآی
3-4-اجرای الزامات مندرج در ماده 131 قانون برنامه پنجم توسعه به منظور توسعه صنعت بانکرینگ در کشور
3-5- معافیت کشتی ها از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی
3-6- اعمال قانون مالیات بر تناژ کشتی به جای اخذ مالیات بر درآمد از مالکان کشتی ها
3-7- تسری معافیت مالیاتی موضوع ماده 13 قانون چگونگی اداره مناطق آزادتجاری صنعتی به کلیه فعالان حمل و نقل دریایی و فعالان اقتصادی در بنادر کشور
3-8- تهیه و ارائه بسته حمایتی از شرکت های مسافری دریایی و تعاونی های مربوطه به منظور توسعه حمل و نقل و جابجایی مسافران و رشد گردشگری دریایی

4-باعنایت به فرآیند جهانی شدن تولید و ارائه خدمات حمل و نقل دریایی، افزایش روزافزون نقش کشورهای درحال توسعه در بسط و توسعه بخش‌های بیشتری از کسب و کارهای دریایی، ارگان‌های دریایی از نهادهای اجرایی و قانونگذاری کشور خواستار شدند تا با ایجاد کارگروهی تخصصی، سند ملی راهبردی توسعه کسب و کارهای دریایی کشور در راستای توسعه دریامحور تدوین و اجرایی گردد تا ضمن آن کسب و کارهای دریایی مناسب شناسایی و اولویت‌بندی گردیده و مراحل ورود و توسعه پایدار در آنها در افق ایران 1404 مشخص گردد.

5-در راستای انطباق با الزامات و مجموعه مقررات جهانی کنوانسیون بین‌‌‌‌المللی کار دریایی و همچنین پیشگیری از هرگونه اختلال در ادامه بکارگیری دریانوردان ایرانی بر روی ناوگان تجاری و تسهیل در استمرار فعالیت کشتی‌های تحت پرچم، از وزارتخانه تعاون، کار و امور اجتماعی و سازمان بنادر و دریانوردی، درخواست می‌گردد نسبت به شفاف‌سازی و تفکیک وظایف و مسئولیتها و فراهم نمودن زیرساخت‌های لازم با لحاظ شرایط ویژه منطقه فعالیت کشتیها جهت انطباق با الزامات کنوانسیون مذکور، تسریع نمایند.

6-در راستای نیل به اهداف سند چشم‌‌انداز ایران 1404 و با عنایت به ضرورت توسعه امکانات و تجهیزات استراتژیک بندری و پاسخگویی به نیازهای فعلی و آتی صنعت حمل و نقل دریایی جهانی و همچنین توسعه پایدار ناوگان دریایی تجاری کشور در بازارهای رقابتی جهانی و منطقه‌ای بر اعطای سهمیه ارزی و اختصاص آن به سازمان بنادر و دریانوردی، شرکتهای کشتیرانی و خدمات وابسته، یاردهای کشتی‌سازی و سایر ارگان‌های ذیربط،‌و همچنین اعطای سهمیه ارزی جهت جبران حق الزحمه و دستمزد دریانوردان ، تأکید می‌گردد.

7- شرکت کنندگان در همایش ضمن تأکید بر تشکیل انجمن منابع انسانی ارگان های دریایی جهت پیگیری مطالبات و خواسته های سرمایه های انسانی شاغل در این حوزه با همکاری کلیه ارگان های ذیربط، باعنایت به ضرورت بسط و اشاعه فرهنگ دریایی در میان اقشار مختلف جامعه خصوصاً دانش‌آموزان و دانشجویان و تشویق و ترغیب این قشر مهم جامعه به سمت جذب در فعالیتهای دریایی کشور، مقرر شد کمیته اشاعه فرهنگ دریایی مجدداً فعالیت خود را در چارچوب دبیرخانه هماهنگی ارگانهای دریایی کشور آغاز نماید.

8- مقرر شد به منظور ارتقاء سطح ایمنی شناورهای ماهیگیری و بهسازی ناوگان ماهیگیری سنتی ، جلوگیری از فعالیت شناورهای غیر استاندارد، وهمچنین ارائه آموزشهای لازم در زمینه‌های ذیربط به صیادان و متولیان امر شناورهای ماهیگیری، اقدامات لازم توسط ارگان هاو سازمانهای ذیربط به عمل آید.

9- مطالعه و بازنگری در بهبود ساختار شناورهای سنتی به منظور بهبود مقاومت ایمنی سازه،‌حفظ محیط زیست دریایی و امکانات رفاهی مناسب روی این گروه از شناوران از طریق مشارکت موسسات رده بندی و سازمان بنادر و دریانوردی، موردتاکید قرار گرفت.

10- باتوجه به حساسیت زیست محیطی منطقه ویژه خلیج فارس ، دریای عمان و دریای خزر، عدم تخلیه مواد زائد و پساب از صنایع و شهرهای ساحلی به این مناطق و اجرای دقیق الزامات ضمائم کنوانسیون مارپل توسط کشتیها، سکوها، صنایع نفتی و دریایی موردتأکید قرار گرفت.

11- باتوجه به تعداد ترددهای دریایی و حساسیت زیست محیطی خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر، اجرای مفاد طرح (سامانه) ملی مقابله با آلودگی نفتی مصوبه هیات محترم دولت و نیز اجرای الزامات کنوانسیون OPRC، از طریق پیگیری مستمر جهت تدوین و استقرار طرحهای اقتضایی(Contingency Plans) در تاسیسات ساحلی و فراساحلی که دارای خطر آلودگی می‌باشند و همچنین مستندسازی آلودگیهای نفتی و شیمیایی و معرفی آلوده کنندگان به مراجع ذیصلاح به منظور جلوگیری از تکرار آلودگیها در آبهای تحت حاکمیت و نظارت کشور موردتأکید قرار گرفت.

12- باتوجه به انجام مطالعات طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور توسط سازمان بنادر و دریانوردی با همکاری 18 وزارتخانه و سازمان مرتبط و تصویب آن در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و ابلاغ به استانهای ساحلی به عنوان سند بالادستی توسعه پایدار ساحل، ارگانهای دریایی کشور خواستار بهره‌گیری از نتایج این مطالعات، توسط دستگاه‌های اجرایی ذیربط و هماهنگی لازم با دبیرخانه کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استانها می‌باشند.

13- با عنایت به ماهیت بین المللی حمل و نقل دریایی و رویه های متداول در سطح جهانی ، از دبیرخانه هماهنگی ارگان های دریایی کشور درخواست می گردد، به منظور حفظ، صیانت و توسعه ناوگان تجاری کشور، موضوع تسری معافیت مالیاتی در مناطق آزاد به این فعالیت ها را ، بصورت جدی پیگیری نماید.

14- شرکت کنندگان در همایش ضمن تشکراز گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (کشتیرانی دریای خزر) بخاطر میزبانی و برگزاری مطلوب بیست و یکمین همایش ،پیگیری اجرای بندهای اجرانشده قطعنامه‌های قبلی، برگزاری منظم جلسات دبیرخانه هماهنگی ارگانهای دریایی کشور و جلسات شورای عالی مدیران ارشد دریایی کشور را خواستار شده ، و دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهررا به نمایندگی از وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری ، بعنوان میزبان بیست و دومین همایش برگزیدند.

در پایان بیست ویکمین همایش ارگان های دریایی از مقالات برگزیده و همچنین دست اندرکاران این همایش تقدیر شد

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۱۴:۲۴
pmo |
کد خبر : ۲۲,۲۷۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید