ثبت رکورد ٢٨ درصدی ترانزیت خارجی در دروازه ملل / واردات ۶۱ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ ویترین متنوع بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در ترانزیت خارجی بهره برداری از پنج پروژه بزرگ عمرانی و تجهیزاتی بندر چابهار تا پایان سال/ پروژه های عمرانی بندر چابهار با بیش از ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال زایی مستقیم 708 نفر در دست اجراست گامی دیگر در مسیر رونق تجارت بندر چابهار/ورود اولین محموله شکر صادراتی هند به افغانستان پیام تبریک مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز کارمند لزوم هم افزایی دستگاه های اجرایی جهت احیای سفرهای دریایی از دروازه ملل/ اشتغال نیروی های بومی در پروژه های عمرانی بندر شهید بهشتی/همت والای بندر چابهار در توسعه زیرساخت ها با عملیات تیم تخصصی بندر چابهار شناور به گل نشسته از ساحل جدا شد پیام تبریک مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته دولت تداوم انتقال محموله های ترانزیتی گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار/هم افزایی دستگاه های اجرایی استان لازمه پایداری ترانزیت کالا نشست رئیس و اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در بندر شهید بهشتی چابهار/ارتقاء دانش فنی مدیران و کارکنان بندر چابهار صادرات اولین محموله سنگ کوپ مرمر از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ استفاده از ظرفیت های استراتژیک بندر چابهار برای صادرات کالای معدنی
هند با مشارکت در توسعه بندر چابهار با یک تیر چند نشان می زند
هفته گذشته خبر همکاری هندوستان با ایران بر سر توسعه بندر چابهار در رسانه های داخلی و خارجی منعکس شد.
به گزارش سامانه خبری سازمان بنادر و دریانوردی،  باوجود اعمال تحریم های غرب علیه ایران و فشار ایالات متحده به کشورهای دیگر برای جلوگیری از همکاری های اقتصادی آن ها با کشورمان، چند طرح توسعه ای در بنادر کشور با مشارکت کشورهای خارجی در جریان است.

همچنین مذاکرات برای توسعه این همکاری ها از سوی مهندس صدر، رئیس سازمان بنادر و دریانوردی ایران تایید شده است.در این زمینه پایگاه اینترنتی دِ هیندو طی گزارشی از قول منابع هندی نوشت: دهلی‌نو برای ادامه همکاری با ایران در توسعه بندر چابهار و مدیریت رفتار آمریکا، افغانستان را هدف این پروژه عنوان کرده است .

پایگاه اینترنتی دِ هیندو در گزارش در مورد شیوه هند برای همکاری با ایران و مدیریت رفتار آمریکا نوشت: هند تلاش می‌کند، تا سوء ظن آمریکا در مورد مبادلات این کشور با ایران را مدیریت کند و درعین‌ حال به مشارکت در توسعه بندر چابهار با ایران ادامه دهد . به گفته یک منبع عالی‌رتبه هندی، این 2 هدف متضاد، با یک ترفند به نسبت ساده دیپلماتیک به سرانجام رسیده و هند از مقامات ایرانی خواسته است، تا تنها افغانستان به عنوان هدف همکاری مشترک 2 کشور در توسعه بندر چابهار ذکر شود . در حقیقت، توسعه بندر چابهار و گسترش زیرساخت‌هایی چون ساخت راه‌آهن در ایران، هند را به آسیای مرکزی و حتی روسیه مرتبط خواهد کرد، اما هیچ یک از 2 کشور از این موارد به عنوان هدف توسعه بندر چابهار یاد نمی‌کنند .

این امر به این دلیل است که واشنگتن این اقدامات را به منظور تلاش هند برای خارج شدن ایران از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اروپا علیه این کشور قلمداد می‌کند . در عوض در بیانیه مشترک 2 کشور، عمدا به مسیر دیگری در آسیای مرکزی و قفقاز اشاره و تاکید شده است . این مسیر با نام کریدور بین‌المللی شمال جنوب به وسیله هم‌پیمانان نزدیک آمریکا چون آذربایجان حمایت می‌شود .

منابع هندی در این‌باره توضیح دادند: نام بردن از افغانستان به عنوان دلیل اصلی توسعه بندر چابهار تنها برای راحت کردن خیال آمریکایی‌ها بوده است، چرا که در مراودات دیپلماتیک مشهور است که سفرای آمریکایی در کشورهای مختلف حتی به شرکت‌های نه‌چندان بزرگ در صورت انجام مبادلات با ایران نسبت به عواقب این مبادلات هشدار می‌دهد .

درحال حاضر، خط مشی رسمی این است که هند در توسعه بندر چابهار مشارکت کند و پس از آن از طریق تشکیل یک سرمایه‌گذاری مشترک، یک خط راه‌آهن از این بندر به مرز افغانستان احداث کند .

کابینه دولت هند، تاکنون با سرمایه‌گذاری 100 میلیون دلاری که رقم بسیار اندکی برای توسعه یک بندر به شمار می‌رود، موافقت کرده است، اما این اقدام در عرصه بین‌المللی یک حرکت نمادین بزرگ محسوب می‌شود . ایران و هند، پیش از این با برگزاری یک کنفرانس سه‌جانبه با افغانستان زمینه‌های لازم برای اجرای این طرح را فراهم کرده‌اند . همچنین، مذاکرات ایران و هند در مورد سرمایه‌گذاری در میادین گازی ایران ادامه دارد . گفت‌و گوهایی نیز در زمینه پیوستن هند به خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان در حال انجام است. رسیدن این خط لوله به اسلام‌آباد 18 ماه زمان خواهد برد و مسافت اسلام‌آباد تا مرز هند با این کشور نیز 200 کیلومتر است .

در پایان ایران گزارش آمده است، درنتیجه هندی‌ها می‌توانند منتظر بمانند و امید داشته باشند که در این مدت، موقعیت ژئوپلتیکی منطقه بهتر شود، در غیر این‌صورت به گفته یک منبع آگاه هندی، آمریکایی‌ها نسبت به پیوستن هند به این خط لوله احساس خوبی نخواهند داشت .

ابعاد پروژه چگونه اعلام شد؟

پیش از این پایگاه اینترنتی تایمز آو ایندیا طی گزارشی با اشاره به اهمیت استراتژیک بندر چابهار ایران برای هند، از احتمال موافقت کابینه دولت این کشور با سرمایه‌گذاری 100 میلیون دلاری در طرح توسعه این بندر خبر داده بود . کابینه دولت هند احتمالا این هفته با سرمایه‌گذاری 100 میلیون دلاری در پروژه توسعه بندر چابهار ایران موافقت خواهد کرد .

سلمان خورشید وزیر امور خارجه هند روز جمعه به تهران سفر خواهد کرد و با مقامات ایرانی در مورد جزئیات نهایی این پروژه مذاکره می‌کند . همچنین، خورشید در زمینه موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی با ایران و افغانستان که برای استفاده از ظرفیت بندر چابهار بسیار مهم است، گفت‌وگو خواهد کرد .

بر اساس این گزارش، ایران وعده داده است که ظرفیت این بندر را در 5 فاز تا سال 2020 به 20 میلیون تن افزایش دهد، اما تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تامین مالی این پروژه از سوی هند را با مشکلاتی روبرو ساخته است، همچنین، این تحریم‌ها سبب شده است تا برخی از بخش های دولت هند مانند وزارت حمل و نقل دریایی به علت امکان مواجه شدن با تحریم‌های آمریکا دچار ترس شوند. ملاحظات مشابهی از سوی وزارت دارایی این کشور نیز مطرح شده است . زمان زیادی برد تا وزارت امور خارجه و شیوشانکار منون مشاور امنیت ملی هند بتوانند دیگر بخش‌های دولتی این کشور را برای اجرای این پروژه متقاعد کنند. این تاخیر از سوی طرف هندی، انتقاد طرف ایرانی را سبب شد و ایران اعلام کرد آمادگی دارد تا بخش مربوط به خود را انجام دهد . همچنین، هند، استفاده از پول نفت ایران که به صورت  روپیه در بانک «یوسی‌اُ» نگهداری می‌شود را مطرح کرده است، اما این طرح از سوی ایران مورد موافقت قرار نگرفت .

هدف از اجرای این پروژه، دسترسی هند به افغانستان و آسیای مرکزی از طریق ایران است، زیرا هند امکان دسترسی به مسیر ترانزیتی پاکستان را ندارد. مطالعات نشان داده است که مدت زمان انتقال کالا از طریق بندر چابهار، چندین روز کمتر است و این امر به معنای صرفه‌جویی قابل‌توجه در هزینه انتقال برای هند و افغانستان است. از طرفی، این بندر، دسترسی افغانستان به دریا و آب‌های آزاد را فراهم می‌کند و وابستگی این کشور به پاکستان برای دستیابی به دریا از طریق بندر کراچی را کاهش خواهد داد .

با تحویل کنترل بندر گوادر پاکستان به چینی‌ها، اهمیت استراتژیک بندر چابهار ایران برای هند بیش از گذشته افزایش یافته است .

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۲۰:۰۴
pmo-گزارش خبری |
کد خبر : ۲۲,۲۸۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید