ثبت رکورد ٢٨ درصدی ترانزیت خارجی در دروازه ملل / واردات ۶۱ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ ویترین متنوع بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در ترانزیت خارجی بهره برداری از پنج پروژه بزرگ عمرانی و تجهیزاتی بندر چابهار تا پایان سال/ پروژه های عمرانی بندر چابهار با بیش از ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال زایی مستقیم 708 نفر در دست اجراست گامی دیگر در مسیر رونق تجارت بندر چابهار/ورود اولین محموله شکر صادراتی هند به افغانستان پیام تبریک مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز کارمند لزوم هم افزایی دستگاه های اجرایی جهت احیای سفرهای دریایی از دروازه ملل/ اشتغال نیروی های بومی در پروژه های عمرانی بندر شهید بهشتی/همت والای بندر چابهار در توسعه زیرساخت ها با عملیات تیم تخصصی بندر چابهار شناور به گل نشسته از ساحل جدا شد پیام تبریک مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته دولت تداوم انتقال محموله های ترانزیتی گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار/هم افزایی دستگاه های اجرایی استان لازمه پایداری ترانزیت کالا نشست رئیس و اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در بندر شهید بهشتی چابهار/ارتقاء دانش فنی مدیران و کارکنان بندر چابهار صادرات اولین محموله سنگ کوپ مرمر از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ استفاده از ظرفیت های استراتژیک بندر چابهار برای صادرات کالای معدنی
بیانیه ایران در انتقاد از رفتار غیر متعهدانه برخی دولت های مدعی ایمنی و امنیت دریانوردی
در اثنای برگزاری نشست نود دوم کمیته ایمنی دریانوردی، اظهارات صریح و مستدل نماینده کشورمان در انتقاد از رفتار دوگانه و خارج از منطق و البته خلاف اصول اخلاقی- حقوقی و اهداف مندرج در کنوانسیون ایجاد آیمو، پرده از چهره مزورانه بعضی دولت های مدعی حفظ و ارتقای ایمنی دریانوردی برداشت.

این دولت ها که همواره در نشست های مختلف آیمو طوری وانمود می نمایند که برای ایمنی و امنیت دریانوردی و حفظ جان اشخاص شاغل بر روی کشتی  ها ارزش بالایی قانل اند و خود را جلودار برداشتن اقدامات لازم در این موارد معرفی می نمایند، خلاف تعهدات بین المللی مندرج در ماده یک کنوانسیون ایجاد آیمو و نیز اهداف کنوانسیون های سولاس و مارپول، با ممانعت مؤسسات رده بندی از ارائه خدمات فنی به کشتی های نه تنها ایرانی بلکه خارجی حاضر در آب ها و بنادر ایران، دچار دو گانگی و تعارض در ادعای خود شدند. این یک رسوایی بزرگ و خجالت آور برای این دسته از کشورها است که برای همیشه در اذهان و افکار عمومی جهان دریانوردی باقی خواهد ماند به نحوی که بسیاری از نمایندگان دولت های حاضر در اجلاس های مختلف به آن اذعان و اعتراف نمودند.

بیانیه جمهوری اسلامی ایران که در معرفی سند شماره MSC 92/25/2 ارائه شده به نشست کمیته  تهیه و توسط علی اکبر مرزبان، نماینده ثابت سازمان بنادر و دریانوردی و معاون نماینده دایم کشورمان نزد آیمو قرائت گردید، با سکوت مطلق این مدعیان ایمنی و امنیت جهانی همراه شد.

متن اظهارات نماینده ایران در سازمان جهانی دریانوردی

" با تشکر از آقای رئیس

در ماه های اخیر یک سری محدودیت های غیر منصفانه فنی و تجاری علیه تجارت کشتی رانی ایران اعمال شده است که می تواند منجر به نتایج ناخوشایند ایمنی دریانوردی، حفظ محیط زیست دریایی و کشتی رانی بین المللی شود. این بسیار جای تأسف است که ببینیم، محدوده این اقدامات محدودیت زا به مؤسسات رده بندی بین المللی نیز کشانده شد، به نحوی که این مؤسسات از ارائه سرویس های فنی به نه تنها کشتی های تحت پرچم ایران بلکه کشتی های خارجی حاضر در آب های ایران منع شدند. مرجع دریایی جمهوری اسلامی ایران از چنین محدودیت هایی  مکتوباً توسط بعضی مؤسسات آگاهی یافت، اگرچه این مؤسسات ناخشنودی خود را از این وضعیت در مواضع مختلف ابراز داشتند.

جمهوری اسلامی ایران همه تلاش های بالقوه، منابع بالفعل و ظرفیت های خود را برای نیل به اهداف آیمو و سایر سازمان بین المللی مرتبط دریایی در حوزه ایمنی و امنیت دریانوردی و جلوگیری از آلودگی دریایی بکار بست. اجرای موفقیت آمیز طرح ممیزی آیمو و مشارکت عالی در تأمین امنیت خطوط کشتی رانی حیاتی از طریق اعزام ناوهای نظامی نمونه هایی از تعهدات حداکثری ما در این موارد می باشد.
اکنون این کشور به عنوان یک دولت عضو فعال آیمو با استانداردهای دوگوانه ای مواجه است.در واقع روزگار قریبی است؛ از یک طرف ما در اینجا نشسته ایم و نگرانی های خودمان را راجع به ایمنی و امنیت دریانوردی و نیز محیط زیست دریایی بیان می کنیم و از سوی دیگر شاهدیم که بخاطر اقدامات مستقیم و یا غیر مستقیم بعضی از دولت های عضو همین سازمان، محدودیت های غیر منصفانه و غیر ضروری علیه صنعت کشتی رانی تجاری دیگر دولت عضو اعمال می شود؛ کشتی رانی که مشغول جابجایی مواد غذایی و دیگر کالاهای بسیار عادی می باشد. ما چگونه می توانیم این دو چیز معارض را با هم جمع کنیم وقتی که به پاراگراف "ب" از ماده یک کنوانسیون آیمو رجوع می کنیم، آنجا که می گوید: " برای تشویق برطرف سازی اقدامات تبعیض آمیز و محدودیت های غیر ضروری توسط دولت ها که بر کشتی رانی فعال در بازرگانی بین المللی اثر گزارند، تا اینکه دسترسی به خدمات کشتی رانی برای تجارت جهانی بدون تبعیض ترویج یابد."

آقای رئیس، دبیرکل و نمایندگان محترم

همه ما می دانیم که نیاز به استفاده از خدمات فنی مؤسسات رده بندی صالح بین المللی و همچنین نقش عملی آن ها برای کشتی ها در تطابق با استانداردهای فنی مربوطه، آن گونه که در کنوانسیون های مختلف آیمو بدان اشاره شده است، غیر قابل انکار برای کشتی رانی ایمن در سطح بین المللی می باشد. با این حال، جمهوری اسلامی ایران از استفاده چنین خدماتی محروم شده است که می تواند منجر به مصالحه ایمنی کشتی رانی تجاری و حفظ محیط زیست گردد و حیات مسافران کشتی ها را در کشتی رانی جهانی به خطر اندازد. اگرچه جمهوری اسلامی ایران سعی نمود، اثرات جانبی چنین محدودیت هایی را از طریق استفاده از خدمات مؤسسات رده بندی ملی مجاز برطرف سازد، اما وجود چنین وضعیتی و ادامه آن وجهه خوبی برای جامعه بین المللی دریایی نخواهد داشت.

لازم است اضافه شود، اقدامات اخیر نه تنها خلاف اهداف آیمو مصرحه در ماده یک کنوانسیون راجع به سازمان بین المللی دریانوردی می باشد، بلکه همچنین با اهداف کنوانسیون سولاس و مارپول و همکاری دولت های عضو در اجرای مقررات این کنوانسیون ها در تعارض می باشد. دولت جمهوری اسلامی ایران مراتب نگرانی عمیق خود را نسبت به چنین محدودیت های غیر منصفانه و اقدامات تبعیض آمیز که به صنعت کشتیرانی در جامعیت آن آسیب می رساند، اعلام می دارد.     

آقای رئیس

در پایان از کمیته درخواست می شود، با توجه پیدا کردن به موضوع مطروحه، به همه دولت های عضو توصیه نماید که همکاری شان را با یکدیگر از جمله جمهوری اسلامی ایران، در تطابق با همه اسناد بین المللی به خصوص کنوانسیون آیمو، ادامه دهند و به همه سازمان های بین المللی غیر دولتی از جمله مؤسسات رده بندی بین المللی توصیه نماید که همکاری شان را با کشتی های ایرانی در ارائه خدمات فنی و با هدف ارتقای ایمنی و امنیت ادامه دهند تا بلکه اطمینان حاصل شود که همه کشتی های جهان از خدمات فنی برابر و منصفانه استفاده می نمایند. "

۲ تیر ۱۳۹۲ ۱۴:۳۱
روابط عمومی |
کد خبر : ۲۳,۲۰۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید