هیچ دستگاهی از بندر چابهار خارج نمی شود/ عزم جزم دروازه ملل برای ارائه خدمات مطلوب به صاحبان کالا سومین کشتی ترانزیتی افغانستان از طریق بندر چابهار عازم هند شد / بندر شهید بهشتی چابهار؛ زمینه ساز تقویت ظرفیت های توافق نامه سه جانبه ایران، هند و افغانستان ایجاد ظرفیت ۸۰ میلیارد دلاری ترانزیت با راه‌اندازی راه‌آهن چابهار-زاهدان/راه آهن چابهار – زاهدان؛ شاهراه اقتصادی کشورهای منطقه خواهد بود بخش معدنی پتانسیل استفاده نشده استان است/بندر چابهار می تواند هاب توزیع مواد معدنی لحاظ شود و به زودی سومین قطب تجاری کشور در منطقه جنوب و سکوی پرتاب و تحول عظیم استان سیستان و بلوچستان خواهد شد پیشنهادات بندر چابهار در نشست تخصصی با سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت/افزایش نرم تخلیه و بارگیری به ۴ و نیم تا ۵ میلیون تن تا پایان سال ۹۹ برگزاری اولین مانور امداد و نجات و اطفاء حریق مایعات قابل اشتعال در حین سوختگیری تجهیزات بندری طرح توسعه بندر چابهار فراتر از برنامه زمان ‌بندی در حال اجراست برگزاری تمرین (Drill) مقابله با آلودگی نفتی با محوریت استفاده از مواد دیسپرسنت در بندر چابهار توسعه زیرساخت های مخابراتی و ارتباطات دریایی نوار ساحلی جنوب شرق کشور در قالب پروژه های مخابرات دریایی سواحل مکران نصب آینه های محدب سقفی در ورودی و خروجی درب های بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار
براساس یک دستورالعمل جدید همه پیمانکاران نفتی باید تعداد، نوع، کشور سازنده، هزینه خرید و یا اجاره دکل‌های حفاری نفت و گاز مورد نیاز خود را قبل از ورود به شرکت ملی نفت اعلام و بخشی از هزینه ساخت دکل حفاری در داخل کشور را تامین کنند.

هم اکنون 145 دستگاه دکل حفاری شامل 115 دکل حفاری خشکی و 30 دکل حفاری دریایی در کشور فعال است، در عین حال به دلیل وجود میادین مشترک و غیر مشترک نفتی و گازی که هنوز توسعه نیافته اند هنوز کشور به دکل های حفاری چه از نوع دریایی و چه از نوع خشکی نیازمند است.

از این رو به منظور برطرف شدن نیاز دکل در داخل کشور سال گذشته قرارداد ساخت 14 دکل حفاری جدید در داخل کشور بین شرکت ملی نفت ایران و سازمان جهاد دانشگاهی به منظور دستیابی به دانش فنی ساخت این دکل ها و تولید توسط سازندگان تجهیزات صنعت نفت امضا شد.

این گزارش اضافه می کند: از زمانی که این قرارداد منعقد شد تاکنون، بحث هایی بین برخی از شرکت های پیمانکاری نفتی و سازندگان دکل حفاری در داخل کشور رد و بدل می شود که این امر منجر به واردات دکل حفاری از خارج کشور شده است.

البته ناگفته نماند که ساخت دکل تماما ایرانی براساس گفته ها و گمانه زنیهای صورت گرفته توسط سازندگان تا دوسال آینده رخ می دهد و در این مدت دوسال تنها بخش هایی از دکل در کشور ساخته و با دکلهای وارداتی ترکیب می شوند.

بنابراین همانطور که ذکر شد نباید فراموش کرد هنوز میادین نفتی و گازی توسعه نیافته در کشور وجود دارد و کار توسعه آنها نیاز به دکل حفاری دارد و اگر این دکل ها به موقع تامین نشود کشورهای رقیب ایران در میادین مشترک سهم منابع هیدروکربوری که متعلق به ایران است را می بلعند.

از این رو به منظور جبران کمبود دکل حفاری باید از کشورهای خارجی مانند چین دکلهایی را وارد کرد تا کار توسعه میادین نفتی و گازی ایران با تاخیر مواجه نشود.

به همین دلیل اخیرا براساس دستور العمل و مصوبه شرکت ملی نفت ایران و با تایید ارگان های نظارتی همه پیمانکاران نفتی باید قبل از ورود دکل جدید از خارج  تعداد و نوع دکل که شامل مشخصات فنی دکل می شود،کشور سازنده و همچنین هزینه خرید و یا اجاره را اعلام کنند و از طرفی نیز بخشی از هزینه واردات دکل را نیز برای ساخت داخل تقبل کنند و اگر این کار صورت نگیرد با متخلفین برخورد خواهد شد.

این گزارش اضافه می کند این دستور العمل در شرایط فعلی کاملا منطقی به نظر می رسد، چرا که با بحث‌هایی که اخیرا در مورد دلالی و رانت جویی‌های کلان در واردات دکل‌های حفاری مطرح شد به منظور نظام‌مند کردن واردات دکل و همچنین حمایت از ساخت داخل وضع چنین دستوالعملی کاملا ضروری و به جا بوده تا هم کار ساخت داخل دکل با مشکل مواجه نشود و هم اینکه نیاز فعلی کشور به دکل حفاری تامین شود و در تولید نفت و گاز کشور از دیگر کشورهای رقیب عقب نمانیم.

از این رو امیدواریم با ایجاد چنین دستور العملی در آینده نزدیک شاهد افزایش سرعت ساخت دکل حفاری در داخل کشور باشیم.

۲۱ تیر ۱۳۹۲ ۱۷:۵۶
pmo |
کد خبر : ۲۳,۷۰۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید