طرح توسعه بندر چابهار فراتر از برنامه زمان ‌بندی در حال اجراست برگزاری تمرین (Drill) مقابله با آلودگی نفتی با محوریت استفاده از مواد دیسپرسنت در بندر چابهار نصب آینه های محدب سقفی در ورودی و خروجی درب های بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار بندر چابهار می‌تواند پاسخگوی ترخیص و‌ تامین تمام نیازهای کشور باشد/ کاهش زمان جابجایی کالاهای اساسی از هند به افغانستان به یک هفته پیام مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان به مناسبت "روز جهانی دریانورد" اولین محموله سیمان صادراتی جامبوبگ از بندر شهید کلانتری چابهار/ حمل مستقیم محموله صادراتی از کامیون به شناور/ تامین بار برگشتی شناورهای فلزی با صادرات از بندر شهید کلانتری تصویب کاهش ۲۵ درصدی سود بازرگانی کالاهای وارده از طریق بندر شهید بهشتی ورود چهارمین محموله گندم اهدایی ترانزیتی هندوستان به افغانستان به بندر شهید بهشتی چابهار تیم تخصصی بندر چابهار پیشتاز در حوزه دریایی بین المللی /مسئول کنترل و بازرسی کشتی های بندر چابهار عضو منتخب سازمان بین المللی دریانوردی بهره مندی از مزایای قوانین مناطق آزاد در بزرگترین بندر اقیانوسی کشور/ هم افزایی بندر و منطقه آزاد چابهار برای بهره گیری صاحبان کالا و فعالین اقتصادی از تخفیفات و معافیتها
مغفول ماندن ظرفیت‌های گردشگری دریایی ایران یکی از مهمترین میراث رسیده به دولت یازدهم است. صنعتی که در دولت دهم به فراموشی سپرده شد و همه چشم امیدها به دولت یازدهم است. کارشناسان صنعت حمل و نقل دریایی معتقدند یکپارچه نبودن سازمان‌ها و ارگان‌های تاثیرگذار این صنعت یکی از مهمترین چالش‌های گردشگری دریایی است.
ـ حمل و نقل ـ گردشگری دریایی، یکی از جاذبه‌های سواحل و بنادر است. این جاذبه گردشگری علاوه بر درآمدزایی بالا،‌ در توسعه توریسم نیز نقش به‌سزایی دارد. با این‌حال برخی از کشتی‌های فعال در این حوزه هنوز سوت اول خود را نکشیده، زمین‌گیر شدند.
 
به گزارش CHN، در ایران با وجود سواحل طولانی در شمال و جنوب، شرکت‌های کشتیرانی که به امر جا‌به‌جایی مسافر می‌پردازند اندک‌اند. این محدودیت تردد مسافران از طریق دریا فقط محدود به کشتی میرزا کوچک خان در دریای خزر و و کشتی تفریحی ـ توریستی رامسر است.
 
طبق این گزارش، شور و اشتیاق برای سفر به سواحل دریا در گوشه و کنار جهان نیز مشهود است و هر ساله تعداد زیادی مسافر را به قصد رسیدن به دریا و استفاده از امکانات ساحلی حتی هزاران کیلومتر دورتر به سفر تشویق می‌کند. به عنوان مثال می‌توان به کشور استرالیا به عنوان یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری دریایی جهان اشاره کرد که توانسته در سال 2012 رقمی معادل ‌5 میلیارد دلار، تنها از گردشگری دریایی خود درآمد کسب کند.
 
تقریبا چند ماه پیش تعداد گردشگران بین‌المللی که بین کشورهای مختلف سفر کردند از مرز یک میلیارد نفر گذشت و آمارهایی مبنی بر اشتغال 230 میلیون نفر شاغل در این صنعت و 10 درصد کل تولید ناخالص جهان را به خود اختصاص داد. ظرفیت درآمدزایی و تولید شغل در صنعت گردشگری امروز بر هیچ‌کس پوشیده نیست به طوری که آمارهای ثبت شده بین المللی حاکی از رشد این صنعت حتی در زمان رکود اقتصادی بین‌المللی دارد.
 
اما این‌طور که به نظر می‌رسد سواحل جنوب ایران که علاوه بر داشتن ظرفیت بسیار بالا مغلوب رقبای جنوبی خود شد، و سواحل شمال هم که اولین بار صدای سوت کشتی میرزا کوچک خان را شنید شاهد پوسیدن تنها کشتی تفریحی خود کنار اسکله است. در نتیجه  باید فکری به حال وضعیت گردشگری دریایی ایران کرد. این زیرمجموعه از صنعت گردشگری که ظرفیت‌هایش به دلیل بی‌مهری مسئولان سازمان گردشگری و میراث فرهنگی مغفول مانده، به گفته کارشناسان این صنعت نیازمند توجه دولت یازدهم است.
 
«کاپیتان محمد سمیعی»، کارشناس ارشد صنعت حمل و نقل دریایی در گفت و گو با CHN، چالش‌های صنعت دریایی را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: «صنعت گردشگری دریایی ایران متولیان زیادی دارد در حالی که ظاهر قضییه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، متولی این صنعت است اما سازمان‌های دیگری با دخالت‌های بی‌جای خود مانع توسعه این صنعت شده‌اند.»
 
وی ادامه داد: «بهتر است همه کسانی که در توسعه گردشگری دریایی ایران نقشی دارند در سازمان میراث فرهنگی جمع شده و برای ارائه مجوزها نیازی به اتلاف وقت نباشد تا از این طریق به یک نتیجه نهایی و صحیحی دست یابیم.»
 
سمیعی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه همه تصمیم گیری‌هایی که در حوزه صنعت گردشگری دریایی انجام می‌شود فقط در حد حرف باقی  مانده یادآور شد: «از دولت یازدهم انتظار می‌رود که در این مورد دخالت مستقیم کرده و به نحوی تلاش‌هایی برای توسعه  این بخش از صنعت گردشگری انجام دهد.»
 
به اعتقاد او، هنوز نواختن یک موسیقی سنتی در کشتی جرم وعواقب آن تعطیلی کشتی‌های گردشگری دریایی است در نتیجه چگونه می‌توان با این وضعیت، گردشگری دریایی را توسعه داد؛ پس باید در این خصوص فراتر از سازمان میراث فرهنگی، دولت و رئیس‌جمهور فکری به حال این شرایط بکند.»
 
به گفته سمیعی، دولت باید وجود نفت در کشور را نادیده انگاشه و از طریق گردشگری، شغل و درآمدزایی برای کشور ایجاد کند.
 
این کارشناس ارشد صنعت حمل و نقل هوایی با اشاره به این که ایران جزو 5 کشور برتر در زمینه گردشگری دریایی است لذا اگر سازمان‌ها و ارگان‌ها برای توسعه این صنعت یکپارچه عمل کنند بسیاری از مشکلات این صنعت رفع می‌شود.
۲۶ مرداد ۱۳۹۲ ۱۴:۰۰
خبرگزاری میراث خبر |
کد خبر : ۲۴,۵۰۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید