ورود 4 کشتی حامل نهاده های دامی از ابتدای مهرماه امسال در بندر چابهار/ تخلیه و بارگیری کالای اساسی؛ مهم ترین اولویت بندر چابهار/ لزوم توجه دولت به افزایش جریان مبادلات کالایی در چابهار برگزاری جشن هفته وحدت در بندر چابهار ارتقای ارتباطات دریایی کشور در گرو تکمیل و اجرای طرح جامع/ روند مثبت پیشرفت پروژه های زیرساختی بندر چابهار اولین جلسه کمیته مخابرات دریایی بنادر جنوبی کشور در بندر چابهار افزایش 63 درصدی عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار نرم مثبت تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در بندر چابهار/بارگیری و خروج 70 درصد کالاهای اساسی تخلیه شده مانور امداد و نجات و اطفای حریق شناورهای سنتی در بندر چابهار برگزار شد پهلوگیری 6 کشتی حامل 340 هزار تن کالای اساسی در بندر چابهار/ خروج روزانه 2500 تن کالا از بندر چابهار برگزاری مانور آمادگی مقابله با آلودگی نفتی در بندر چابهار تسهیلات ویژه به خطوط کشتیرانی و سرمایه‌گذارانی که کالای صادراتی و وارداتی خود را از طریق چابهار عبور دهند/ شناسایی فرصت های سرمایه گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار/ عزم خوبی برای رونق چابهار شکل گرفته است
پیوستن ایران به جمع توزیع کنندگان نقشه های الکترونیکی دریایی
این کشورها ضمن صیانت از سلامت محیط زیست دریایی و ایجاد امنیت جهت شناورها، در تلاش‌اند برای طیف گسترده مخاطبین و ذی نفعان به لحاظ ایمنی، تسهیل و تسریع امر ورود و خروج کالا به بنادر، اطمینان خاطر و آرامش بوجود آورند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم آغاز به کار کارگاه آموزشی نقشه های الکتریکی دریایی با مشارکت مرکز خدمات هیدروگرافی کشور نروژ، با اعلام اینکه ایران از قابلیت های خوب و ارزشمند در زمینه عملیات هیدروگرافی و تهیه نقشه های دریایی در بخش های دولتی و غیر دولتی برخوردار است، بهره مندی از آمار و اطلاعات روزآمد از نواحی ساحلی و به ویژه مسیر تردد کشتیرانی ها را یکی از عوامل توسعه پایدار دریا محور برشمرد و گفت : حمل و نقل دریایی یکی از ارکان اصلی تجارت جهانی است و حدود 90 درصد کالای تجارت جهانی از طریق دریا حمل می شود. متولیان امر از طریق تامین ایمنی دریایی، پیشگیری و مقابله با آلودگی آب دریا و تامین امنیت دریانوردی قوام و دوام آن را تضمین می نمایند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مراجع دریایی کشورها در تعاملی سازنده و همسو با سازمان جهانی دریانوردی (IMO) با پیاده سازی و اجرای منسجم مفاد کنوانسیونها، حمل و نقل دریایی را تحت پوشش خود قرار می دهند تا نواحی تحت حاکمیت و صلاحیت خود را به مأمنی امن برای ترافیک دریایی شناورها تبدیل کنند، اضافه کرد : این کشورها ضمن صیانت از سلامت محیط زیست دریایی و ایجاد امنیت جهت شناورها، در تلاش‌اند برای طیف گسترده مخاطبین و ذی نفعان به لحاظ ایمنی، تسهیل و تسریع امر ورود و خروج کالا به بنادر، اطمینان خاطر و آرامش بوجود آورند.

مهندس سید عطاء اله صدر یکی از مناطق استراتژیک و حائز اهمیت در حمل و نقل دریایی را منطقه خلیج فارس با ترافیک سالانه 44 هزار تردد از تنگه هرمز دانست و گفت : بخش اعظم و قابل توجهی از این ترافیک، نواحی ساحلی و بندری واقع در شمال خلیج فارس را تحت تأثیر خود قرار می دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد : به استناد مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی (ICZM)،  جمهوری اسلامی ایران دارای 5790 کیلومتر نوار ساحلی در مقیاس 1:25000 است. از این میزان 4900 کیلومتر از خلیج گواتر در مرز ایران و پاکستان واقع در دریای عمان تا بندر خرمشهر در منتهی الیه شمال غرب خلیج فارس و 890 کیلومتر طول سواحل جنوبی دریای خزر از شرق تا غرب آن است.


·         کارکرد نقشه های دریایی در تأمین ایمنی دریانوردی

مهندس صدر در ادامه یکی از عوامل توسعه پایدار دریا محور را برخورداری از آمار و اطلاعات روزآمد از نواحی ساحلی و علی الخصوص مسیر تردد کشتیرانی ها قلمداد کرد و گفت : این امر ایجاب می نماید تا با انجام هیدروگرافی مدون، اطلاعات لازم را از طریق نقشه های دریایی که بر اساس استاندارد سازمان جهانی هیدروگرافی (IHO) تهیه می شوند، به منظور تامین ایمنی دریانوردی در اختیار شناورها قرار داده شود.

·         ایران پیشرو در تهیه نقشه های دریایی و هیدروگرافی

معاون وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران از قابلیتهای بالایی در زمینه عملیات هیدروگرافی و تهیه نقشه های دریایی در بخش های دولتی و غیر دولتی برخوردار است، افزود : فعالیتهای این امور تحت نظارت کمیته ملی هیدروگرافی کشور که اعضای آن را ستاد کل نیروهای مسلح سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، سازمان نقشه برداری کشور و سازمان بنادر و دریانوردی تشکیل می دهند، سامان دهی می شود.

·         تفاهم نامه دو جانبه سازمان بنادر و دریانوردی با مرکز خدمات هیدروگرافی نروژ

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام خبر عقد تفاهم نامه دو جانبه بین سازمان بنادر و دریانوردی با مرکز خدمات هیدروگرافی کشور نروژ (Hydrographic Service Norwegian)، برگزاری کارگاه آموزشی نقشه های الکترونیکی در تهران را یکی از نتایج این تفاهم نامه برشمرد و فراهم شدن زمینه پیوستن کشور جمهوری اسلامی ایران به جمع توزیع کنندگان نقشه های الکترونیکی در سطح بین المللی را از دیگر دستاوردهای این همکاری دانست و گفت : بزودی شاهد استفاده و به کارگیری نقشه های الکترونیکی دریایی تولید کشور در Chart Room کشتی ها، علی الخصوص کشتی هایی که مقصد آنها یکی از بنادر جمهوری اسلامی ایران است، خواهیم بود.

·         حذف کلماتی چون «غیر قابل اطمینان» از نقشه های دریایی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تأکید کرد : امید است بزودی عباراتی نظیر غیر قابل اطمینان (Unreliable) و امثالهم از روی نقشه های دریایی موجود که مورد استفاده دریانوردان است و به سواحل و بنادر کشور ما مربوط می شود، نداشته باشیم و دریانوردان عزیز این امکان را داشته باشند که از آخرین اطلاعات هیدروگرافی روزآمد بر روی نقشه های دریایی برخوردار شوند.

·         نتایج خوب ایران در ممیزی داوطلبانه

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نتایج خوب سازمان بنادر و دریانوردی در ممیزی داوطلبانه آیمو ابراز امیدواری کرد که برگزاری این کارگاه به درخشش ایران در ممیزی اجباری آتی آیمو منجر شود.

کارگاه آموزشی نقشه های الکترونیکی دریانوردی با مشارکت مرکز خدمات هیدروگرافی نروژ و با حضور کارشناسان سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، سازمان نقشه برداری کشور و ستاد کل نیروهای مسلح به مدت 5 روز در تهران در حال برگزاری است.

02

۱۷ شهریور ۱۳۹۲ ۰۹:۲۱
pmo |
کد خبر : ۲۵,۰۴۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید