ثبت رکورد ٢٨ درصدی ترانزیت خارجی در دروازه ملل / واردات ۶۱ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ ویترین متنوع بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در ترانزیت خارجی بهره برداری از پنج پروژه بزرگ عمرانی و تجهیزاتی بندر چابهار تا پایان سال/ پروژه های عمرانی بندر چابهار با بیش از ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال زایی مستقیم 708 نفر در دست اجراست گامی دیگر در مسیر رونق تجارت بندر چابهار/ورود اولین محموله شکر صادراتی هند به افغانستان پیام تبریک مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز کارمند لزوم هم افزایی دستگاه های اجرایی جهت احیای سفرهای دریایی از دروازه ملل/ اشتغال نیروی های بومی در پروژه های عمرانی بندر شهید بهشتی/همت والای بندر چابهار در توسعه زیرساخت ها با عملیات تیم تخصصی بندر چابهار شناور به گل نشسته از ساحل جدا شد پیام تبریک مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته دولت تداوم انتقال محموله های ترانزیتی گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار/هم افزایی دستگاه های اجرایی استان لازمه پایداری ترانزیت کالا نشست رئیس و اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در بندر شهيد بهشتی چابهار/ارتقاء دانش فنی مدیران و کارکنان بندر چابهار صادرات اولین محموله سنگ کوپ مرمر از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ استفاده از ظرفیت های استراتژیک بندر چابهار برای صادرات کالای معدنی
استقبال چشمگیر مقامات بلند پایه حمل و نقل دریایی کشور- استاندارد سیستان و بلوچستان (نقش بی‌همتای چابهار در ترانزیت)

استان سیستان و بلوچستان از طریق دریای عمان همانند حلقه‌ای است که می‌تواند ارتباط میان کشورهای جنوب شرق و شمال آسیا و همچنین شرق و غرب دنیا را فراهم سازد. این ارتباط از دیرباز از طریق جاده برقرار بوده و یافته‌های باستانی در شهر سوخته به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده معروف و تاریخی ابریشم حکایت از تجارت و تبادل کالایی این منطقه با چین و روم باستان دارد.

چابهار یکی از شهرهای جنوب خاوری استان سیستان و بلوچستان ایران و تنها بندر اقیانوسی این کشور است که در کرانه دریای عمان و اقیانوس هند واقع شده، لنگرگاه آن قابلیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما را دارد و از مناطق آزاد بازرگانی ایران بهره‌مند است.

بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی، که نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آب‌های آزاد است، اهمیت فراوانی دارد و سازندگی و سرمایه‌گذاری فراوانی در آن صورت می‌گیرد؛ از جمله ساخت اسکله و افزایش گنجایش بارگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما (در خلیج چابهار) و ساخت راه‌آهن به سوی آسیای میانه و احداث فرودگاه بین‌المللی. این بندر یکی از مهم‌ترین چهارراه‌های کریدور شمال- جنوب بازرگانی جهانی است.

چابهار علاوه بر موقعیت بازرگانی، جاذبه‌های فراوان تاریخی و طبیعی دارد. آب و هوای این شهر و پیرامون آن همیشه بهاری و معتدل است و به همین دلیل چابهار (چهاربهار) نامیده می‌شود. چابهار مرکز شهرستان چابهار است که در منتهی‌الیه جنوب شرقی ایران در کنار آب‌های گرم اقیانوس هند قرار دارد.

از مجموع سه کریدور حمل‌ونقل جهانی که کارشناسان سازمان ملل برای این امر پیش‌بینی کرده‌اند، دو کریدور از ایران می‌گذرد و چابهار نقطه عبور جنوبی‌ترین کریدور شرقی- غربی جهان خواهد بود. این کریدور از «دروازه ابریشم» در چین آغاز می‌شود و قلب اقتصاد این کشور یعنی استان کانتون را تغذیه کرده و به سرزمین آسیای جنوب شرقی می‌پیوندد و پس از طی این مسیر وارد هندوستان شده و با پوشش مهم‌ترین شهرهای این ناحیه مانند کلکته، ناکپور، جایپور، حصیرآباد، کراچی و بن‌قاسم به چابهار می‌رسد.

بندر چابهار آسان‌ترین و راهبردی‌ترین راه دسترسی به آب‌های آزاد برای شش کشور محاط در خشکی در آسیای میانه است. بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی، که نزدیک‌ترین راه دسترسی به آب‌های آزاد به شمار می‌رود، از اهمیت فراوانی برخوردار است و سازندگی و سرمایه‌گذاری فراوانی در آن صورت می‌گیرد؛ از جمله ساخت اسکله و افزایش گنجایش بارگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما و ساخت راه‌آهن به سوی آسیای میانه و احداث فرودگاه بین‌المللی. این بندر یکی از مهم‌ترین چهارراه‌های کریدور شمال- جنوب بازرگانی جهانی است.

منطقه آزاد چابهار با مساحت 14 هزار هکتار در منتهی‌الیه جنوب شرقی ایران در 25 درجه و 20 دقیقه عرض شمالی و 60 درجه و 27 دقیقه طول شرقی در شرق خلیج چابهار و در کنار آب‌های دریای عمان قرار دارد. این منطقه به وسیله شبکه حمل‌ونقل زمینی و هوایی از شمال به کشورهای آسیای میانه و افغانستان، از شرق به پاکستان و از جنوب به اقیانوس هند اتصال می‌یابد. دسترسی مستقیم به آب‌های آزاد و قرار داشتن در خارج از خلیج‌فارس و همین‌طور عدم آسیب‌پذیری در مواقع بروز بحران، موقعیت استراتژیکی را برای ایجاد یک گذرگاه ارتباطی بین کشورهای آسیای میانه و سایر کشورهای جهان فراهم آورده است. بنابر نظر سازمان ملل، چابهار یکی از مهم‌ترین راه‌های کریدور شرق- غرب و جنوبی‌ترین راه این کریدور است.

 

با عنایت به نقش و ویژگی‌های عنوان شده برای چابهار، پیوند این خطه از مردم ایران با دریا از طرق زیر امکان‌پذیر می‌باشد

-         استفاده از دریا به عنوان دروازه‌های ارتباط و تعامل با سایر کشورها در راستای توسعه همه‌جانبه کشور و برون‌گرایی اقتصادی

-         ایجاد زمینه برای توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی مناطق ساحلی از طریق بهره‌برداری‌های مناسب از ظرفیت‌های ساحلی

-         حفاظت از محیط زیست مناطق ساحلی

-         تضمین حق بهره‌برداری عمومی از سواحل و دریا به عنوان یک ثروت ملی

-         استفاده بهینه از فضا و منابع ساحلی و کاهش رقابت در بهره‌برداری از این منابع میان کاربران

-         سامان‌دهی جوامع انسانی و تاسیسات در مناطق ساحلی و حفظ ایمنی آنها در مقابل مخاطرات محیطی و امنیتی

-         توسعه فعالیت‌های اقتصادی سازگار با ظرفیت‌های زیست محیطی مناطق ساحلی

-         ایجاد هماهنگی و همسویی و شفاف‌سازی در قوانین و مقررات ناظر بر فعالیت‌های بخش‌های دولتی، تعاونی و خصوصی

-         ممنوع کردن استفاده‌های اختصاصی از حریم سواحل و تامین دسترسی همگانی به آن

-         ایجاد زمینه مشارکت همگانی در سامان‌دهی مناطق ساحلی

-         حفاظت و احیای زیست بوم‌های ساحلی و دریایی

-         جلوگیری از  تخریب و آلودگی محیط زیست مناطق ساحلی

-         ارتقای ظرفیت‌های مقابله با مخاطرات محیطی و حوادث غیرمترقبه

-         قانونمند کردن شیوه بهره‌برداری، استقرار فعالیت‌ها و ساخت‌وسازها در مناطق ساحلی همراه با ایجاد بسترهای حقوقی لازم

-         تامین امنیت جوامع و فعالیت‌های مستقر در مناطق ساحلی

-         برقراری نظام‌های حقوقی و مالی ویژه در مناطق ساحلی برای هدایت فعالیت‌های توسعه‌ای

-         ارتقای نقش موثر کشور در همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی بر اساس منافع ملی

-         فرهنگ‌سازی استفاده مناسب از سواحل و دریا

-         استقرار نظام یکپارچه اطلاعات در مناطق ساحلی

-         پایش و ارزیابی مستمر فعالیت‌ها و اقدامات در مناطق ساحلی

-         برگزاری مسابقات عمومی در سطح مدارس و آموزشگاه‌ها با موضوعات مرتباط با دریا و اطلاع‌رسانی در این خصوص.

رهیافت‌های حاصل از پیوندهای یادشده ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی را به شرح ذیل پدید می‌آورد:

ü      با توجه به نتایج حاصل، عمده‌ترین امکان ایجاد کار و اشتغال برای ساکنان استان، به دلیل کم‌آبی و طبیعت خشک این سرزمین بخش تجارت و حمل‌ونقل است که در این خصوص بندر چابهار با توجه به شرایط جغرافیایی و منطقه‌ای خود و نیاز کشورهایی همانند افغانستان و همسایگان شمالی کشور می‌تواند به عنوان تنها دروازه تامین‌کننده ارتباط این کشورها با آب‌های آزاد و دسترسی به سایر کشورهای جهان مطرح باشد.

تجربیات جهانی بیانگر آن است که دولت‌ها در تامین منابع مالی جهت ایجاد زیرساخت‌ها و تاسیسات زیربنایی در مناطق آزاد به منظور هموارکردن بستر مناسب فعالیت‌های اقتصادی برای مشارکت بخش خصوصی نقش اساسی داشته‌اند. در این راستا امروزه منطقه آزاد چابهار با توجه به جایگاه ویژه خود در بعد ملی به عنوان راهکار توسعه محور شرق و در بعد فراملی به عنوان پل ارتباطی به کشورهای آسیای میانه و کشورهای جنوب شرق آسیا از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار شده است
۶ مهر ۱۳۹۲ ۰۹:۱۹
ماهنامه بندر و دریا |
کد خبر : ۲۵,۵۱۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید