ثبت رکورد ٢٨ درصدی ترانزیت خارجی در دروازه ملل / واردات ۶۱ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ ویترین متنوع بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در ترانزیت خارجی بهره برداری از پنج پروژه بزرگ عمرانی و تجهیزاتی بندر چابهار تا پایان سال/ پروژه های عمرانی بندر چابهار با بیش از ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال زایی مستقیم 708 نفر در دست اجراست گامی دیگر در مسیر رونق تجارت بندر چابهار/ورود اولین محموله شکر صادراتی هند به افغانستان پیام تبریک مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز کارمند لزوم هم افزایی دستگاه های اجرایی جهت احیای سفرهای دریایی از دروازه ملل/ اشتغال نیروی های بومی در پروژه های عمرانی بندر شهید بهشتی/همت والای بندر چابهار در توسعه زیرساخت ها با عملیات تیم تخصصی بندر چابهار شناور به گل نشسته از ساحل جدا شد پیام تبریک مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته دولت تداوم انتقال محموله های ترانزیتی گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار/هم افزایی دستگاه های اجرایی استان لازمه پایداری ترانزیت کالا نشست رئیس و اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در بندر شهید بهشتی چابهار/ارتقاء دانش فنی مدیران و کارکنان بندر چابهار صادرات اولین محموله سنگ کوپ مرمر از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ استفاده از ظرفیت های استراتژیک بندر چابهار برای صادرات کالای معدنی
استقبال چشمگیر مقامات بلند پایه حمل و نقل دریایی- پیام معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و ردیانوردی در خصوص روز جهانی دریانوردی

روز دهم مرداد که آغاز آرامش آب‌ها و وزش‌ بادهای موسمی است، نزد ایرانیان باستان به نام نوروز دریا معروف بوده است و سال دریانوردی را با برپایی جشن‌های متنوع دریایی در این روز گرامی می‌دانستند و ضمن شکر و سپاس پروردگار خویش، شروع سال خوب و پربرکت دریایی را بر یکدیگر آرزو می‌کردند.

وجود و بزرگداشت چنین سنت حسنه‌ای در تاریخ ایرانیان موید آن است که ایرانیان به اهمیت و ارزش‌های بنیادین اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دریا به‌عنوان موهبت الهی آگاهی و باور داشته‌اند و با تسلط بر آب بر جهان پیرامونی خود فرمانروایی می‌کردند. مضافا اینکه نیاکان ما دریا را جزو مظاهر پاکی و رزق و روزی دانسته و از این جهت پیوند مردم با دریا ریشه در عمق وجودی ایرانیان بوده است.

اما این سنت در طول اعصار کاملا پایدار نمانده و همزمان با افول و اوج تمدن‌های بشری این آیین نیز تغییر شکل یافته و حتی بسیاری رسوم ان به فراموشی سپرده شده است.

در این میان نگاهی به واقعیت دنیای معاصر بر این نکته تاکید دارد که پیشرفت‌های جامعه بشری در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی فرهنگی و سیاسی بدون توجه به دریا امکان‌پذیر نبوده است و عدم استفاده از مواهب و امکانات دریایی به منزله نادیده گرفتن دو سوم از ظرفیت‌های کره زمین تلقی می‌شود و برای حفظ و نگهداشت این موهبت الهی، ضرورت و الزام توسعه پایدارایجاب می‌کند تا با توسعه فرهنگ دریایی و حفاظت از محیط زیست در میان مردمان جهان، پایداری آن را برای آیندگان نیز تضمین نماییم.

در این رابطه سازمان بین‌المللی دریانوردی که یکی از سازمان‌های تخصصی مهم زیرمجموعه سازمان ملل می‌باشد، از اوایل دهه هشتاد به منظور ترویج فرهنگ دریایی و در جهت کمک به ارتقای ایمنی، امنیت و کارآمدی صنعت دریانوردی، همه ساله در هفته آخر سپتامبر یک روز را به نام روز جهانی دریانوردی نام‌گذاری نموده و به پاس نکوداشت این روز، تمامی کشورهای عضو از جمله کشور ما مراسم و جشن‌های مختلف و متنوعی را برگزار می‌نماید. بدین ترتیب روز جهانی دریانوردی فرصت مغتنمی را برای بخش‌های خصوصی و دولتی دریایی پدید می‌آورد تا در کنار خانواده بزرگ دریاییان از زحمات بی‌شائبه آنان قدردانی کنند.

خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت‌های قابل توجهی در حوزه دریایی برخوردار است. از جمله عوامل مهمی که منجر به شکل‌گیری این ظرفیت دریایی شده‌اند می‌توان به 5800 کیلومتر مرز دریایی در سواحل جنوب و شمال کشور، دسترسی به اقیانوس هند و کریدورهای ترانزیتی، 11 بندر عمده بازرگانی کشور با ظرفیت تخلیه و بارگیری 188 میلیون تن درسال و ناوگان دریایی تجاری و نفتی به ترتیب 7/5 و 7/11 میلیون تن در سال اشاره کرد. وضعیت موجود کشورمان در بهره‌گیری از امکانات ناشی از توسعه مبتنی بر ظرفیت‌های دریا و در راستای تحقق آرمان‌های مورد تاکید در سند چشم‌انداز ایران 1404 به‌ویژه در سال حماسه اقتصادی و همچنین اشاعه فرهنگ دریایی و بسیج همه جانبه برای شکوفایی اقتصاد کشور با استفاده از موهبت‌های خدادای دریایی، ضروری است که بر راهکارهای تدوین شده مانند تلاش مستمر با هدف توسعه پایدار و پیوسته ایمنی بنادر، ناوگان و آبراه‌ها، تقویت و رفع موانع ترانزیتی کشور در مسیرهای مختلف شمال جنوب و شرق و غرب، توجه به محیط‌زیست دریایی و مدیریت یکپارچه سواحل، بنادر و آبهای تحت حاکمیت جمهوری اسلامی بسط اقتدار و جمعیت دریایی با هدف ارتقای نقش بنادر در زنجیره حمل‌ونقل بین‌المللی با به کارگیری مدیریت حرفه‌ای و ارایه خدمات در سطح استانداردهای جهان و از همه مهم‌تر استفاده حداکثری از ظرفیت بازار و توسعه رقابت با به کارگیری بخش خصوصی مولد و حافظ منافع ملی در تمامی موارد یاد شده تاکیدی همه جانبه داشت.

بی‌تردید در تحقق راهکارهای توسعه‌ای مذکور، نهادهای سیاستگزار در قوای سه‌گانه، نهادهای مالی، پولی، بیمه‌ای و سرمایه‌ای و همچنین جلسات آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و متولیان سایر شقوق حمل‌ونقل به اندازه مدیران دریایی کشور نقش اساسی دارند.

در پایان، اینجانب به عنوان عضو کوچکی از جامعه دریایی کشور، ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره‌ شهدای 8 سال دفاع مقدس و بنیان‌گذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران امام راحل (ره) زحمات همه دست‌اندرکاران ذی‌ربط را ارج نهاده و برای عزیزان و خانواده محترم ایشان از درگاه الهی توفیق مسالت دارم.

امید است در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و تدابیر اتخاذ شده در دولت یازدهم برای ارتقای جایگاه بخش حمل‌ونقل دریایی در سطح منطقه و جهان با بهر‌ه‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های بازار بخش خصوصی مولد و سرمایه‌گذاران توانمند داخلی و خارجی در آینده‌ای نه چندان دور شاهد تحولی چشمگیر در این بخش مهم اقتصادی کشور باشیم. انشااله
۷ مهر ۱۳۹۲ ۱۳:۱۴
ماهنامه بندر و دریا |
کد خبر : ۲۵,۵۸۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید