ثبت رکورد ٢٨ درصدی ترانزیت خارجی در دروازه ملل / واردات ۶۱ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ ویترین متنوع بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در ترانزیت خارجی بهره برداری از پنج پروژه بزرگ عمرانی و تجهیزاتی بندر چابهار تا پایان سال/ پروژه های عمرانی بندر چابهار با بیش از ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال زایی مستقیم 708 نفر در دست اجراست گامی دیگر در مسیر رونق تجارت بندر چابهار/ورود اولین محموله شکر صادراتی هند به افغانستان پیام تبریک مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز کارمند لزوم هم افزایی دستگاه های اجرایی جهت احیای سفرهای دریایی از دروازه ملل/ اشتغال نیروی های بومی در پروژه های عمرانی بندر شهید بهشتی/همت والای بندر چابهار در توسعه زیرساخت ها با عملیات تیم تخصصی بندر چابهار شناور به گل نشسته از ساحل جدا شد پیام تبریک مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته دولت تداوم انتقال محموله های ترانزیتی گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار/هم افزایی دستگاه های اجرایی استان لازمه پایداری ترانزیت کالا نشست رئیس و اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در بندر شهید بهشتی چابهار/ارتقاء دانش فنی مدیران و کارکنان بندر چابهار صادرات اولین محموله سنگ کوپ مرمر از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ استفاده از ظرفیت های استراتژیک بندر چابهار برای صادرات کالای معدنی
استقبال چشمگیر مقامات بلند پایه حمل و نقل دریایی - پیام  معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در مورد روز جهانی دریانوردی

هر سال روز جهانی دریانوردی در اوایل مهر ماه (مطابق با هفته آخر سپتامبر) براساس برنامه ریزی سازمان بین المللی دریانوردی که 170 کشور جهان عضو آن هستند ، در سرتا سر دنیا با هدف اشاعه فرهنگ دریانوردی در سطح جامعه و  قدردانی از خدمات بی نظیری که دریانوردی و دریانوردان به جامعه بشری ارائه می نمایند، برگزار  می گردد. سازمان بنادر و دریانوردی بنابر مسئولیتی که برعهده دارد همواره این امر را مورد توجه قرارداده و با همکاری جامعه دریایی کشور علاوه بر قدردانی از زحمات تمام فعالان و دست اندرکاران عرصه دریایی و دریانوردی بنحوی معرف فعالیت های مختلف در این زمینه نیز می باشد.

سازمان بین المللی دریانوردی شعار سال جاری را به مناسبت اهمیت توسعه پایدار که یکی از ارکان اصلی تغییر و اثر گذار در فرآیند حمل و نقل دریایی بین المللی می باشد،"توسعه پایدار ، نقش آیمو پس از ریو 20" نامگذاری کرد.  این نامگذاری بیانگر اهمیت به محیط زیست دریایی و حفظ آن می باشد که پس از 20سال از برگزاری  همایش سازمان ملل متحد در خصوص محیط زیست در شهر ریودوژانیرو کشور برزیل مورد توجه قرار گرفته است. پس از این کنفرانس  کلیه کشورهای عضو  فرایند توسعه پایدار با رویکرد حفظ محیط زیست را در برنامه های توسعه مورد توجه قرار دادند.

توجه به محیط زیست دریایی  پایه گذار کنوانسیون ها و پروتکل زیر بوده است :

·         کنوانسیون بین‎المللی آمادگی، مقابله و همکاری در برابرآلودگی نفتی (OPRC 1990)

·         کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی   ناشی از کشتیها

·         پروتکل آمادگی، مقابله و همکاری در برابر سوانح آلودگی ناشی از مواد خطرناک و سمی

که جمهوری اسلامی ایران نیز به هر سه کنوانسیون و پروتکل ملحق شده است. در حال حاضر نیز این کنوانسیونها مهمترین معاهده بین المللی  در خصوص حفاظت از محیط زیست دریایی می باشد.

آنچه مسلم است در طول بیست سال گذشته، با پیشرفت علم و فناوری، سطح ایمنی و امنیت دریانوردی ارتقاء پیدا کرده و در سرتا سر جهان از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. هر چند که با توجه به فناوریهای جدید نیازهای جدیدی نیز در زمینه تدوین استانداردهای ایمنی و محیط زیست ظهور می یابد. سطح آموزش و استانداردها  و تجهیزات نیز باید به روز شود بطوریکه سوانح و حوادث دریایی و ضایعات جانی و مالی آنها به حداقل رسیده و قابل پیشگیری و کنترل باشند. با این وجود همواره حفاظت از محیط زیست دریایی بایستی سرلوحه تمام نهادهایی که از دریا استفاده می کنند ، قرار گیرد.

علاوه بر اینکه استانداردهای دریانوردی هر روز جامع تر و فراگیرتر می شود و در قالب کنوانسیون ها، مصوبات و دستورالعمل های بین المللی در عرصه های مختلف آموزش نیروی انسانی، مدیریت کشتیرانی و دریانوردی، مؤسسات رده بندی، شناورها، کارگاه ها و کارخانجات کشتی سازی و غیره، حفظ محیط زیست دریایی مورد توجه قرار می گیرد، دریانوردان نیز نقش موثر و تعیین کننده ای در حفظ محیط زیست دریایی و حراست و صیانت از این نعمت بزرگ خدادای را بر عهده دارند. کشور ما نیز از این لحاظ در سطح جهانی بسیار فعال می باشد و نمایندگان و کارشناسان جامعه دریانوردی کشور با شرکت فعال در اجلاس های بین المللی خصوصاً جلسات کارشناسی سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) در تدوین این مصوبات و استانداردها شرکت فعالانه دارند.

شایان توجه اینکه خلیج فارس به عنوان منطقه ویژه محیط زیست دریایی تعیین گردیده و کشور ما نقش تإثیر گذار  در کنترل و حفاظت و پیشگیری از ایجاد آلودگی ها در این منطقه مهم را بر عهده دارد که اخیراً توقیف فنی کشتی نفتکش  ........................ در راستای همین وظیفه مهم صورت پذیرفت.

حمل و نقل دریایی به عنوان ایمن ترین، کارآمدترین، ارزانترین و حتی پاک ترین شیوه حمل و نقل در تجارت جهانی نقش آفرین است و حدود 90 درصد کالاهای تجاری بین المللی از طریق دریا جا به جا می شود و
به عنوان نیروی محرکه تجارت بین المللی شناخته می شود و در سر تا سر دنیا حتی در کشورهایی که دسترسی مستقیم به آبهای بین المللی ندارند، زندگی مردم به آن وابسته است.

خوشبختانه موقعیت جغرافیایی کشور ما، به گونه ای است که کشور ما را در زمره کشورهای دریایی قرار داده و می توانیم به طور مستقیم از این شیوه حمل و نقل استفاده نمائیم و رونق اقتصادی کشور نیز به میزان قابل توجهی به این روش حمل و نقل وابستگی دارد.

توسعه حمل و نقل دریایی با  همکاری نزدیک و مؤثر بین خطوط کشتیرانی و دریانوردان از یک سو و بنادر به عنوان پایانه های دریایی از سوی دیگر محقق می گردد و این دو لازم و ملزوم یکدیگرند. بدیهی است اگر در هر یک از این دو زمینه اشکالات و نارسایی هایی بوجود آید، حمل و نقل دریایی با مشکل مواجه خواهد شد.

البته عوامل بسیاری نیز در توسعه و ارتقای سیستم حمل و نقل دریایی دخیل می باشند که از جمله آنها
می توان به میزان و حجم سرمایه گذاری در توسعه و تجهیز بنادر و ناوگان (اعم از دولتی و خصوصی)،
سیاست های اقتصادی ، مالی ، سطح تکنولوژی، تأمین انرژی، حفظ محیط زیست، مناسبات اجتماعی و ساختار جمعیت و تأمین منابع انسانی و موارد دیگر اشاره نمود.

در مقطع کنونی و در راستای تحقق چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران توسعه زیر ساخت ها ، تجهیزات و ناوگان حمل و نقل دریایی می بایست به طور جدی و همسو با توسعه پایدار با رویکرد دوستدار محیط زیست دریایی دنبال شود. زیرا با گذر از شرایط رکود و آغاز مجدد دوران رونق اقتصادی، کشورهایی که از زیرساخت های مورد نیاز برخوردار باشند می توانند سهم بیشتری در بازار حمل و نقل و تجارت بین المللی دریایی را نصیب خود سازند. سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی حمل و نقل دریایی کشور با بهره گیری از توان و امکانات اجرایی و اقتصادی کشور و مشارکت بخش خصوصی و تجهیز منابع مورد نیاز در این زمینه اقدامات لازم را به عمل آورد ه است تا در کوتاهترین زمان ممکن به جایگاه مطلوب خود در حمل و نقل دریایی بین المللی نایل آییم و بنادر کشور جزء توسعه یافته ترین بنادر جهان محسوب گردند.

حمل و نقل دریایی به دلیل ماهیت و اقتصادی بودن به عنوان حمل و نقل پاک در توسعه پایدار، از سه جنبه اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی کمک می کند. که برای تحقق این مهم حفظ ایمنی، حفاظت محیط زیست، انجام عملیات کارآمد، امنیت و حفظ منابع از جمله حوز ه هایی هستند که باید مورد توجه و اهتمام جدی قرار گیرد.

از آنجاییکه رشد حمل و نقل دریایی به عنوان یک امر زیربنایی در توسعه پایدار و رشد آتی اقتصاد جهانی ضروری است ، سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان یک سازمان پیشگام و پیشرو  این موضوع را از طریق اعمال استانداردهای بین المللی، ارتقاء همکاریهای فنی، اتخاذ سیاستهای ملی حمل و نقل دریایی و تعیین چارچو بهای لازم برای یک سیستم حمل و نقل دریایی پایدار دنبال می نماید.

 

امید است جامعه دریانوردی کشور با همگرایی و انسجام بیش از پیش به سوی اهداف کلان در افق 1404 جمهوری اسلامی ایران ، گام بردارند.

۷ مهر ۱۳۹۲ ۱۳:۲۱
ماهنامه بندر ودریا |
کد خبر : ۲۵,۵۸۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید