هیچ دستگاهی از بندر چابهار خارج نمی شود/ عزم جزم دروازه ملل برای ارائه خدمات مطلوب به صاحبان کالا سومین کشتی ترانزیتی افغانستان از طریق بندر چابهار عازم هند شد / بندر شهید بهشتی چابهار؛ زمینه ساز تقویت ظرفیت های توافق نامه سه جانبه ایران، هند و افغانستان ایجاد ظرفیت ۸۰ میلیارد دلاری ترانزیت با راه‌اندازی راه‌آهن چابهار-زاهدان/راه آهن چابهار – زاهدان؛ شاهراه اقتصادی کشورهای منطقه خواهد بود بخش معدنی پتانسیل استفاده نشده استان است/بندر چابهار می تواند هاب توزیع مواد معدنی لحاظ شود و به زودی سومین قطب تجاری کشور در منطقه جنوب و سکوی پرتاب و تحول عظیم استان سیستان و بلوچستان خواهد شد پیشنهادات بندر چابهار در نشست تخصصی با سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت/افزایش نرم تخلیه و بارگیری به ۴ و نیم تا ۵ میلیون تن تا پایان سال ۹۹ برگزاری اولین مانور امداد و نجات و اطفاء حریق مایعات قابل اشتعال در حین سوختگیری تجهیزات بندری طرح توسعه بندر چابهار فراتر از برنامه زمان ‌بندی در حال اجراست برگزاری تمرین (Drill) مقابله با آلودگی نفتی با محوریت استفاده از مواد دیسپرسنت در بندر چابهار توسعه زیرساخت های مخابراتی و ارتباطات دریایی نوار ساحلی جنوب شرق کشور در قالب پروژه های مخابرات دریایی سواحل مکران نصب آینه های محدب سقفی در ورودی و خروجی درب های بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار
حمایت‏های ویژه از صنعت حمل‏ونقل دریایی؛ مهمترین موضوع پانزدهمین همایش صنایع دریایی باشد

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران موضوعات پیشنهادی این ارگان مهم دریایی کشور را برای طرح در پانزدهمین همایش صنایع دریایی اعلام کرد.

به گزارش کمیته اطلاع رسانی و خبری پانزدهمین همایش صنایع دریایی، محمدحسین داجمر اظهار داشت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، بعنوان یکی از ارگان‌های دریایی کشور همه ساله حضوری فعال در این همایش داشته و سعی دارد همواره موارد مدنظر خود را در مقالات، سخنرانی‌ها و بندهای قطعنامه‌های همایش لحاظ کند. امسال نیز قاعدتا این موضوع مطابق روال گذشته انجام خواهد پذیرفت. از این روی، کشتیرانی در این همایش نیز پیشنهادها و موارد مدنظر خود را در دارد که مسلما پس از بررسی و نهایی شدن، اقدام مقتضی انجام خواهد گرفت.

وی افزود: مهمترین موضوع، حمایت‏های ویژه از صنعت حمل‏ونقل دریایی کشور جهت عبور از رکود اقتصادی جهانی ادامه‏دار و تحریم‌های اعمالی است تا اثرات نامطلوب رکود طولانی‌مدت اقتصادی بین‌المللی و تحریم‌های اعمالی، حتی‏الامکان حداقل شود.

به گفته داجمر، «این حمایت‌ها دامنه وسیعی را دربرمی‌گیرد که شمول آن از تأمین سوخت شناورهای ملکی با نرخ ویژه تا تسری معافیت مالیاتی موضوع ماده 13 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری صنعتی به کلیه فعالیت‌های حمل‌و‌نقل دریایی و فعالان اقتصادی در بنادر کشور گسترده است».

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: تدوین سند ملی راهبردی توسعه کسب‏وکارهای دریایی در افق ایران 1404 از موضوعات دیگری است که این شرکت بر آن تأکید دارد و در انتها، بحث توسعه ترانزیت و توسعه دریامحور در راستای بهره‌گیری هر چه بیشتر از موقعیت جغرافیایی خاص کشور در راستای توسعه حمل ونقل ترکیبی و همچنین افزایش حجم ترانزیت کالای تجاری به کشورهای همجوار است تا از این طریق توسعه ترانزیت و توسعه دریامحور به مثابه علت و معلول عمل کرده و اثر هم‌افزایی هر چه بیشتری بر یکدیگر داشته باشند.

وی همچنین با ارائه تحلیلی از وضعیت کنونی بازار حمل‏ونقل دریایی گفت: بخش حمل‏ونقل دریایی جهان هنوز هم به طور کامل از آثار پسایندِ رکود اقتصادی جهان که از اواسط سال 2008 میلادی آغاز شد، رهایی نیافته است. با آنکه در سال 2010 میلادی، بهبود نسبی مشاهده شد، لیکن این وضعیت پایدار نماند و حتی در سال‌های بعد برخی شرکت‌های کوچک از صحنه رقابت حذف شدند. با این حال، از اوایل سال 2012 حداقل در بخش حمل کانتینری عزم جدی در تثبیت نرخ‌ها به وجود آمد که اکنون ماحصل آن را ملاحظه می‌کنیم. اما بخش فله، با توجه به ورود ظرفیت‌های جدید در حجم‌های بسیار بالا و لذا فزونی رشد عرضه بر تقاضا، یکی از نامناسب‌ترین و بغرنج‌ترین دوره‌های تاریخی خود را پشت سر می‌گذارد.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به تحریم‏های موجود علیه این شرکت گفت: برای مدیریت تبعات ناشی از تحریم‌ها، تیم مدیریتی شرکت سعی داشته با رصد تحولات و تحرکات ایجاد شده توسط تحریم‌کنندگان و با رویکردی مستند و منسجم، نسبت به اتخاذ تصمیم‌های مدیریتی مبادرت کند و تمهیدات لازم برای مقابله با تحریم‌ها و کاهش اثرات آنها اقدام کند.

وی تصریح کرد:  تحریم‌های اخیر نشان داد که توانایی اعمال فشار غرب با حداکثر ائتلاف بین‌المللی ممکن در نهایت چه میزان است. اینها همه تجاربی است که ارزش گرانی دارد که برای هر ملتی مقدر نبوده و به آسانی به دست نمی‌آید. بنابراین، تجارب تحمیلی تحریم‌ها را باید با تمام توان ثبت و ضبط کرد. اما در زمینه استفاده کافی و متناسب از ظرفیت‌های موجود داخلی باید عنوان کرد که حتی در بسیاری از زمینه‌ها با توان و ظرفیتی بیش از آنچه متصور بودیم؛ روبرو شدیم. تحریم‌ها به مثابه موهبتی سبب شدند بویژه بخش دریایی کشور، وارد حوزه‌هایی از کسب و کار دریایی شوند که پیش از آن حتی تصور ورود به آنها نیز در ذهن‌ها نمی‌گنجید.

داجمر توضیح داد: راه‌اندازی کلوپ‌های پی‌اندآی ایرانی از مهمترین آنها بوده است و در ابتدای اعمال تحریم‌ها که همگان به باور شوم خود منتظر توقف کامل فعالیت‌های ناوگان ملی بودند، با ابتکار ویژه‌ای به حرکت خود در آب‌های مواج ادامه داد. توسعه تعمیرات کشتی در داخل کشور با حداکثر توان از دیگر موضوعاتی بوده که محرک اصلی آن را می‌توان محدودیت‌های بین‌المللی و عدم ارائه خدمات تعمیرات به کشتی‌های ایران در یاردهای تعمیراتی بین‌المللی دانست. توانمندسازی مؤسسات رده‌بندی دریایی کشور از دیگر دستاوردهایی بوده که شاید در نبود تحریم‌ها هیچ گاه فرصت خودنمایی به آنها داده نمی‌شد. توسعه سوخت‌رسانی در حوزه خلیج فارس و حتی فراتر از آن در سایر بنادر بین‌المللی نیز از اهم اقداماتی بوده که اعمال تحریم‌ها بیشترین نقش را در نمود آنها داشته است.

۲۰ مهر ۱۳۹۲ ۱۲:۴۴
pmo |
کد خبر : ۲۵,۸۹۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید