ثبت رکورد ٢٨ درصدی ترانزیت خارجی در دروازه ملل / واردات ۶۱ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ ویترین متنوع بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در ترانزیت خارجی بهره برداری از پنج پروژه بزرگ عمرانی و تجهیزاتی بندر چابهار تا پایان سال/ پروژه های عمرانی بندر چابهار با بیش از ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال زایی مستقیم 708 نفر در دست اجراست گامی دیگر در مسیر رونق تجارت بندر چابهار/ورود اولین محموله شکر صادراتی هند به افغانستان پیام تبریک مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز کارمند لزوم هم افزایی دستگاه های اجرایی جهت احیای سفرهای دریایی از دروازه ملل/ اشتغال نیروی های بومی در پروژه های عمرانی بندر شهید بهشتی/همت والای بندر چابهار در توسعه زیرساخت ها با عملیات تیم تخصصی بندر چابهار شناور به گل نشسته از ساحل جدا شد پیام تبریک مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته دولت تداوم انتقال محموله های ترانزیتی گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار/هم افزایی دستگاه های اجرایی استان لازمه پایداری ترانزیت کالا نشست رئیس و اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در بندر شهید بهشتی چابهار/ارتقاء دانش فنی مدیران و کارکنان بندر چابهار صادرات اولین محموله سنگ کوپ مرمر از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ استفاده از ظرفیت های استراتژیک بندر چابهار برای صادرات کالای معدنی
بهداشت ایمـنی و محیط زیـست،بستر تحقق توسعه پایدار
گاهی شرایط محیط کار به اندازه‌ای سخت و ناگوار است که اگر دانش بشری کمک نکرده و مشکلات را هموار نسازد، نه تنها کار و فعالیت، بلکه حیات هم در آن شرایط غیرممکن می‌شود.

 

گاهی شرایط محیط کار به اندازه‌ای سخت و ناگوار است که اگر دانش بشری کمک نکرده و مشکلات را هموار نسازد، نه تنها کار و فعالیت، بلکه حیات هم در آن شرایط غیرممکن می‌شود.

تأمین سلامت و فراهم ساختن آسایش و رفاه کارکنان و تطبیق وضع کار با مقتضیات جسمی و روانی آنان، امروز دیگر یک امتیاز به شمار نمی‌آید، بلکه یک وظیفه انسانی، یک نیاز و یک شرط امکان انجام کار و فعالیت ثمربخش است و به دلیل اینکه در حفظ و ارتقای نیروی کار، افزایش بازده زحمت کارکنان و حفظ و ازدیاد سرمایه دخالت دارد، تدبیری اقتصادی نیز به شمار می‌آید.

در دنیای امروز مردم دنیا مجبورند در تلاش معاش با مشکلات گوناگونی دست و پنجه نرم کرده و خطرات فراوانی را به جان بخرند، تن به سموم جانگداز سپرده و مضرات اشعه مرگ‌زا و یا حرارت‌ها و برودت‌های فوق‌العاده را تحمل کنند.

با هر کشفی که نصیب انسان می‌شود، مشکلاتی نیز زاییده می‌شود که در بعضی موارد سلامت انسان را به خطر می‌اندازد. گوناگونی کار و پیشه که خود ناشی از پیشرفت علم و فناوری است، تعداد عوامل تهدیدکننده سلامت را افزایش داده است. در نتیجه بر تعداد بیماری‌های شغلی و مخاطرات حرفه‌ای روزبه‌روز افزوده می‌شود. از این رو مسأله تضمین سلامت شغلی در جهانی که اکنون به سوی صنعتی‌شدن هرچه بیشتر گام بر‌می‌دارد، مهم‌ترین مسأله است. به همین بهانه با معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی جناب آقای امامی به گفت‌وگو نشسته‌ایم:

 

سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی کشور، بازوی اجرایی دولت در تنظیم وظایف ایمنی مطابق با قانون دریایی ایران، قوانین و مقررات و کنوانسیون‌های بین‌المللی در زمینه ایمنی است. در این رابطه معاونت توسعه مدیریت و منابع چه مسوولیت‌هایی را بر عهده دارد؟

همانگونه که آگاهی دارید و بر اساس قانون راجع به اجازه تأسیس سازمان بنادر و دریانوردی و نیز آیین‌نامه سازمان، وظایف مختلف و متعددی از جمله اداره امور بندری و دریایی بازرگانی کشور، ایجاد، تکمیل و توسعه زیرساخت‌های بندری و دریایی، تهیه، تنظیم و اجرای مقررات بندری و دریایی، تنظیم امور مربوط به راهنمایی کشتی‌ها، نظارت بر امور کشتیرانی، ثبت کشتی‌ها و شناورهای بازرگانی و تفریحی، اعطای گواهینامه‌های صلاحیت فنی دریایی و غیره، وصول حقوق و عوارض بندری، اجرای قانون دریایی و سایر اقدامات مصرح در قوانین و مقررات مذکور، در حوزه وظایف و اختیارات سازمان بنادر و دریانوردی احصا شده است. بدیهی است تنوع این وظایف و اختیارات مستلزم سازمان مدیریتی خاصی است که بخشی از این سازمان را معاونت توسعه مدیریت و منابع تشکیل می‌دهد. شاید بتوان نقش معاونت توسعه مدیریت و منابع را به تولید انرژی در بدن تشبیه کرد. به عبارت دیگر، هیچ عضوی در پیکره سازمانی وجود ندارد که فرایندهای کاری آن مستقل از فرایندهای حوزه توسعه مدیریت و منابع باشد. هر چند که ماهیت پشتیبانی معاونت‌های توسعه مدیریت و منابع در دستگاه‌های اجرایی بسیار ملموس است، لیکن نبایستی از نقش بنیادین آنها در تدوین سند چشم‌انداز، تدوین استراتژی، اهداف بلند، میان و کوتاه‌مدت و برنامه‌ریزی‌های اجرایی تحقق اهداف و نیل به چشم‌انداز و سرمایه‌های انسانی که بایستی با انگیزه و انرژی این موارد را محقق نمایند، غافل شد.

حوزه ایمنی نیز از این رویکرد مستثنا نیست. ایمنی به عنوان بخشی از سیستم مدیریت بهداشت، ‌ایمنی و محیط زیست(HSE) موضوعی غیرقابل تفکیک از فرایندهای کاری است که بدون آن نه‌تنها تحقق کامل اهداف میسر نخواهد شد، بلکه افزایش هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم ناشی از عدم توجه به این مقوله نهایتاً موجبات کاهش کارایی، اثربخشی و بهره‌وری سازمان را در پی خواهد داشت. وظایف و مسوولیت‌های معاونت توسعه مدیریت و منابع در بحث بهداشت، ایمنی و محیط زیست را می‌توان در حوزه‌های برنامه‌ریزی، پشتیبانی و صیانت از منابع انسانی جستجو کرد. در این راستا سازمان بنادر و دریانوردی در مسیر تحقق افق چشم‌انداز 1404 و برنامه‌های پنجساله توسعه کشور، همواره ارتقای ایمنی دریایی و بندری را به عنوان یکی از اهداف کلان سازمان مدنظر قرار داده است. پشتیبانی و تأمین منابع مالی در حوزه تأمین نیازهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، از دیگر وظایف و مسوولیت‌های معاونت توسعه مدیریت و منابع به شمار می‌رود. نقش صیانت از منابع انسانی از طریق حفظ و ارتقای سلامت منابع انسانی یکی از اساسی‌ترین مسوولیت‌های این حوزه محسوب می‌شود که تلاش‌ها و اقدامات گسترده‌ای در این زمینه اجرا شده و در دستور کار قرار دارد.

 

در ارتباط با ایمنی، سلامت و بهداشت کارکنان بندری بفرمایید در طی سال‌های گذشته چه برنامه‌ریزی‌ها و اقداماتی صورت گرفته است؟

در دنیای شتابان و رقابتی امروز، منابع انسانی مهم‌ترین و حیاتی‌ترین سرمایه هر سازمان محسوب می‌شود. از این رو حفظ و توسعه این سرمایه ارزشمند بایستی نخستین اولویت هر سازمان باشد. ضرورت توانمندی سازمان‌ها برای انطباق با تغییرات محیط درونی و بیرونی، مستلزم توسعه سرمایه انسانی بوده و تحول سازمانی بر پایه این مهم استوار است. بدیهی است انتظار بهبود مستمر در سیستم‌ها زمانی منطقی و معقولانه است که در برنامه‌ریزی‌های منابع انسانی مد نظر قرار گرفته باشد. هرچند توانمندسازی منابع انسانی موضوعی اساسی در حوزه مدیریت منابع انسانی محسوب می‌شود، لیکن باید توجه داشت که حفظ و ارتقای سلامت سرمایه انسانی، پیش‌نیاز توانمندسازی و بستر آن محسوب می‌شود.

برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات تخصصی، ‌متمرکز و یکپارچه حوزه معاونت توسعه مدیریت و منابع در سازمان در زمینه بهداشت، ‌ایمنی و محیط زیست دارای سابقه‌ای 20 ساله است. در اوایل دهه 70 شمسی و در ساختار رسمی سازمانی در اداره کل امور اداری وقت، اداره‌ای تحت عنوان بیمه، رفاه و بهداشت تأسیس شد که وظیفه برنامه‌ریزی، اقدام و نظارت بر اقدامات بهداشت، ایمنی و محیط زیست بنادر را بر عهده داشت. در همین راستا اداره مذکور در بنادر امام خمینی «ره» و شهید رجایی و در سایر بنادر نیز مراکزی تحت عنوان مراکز ایمنی و بهداشت ایجاد شد. با جذب نیروی انسانی متخصص در طی این سال‌ها و با بهره‌گیری از توانمندی مراکز معتبر علمی و دانشگاهی، طرح‌های زیربنایی مهمی در سطح سازمان و بنادر تابعه برنامه‌ریزی و اجرا شد که از آن جمله می‌توان به اجرای طرح سامان‌دهی آتش‌نشانی بنادر، برگزاری مسابقات عملیاتی ورزشی آتش‌نشانان بنادر، ‌اجرای مانورهای عملیاتی آتش‌نشانی، برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی آتش‌نشانان و فرماندهان آتش‌نشانی بنادر در سال‌های 1382 تا 1385 و نیز تعیین شاخص‌های بهداشت محیط بنادر و ارزیابی سالیانه آنها، ‌تدوین شرایط احراز روانشناختی تصدی تعدادی از مشاغل سازمان و بنادر، ‌بررسی و سامان‌دهی مراکز اورژانس و طب کار بنادر، تشکیل و فعال کردن کمیته‌های بهداشت، ایمنی و محیط زیست با هدف جلب مشارکت عمومی در تحقق اهداف مربوطه، بررسی وضعیت نیمرخ روانشناختی بنادر و ارائه خدمات تخصصی روانشناسی به کارکنان و خانواده‌ها در سطح سازمان و بنادر، شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک مشاغل و فرایندهای کاری، ارزیابی عملکرد سالیانه مراکز ایمنی و بهداشت/HSE بنادر، تأمین تجهیزات و لوازم آتش‌نشانی و آمبولانس برای بنادر، برگزاری اولین، ‌دومین و سومین همایش ملی ایمنی بنادر، تدوین دستورالعمل‌های ایمنی و بهداشتی در حوزه‌های مختلف، تألیف و ترجمه چندین جلد کتاب در زمینه ایمنی و بهداشت و بسیاری از اقدامات که ذکر آنها از حوصله این گفت‌وگو خارج است، اشاره داشت.

با تصمیم به چابک‌سازی سازمان و واگذاری امور تصدی‌گری سازمان به بخش خصوصی و به تبع آن حضور گسترده بخش خصوصی در بنادر سبب شد که این معاونت برنامه‌ریزی و اقدامات خاصی را در این زمینه برنامه‌ریزی و اجرا کند. تهیه طرح الزام پیمانکاران به جذب نیروی تخصصی ایمنی و بهداشت تحت نظر مراکز ایمنی و بهداشت بنادر مصوب هیأت محترم عامل سازمان یکی از همین اقدامات بنیادین است. بر اساس این طرح شرکت‌های پیمانکاری فعال در بنادر موظف شدند متناسب با نوع فعالیت و حجم نیروی انسانی شاغل در آنها نسبت به جذب نیروی متخصص ایمنی و بهداشت تحت نظارت مرکز ایمنی و بهداشت بندر اقدام کنند. در واقع با این اقدام فعالیت‌های HSE پیمانکاران برون‌سپاری شده و پیمانکاران در راستای تعهدات قراردادی خود ملزم به تأمین نیرو و تأمین ایمنی و بهداشت حوزه فعالیت خود شدند، لیکن حسن اجرای اقدامات در این حوزه مورد نظارت مرکز ایمنی و بهداشت بنادر قرار گرفت. به عبارت دیگر، نیروی انسانی متخصص ایمنی و بهداشت پیمانکاران بازوان اجرایی مراکز ایمنی و بهداشت سازمان بوده و این مراکز امر نظارتی را عهده‌دار شدند. لازم به ذکر است که نحوه و کیفیت اجرای اقدامات مراکز ایمنی و بهداشت/HSE بنادر نیز به صورت سالیانه و از طریق بازرسی‌های میدانی کارشناسان اداره ایمنی، بهداشت و رفاه در اداره کل منابع انسانی، پشتیبانی و رفاه مورد ارزیابی قرار گرفته و می‌گیرد.

این معاونت تلاش کرده تا در کنار ایفای نقش سازمانی در حوزه ایمنی، بهداشت و محیط زیست، در سطوح ملی و بین‌المللی نیز مؤثر واقع شود. عضویت نمایندگان این معاونت در کمیته اجرایی مقررات بهداشتی بین‌المللی در پایانه‌های مرزی دریایی و عضویت در هیأت رییسه کمیسیون HSE کشور از این قبیل اقدامات است. همچنین حضور مؤثردر مجامع بین‌المللی مرتبط با حوزه فعالیت و نیز برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی با بهره‌گیری از اساتید مجرب بین‌المللی در داخل کشور و یا برگزاری این دوره‌ها در خارج از کشور، از دیگر اقدامات این معاونت در زمینه بهداشت، ایمنی و محیط زیست به شمار می‌رود.

از اقدامات سال جاری این معاونت در زمینه بهداشت، ایمنی و محیط زیست می‌توان به بازنگری اسنادی از قبیل فرم‌های گزارش عملکرد ماهیانه مراکز HSE بنادر، دستورالعمل اجرایی معاینات ادواری کارکنان، دستورالعمل کمیته‌های HSE بنادر و نیز ارزیابی عملکرد مراکز HSE بنادر در سال 1391، ‌ارزیابی شاخص‌های بهداشت محیط بنادر در سال 1391، ارزیابی وضعیت مراکز اورژانس و طب کار بنادر، ارزیابی وضعیت غیبت‌های کار ناشی از بیماری (مرخصی‌های استعلاجی) سازمان مرکزی و بنادر و . . . اشاره کرد. اقداماتی بنیادین در حوزه تامین منابع و بازنگری فرایندها نیز در دستور کار قرار دارد که اخبار و گزارش‌های آن متعاقباً اعلام خواهد شد. لیکن به نظر می‌رسد ایجاد انسجام و یکپارچگی در سازمان‌دهی مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست سازمان از طریق ایجاد ساختار رسمی یکپارچه از اولویت ویژه‌ای برخوردار باشد که هیأت محترم عامل سازمان نیز توجه ویژه‌ای به این مقوله از خود نشان داده است.

 

در ویژه‌نامه شماره 204 «روز جهانی دریانوردی» ماهنامه بندر و دریا، آقای هورن‌لند، رییس انجمن بهداشت بین‌المللی دریانوردان خواستار عضویت ایران در این انجمن شده است. آیا سازمان بنادر و دریانوردی در ارتباط با بهداشت و سلامت دریانوردان نیز اقداماتی انجام داده است؟ و چرا تاکنون به‌رغم ارتباطاتی که سازمان بنادر و دریانوردی با انجمن یادشده در مجامع بین‌المللی داشته، به عضویت رسمی آن انجمن درنیامده است؟

دریانوردان بخش عظیمی از خانواده دریایی ملی و بین‌المللی را تشکیل می‌دهند که توجه به حفظ و ارتقای سلامت آنها مستقیماً بر ارتقای بازرگانی ملی و بین‌المللی و به تبع آن بر اقتصاد ملی و بین‌المللی تأثیرگذار خواهد بود. اهمیت این مقوله سبب شده که الزامات و کدهای مختلف و متعدد بین‌المللی که از سوی سازمان‌های معتبر بین‌المللی از قبیل IMOو ILO تدوین شده، ‌این موضوع مورد توجه جدی قرار گرفته است. چراکه هدف اصلی از اقدامات حوزه HSE حفظ و ارتقای سلامت انسان است. این هدف بنیادین حتی در کنوانسیون‌های بین‌المللی مختلف از جمله کنوانسیون‌های بین‌المللی محیط زیستی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

معاونت توسعه مدیریت و منابع نیز همواره به این موضوع توجه جدی داشته، به طوری که طرحی تحت عنوان «برگزاری نخستین همایش ملی بهداشت کار و رفاه دریانوردان» تهیه و از سوی این حوزه به مدیرعامل محترم وقت سازمان پیشنهاد شده است. با توجه به واکنش‌های مناسب آحاد سازمانی به پیشنهاد مذکور، این پیشنهاد کماکان از سوی این معاونت به قوت خود باقی است. بدیهی است با توجه به ماهیت طرح پیشنهادی، نقش حوزه معاونت امور دریایی سازمان در برگزاری این همایش حایز اهمیت بسزایی است. این معاونت نیز آمادگی دارد تا حد امکان پتانسیل‌های موجود در این خصوص را به کار گیرد. موضوع عضویت سازمان در انجمن بهداشت بین‌المللی دریانوردان، موضوعی است که نیازمند بررسی‌های کارشناسی در حوزه‌های مرتبط سازمان بوده و قطعاً همکاران ما در حوزه معاونت امور دریایی توجه لازم را به این موضوع داشته و دارند.

 

فعالیت آتش‌نشانی از فعالیت‌های مکمل عملیات ایمنی محسوب می‌شود که در سازمان بنادر و دریانوردی این امور از سال 1385 به بخش خصوصی واگذار شده است. لطفاً بفرمایید سازمان بنادر در راستای وظایف بخش حاکمیتی خود چه سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی جهت پیشگیری، ایمنی حریق و مدیریت عملیات و نظارت بر عملکرد صحیح مأموریت آتش‌نشانان انجام داده است؟

همانگونه که اشاره شد، آتش‌نشانی فعالیتی مکمل در حوزه ایمنی از سیستم مدیریت بهداشت، ‌ایمنی و محیط زیست است. در حال حاضر این معاونت ضمن پیش‌بینی و اقدام در خصوص تأمین منابع مالی مربوط به نیروی انسانی آتش‌نشانی در کلیه زمینه‌ها، موضوع تأمین تجهیزات و لوازم موردنیاز واحدهای آتش‌نشانی بنادر را در دستور کار دارد که نمونه‌ای از آن تأمین منابع لازم جهت نوسازی ناوگان آتش‌نشانی بنادر از طریق خرید خودروها و تجهیزات آتش‌نشانی در سال 1391 است.

 

میزان حمایت سازمان (واحد وجوه اداره شده) در جهت تأمین تجهیزات و ماشین‌آلات آتش‌نشانی در سال‌های گذشته چگونه بوده است؟

موضوع حمایت سازمان در جهت تأمین تجهیزات و ماشین‌آلات آتش‌نشانی از محل وجوه اداره‌شده موضوعی است که طی سال‌های گذشته در جلسات کمیته مطرح شده و مورد تصویب قرار گرفته است و این کمیته آمادگی دارد در صورت وجود متقاضی سرمایه‌گذاری در این امر موارد را در کمیته مطرح کند.

۲۰ مهر ۱۳۹۲ ۱۴:۳۸
کد خبر : ۲۵,۹۰۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید