ثبت رکورد ٢٨ درصدی ترانزیت خارجی در دروازه ملل / واردات ۶۱ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ ویترین متنوع بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در ترانزیت خارجی بهره برداری از پنج پروژه بزرگ عمرانی و تجهیزاتی بندر چابهار تا پایان سال/ پروژه های عمرانی بندر چابهار با بیش از ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال زایی مستقیم 708 نفر در دست اجراست گامی دیگر در مسیر رونق تجارت بندر چابهار/ورود اولین محموله شکر صادراتی هند به افغانستان پیام تبریک مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز کارمند لزوم هم افزایی دستگاه های اجرایی جهت احیای سفرهای دریایی از دروازه ملل/ اشتغال نیروی های بومی در پروژه های عمرانی بندر شهید بهشتی/همت والای بندر چابهار در توسعه زیرساخت ها با عملیات تیم تخصصی بندر چابهار شناور به گل نشسته از ساحل جدا شد پیام تبریک مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته دولت تداوم انتقال محموله های ترانزیتی گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار/هم افزایی دستگاه های اجرایی استان لازمه پایداری ترانزیت کالا نشست رئیس و اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در بندر شهید بهشتی چابهار/ارتقاء دانش فنی مدیران و کارکنان بندر چابهار صادرات اولین محموله سنگ کوپ مرمر از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ استفاده از ظرفیت های استراتژیک بندر چابهار برای صادرات کالای معدنی
انسجام ساختاری و تشکیلاتی،ضرورت ارتقای اثربخشی برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات HSE
منابع انسانی مهم‌ترین سرمایه و دارایی هر سازمان بوده که حفظ و توسعه این سرمایه ارزشمند اولین اولویت سازمان‌های موفق می‌باشد

 

 

منابع انسانی مهم‌ترین سرمایه و دارایی هر سازمان بوده که حفظ و توسعه این سرمایه ارزشمند اولین اولویت سازمان‌های موفق می‌باشد. هدف اصلی اقدامات حوزه بهداشت، ایمنی و محیط زیست، حفظ و ارتقای سلامت منابع انسانی و سایر سرمایه‌های سازمان و در نهایت ارتقای کارایی، اثربخشی و بهره‌وری در سازمان می‌باشد. بدین منظور و با هدف آگاهی از برنامه‌های سازمان در این حوزه، با مدیرکل منابع انسانی، پشتیبانی و رفاه سازمان بنادر و دریانوردی به گفتگو نشسته‌ایم. 

 

حوزه اداره کل منابع انسانی، پشیبانی و رفاه در زمینه بهداشت، ایمنی و محیط زیست چه وظایف و مسوولیت‌هایی را عهده‌دار است؟

همانگونه که از عنوان این اداره کل برمی‌آید مسوولیت اصلی آن مدیریت منابع انسانی است. با توجه به اینکه امروزه اصل بر آن است که منابع انسانی ارزشمندترین سرمایه و دارایی یک سازمان محسوب می‌شود. اغراق نیست که عنوان نماییم اداره کل منابع انسانی، پشتیبانی و رفاه مهم‌ترین وظیفه را در سازمان عهده‌دار است، زیرا اصلی‌ترین مؤلفه تولید ثروت را منابع یا سرمایه انسانی تشکیل می‌دهد. البته اینجانب به هیچ عنوان نقش سایر مؤلفه‌ها را نفی نمی‌کنم لیکن بر پایه آخرین نتایج به دست آمده در علم مدیریت،‌ ثقل و اهمیت این حوزه  بیش از سایر مؤلفه‌ها می‌باشد. با این مقدمه به اصل موضوع سوال شما می‌پردازم.

اداره کل منابع انسانی، پشتیبانی و رفاه فرایند موسع مربوط به منابع انسانی از جذب و بکارگیری، توانمندسازی، نگهداشت تا خروج از خدمت آنها را عهده‌دار می‌باشد. به عبارت دیگر هر نوع فرایندی که در ارتباط با منابع انسانی باشد و از آن جمله موضوعات بهداشت، ‌ایمنی و محیط زیست، با فرایندهای این اداره کل در ارتباط است. بر این اساس در ساختار و تشکیلات سازمانی این اداره کل طی دو دهه اخیر، این مهم مورد توجه قرار گرفته و در حال حاضر نیز موضوعاتی از قبیل بهداشت، ایمنی، محیط زیست، بیمه، رفاه و تربیت بدنی در قالب اداره ایمنی، بهداشت و رفاه مورد پیگیری و اقدام قرار می‌گیرد.

در ارتباط با حوزه عملکردی بهداشت، ایمنی و محیط زیست، بفرمایید که در طی سالیان گذشته چه  برنامه‌ریزی‌ها و اقداماتی صورت گرفته است؟

نگاهی به تاریخچه فعالیت‌های بهداشت، ایمنی و محیط زیست سازمان در حوزه این اداره کل خالی از لطف نیست. سابقه فعالیت‌های HSE در اداره کل منابع انسانی،‌پشتیبانی و رفاه به اوایل دهه 70 بازمی‌گردد، به طوری که طی این سال‌ها اداره‌ای تحت عنوان اداره بیمه رفاه و بهداشت در اداره کل امور اداری وقت تشکیل شده و با جذب نیروی انسانی متخصص، فعالیت‌های این حوزه سازماندهی و برنامه‌ریزی می‌گردد. به موازات تشکیل اداره مذکور در سازمان مرکزی و متناظر با آن، اداره‌ای تحت همان عنوان در ادارات کل بنادر و دریانوردی استان‌های ‌خوزستان و هرمزگان تشکیل و مراکزی تحت عنوان مراکز ایمنی و بهداشت نیز در سایر بنادر ایجاد شده و با جذب نیروهای علاقمند و توانمند در حوزه‌های بهداشت حرفه‌ای و بهداشت محیط در سازمان مرکزی و بنادر، فعالیت‌های ‌مربوطه پیگیری شد. احساس ضرورت‌های سازمانی در این حوزه سبب شد که در سال 1381 اداره‌ای تحت عنوان اداره ایمنی و بهداشت در اداره کل امور اداری وقت تشکیل و این اداره به طور مستقل از اداره رفاه و تربیت بدنی به کار خود ادامه دهد. با توجه به تغییرات درون سازمانی و الزامات برون‌سازمانی، در سال 1389 مجدداً اداره ایمنی و بهداشت و اداره رفاه و تربیت بدنی با هم ادغام و اداره‌ای تحت عنوان ایمنی، بهداشت و رفاه ایجاد شد که تاکنون نیز به فعالیت خود ادامه داده است. مراکز ایمنی و بهداشت بنادر نیز به مراکز HSE تغییر عنوان داده و با به‌کارگیری متخصصان محیط زیست توانایی خود در اجرای وظایف سازمانی را ارتقا بخشیده‌اند.

 فعالیت‌های ‌این اداره کل در زمینه HSE (در اداره ایمنی، بهداشت و رفاه)، به نحوی برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود که کلیه فرایندهای حوزه منابع انسانی از جذب تا خروج از خدمت را پوشش دهد. برای تنویر بیشتر موضوع مصادیقی را عنوان می‌نمایم. همانگونه که آگاهی دارید، شرایط عمومی استخدام در دستگاه‌های ‌اجرایی در ماده 42 قانون مدیریت خدمات کشوری احصا شده است. بند (ز) ماده مذکور یکی از شرایط استخدام را داشتن سلامت جسمانی و روانی و توانایی انجام کاری که(کارمند برای انجام آن) استخدام می‌شود دانسته و مبنای آن را در آیین‌نامه مربوطه بیان داشته است. بر اساس این آیین‌نامه(مصوب 1389)، دستگاه‌های ‌اجرایی موظفند سلامت جسمانی و روانی داوطلبان استخدام را برای استخدام در پست مورد نظر مورد سنجش قرار داده و نیز می‌توانند صلاحیت و توانایی انجام کار داوطلبانی که برای آن استخدام می‌شوند را از طریق آزمون علمی، مصاحبه تخصصی و معاینات پزشکی احراز نمایند. لازم به ذکر است که سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان یک سازمان پیشرو در موضوعات HSE از سال 1386 این موضوع را در دستور کار خود داشته است، به طوری که علاوه بر موضوع ضرورت معاینات بدو استخدام کارکنان، متقاضیان استخدام پس از طی آزمون کتبی علمی و پذیرش در آن، با همکاری گروهی مجرب از اساتید روانشناسی عضو هیأت علمی دانشگاه، مورد بررسی‌های ‌روانشناختی قرار گرفته و از منظر تطابق با شغل مورد تقاضا مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. این فرایند درسال 1390 نیز در خصوص متقاضیان استخدام در سازمان انجام شده است. در این زمینه و از سال 1391 نیز برای اولین بار دوره آموزشی آشنایی با کلیات بهداشت، ایمنی و محیط زیست در زمره دوره‌های ‌آموزشی بدو استخدام کارکنان سازمان قرار گرفته که توسط کارشناسان این اداره کل ارایه می‌شود.

اقدامات حوزه HSE در طی دوره استخدامی کارکنان نیز به طور مستمر برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود. ارزیابی و پایش‌های ‌منابع انسانی،‌ بهداشت محیط، بهداشت حرفه‌ای، ایمنی شغلی و ارزیابی‌های ‌محیط زیستی از جمله اقداماتی است که به طور منظم برنامه‌ریزی و در سطح سازمان مرکزی و بنادر اجرا شده و کیفیت عملیاتی شدن آن توسط اداره ایمنی، بهداشت و رفاه به صورت دوره‌های ‌پایش و ارزیابی اجرا می‌شود. طی سال‌های ‌گذشته با همکاری مراکز علمی معتبر و دانشگاهی اقداماتی بسیار گسترده و بنیادینی در این حوزه انجام شده است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- ساماندهی وضعیت آتش‌نشانی بنادر از طریق اجرای طرح‌های بررسی وضعیت نیروی انسانی،‌ تجهیزات و ماشین‌آلات آتش‌نشانی بنادر، تهیه قرارداد‌های ‌الگو به منظور واگذاری آتش‌نشانی به بخش خصوصی، توانمندسازی آتش‌نشانان بنادر از طریق برگزاری دوره‌های ‌آموزشی در سطوح مختلف آتش‌نشانان و فرماندهان با همکاری مراکز آموزش تخصصی داخل و خارج از کشور، ارتقای توان عملیاتی آتش‌نشانان از طریق برگزاری مانورهای عملیاتی، برگزاری مسابقات عملیاتی ورزشی آتش‌نشانان و ... . لازم به ذکر است که با احاله وظایف این اداره کل در زمینه آتش‌نشانی به اداره کل امور بندری از سال 1385، به استثنای موضوع برگزاری مسابقات عملیاتی ورزشی آتش‌نشانان،‌ سایر موضوعات آتش‌نشانی از طریق همکاران اداره کل مذکور پیگیری و اجرا شده است.

- تعیین شاخص‌های ‌بهداشت محیط بنادر در قالب 44 شاخص و ارزیابی سالیانه آنها.

- اجرای طرح‌های ‌روانشناختی از قبیل طرح مطالعاتی وضعیت روانشناختی کارکنان و تهیه نیمرخ روانشناختی بنادر، طرح ارایه خدمات تخصصی روانشناختی به کارکنان و خانواده‌ها از طریق مشاوره و روان‌درمانی فردی و گروهی و برگزاری سمینارهای آموزشی، اجرای طرح ‌تدوین شرایط احراز روانشناختی تصدی 30 شغل از مشاغل سازمان و بنادر.

- بررسی و ساماندهی مراکز اورژانس، طب کار  و درمانگاه‌های ‌بنادر.

- بررسی و تجزیه و تحلیل مرخصی‌های ‌استعلاجی سازمان و بنادر با هدف ارایه راهکارهایی در جهت افزایش رضایت شغلی و اجرای تدابیری به منظور کاهش غیبت از کار ناشی از بیماری (استعلاجی) جهت رسیدن به سطح شاخص‌های ‌بین‌المللی.

- تشکیل و فعال نمودن کمیته‌های ‌بهداشت، ایمنی و محیط زیست. این کمیته بازوان مشورتی بنادر در تصمیم‌گیری و اقدام در حوزه HSE هستند. رییس این کمیته مدیران کل بنادر بوده و اعضای آن را مسوولین حوزه‌های ‌مختلف کاری بنادر تشکیل می‌دهند. مسوولین مراکز HSE بنادر، مسوولیت دبیر این کمیته را بر عهده دارند. متناظر با این کمیته‌های ‌اصلی، کمیته‌های ‌فرعی نیز در معاونت‌های ‌مختلف بنادر تشکیل شده و کمیته‌ای متشکل از کارشناسان HSE پیمانکاران فعال در بنادر نیز با هدف جلب مشارکت کلیه ذی‌نفعان در پیشبرد و تحقق اهداف HSE نیز تحت مدیریت مراکز HSE بنادر فعالیت می‌کنند. صورتجلسات مربوط به کمیته‌های ‌مذکور به طور مستمر از سوی بنادر به این اداره کل ارسال شده و ضمن انجام بررسی‌های ‌کارشناسی از سوی کارشناسان این اداره کل در اداره ایمنی، بهداشت و رفاه، عملکرد آنها به صورت میدانی مورد ارزیابی قرار گرفته و گزارشات بازخورد مربوطه به بنادر ارسال می‌شود. 

- شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک مشاغل و فرایندهای کاری از مهم‌ترین اقدامات مراکز HSE بنادر است که در واقع پایه و اساس کلیه اقدامات این مراکز می‌باشد.

- کنترل‌های ‌مستمر و روزانه کارشناسان مرکز HSE بنادر از حوزه‌های ‌تحت نظارتشان در قالب گزارش‌های عملکرد ماهیانه و در قالب فرم‌های ‌ابلاغی، به این اداره کل ارسال می‌شود. ارزیابی عملکرد سالیانه مراکز ایمنی و بهداشت/HSE بنادر از جمله اقداماتی است که از سال 1383 توسط اداره ایمنی، بهداشت و رفاه در این اداره کل انجام می‌شود.

- پیگیری و اقدام در خصوص تأمین تجهیزات و لوازم آتش‌نشانی و آمبولانس برای بنادر.

- برگزاری دوره‌های ‌آموزشی تخصصی HSE برای کارشناسان سازمان مرکزی و بنادر و نیز برگزاری همایش‌های ‌این حوزه که از آن جمله می‌توان به برگزاری اولین،‌ دومین و سومین همایش ملی ایمنی بنادر اشاره داشت.

- تدوین دستورالعمل‌های ‌ایمنی و بهداشتی در حوزه‌های ‌مختلف،‌ تألیف و ترجمه چندین جلد کتاب در زمینه ایمنی و بهداشت از دیگر اقداماتی است که بیان آنها در فرصت اندک این مصاحبه میسور نیست.

 

چه طرح‌ها و برنامه‌هایی را در حوزه HSE در سال‌جاری در دست اجرا داشته یا در دستور کار قرا داده‌اید؟

بر اساس ماده 86 قانون مدیریت خدمات کشوری، دستگاه‌های ‌اجرایی مکلفند در ایجاد محیط مناسب کار و تأمین شرایط بهداشتی و ایمنی برای کارمندان خود اقدامات لازم را به عمل آورند. این تکلیف قانونی در کنار سایر الزامات قانونی از قبیل قانون کار، ضرورت اجرای مستمر طرح‌های ‌حوزه HSE را تبیین می‌کند. در این راستا این اداره کل نیز اقداماتی را اجرا نموده و در دستور کار دارد که از آن جمله می‌توان به بازنگری و عملیاتی کردن فرم‌های ‌گزارش عملکرد ماهیانه مراکز HSE، بازنگری دستورالعمل اجرایی معاینات ادواری کارکنان و دستورالعمل کمیته‌های ‌HSE بنادر و اقدام در جهت اخذ مصوبه هیأت محترم عامل سازمان در این زمینه، ارزیابی عملکرد مراکز HSE بنادر در سال 1391، ‌ارزیابی شاخص‌های ‌بهداشت محیط بنادر در سال 1391، ارزیابی مراکز اورژانس و طب کار بنادر، عملیاتی نمودن سیستم پیگیری ارزیابی سلامت کارکنان، ارزیابی مرخص‌های ‌استعلاجی سازمان مرکزی و بنادر به تفکیک اشاره داشت. موضوعاتی از جمله برگزاری گردهمایی مسوولین و کارشناسان مراکز HSE بنادر و نیز چند اقدام بنیادین نیز در دستور کار این اداره کل قرار دارد که اطلاعات و اخبار مربوط به آن متعاقباً اعلام خواهد شد.

 

تعاملات اداره کل متبوع شما در حوزه HSE با نهادهای برون‌سازمانی چگونه است؟ آیا اساساً چنین تعاملاتی وجود دارد یا خیر؟

تلاش ما در اداره کل منابع انسانی، پشتیبانی و رفاه همواره بر آن است که با تقویت تعاملات برون‌سازمانی خود بتوانیم سطح خدمات ارایه شده در این حوزه را ارتقا بخشیم. در حوزه HSE نیز همین راهبرد را در دستور کار داریم. عضویت نمایندگان این اداره کل در کمیته اجرایی مقررات بهداشتی بین‌المللی در پایانه‌های ‌مرزی دریایی و نیز عضویت در هیأت‌رییسه کمیسیون HSE کشور در همین راستا بوده است.

 

نقش صنعت بیمه را در ارتباط با HSE چگونه ارزیابی می‌فرمایید؟

همانگونه که گفته شد، اساس اقدامات حوزه HSE مبتنی بر شناسایی خطرات، ارزیابی ریسک و مدیریت ریسک استوار است. در مقوله مدیریت ریسک، هدف اول حذف خطر و به تبع آن حذف ریسک می‌باشد، لیکن واضح است که حذف خطر یا جایگزینی آن همیشه امکان‌پذیر نخواهد بود. لذا انتقال ریسک از اهم روش‌های ‌مدیریت ریسک است که نقش اصلی در این زمینه را صنعت بیمه ایفا می‌کند. در واقع بیمه‌گزار و بیمه‌گر تحت شرایط مشخص و بر مبنای مؤلفه‌ای به نام حق بیمه، در خصوص انتقال ریسک از سوی بیمه‌گزار و پذیرش آن توسط بیمه‌گر در قالب بیمه‌نامه توافق می‌کند.

اداره کل منابع انسانی، پشتیبانی و رفاه در راستای مصوبه  شماره 1567 مورخ 18/9/87 هیأت محترم عامل سازمان به عنوان متولی امور بیمه‌ای تعیین شده و به منظور اعمال مدیریت ریسک از طریق انتقال ریسک، مبادرت به ابتیاع بیمه‌نامه‌های ‌مختلف و متنوعی از جمله درمان، آتش‌سوزی کالا، اتومبیل و منازل مسکونی، مسوولیت، باربری و...  از طریق شرکت‌های بیمه‌گر کرده و حسب وظایف محوله، امور حاکمیتی در این حوزه را مورد رسیدگی قرار داده و اقدامات تصدیگری مربوطه را نظارت می‌کند. یکی از مهم‌ترین بخش‌های ‌این حوزه، مبحث بیمه درمان کارکنان است. همانگونه که می‌دانید، رشد فناوری‌های ‌پزشکی در تشخیص و درمان بیماری‌ها، تغییر الگوی بیماری‌ها، تغییر هرم سنی جمعیتی، تغییر شیوه زندگی، افزایش و تنوع عرضه خدمات درمانی و افزایش دسترسی افراد به این خدمات، ظهور بیماری‌های نوپدید و بازپدید، از جمله عوامل افزایش هزینه‌های درمان محسوب می‌شود. سازمان نیز در راستای ارتقای رضایتمندی کارکنان از طریق ارایه بهینه خدمات رفاهی به کارکنان و بازنشستگان مبادرت به عقد قرارداد درمانی با شرکت سهامی بیمه البرز کرده است. به‌طور کلی قراردادهای بیمه‌ای سازمان شامل قرارداد درمان، عمر و حوادث، عمر مانده بدهکار، بیمه آتش‌سوزی کالا، بیمه آتش‌سوزی ابنیه، بیمه مسوولیت مدیران و ... است. در این راستا طرح تجمیع بیمه‌نامه‌های ‌پیمانکاران به عنوان طرحی بنیادین در سازمان تدوین و اجرا شده است.

علاوه از آن با توجه به اقدامات سازمان در زمینه مدیریت و کنترل ریسک در بنادر تابعه از طریق اقداماتی از قبیل بازرسی‌های ‌ایمنی، بهداشتی و محیط زیستی، ایجاد ایستگاه‌های ‌آتش‌نشانی، به‌کارگیری گشت‌های ‌کنترل و بازرسی، سیستم‌های ‌CCTV و اقداماتی از این دست، پتانسیلی را برای تعامل بیشتر با شرکت بیمه طرف قرارداد سازمان ایجاد کرده است.

کلام آخر؟

به نظرمی رسد که سازمان‌دهی مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست سازمان از طریق ایجاد ساختار رسمی یکپارچه، از اولویت ویژه‌ای برخوردار باشد که مورد توجه خاص هیأت محترم عامل سازمان نیز قرار دارد.

 

۲۰ مهر ۱۳۹۲ ۱۵:۲۶
کد خبر : ۲۵,۹۰۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید