ثبت رکورد ٢٨ درصدی ترانزیت خارجی در دروازه ملل / واردات ۶۱ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ ویترین متنوع بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در ترانزیت خارجی بهره برداری از پنج پروژه بزرگ عمرانی و تجهیزاتی بندر چابهار تا پایان سال/ پروژه های عمرانی بندر چابهار با بیش از ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال زایی مستقیم 708 نفر در دست اجراست گامی دیگر در مسیر رونق تجارت بندر چابهار/ورود اولین محموله شکر صادراتی هند به افغانستان پیام تبریک مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز کارمند لزوم هم افزایی دستگاه های اجرایی جهت احیای سفرهای دریایی از دروازه ملل/ اشتغال نیروی های بومی در پروژه های عمرانی بندر شهید بهشتی/همت والای بندر چابهار در توسعه زیرساخت ها با عملیات تیم تخصصی بندر چابهار شناور به گل نشسته از ساحل جدا شد پیام تبریک مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته دولت تداوم انتقال محموله های ترانزیتی گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار/هم افزایی دستگاه های اجرایی استان لازمه پایداری ترانزیت کالا نشست رئیس و اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در بندر شهید بهشتی چابهار/ارتقاء دانش فنی مدیران و کارکنان بندر چابهار صادرات اولین محموله سنگ کوپ مرمر از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ استفاده از ظرفیت های استراتژیک بندر چابهار برای صادرات کالای معدنی
بندر لنگه ، چهار راه ترانزیت خودرو به کشور های آسیای میانه
بندر لنگه با تجارت های کم حجم ،محصولات پر ارزشی در بخش ارتباطات ،الکترونیک،لوازم و کالاهای لوکس و در سالهای اخیر در بخش ترانزیت خودرو روند چشمگیری از خود نشان داده است،به گونه ای که از دیدگاه مشتریان یک هاب جذاب برای سرمایه گذاری و فعالیت می باشد.

افزایش شرکت های بین المللی حمل و نقل که بندر لنگه را محیط کار بهتری در مقایسه با بنادر بزرگی چون بندر شهید رجایی و بوشهر ارزیابی می کنند سبب رشد 27 درصدی آذرماه بندر لنگه در ترانزیت کالا(خودرو) می باشد و موکد فراهم بودن شرایط برای 35 شرکت کارگزار ترانزیت خودرو در این بندر است.

اسماعیل مکی زاده مدیراداره بنادر و دریانوردی بندر لنگه با بیان اینکه این بندر بسترمناسبی برای تجارت است،تصریح کرد:شرکت های فعال بخوبی می دانند که فعالیت تجاری بویژه در بخش ترانزیت خودرو در بندر لنگه برای ایشان یک فرصت است.

حال سوال اینجاست که چرا بندر لنگه تا این حد برای شرکت های ترانزیتی مهم است به گونه ای که برخی از آنها کیلومترها دور از مناطق بومی خود و در این بندر در حال فعالیت هستند؟

مکی زاده در پاسخ می گوید :سیاست بندر لنگه در امر ترانزیت بر اساس تقاضای موجود،نیازمند ی ها و فرهنگ کاری مشتریان تنظیم می شود. وی همچنین معتقد است که ضرورت تعریف و تبیین راهبردهای ترانزیتی با قابلیت تاثیر پذیری از شرایط بومی برای نیل به اهداف اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی و سیاسی انکار ناپذیر است و کسب موفقیت در هر یک از اهداف مذکور بستگی به میزان صحیح به کارگیری نیروی انسانی،ابزار ،زیر ساخت ها و تجهیزات،قوانین و مقررات،توجه به نیازها و خواسته های مشتریان و ذینفعان بندری دارد و مدیریت کارا و موثر این منابع در هر بندری،آن بندر را به یکی از قدرت های ترانزیتی تبدیل می نماید.

این سیاست بندر لنگه در سال 91 بسیار ثمر بخش بود به گونه ای که رتبه اول توسعه ترانزیت بنادر کشور و لوح زرین اولین همایش توسعه ترانزیت غیر نفتی کالا به این بندر رسید.این موفقیت و حقیقت پاسخ پرسش مذکور را می توان از تجمیع سخنان مدیر بندر لنگه با برخی از ویژگی های خاص و پتانسیل های موجودمنطقه ای و جغرافیایی این بندر دانست.

از سویی موقعیت جغرافیایی و ترابری دریایی بندر لنگه آن را به عنوان بهترین پایانه لجستیکی برای جزایر ایرانی حوزه خلیج فارس (سیری ،لاوان،کیش ،هندرابی،تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی) و  همچنین داشتن حداقل فاصله دریایی با شیخ نشینهای امارات متحده عربی از جمله دبی شارجه،این بندر را از بعد کاهش هزینه حمل و کاهش استهلاک شناورها از بنادر مشابه دیگر متمایز نموده است و از سوی دیگر بهره گیری بندر از کارشناسان و نیروهای جوان، متخصص و کارآمد که با استفاده حداکثری از امکانات ،تجهیزات ،تاسیسات ،اراضی و امکانات بندری ،انبارها و کلیه زیر بناها و زیر ساخت ها و رو ساختهای موجود  را به منظور برآورده نمودن تقاضای مشتریان و ذینفعان بندری بکار میگیرند مسبب آن شده است تا بندر لنگه به عنوان چهار راه ترانزیت خودرو به کشور های آسیای میانه قلمداد شود.

ایوب خادمی بندری معاون  واحد عملیات دریایی و بندری می گوید اقدامات برجسته ای برای تحقق این مهم صورت گرفته است.وی تشکیل جلسات متعدد  با شرکت های حمل و نقل کالا به منظور شناسایی موانع پیش روی ترانزیت در بندر لنگه و همچنین نشست های تخصصی با ارگانهای ذیربط برای حل این موانع  و همچنین ایجاد تسهیلات گوناگون در زمینه های اسنادی،اداری و عملیاتی به شناور ها و متقاضیان فعالیت در زمینه ترانزیت وهمچنین کاهش هزینه  و زمان مشتریان با استقرار ارگانهای مرتبط نظارت بر فرآیندهای گمرکی و بندری از طریق راه انداازی سیستم پنجره واحد تجاری را ازجمله این اقدامات دانست.

در این میان نظرات تخصصی سید احمد حسینی کارشناس ارشد امور بندری بندر لنگه نیز شنیدنی است. او می گوید :   اختصاص یک پست اسکله ثابت جهت تخلیه محمولات ترانزیتی، خرید اراضی جدید واحیای اراضی غیر مستعمل بندر و بهره برداری از 80000 متر مربع از اراضی جدید صرفا به منظور انجام فعالیت های ترانزیتی، ساخت و نصب سکوی بار گیری از طریق سرمایه گذاری بخش خصوص و ترمینال اپراتور به منظور حل مشکل بارگیری وسایل نقلیه سنگین، بازاریابی و جذب شرکت های حمل و نقل بین المللی کالا و کشتیرانی های جدید و توجه ویژه به موضوع مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)  از طریق افزایش ساعات ارائه خدمات ،پیش بینی نیازهای آتی مشتریان از جمله دیگر اقدامات است.

بنابراین با توجه اجرای طرح های توسعه دریایی و بندری وهاب پورت بودن این بندر جهت شناور های غیر کنوانسیونی،بندرلنگه از وضعیت یک بندر محلی در گذشته به یک بندر ترانزیتی با شرایط مطلوب و بهینه و کارآمد از دیدگاه مشتریان بندری تبدیل نموده است.

۴ دی ۱۳۹۲ ۱۱:۴۴
کد خبر : ۲۷,۵۴۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید