ثبت رکورد ٢٨ درصدی ترانزیت خارجی در دروازه ملل / واردات ۶۱ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ ویترین متنوع بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در ترانزیت خارجی بهره برداری از پنج پروژه بزرگ عمرانی و تجهیزاتی بندر چابهار تا پایان سال/ پروژه های عمرانی بندر چابهار با بیش از ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال زایی مستقیم 708 نفر در دست اجراست گامی دیگر در مسیر رونق تجارت بندر چابهار/ورود اولین محموله شکر صادراتی هند به افغانستان پیام تبریک مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز کارمند لزوم هم افزایی دستگاه های اجرایی جهت احیای سفرهای دریایی از دروازه ملل/ اشتغال نیروی های بومی در پروژه های عمرانی بندر شهید بهشتی/همت والای بندر چابهار در توسعه زیرساخت ها با عملیات تیم تخصصی بندر چابهار شناور به گل نشسته از ساحل جدا شد پیام تبریک مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته دولت تداوم انتقال محموله های ترانزیتی گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار/هم افزایی دستگاه های اجرایی استان لازمه پایداری ترانزیت کالا نشست رئیس و اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در بندر شهید بهشتی چابهار/ارتقاء دانش فنی مدیران و کارکنان بندر چابهار صادرات اولین محموله سنگ کوپ مرمر از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ استفاده از ظرفیت های استراتژیک بندر چابهار برای صادرات کالای معدنی
پیام معاون وزیرراه وشهرسازی و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی،به مناسبت  روز جهانی دریانوردی 1393
اجرای اثربخش مقررات و قوانین ملی و بین‌المللی

آیین بزرگ داشت روز جهانی دریانوردی همه ساله در اوایل مهر ماه  براساس طرح سازمان بین المللی دریانوردی که بیش از 170 کشور جهان عضو آن هستند ، در سرتا سر دنیا با هدف اشاعه فرهنگ دریانوردی در سطح جهانی و  ابراز تشکر از تلاش‌های دریانوردان، برگزار  می گردد.

سازمان بنادر و دریانوردی همگام با جامعه جهانی و با همکاری جامعه دریایی کشور هفته ملی دریانوردی را به منظور  تقدیر  از زحمات دست اندرکاران و همچنین  معرفی فعالیت‌های مختلف کشتیرانی صورت گرفته  در این حوزه، برگزار می‌کند.

سازمان بین المللی دریانوردی شعار سال جاری را به مناسبت اهمیت نقش کنوانسیون‌ها در فرآیند حمل و نقل دریایی که اکثر آنها برای  پیش‌گیری از حوادث و آسیب‌های زیست محیطی، بی‌اثر کردن اثرات منفی سوانح  به هنگام وقوع و یا تضمین جبران خسارت کافی، برای آسیب دیدگان،‌« اجرای مؤثر کنوانسیون‌های آیمو»  تعیین کرده است که حاکی از توجه جهانی به موضوع اجرای مقررات و قوانین در ارتباط با حمل و نقل دریایی می‌باشد.

جمهوری اسلامی ایران تاکنون به بیش از 28 کنوانسیون و پروتکل سازمان بین‌المللی دریانوردی ملحق شده و به عبارتی این کنوانسیون‌ها را در زمره  قوانین ملی خود، قرار داده  است.

اجرای مؤثر و مسئولانه کنوانسیون‌ها ضامن ایمنی، امنیت و حفاظت محیط زیست دریایی خواهد بود و لازم می‌دانم بر نقش بسیار با اهمیت کنوانسیون‌های زیر در فرآیندهای صنعت حمل و نقل دریایی تأکید کنم و از دست‌اندرکاران بخواهم تا اجرای  مؤثر آنها را به طور جدی  مد نظر داشته باشند.

·      کنوانسیون بین‌المللی ایمنی جان اشخاص در دریا (سولاس). این کنوانسیون در واقع الفبای ایمنی دریانوردی است و بر حفظ جان افراد اعم از کارکنان کشتی‌ها، مسافران و سایر  افراد فعال در دریا، توجه می‌کند.

·      کنوانسیون بین‎المللی آمادگی، مقابله و همکاری در برابرآلودگی نفتی (OPRC 1990)

·      کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی   ناشی از کشتیها

·      پروتکل آمادگی، مقابله و همکاری در برابر سوانح آلودگی ناشی از مواد خطرناک و سمی

که جمهوری اسلامی ایران نیز به هر چهار کنوانسیون و پروتکل ملحق شده است. در حال حاضر نیز این کنوانسیونها مهمترین معاهده بین‌المللی  در خصوص ایمنی دریانوردی و حفاظت از محیط زیست دریایی هستند.  

آنچه مسلم است در طول بیست سال گذشته، با پیشرفت علم و تکنولوژی، سطح ایمنی و امنیت دریانوردی ارتقاء پیدا کرده و در سرتا سر جهان از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. ضمن آنکه با توجه به فناوریهای جدید نیازهای جدیدی نیز در زمینه تدوین استانداردهای ایمنی و محیط زیست ظهور می یابد. سطح آموزش و استانداردها نیز باید به روز شود تا در خصوص مسائل جدید به اندازه کافی پاسخگو باشد بطوریکه سوانح و حوادث دریایی به حداقل رسیده و قابل پیشگیری و کنترل باشند. با این وجود همواره حفاظت از محیط زیست دریایی بایستی سرلوحه تمام نهادهایی که از دریا استفاده می کنند ، قرار گیرد.

استانداردهای دریانوردی هر روز جامع تر و فراگیرتر می شود بطوری که تاکنون در قالب کنوانسیون ها، مصوبات و دستورالعمل های بین المللی در عرصه های مختلف آموزش نیروی انسانی، مدیریت کشتیرانی و دریانوردی، مؤسسات رده بندی، شناورها، کارگاه ها و کارخانجات کشتی سازی و حفظ محیط زیست دریایی به طور کامل توسعه یافته است. کشور ما نیز از این لحاظ در سطح جهانی بسیار فعال می باشد و نمایندگان و کارشناسان جامعه دریانوردی کشور با شرکت فعال در اجلاس های بین المللی خصوصاً جلسات کارشناسی سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) در تدوین این مصوبات و استانداردها شرکت فعالانه دارند.

حمل و نقل دریایی به عنوان ایمن ترین، کارآمدترین، ارزانترین و حتی پاک ترین شیوه حمل و نقل در تجارت جهانی نقش آفرین است و حدود 90 درصد کالاهای تجاری بین المللی از طریق دریا جا به جا می‌شود و به عنوان نیروی محرکه تجارت بین‌المللی شناخته می شود و در سر تا سر دنیا حتی در کشورهایی که دسترسی مستقیم به آبهای بین المللی ندارند، زندگی مردم به آن وابسته است.

خوشبختانه موقعیت جغرافیایی کشور ما، به گونه ای است که کشور ما را در زمره کشورهای دریایی قرار داده و می توانیم به طور مستقیم از این شیوه حمل و نقل استفاده نمائیم و رونق اقتصادی کشور نیز به میزان قابل توجهی به این روش حمل و نقل وابستگی دارد.

مهمترین عملکرد بخش دریایی کشور

جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن بیش از 150فروند کشتی اقیانوس پیما (کالابر و نفتکش)  یکی از بزرگترین ناوگان دریایی در خاورمیانه و مهمترین کشور دریایی در منطقه،  می‌باشد که دارای پتانسیل‌های زیادی در حمل و نقل دریایی برخوردار است. این ناوگان با دارا بودن ظرفیت 6/12میلیون تن توان جابجایی حجم عظیمی از حمل و نقل دریایی را به خود اختصاص داده است.

تعداد شاغلین فعال در حمل و نقل دریایی بیش از 130هزار نفر می‌باشند که با احتساب   121هزار نفر در بخش صیادی این تعداد به بیش از  251هزار نفر، می‌رسد. همچنین در صنایع دریایی کشور تعداد قابل توجهی از هموطنان در حال فعالیت هستند.

اگرچه در طول سواحل و کرانه های دریایی کشور، تعداد 11 بندر اصلی بازرگانی در کنار بنادر متعدد شیلاتی و مسافری با ظرفیت تخلیه و بارگیری بیش از 186 میلیون تن کالا و 14 میلیون نفر جابه‌جایی مسافر ، وجود دارد و همین امر جایگاه سیاسی، اقتصادی و جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران را در منطقه و جهان به ویژه در ارتباط با کشورهای همسایه متمایز ساخته است، با این وجود فاصله زیادی بین آرمانهای چشم انداز 20ساله و وضعیت فعلی، دیده می شود، که تلاش مضاعفی را برای جبران  شکاف به وجود آمده ، ضروری می نماید.

به مناسبت این روز لازم می‌دانم به نقش و اهمیت و جایگاه حمل‌ونقل دریایی در رشد و توسعه و تحرک سایر بخش‌های اقتصادی کشور تاکید کنم. فعالیت‌های حمل‌ونقل دریایی با سایر بخش‌های اقتصادی به خصوص بخش تجارت خارجی ارتباط تنگاتنگی دارد .

مهمترین چالش‌ها

علی رغم وجود تنگناه های ایجاد شده با اعمال برخی تحریم‌های ظالمانه به طور خاص در صنعت دریانوردی و صنایع دریایی ، جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش نموده تا به عنوان یکی از اعضای سازمان بین المللی دریانوردی  بطور مستمر در فعالیت های آن مشارکت داشته باشد و خود را به عنوان یک عضو فعال و پویا معرفی نماید. که از این لحاظ جزو 15کشور اول فعال در سازمان بین المللی دریانوردی می باشد.  بنابراین تا کنون به 28 مورد از کنوانسیونها و پروتکل های سازمان بین المللی دریانوردی را از جمله SUA, FUND, CLC, STCW, OPRC, SAR, FAL, MARPOL, SOLAS و ... ملحق شده است که بیانگر جایگاه مهم کشورمان در عرصه  بین المللی می باشد. همچنین حضور مستمر و فعال در  اجلاسهای ذیل  از دیگر تلاشهای کشورمان در حوزه های مختلف فعالیت های دریایی این جایگاه را تقویت می کند :

از طرفی دریا یکی از مهمترین پدیده های پیشرفت اقتصادی و بهبود وضع اجتماعی و اقتصادی در کشورمان به حساب می آید و به ایجاد فرصت های شغلی در حوزه های  مختلف نیز  کمک می کند و در نتیجه سواحل آن می تواند به سکونتگاه مناسب برای بخش بزرگی از جمعیت کشور ، آسایش و رفاه به دنبال آورد و به اهدافی که در چشم انداز  بیست ساله ترسیم شده ، دست یابد. لازم است تأکید کنم که در دنیا بزرگترین ، مدرنترین و پیشرفته ترین شهرها و سکونتگاه ها در کنار دریا قرار گرفته است که برای کشورمان نیز اینگونه، باید باشد.

از سوی دیگر فعالیت های دریایی یک موضوع فرابخشی است ، بسیاری از نهادهای حاکمیتی کشور باید در این خصوص نقشی که برعهده دارند، به نحوه مطلوب، ایفا نمایند تا توسعه پایدار دریایی کشور محقق شود. از این رو برای تحقق این مهم نیازمند نگاه سیستمی هستیم تا سیاستگذاری کلان کشور با توسعه پایدار دریامحور انجام پذیرد. نگاه سیستمی کلیه بخشهای کشور ، از بخش دولتی گرفته تا بخش خصوصی و سایر حوزه ها را به عنوان اجزای یک پیکره نگاه می کند و مآلا"  به توسعه پایدار دریامحور منجر خواهد شد.

توسعه حمل و نقل دریایی با  همکاری نزدیک و مؤثر بین خطوط کشتیرانی و دریانوردان از یک سو و بنادر به عنوان پایانه‌های دریایی از سوی دیگر محقق می گردد و این دو لازم و ملزوم یکدیگرند. بدیهی است اگر در هر یک از این دو زمینه اشکالات و نارسایی هایی بوجود آید، حمل و نقل دریایی با مشکل مواجه خواهد شد.

البته عوامل بسیاری نیز در توسعه و ارتقای سیستم حمل و نقل دریایی دخیل می باشند که از جمله آنها
می توان به میزان و حجم سرمایه گذاری در توسعه و تجهیز بنادر و ناوگان (اعم از دولتی و خصوصی)،
سیاست های اقتصادی ، مالی ، سطح تکنولوژی، تأمین انرژی، حفظ محیط زیست، مناسبات اجتماعی و ساختار جمعیت و تأمین منابع انسانی و موارد دیگر اشاره نمود.

در مقطع کنونی و در راستای تحقق چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران توسعه زیر ساخت ها ، تجهیزات و ناوگان حمل و نقل دریایی می بایست به طور جدی و همسو با توسعه پایدار با رویکرد دوستدار محیط زیست دریایی  دنبال شود. زیرا با گذر از شرایط رکود و آغاز مجدد دوران رونق اقتصادی، کشورهایی که از زیرساخت های مورد نیاز برخوردار باشند می توانند سهم بیشتری در بازار حمل و نقل و تجارت بین المللی دریایی را نصیب خود سازند. سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی حمل و نقل دریایی کشور می بایست با بهره گیری از توان و امکانات اجرایی و اقتصادی کشور و مشارکت بخش خصوصی و تجهیز منابع مورد نیاز در این زمینه اقدامات لازم را به عمل آورد تا در کوتاهترین زمان ممکن به جایگاه مطلوب خود در حمل و نقل دریایی بین المللی نایل شده و بنادر کشور جزء توسعه یافته ترین بنادر جهان محسوب گردند.

سیستم حمل و نقل دریایی به سه ستون توسعه پایدار، یعنی اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی کمک می کند. اما سؤال اینجاست که چگونه می توان مفهوم سیستم حمل و نقل دریایی پایدار را به یک واقعیت قابل لمس تبدیل کرد؟ اولین گام اینست که زمینه های وسیعی که دربرگیرنده پایدار بودن است را تعریف و تبیین نمائیم. ایمنی، حفاظت محیط زیست، عملیات کارآمد، امنیت و حفظ منابع از جمله حوز ه هایی هستند که باید بر روی آنها تمرکز کنیم.

از آنجاییکه سیستم حمل و نقل دریایی برای توسعه پایدار و رشد آتی اقتصاد جهانی ضروری است ، به‌صورت پیشگام این موضوع را از طریق وضع استانداردهای جهانی مناسب، ارتقاء همکاریهای فنی، اتخاذ سیاستهای ضروری ملی حمل و نقل دریایی و تعیین چارچو بهای لازم برای یک سیستم حمل و نقل دریایی پایدار دنبال می‌نماید.

محورهای زیر از جمله موارد مهم در بحث اجرای اثربخش مقررات و قوانین ملی و بین‌المللی در سیستم حمل و نقل  دریایی پایدار می‌توانند تلقی  شوند:

1) توسعه پایدار دریایی ایران با اجرای موثر کنوانسیون‌های آیمو

2) نظارت بر روند اجرای کنوانسیون‌های آیمو

3) آموزش مورد نیاز منابع انسانی دریانوردی و تأکید بر نقش کنوانسیون‌ها در  حفظ سلامتی آنها

4) نقش تکنولوژی‌های نوین در اجرای مناسب کنوانسیون‌ها

5) کنوانسیون‌ها حامی  سیستم حمل و نقل دریایی پایدار

 امید است جامعه دریاییان کشور با همگرایی و انسجام  و با هم‌افزایی بیش از پیش به سوی اهداف کلان در افق بیست ساله جمهوری اسلامی ایران ، گام بردارند.

در پایان لازم می‌دانم تشکر و قدردانی ویژه‌ای از کلیه دست‌اندرکاران جامعه دریایی کشور و خانواده آنها که زمینه حضور فعال این جامعه بزرگ در عرصه دریایی کشور را فراهم می‌آورند، داشته باشم. همچنین سپاسگزاری و منت‌داری خویش را از ایثارگری‌های ایثارگران، شهداری گرانقدر و خانواده معظم آنها در این ایام  که مصادف باهفته دفاع مقدس نیز می‌باشد، اعلام می‌نمایم. ایثارگرانی که امنیت، آسایش، توسعه و رفاه امروز مرهون مجاهدت‌های آنان می‌باشد.

۱ مهر ۱۳۹۳ ۱۹:۱۳
مرکز روابط عمومی |
کد خبر : ۲۹,۹۴۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید