ثبت رکورد ٢٨ درصدی ترانزیت خارجی در دروازه ملل / واردات ۶۱ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ ویترین متنوع بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در ترانزیت خارجی بهره برداری از پنج پروژه بزرگ عمرانی و تجهیزاتی بندر چابهار تا پایان سال/ پروژه های عمرانی بندر چابهار با بیش از ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال زایی مستقیم 708 نفر در دست اجراست گامی دیگر در مسیر رونق تجارت بندر چابهار/ورود اولین محموله شکر صادراتی هند به افغانستان پیام تبریک مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز کارمند لزوم هم افزایی دستگاه های اجرایی جهت احیای سفرهای دریایی از دروازه ملل/ اشتغال نیروی های بومی در پروژه های عمرانی بندر شهید بهشتی/همت والای بندر چابهار در توسعه زیرساخت ها با عملیات تیم تخصصی بندر چابهار شناور به گل نشسته از ساحل جدا شد پیام تبریک مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته دولت تداوم انتقال محموله های ترانزیتی گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار/هم افزایی دستگاه های اجرایی استان لازمه پایداری ترانزیت کالا نشست رئیس و اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در بندر شهید بهشتی چابهار/ارتقاء دانش فنی مدیران و کارکنان بندر چابهار صادرات اولین محموله سنگ کوپ مرمر از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ استفاده از ظرفیت های استراتژیک بندر چابهار برای صادرات کالای معدنی
بازنگری در ساختار تعرفه‌ها، راهکاری برای ارتقاء نقش بنادر در اقتصاد مقاومتی

اصلاح ساختار تعرفه‌ای بنادر یا آن‌طور که خسرو سرائی، مدیرکل تعرفه، ترانزیت و اموربین‌الملل سازمان بنادر و دریانوردی تأکید می‌کند، هدفمندسازی، کاهش تبعیض و منطقی‌سازی تعرفه‌های بنادر به عنوان راهکاری برای ارتقاءرتبه بنادر کشور درکسب رضایت مشتریان سازمان بنادر و دریانوردی مطرح شده است. ایشان ضمن تأکید بر اجرایی‌کردن تصمیمات مدیرعامل سازمان، معتقد است که تدوین یک کتاب تعرفه‌ای جدید به زمان معقولی نیاز دارد. یکسان‌سازی تعرفه‌ها، رفع تبعیض‌های تعرفه‌ای، هدفمندسازی حمایت‌های سازمان بنادر و دریانوردی از ناوگان ملی، افزایش بهره‌وری بنادر و در مقابل کاهش هزینه‌های شرکت‌های کشتیرانی و صاحبان کالا، انعطاف‌پذیر شدن بخشی از فرآیندهای تعرفه‌ای و بالابردن توان رقابتی بنادر شمالی و جنوبی ایران برخی از محورهایی هستند که در این اصلاح ساختار مد نظر قرار گرفته‌است.

به اعتقاد دکتر سرائی کوچک‌ترین تغییر در ساختار تعرفه، می‌تواند روی قراردادهای پیمانکاری، سرمایه‌گذاری، کشتیرانی‌ها، صاحبان کالا و تمام کسانی که با سازمان ارتباط دارند، تاثیر بگذارد؛ همین موضوع سبب شده است تا تصمیم‌گیری برای ایجاد این تغییرات بر اساس مطالعات کاربردی و بررسی‌های همه جانبه انجام شود.

ماهنامه بندر و دریا، گفتگوی اختصاصی با مدیرکل تعرفه، تزانزیت و اموربین‌الملل‌ سازمان بنادر و دریانوردی انجام داده است که شرح آن را در ادامه می‌خوانیم:

جناب آقای دکتر سرایی پیش از آغاز بحث بفرمایید بنادر کشور از نظر اعداد و ارقام چه سهمی از کل هزینه‌های حمل و لجستیک را در اختیار دارند؟

پرسش خوبی است. برآوردی که ما از نقش بنادر کشور در هزینه‌های حمل داشته‌ایم که اصول اولیه اقتصاد حمل و نقل هم مؤید آن است، نشان می‌دهد که سهم هزینه‌های بندری در کشور ما به مانند دیگر کشورهایی که به آب‌های آزاد دسترسی دارند، نیست و تنها بین 3تا 5 درصد از کل هزینه حمل و لجستیک کالا به هزینه‌های بندری اختصاص می‌یابد که این میزان برای کشورهای محصور در خشکی تا حدود 3 برابر افزایش پیدا می‌کند. 

برای خواندن ادامه مطلب به صفحه 50 مجله شماره 214 مراجعه نمایید.

 

 

 

 

۱۸ آذر ۱۳۹۳ ۱۲:۳۰
کد خبر : ۳۰,۷۹۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید