ثبت رکورد ٢٨ درصدی ترانزیت خارجی در دروازه ملل / واردات ۶۱ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ ویترین متنوع بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در ترانزیت خارجی بهره برداری از پنج پروژه بزرگ عمرانی و تجهیزاتی بندر چابهار تا پایان سال/ پروژه های عمرانی بندر چابهار با بیش از ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال زایی مستقیم 708 نفر در دست اجراست گامی دیگر در مسیر رونق تجارت بندر چابهار/ورود اولین محموله شکر صادراتی هند به افغانستان پیام تبریک مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز کارمند لزوم هم افزایی دستگاه های اجرایی جهت احیای سفرهای دریایی از دروازه ملل/ اشتغال نیروی های بومی در پروژه های عمرانی بندر شهید بهشتی/همت والای بندر چابهار در توسعه زیرساخت ها با عملیات تیم تخصصی بندر چابهار شناور به گل نشسته از ساحل جدا شد پیام تبریک مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته دولت تداوم انتقال محموله های ترانزیتی گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار/هم افزایی دستگاه های اجرایی استان لازمه پایداری ترانزیت کالا نشست رئیس و اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در بندر شهید بهشتی چابهار/ارتقاء دانش فنی مدیران و کارکنان بندر چابهار صادرات اولین محموله سنگ کوپ مرمر از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ استفاده از ظرفیت های استراتژیک بندر چابهار برای صادرات کالای معدنی
حجم تخلیه و بارگیری بندر آستارا نسبت به مدت مشابه سال قبل دو برابر شده است
(( بررسی علل افزایش تخلیه و بارگیری و گزارش ویژه خبری در خصوص منطقه ویژه اقتصادی آستارا))

 

 

 

 

بندر تجاری و دریایی آستارا احیا کننده نقش تاریخی این منطقه در حمل و نقل دریایی خزرمی باشد. با بهره گیری از این بندرگاه و مسیر دریایی آن، مسافت حمل کالا در صنایع شمال غرب به مقاصد خارجی در میان بنادر شمال کور حداقل ۱۶۰ کیلومتر در خشکی و ۱0۰ کیلومتر در مسافتهای دریایی کاهش یافته که این امر نقش موثری در کاهش قیمت تمام شده کالا برای صنایع تولیدی استانهای شمال و شمالغرب کشور شده است. بندر آستارا برای بازرگانان و صنایع تولیدی استانهای شمال و شمالغرب کشور از اهمیتی ویژه برخوردار است چرا که راه اندازی این بندر موجب کاهش هزینه واردات و صادرات کالا برای بازرگانان ایرانی شده است

صادرات، واردات و ترانزیت غلات را یکی از اهداف احداث این بندر می‌باشد و ذخیره موقت غلات با توجه به از جمله ویژگی‌های کاربردی این بندرگاه مهم محسوب می‌شود. بندر تجاری آستارا که به منظور حمل و بارگیری کالاهای عمومی، فرآورده‌های نفتی و مسافری ساخته شده است.

به دلیل فقدان بندر تجاری در غرب کشور سالانه حدود یک میلیون تن کالا در بندر انزلی تخلیه شده و حدود 150 کیلومتر  راه دریایی اضافه طی می شود وبه همان نسبت کرایه حمل اضافه پرداخت می گردد سپس این مقدار کالا به کامیون بارگیری شده و از طریق راه زمینی به استانهای اردبیل ، آذربایجان شرق و غربی حمل می شود که حد اقل 180 کیلومتر مسیر طولانی تر شده و به ازای هر تن کرایه حمل اضافی تحمیل می شود بنابراین با راه اندازی بندر استارا قیمت تمام شده حمل کالا نیز کاهش می یابد.

تعداد کامیون موردنیاز برای حمل یک میلیون تن کالا از بندر انزلی به مقصد استان اردبیل و اذربایجان حدود 50000 دستگاه می باشد که هر یک از  این کامیونها علاوه بر ترافیک جاده ها و کاهش ایمنی ، هزینه های زیادی از قبیل سوخت ، استهلاک ، فرصت و زمان و... دارند یعنی 50000 دستگاه کامیون هر یک  200 کیلومتر مسیر طولانی تر طی می کنند به عبارت دیگر 9 میلیون کیلومتر مسیر اضافی طی می شود . باتوجه به هزینه  مسیر هر کیلومتر میلیارد ها تومان هزینه اضافی تحمیل می گردد .با راه اندازی بندر استارا در بخش حمل و نقل زمینی صرفه جویی خواهد شد.

با حذف مسیر 200 کیلومتری ترافیک رفت و برگشت کامیون و جابجایی حداقل یک میلیون تن کالا تاثیر شگرفی در کاهش هزینه و افزایش ایمنی تردد در مسیر انزلی به آستارا شده است وکاهش سوانح را به همراه داشته است. با راه اندازی بندر آستارا کالای موردنیاز غرب کشور از آن بندر تامین و حدود یک میلیون تن کالای جدید وارد بندر انزلی خواهدشد که بدین ترتیت ظرفیت بنادر استان گیلان افزایش یافته است

موقعیت ممتاز جغرافیایی بندر آستارا به دلیل کوتاه شدن مسیر دریایی ، خشکی  منجر به افزایش کالای ترانزیتی به مقصد کشور های عراق و ترکیه شده  و کالای صادراتی آن کشورها به مقصد روسیه و آذربایجان از بندر آستارا ترانزیت می گردد که باعث رونق بیشتر این بندر و منطقه می شود.

با عنایت به اینکه بندر انزلی تنها بندر فعال استان گیلان می باشد لذا در شرایط بحرانی و اضطرار امکان پهلودهی کشتی و تخلیه کالا مقدور نمی باشد با وجود  بندر آستارا این مشکل مرتفع می شود.

با فعالیت بندر آستارا  سازمانها ، ادارات وشرکتهای متعدد و جدیدی  از جمله گمرک ، پایانه حمل و نقل ، بیمه و بانک ، قرنطینه ، استاندارد ، شرکتهای کشتیرانی ، حق العمل کار ، بارشماری ، حمل ونقل زمینی ، آب وآذوقه رسانی ، تخلیه و بارگیری ، تعمیر و نگهداری ابنیه وتاسیسات ، تعمیر و نگهداری تجهیزات دریایی و خشکی ، خدمات اداری ، تدارکات و پشتیبانی ،فضای سبز و... فعالیت داشته که باعث ایجاد فرصتهای شغلی مستقیم و  غیر مستقیم می گردد  .در راستای فعالیت بندر آستارا در بخش تجارت  به دنبال آن افزایش توریسم ، سایر هموطنانمان نیز از مزایای این موهبت الهی بر خوردار شده که این خود عاملی برای ایجاد اشتغال و  درآمد جدید بوده است .

فعالیت بندر آستارا  فرهنگ استفاده از دریا و دریانوردی را افزایش داده و اشاعه بیشتری خواهد یافتو از طرفی موجب شده تا دانش فنی و مهارتهای امور دریایی و بندری از بندر انزلی به آن بندر و منطقه انتقال یابد و دید گاه اقتصادی و فرهنگی آنان را به نفع جامعه و اجتماع در جهت رونق تجارت داخلی و خارجی تغییر دهد.

فعالیت این بندر در غرب کشور بر میزان توانمدیهای ایران در انتقال وجابجایی کالامی افزاید که با ایجاد مزیت اقتصادی جدید  کشورهای روسیه ، آذربایجان ،عراق و ترکیه از آن در حمل و نقل کالا به عنوان مسیر ترانریت نو استقبال چشمگیری خواهند کرد.

یکی از ویژه گی های مهم بندر آستارا به دلیل خصوصی بودن آن داشتن اختیار کامل در جذب سرمایه گذار می باشد که از فرایند تشریفات طولانی و زمانبر انتخاب سرمایه گذار بدور می باشد و منجر به بازاریابی جدید و تقویت مناسبات اقتصادی سرمایه گذاران و تجار خواهد شد. همچنین با برخورداری آستارا از فضای مناسب ، اماکن بندری و پسکرانه ، نیازی به خرید زمین جهت توسعه بندر نمی باشد  لذا ایجاد و فعال شدن صنایع بندری ودریایی تسریع می یابد.

علاوه بر نقش آفرینی بندر آستارا در جذب و عبور  بخشی از کالاهای کریدور شمال و جنوب   بندر آستارا در موقعیت ممتازی در پذیرش کالا های تراسیکای میانی وجنوبی دارد .

بندر آستارا با عث شده که مسیر دریایی  حدود 130 کیلومتر کاهش می یابد که موجب کاهش هزینه تردد کشتی هایی که مقصد کالای آنها در غرب کشور است می گردد . با انجام فعالیتهای دریایی و بندری  صنایع وابسته به این بخش از اقتصاد در آستارا فعال گردیده است و این منطقه از تمام مزایا،  اعم از ایجاد درآمد جدید، ایجاد اشتغال مولد ، رونق صنعت توزیع کالا با هزینه و زمان کمتر، رونق صنعت گردشگری و تفریحی ، تسهیل در صدور کالاهای غرب کشور و...برخوردار شده است 

۱۷ خرداد ۱۳۹۴ ۱۶:۴۵
روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان |
کد خبر : ۳۲,۶۰۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید