مانور دریایی مقابله با مواد خطرناک و سمی در بندر چابهار برگزار شد وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: رکورد کم سابقه جابجایی بار در بندر شهیدبهشتی چابهار در سال ۹۷/ انتقال کالاهای اساسی سهم استان های شرقی کشور از طریق بندر چابهار/ انجام شش سال فعالیت شبانه روزی برای احداث بندر چابهار دریافت قسط اول ۳۰۰ میلیارد تومانی برای خط آهن چابهار- زاهدان تا چند روز آینده/ خط آهن چابهار- زاهدان تا سال ۱۴۰۰ افتتاح می شود نقش کلیدی بندر چابهار در تامین کالاهای اساسی استان های شرقی/جایگاه ویژه بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در رونق سواحل مکران/تبدیل سواحل مکران به قطب جهانی در گرو توجه به حمل نقل دریایی و ترافیک بار تبادل کالایی بندر چابهار با 10 کشور در 11 ماه گذشته/عدم محدودیت سرمایه گذاری و فعالیت کشورهای مختلف در بندر چابهار ضرورت احیا و توسعه صنعت لنج سازی در سیستان و بلوچستان/لزوم راه اندازی مسافرت های دریایی بین بندر چابهار با بنادر داخلی و خارجی/ جاده های پرترافیک استان در اولویت 2 بانده شدن پیام تبریک مدیرکل بنادر و‌ دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز دانشجو افتتاح 2.5 کیلومتر جاده دسترسی بندر شهید بهشتی با حضور وزیر راه بندر چابهار؛ در ردیف بنادر تراز برتر/راه اندازی خط مسافری دریایی چابهار – مسقط از پایان آذر ماه/ وجود مدرن ترین ترمینال مسافری دریایی کشور در بندر چابهار کسب رتبه برتر توسط بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در اجلاس استانی نماز
با نزدیک شدن پایان فاز اول طرح توسعه ،درخواستهای مکرر سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری بسیار زیاد شده است
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در نشست خبری با خبرنگاران اعزامی از سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این‌که فاز اول طرح توسعه بندر چابهار پیشرفت 64 درصدی داشته ابراز امیدواری کرد: ظرفیت تخلیه و بارگیری این بندر در سال 1396 به 8.5 میلیون تن برسد. سیاوش رضوانی در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به موقعیت استراتژیک بندر چابهار در جنوب شرقی ایران اظهار کرد: این بندر که مطالعات اقتصادی بر روی آن از قبل از انقلاب آغاز شده و در سال‌های جنگ به عنوان یکی از تکیه‌گاه‌های اقتصادی ایران فعالیت کرده است. با توجه به ظرفیت موجود در این بندر می‌توان برای آن در سال‌های آینده نیز برنامه‌ریزی ویژه‌ای داشت تا جایی که امید داریم با نهایی شدن پنج فاز توسعه این بندر ظرفیت تخلیه و بارگیری به بیش از 86 میلیون تن در سال برسد.

وی ادامه داد: با توجه به موقعیت خاص این بندر و البته جایگاه سیاسی و جغرافیایی که برای آن قائل هستیم،با نزدیک شدن به پایان طرح توسعه فاز اول درخواستهای مکرر سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری بسیار زیاد شده است لذا  می‌توان انتظار داشت در صورت بالارفتن ظرفیت‌ها بخش قابل توجهی از ترانزیت و ترانشیپ منطقه به سمت منطقه چابهار بیاید. از سال 1387 که طرح فاز نخست توسعه این بندر استارت خورد تاکنون 64 درصد از کار پیگیری شده که امیدواریم در آینده نزدیک این طرح به بهره‌برداری کامل برسد تا در جریان آن با استفاده از دو ترمینال کانتینری و چند منظوره و اسکله‌هایی با عمق منفی 16، 14- و 8- امکان پهلو‌گیری کشتی‌های غول‌پیکر در آن حل شود.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان این‌که برای تکمیل طرح توسعه بندر چابهار حدود 1000 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده، اظهار کرد: در حال حاضر پیمانکار اصلی پروژه از سوی قرارگاه خاتم‌الانبیاء فعال شده ولی بخش قابل توجهی از منابع مورد نیاز در کار که در حال حاضر حدود 255 میلیارد تومان تخمین زده می‌شود از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در نظر گرفته شده است.

مشارکت شرکت ایرانی و هندی در بندر چابهار

رضوانی با اشاره به اهمیت توسعه بندر چابهار برای بسیاری از کشورهای منطقه و به‌طور ویژه کشور هند اظهار کرد: با توافقات صورت گرفته ما از صندوق توسعه ملی حدود 333 میلیون دلار اعتبار دریافت می‌کنیم که این مساله از طریق بانک عامل به سرمایه‌گذاران داخلی اختصاص خواهد یافت. در کنار آن کشور هند نیز بنا شد نزدیک به 85 میلیون دلار تجهیزات وارد بندر چابهار کند.

وی تصریح کرد: طبق تفاهم‌نامه‌ای که میان ایران با محوریت بخش خصوصی و دو بندر کاندلا و نهرو در هند بسته شده بناست در آینده نزدیک دو طرف در قالب یک مشارکت اقتصادی کار توسعه بندر چابهار را استارت بزنند.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه ایران به هند اظهار کرد: در قالب مذاکرات دکتر ظریف با مقامات اقتصادی هند بنا شده این کشور حدود هشت میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید در ایران داشته باشد که بخش قابل توجهی از آن به حوزه حمل‌ونقل و بنادر اختصاص می‌یابد. در کنار آن با توجه به توافقی که وزیر راه و شهرسازی ایران با طرف هندی داشته است نیز بنابر این شده که بندر چابهار در این زمینه به فعالیت بالایی دست پیدا کند.

قرار‌داد پنج ساله برای راه‌آهن چابهار زاهدان

رضوانی با بیان این‌که راه‌آهن چابهار به عنوان یکی از مهم‌ترین راه های دسترسی به این بندر از حدود یکسال و نیم قبل وارد فاز اجرایی شده است، اظهار کرد: این طرح که قرار‌دادی پنج ساله دارد باید در قالب چهار فاز و به وسیله چهار پیمانکار ساخته شود که در حال حاضر هر یک از این پیمانکاران به طور مستقل در فضای کارگاهی خود مشغول به فعالیت هستند.

وی با بیان این‌که طرح فعلی در قالب چهار قطعه 85 کیلومتری ساخته می‌شود، اظهار کرد: چهار قطعه چابهار نیک‌شهر، نیک‌شهر چانس، چانس ایرانشهر و ایرانشهر به زاهدان قطعات اصلی این مسیر را می‌سازند که در قالب برنامه‌های تکمیلی این مسیر به خراسان جنوبی و سپس مشهد متصل خواهد شد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در حال حاضر زیرسازی قطعه اول این مسیر پیشرفتی 45 درصدی داشته که امیدواریم در قالب طرح پنج ساله مدنظر نهایی شود. برای تکمیل این پروژه حدود چهار هزار میلیارد تومان هزینه تخمین زده شده است.

سرمایه‌گذاری 700 میلیارد تومان بخش خصوصی در چابهار

رضوانی با بیان این‌که بندر چابهار از نظر ظرفیت سرمایه‌های غیردولتی وضعیت بسیار مطلوبی دارد، اظهار کرد: در طول سال‌های گذشته بخش خصوصی بیش از 700 میلیارد تومان در بندر چابهار سرمایه‌گذاری کرده که در نوع خود رقم بزرگی محسوب می‌شود. تنها برای سال جاری نیز ما در نظر گرفته‌ایم که حدود 68 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید در بندر چابهار انجام شود که بخشی از مقدمات لازم برای آن اجرایی شده است.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری‌های صورت‌ گرفته در حوزه احداث مخازن برای انبار سوخت، ترمینال‌های نفتی و پتروشیمی و پارکینگ کامیون‌ها صورت گرفته است که انتظار داریم حداقل چهار طرح از آن تا پایان سال به مرحله‌ی اجرا برسد.

برنامه‌ریزی برای تبدیل شدن چابهار به منطقه آزاد

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در پاسخ به سوال ایسنا درباره‌ی آخرین وضعیت پیگیری تبدیل شدن چابهار به منطقه آزاد اظهار کرد: در حال حاضر در این بندر تنها بخش‌هایی خاص مانند قسمت‌هایی از اسکله شهید کلانتری منطقه آزاد هستند، اما طبق برنامه‌ریزی‌هایی که داشتیم اعلام کردیم که برای تکمیل طرح توسعه چابهار باید نام این بندر به شکل کامل در فهرست مناطق آزاد جای گیرد.

رضوانی افزود: در این راستا اقدامات مثبت فراوانی صورت گرفته و حتی در سال گذشته به این موضوع نزدیک شدیم که چابهار رسما به مناطق آزاد بپیوندد، اما هنوز جزییاتی باقی مانده که امیدواریم با تایید مجلس شورای اسلامی این مساله نیز رفع شود.

وی خاطر نشان کرد: در صورت نهایی شدن طرح تبدیل چابهار به منطقه آزاد ما می‌توانیم امتیازهایی مانند 20 سال معافیت مالیاتی و تسهیلات سرمایه‌گذاری در نظر بگیریم که این موضوع می‌تواند در جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بسیار موثر باشد.

چهاربرابر شدن درآمد بندر چابهار در طرح نهایی توسعه

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در پاسخ به دیگر سوال ایسنا درباره‌ی وضعیت فعلی بندر چابهار اظهار کرد: ما در سال گذشته حدودا دو میلیون و 100 هزار تن کالا در بندر چابهار تخلیه و بارگیری کرده‌ایم که این رقم نسبت به سال گذشته خود رشدی 36 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین برنامه داریم در سال جاری نیز با حفظ روند گذشته همین میزان رشد را برای بندر چابهار به ثبت برسانیم.

رضوانی درباره‌ی وضعیت درآمدی بندر چابهار نیز گفت: ما در صورتی که تنها بتوانیم این دو میلیون تن را به 8.5 میلیون تن برسانیم، درآمد ما به شدت افزایش می‌یابد. سال گذشته حدود 21 میلیارد تومان درآمد به ثبت رسید و انتظار داریم این رقم در صورت تکمیل طرح‌های توسعه ابتدایی به 50 میلیارد تومان افزایش یابد و در صورت تکمیل تمام فاز‌های توسعه نیز درآمد این بندر چهار برابر خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت استراتژیک بندر چابهار در برنامه‌های کلان کشور اظهار کرد: با توجه به جایگاه این بندر در طول سال‌های گذشته بسیاری از مقامات بر روی توسعه آن تاکید داشتند و دراین میان فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکیدات همواره ایشان بر لزوم توسعه سواحل مکران برای ما کمک بسیار مهمی بوده است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان این‌که طرح توسعه چابهار در دولت یازدهم سرعت رشد بیشتری پیدا کرد، اظهار کرد: خوشبختانه دکتر روحانی اولین رییس جمهوری هستند که به شکل جزیی و ریز در جریان طرح‌های مربوط به توسعه بنادر قرار داشته و آن را پیگیری می‌کنند.

رضوانی خاطر نشان کرد: ایشان شخصا در طول دو سال گذشته دوبار به بندر چابهار آمده و دستورات مهمی در رابطه با لزوم توسعه این بندر ارائه کردند. از این‌رو می‌توان گفت در دولت یازدهم با تدبیر ایشان وضعیت توسعه چابهار اوضاع بهتری پیدا کرده است. ما امیدواریم با ادامه داشتن همین مسیر و رسیدن منابع اعتباری لازم به زودی بتوانیم چابهار را به شکل بالفعل به ظرفیت اصلی‌اش برسانیم تا بدین ترتیب این بندر بسیار مهم بتواند با یکی از بنادر منطقه رقابتی داشته باشد، رقابتی که با توجه به جایگاه چابهار قطعا برتری را به آن می‌دهد


r2

۱ شهریور ۱۳۹۴ ۱۵:۵۲
کد خبر : ۳۳,۲۷۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید