ثبت رکورد ٢٨ درصدی ترانزیت خارجی در دروازه ملل / واردات ۶۱ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ ویترین متنوع بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در ترانزیت خارجی بهره برداری از پنج پروژه بزرگ عمرانی و تجهیزاتی بندر چابهار تا پایان سال/ پروژه های عمرانی بندر چابهار با بیش از ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال زایی مستقیم 708 نفر در دست اجراست گامی دیگر در مسیر رونق تجارت بندر چابهار/ورود اولین محموله شکر صادراتی هند به افغانستان پیام تبریک مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز کارمند لزوم هم افزایی دستگاه های اجرایی جهت احیای سفرهای دریایی از دروازه ملل/ اشتغال نیروی های بومی در پروژه های عمرانی بندر شهید بهشتی/همت والای بندر چابهار در توسعه زیرساخت ها با عملیات تیم تخصصی بندر چابهار شناور به گل نشسته از ساحل جدا شد پیام تبریک مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته دولت تداوم انتقال محموله های ترانزیتی گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار/هم افزایی دستگاه های اجرایی استان لازمه پایداری ترانزیت کالا نشست رئیس و اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در بندر شهید بهشتی چابهار/ارتقاء دانش فنی مدیران و کارکنان بندر چابهار صادرات اولین محموله سنگ کوپ مرمر از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ استفاده از ظرفیت های استراتژیک بندر چابهار برای صادرات کالای معدنی
آستارا بندر راهبردی غرب کشور است

 

 

 

 

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در بازدید از بندر آستارا، از این بندر بعنوان بندر راهبردی غرب کشور یاد و خاطرنشان کرد : این بندر هم اکنون مشغول فعالیت تخلیه و بارگیری است   و طراحی این بندر برای سه پست اسکله تجاری و یک پست اسکله سوختی انجام شده است که می بایست در برنامه زمان بندی از پیش تعیین شده اجرا شود .

مهندس نعیمی خاطرنشان کرد : با توجه به اهمیت این بندر ، سازمان بنادر کلیه تمهیدات لازم را برای ارتقای این بندر انجام و در انتهای سال 93 اراضی این بندر به عنوان منطقه ویژه اقتصادی مورد تصویب مجلس قرار گرفت همچنین وی متذکر شد : این ظرفیت بسیار بالا و مهم برای استان گیلان فرصتهای سرمایه گذاری بسیاری را در این منطقه ویژه در بر خواهد داشت .

وی با بیان این که یکی از موضوعات با اهمیت برای سازمان بنادر استفاده از بخش خصوصی در انجام مراحل کاری در بنادر کشور است ،تاکید کرد : سازمان در کلیه موضوعات همکاری و مساعدتهای لازم را در جهت جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی در ایجاد زیرساختهای بندری و همچنین تولیدی انجام می دهد.

مهندس نعیمی در ادامه اتصال بندرگاه به خط ریلی سراسری کشور را به لحاظ تاثیر در تبادل کالا یکی از آرزوهای بزرگ بنادر گیلان به مرکزیت بندرگاه انزلی عنوان و ابراز امیدواری کرد در زمان مناسب عملیات اجرایی مسیر رشت به آستارا به لحاظ اهمیت موضوع صورت گیرد.

وی با اشاره به جایگاه بندر تجاری و دریایی آستارا احیا کننده نقش تاریخی این منطقه در حمل و نقل دریایی خزرمی باشد. بندر چند منظوره آستارا نخستین مشارکت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ایجاد زیرساخت‌ها و روساخت‌های بندری در استان گیلان می باشد که محل تلاقی دو قاره و کریدورهای مختلف حمل و نقل است منطقه ویژه اقتصادی آستارا ، به همراه توسعه بندر و امتداد راه‌آهن سراسری در شکوفایی صنعت حمل و نقل تاثیر شگرفی داشته و خواهد داشت. در همین راستا لازم به ذکر است که حجم تخلیه و بارگیری بندر آستارا در سال جدید نسبت به مدت مشابه سال قبل دو برابر شده است

مدیر کل بنادر گیلان بیان کرد: با بهره گیری از این بندرگاه و مسیر دریایی آن، مسافت حمل کالا در صنایع شمال غرب به مقاصد خارجی در میان بنادر شمال کشور حداقل ۱۶۰ کیلومتر در خشکی و ۱0۰ کیلومتر در مسافتهای دریایی کاهش یافته که این امر نقش موثری در کاهش قیمت تمام شده کالا برای صنایع تولیدی استانهای شمال و شمالغرب کشور شده است. بندر آستارا برای بازرگانان و صنایع تولیدی استانهای شمال و شمالغرب کشور از اهمیتی ویژه برخوردار است چرا که راه اندازی این بندر موجب کاهش هزینه واردات و صادرات کالا برای بازرگانان ایرانی شده است

وی افزود: صادرات، واردات و ترانزیت غلات را یکی از اهداف احداث این بندر می‌باشد و ذخیره موقت غلات با توجه به از جمله ویژگی‌های کاربردی این بندرگاه مهم محسوب می‌شود. بندر تجاری آستارا که به منظور حمل و بارگیری کالاهای عمومی، فرآورده‌های نفتی و مسافری ساخته شده است. به دلیل فقدان بندر تجاری در غرب کشور سالانه حدود یک میلیون تن کالا در بندر انزلی تخلیه شده و حدود 150 کیلومتر  راه دریایی اضافه طی می شود وبه همان نسبت کرایه حمل اضافه پرداخت می گردد سپس این مقدار کالا به کامیون بارگیری شده و از طریق راه زمینی به استانهای اردبیل ، آذربایجان شرق و غربی حمل می شود که حد اقل 180 کیلومتر مسیر طولانی تر شده و به ازای هر تن کرایه حمل اضافی تحمیل می شود بنابراین با راه اندازی بندر استارا قیمت تمام شده حمل کالا نیز کاهش می یابد.

مهندس نعیمی گفت: موقعیت ممتاز جغرافیایی بندر آستارا به دلیل کوتاه شدن مسیر دریایی ، خشکی  منجر به افزایش کالای ترانزیتی به مقصد کشور های عراق و ترکیه شده  و کالای صادراتی آن کشورها به مقصد روسیه و آذربایجان از بندر آستارا ترانزیت می گردد که باعث رونق بیشتر این بندر و منطقه می شود. فعالیت حداکثری این بندر در غرب کشور بر میزان توانمدیهای ایران در انتقال وجابجایی کالامی افزاید که با ایجاد مزیت اقتصادی جدید  کشورهای روسیه ، آذربایجان ،عراق و ترکیه از آن در حمل و نقل کالا به عنوان مسیر ترانریت نو استقبال چشمگیری خواهند کرد. علاوه بر نقش آفرینی بندر آستارا در جذب و عبور  بخشی از کالاهای کریدور شمال و جنوب   بندر آستارا در موقعیت ممتازی در پذیرش کالا های تراسیکای میانی وجنوبی دارد .

لازم به ذکر است: بندر آستارا با عث شده که مسیر دریایی  حدود 130 کیلومتر کاهش یابد که موجب کاهش هزینه تردد کشتی هایی که مقصد کالای آنها در غرب کشور است می گردد. با انجام فعالیتهای دریایی و بندری  صنایع وابسته به این بخش از اقتصاد در آستارا فعال گردیده است و این منطقه از تمام مزایا،  اعم از ایجاد درآمد جدید، ایجاد اشتغال مولد ، رونق صنعت توزیع کالا با هزینه و زمان کمتر، رونق صنعت گردشگری و تفریحی ، تسهیل در صدور کالاهای غرب کشور و...برخوردار شده است.

 
تانلاتنمتانو.

 فغتاثغاا

۱۶ آبان ۱۳۹۴ ۱۵:۰۲
اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان |
کد خبر : ۳۴,۰۳۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید