ثبت رکورد ٢٨ درصدی ترانزیت خارجی در دروازه ملل / واردات ۶۱ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ ویترین متنوع بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در ترانزیت خارجی بهره برداری از پنج پروژه بزرگ عمرانی و تجهیزاتی بندر چابهار تا پایان سال/ پروژه های عمرانی بندر چابهار با بیش از ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال زایی مستقیم 708 نفر در دست اجراست گامی دیگر در مسیر رونق تجارت بندر چابهار/ورود اولین محموله شکر صادراتی هند به افغانستان پیام تبریک مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز کارمند لزوم هم افزایی دستگاه های اجرایی جهت احیای سفرهای دریایی از دروازه ملل/ اشتغال نیروی های بومی در پروژه های عمرانی بندر شهید بهشتی/همت والای بندر چابهار در توسعه زیرساخت ها با عملیات تیم تخصصی بندر چابهار شناور به گل نشسته از ساحل جدا شد پیام تبریک مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته دولت تداوم انتقال محموله های ترانزیتی گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار/هم افزایی دستگاه های اجرایی استان لازمه پایداری ترانزیت کالا نشست رئیس و اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در بندر شهید بهشتی چابهار/ارتقاء دانش فنی مدیران و کارکنان بندر چابهار صادرات اولین محموله سنگ کوپ مرمر از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ استفاده از ظرفیت های استراتژیک بندر چابهار برای صادرات کالای معدنی
خسرو سرایی مدیر کل ترانزیت و تعرفه سازمان بنادر و دریانوردی خبرداد
خسرو سرایی مدیر کل ترانزیت و تعرفه سازمان بنادر و دریانوردی ازیرگزاری موفق هفتمین نشست اجلاس مدیران بنادر کشورهای ساحلی حاشیه دریای خزر از تاریخ 25 لغایت 26 آبان ماه 1394 شهرستان ساری خبرداد.

خسرو سرایی مدیر کل ترانزیت و تعرفه سازمان بنادر و دریانوردی باتوجه به برگزاری موفق هفتمین نشست مدیران بنادر کشورهای ساحلی دریای خزر از تاریخ 25 لغایت 26 آبان ماه 1394 شهرستان ساری، گفت:این اجلاس از سال 1388 و پس از  موافقت کشورهای ساحلی خزر با برگزاری این نشست ها،  همه ساله و بدون توقف در یکی از بنادر کشورهای حوزه دریای خزر برگزار شده است که نشان دهنده عزم و جدیت همه مدیران بنادر حاشیه خزر در توسعه همکاری ها می باشد. تسهیل تجارت دریایی در تمامی مذاکرات این نشست ها همواره از اولویت بالایی برخوردار بوده و از اهداف اولیه برگزاری این نشست ها به شمار رفته است.

سرایی باتاکیدبر گسترش همکاری های بندری و حمل و نقل دریایی در دریای خزر  گفت باتوجه به گزارش شرکت کنندگان در خصوص آخرین وضعیت بنادر ایران، روسیه، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان ، نشان می دهد دیگر کشورهای حاشیه خزر نیز همانند جمهوری اسلامی ایران به سرعت در حال توسعه زیرساخت های بندری و حمل و نقل دریایی هستند، اما توسعه هر یک از بنادر منطقه به دلایل شرایطی که در دریای خزر حاکم است و به دلیل غالب بودن استراتژی همکاری بر رقابت بین بنادر منطقه برای همه کشورهای حاشیهدریای خزر خوشایند است، چرا که ارتقای کیفیت خدمات بندری بر کالا و کشتی به سود همه کشورهای حاشیه دریای خزر تعبیر می گردد.  

 مدیرکل ترانزیت وتعرفه گفت: با توجه به مفاد پروتکل پایانی این نشست،  قرار شد شرکت کنندگان موضوع انعقاد یادداشت تفاهم کنترل و بازرسی کشتیها را به صورت دوجانبه مورد بررسی قرار داده و به امضاء برسانند. با این همه اگر بخواهیم یک تفاهم نامه موثر و کارا داشته باشیم بنظر می رسد انعقاد یادداشت تفاهم چند جانبه و جامع از هر نظر مفید و کاربردی تر باشد. براین اساس همه بنادر می بایست با شرایط بنادر کشورهای دیگر آشنا شوند و جلسات کارشناسی چند جانبه به صورت دوره بین بنادر کشورهای مختلف جهت تصمیم گیری نهایی برگزار گردد، در این رابطه  طرف روس میزبانی نشستی را با حضور بازرسان کنترل بندری کشورهای حاشیه خزر متقبل شد، پس از این نشست کارشناسی، تدوین یادداشت تفاهم کنترل و بازرسی آغاز خواهد شد.

سرایی گفت : یکی دیگر از بندهای پروتکل که به پیشنهاد ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت، ایجاد کمیسیون هیدروگرافی منطقه دریای خزر و هماهنگ کننده فرعی منطقه این دریا بود که بدلیل آنکه کشورهای حاشیه خزر سابقه چندانی برای همکاری در این زمینه ندارند لذا هیات های طرف های حاضر در نشست موافقت نمودند نقطه نظرات خود رادر این خصوص از طریق مجاری دیپلماتیک به دبیرخانه اجلاس منعکس نمایند.

درادامه ایشان افزود،شرکت کنندگان بر لزوم انعقاد یادداشت تفاهم پنج جانبه شناسایی محدوده سفرهای نزدیک به ساحل بر اساس کنوانسیون بین المللی استانداردهای آموزشی، صدور گواهینامه و نگهبانی دریانوردان مورخ 1357هجری شمسی (1978) و اصلاحیه های بعدی آن تاکید نموده و مقرر گردید طرف ایرانی ظرف مدت 2 ماه پیش نویس یادداشت تفاهم مذکور را از طریق مجاری دیپلمیاتیک به سایر کشورهای حاشیه دریای خزر جهت بررسی و اعلام نظر نهایی منعکس نماید.

خسرو سرایی گفت :اسکله ها و کشتی های رو- رو نقش مهمی در سرعت عملیات بندری و کاهش هزینه های حمل و نقل دریایی داشته و از دیرباز اقدامات زیادی در خصوص توسعه چنین زیرساختهایی در حوزه دریای خزر به عمل آمده است. در این راستا ما اقدامات خوبی را در زمینه توسعه زیرساخت های رو- رو ریلی در بندر امیرآباد به عمل آورده ایم که با بهره برداری از این زیرساخت ها می توانیم سهم مناسبی را در جذب کالاها در قالب حمل و نقل چندوجهی در حوزه دریای خزر کسب نمائیم. براین اساس طی این نشست نیز شرکت کنندگان نسبت به برنامه ریزی و توسعه حمل بار توسط کشتی های فری رو-پاکس بین بنادر کشورهای ساحلی دریای خزر تاکید نمودند. این نوع حمل هرچند سرعت جابجایی بین وجهی را افزایش می دهد اما با کاهش ظرفیت حمل در یک سفر همراه است که می بایست به لحاظ تکنیکی به بارهایی اختصاص یابد که رعایت زمان حمل بار و یا کوتاه شدن زمان حمل مد نظر باشد، خصوصا برای بارهای با ارزش بالا و یا برای کالاهایی که زمان حضور آنها در بازار مصرف از اهمیت بالایی برخوردار است می تواند بسیار کارا باشد.

ممدیرکل ترانزیت وتعرفه گفت : نظر به حساسیت موضوعات زیست محیطی و نقش آن در توسعه پایدار، مدیران بنادر حوزه دریای خزر و سایرشرکت کنندگان ضمن تاکید بر اهمیت و حفظ محیط زیست دریای خزر، توسعه همکاری های منطقه ای جهت حفاظت محیط زیست دریایی و مقابله با آلودگیهای ناشی از تردد کشتی ها در دریای خزر را مورد بحث و بررسی قرار دادند. از آنجائیکه در نظر است یادداشت تفاهم منطقه ای بین کشورهای حوزه دریای خزر به امضای طرفین برسد، لذا مقرر گردید ضمن برگزاری نشست های تخصصی چند جانبه، متن نهایی یادداشت تفاهم مربوطه نیز در همین نشست ها بررسی و نهایی گردد. این نکته حائز اهمیت است که بنادر تنها موضوعات زیست محیطی ناشی از تردد کشتی ها را پی گیری می نمایند و بقیه موضوعات محیط زیستی توسط متولیان امر در کشورها پی گیری می شود.وی درادامه اضافه نمود،از آنجائیکه پهنه دریای خزر، پدید آورنده مزیتهای اقتصادی مشترکی برای کلیه کشورهای این حوزه چه از نظر حمل و نقل و چه از نظر ذخایر و بازرگاني بوده و براین اساس توسعه حمل و نقل دریایی بمنظور تسهیل تجارت و حمل کالا بین بنادر کشورهای این حوزه به شدت مورد توجه می باشد. با این همه، وجود منافع مشترک و تسهیل دسترسی ناوگان کشتیرانی مشترک به بنادر کلیه کشورهای حوزه دریای خزر از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و براین اساس، طی هفتمین نشست مدیران بنادر حوزه دریای دریای خزر، شرکت کنندگان بر تأسیس شرکتهای کشتیرانی مشترک توسط بخشهای خصوصی کشورهای حاشیه دریای خزر تاکید نمودند. این نکته در طی نشست مورد تاکید قرار گرفت که با توجه به میزان حجم بار مشخصی که در دریای خزر وجود دارد منظور از گنجاندن این بند کاهش سهم شرکت های کشتیرانی موجود نیست بلکه این بند بدنبال افزایش کارایی کشتیرانی های موجود از طریق همکاری های مشترک و یا احتمالا از طریق ادغام و ایجاد شرکت های بزرگتر و صرفه جویی در هزینه های حمل می باشد. ایشان درمورد کاهش پدیده آب خزرفرمودند: باکاهش سطح آب دریای خزر از ظرفیت بارگیری کشتی ها کاسته می شود و این برای کشتیرانی خزر و محیط زیست این دریا  از دو منظر می تواند تهدید محسوب شود اول آنکه با

کاهش ظرفیت بارگیری کشتی ها تعداد سفر کشتی ها برای حمل میزان معینی از کالا افزایش می یابد و این به معنای افزایش آلودگی ناشی از تردد کشتی ها و همچنین افزایش حمل دریایی هر تن کالا می باشد که در این زمینه می بایست آمادگی لازم را کسب نمائیم.

 

 

 

۲۷ آبان ۱۳۹۴ ۱۷:۴۶
مرکزروابط عمومی |
کد خبر : ۳۴,۲۲۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید