هیچ دستگاهی از بندر چابهار خارج نمی شود/ عزم جزم دروازه ملل برای ارائه خدمات مطلوب به صاحبان کالا سومین کشتی ترانزیتی افغانستان از طریق بندر چابهار عازم هند شد / بندر شهید بهشتی چابهار؛ زمینه ساز تقویت ظرفیت های توافق نامه سه جانبه ایران، هند و افغانستان ایجاد ظرفیت ۸۰ میلیارد دلاری ترانزیت با راه‌اندازی راه‌آهن چابهار-زاهدان/راه آهن چابهار – زاهدان؛ شاهراه اقتصادی کشورهای منطقه خواهد بود بخش معدنی پتانسیل استفاده نشده استان است/بندر چابهار می تواند هاب توزیع مواد معدنی لحاظ شود و به زودی سومین قطب تجاری کشور در منطقه جنوب و سکوی پرتاب و تحول عظیم استان سیستان و بلوچستان خواهد شد پیشنهادات بندر چابهار در نشست تخصصی با سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت/افزایش نرم تخلیه و بارگیری به ۴ و نیم تا ۵ میلیون تن تا پایان سال ۹۹ برگزاری اولین مانور امداد و نجات و اطفاء حریق مایعات قابل اشتعال در حین سوختگیری تجهیزات بندری طرح توسعه بندر چابهار فراتر از برنامه زمان ‌بندی در حال اجراست برگزاری تمرین (Drill) مقابله با آلودگی نفتی با محوریت استفاده از مواد دیسپرسنت در بندر چابهار توسعه زیرساخت های مخابراتی و ارتباطات دریایی نوار ساحلی جنوب شرق کشور در قالب پروژه های مخابرات دریایی سواحل مکران نصب آینه های محدب سقفی در ورودی و خروجی درب های بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار
انعقاد قرارداد 14 هزارو 190 میلیاردریالی سرمایه گذاری بخش خصوصی دربندرچابهار
گرامیداشت روز حمل ونقل وتقدیر از فعالان حوزه حمل و نقل بندری و دریایی با حضور وزیر راه و شهر سازی دکتر عباس آخوندی ، و استانداران ساحلی کشور در هتل همای تهران برگزار شد. در این مراسم عباس آخوندی وزیر راه و شهر سازی گفت : صنعت دریایی جهانی است و محدود به مرزها نمی‌شود؛ بایددر حوزه صنعت دریا و دریانوردی بازیابی شود. ایشان گفت : کشور ایران قدرتی دریایی در حوزه نظامی، دریانوردی و بندری است، موقعیت ژئوپلیتیک مناسبی در منطقه داریم و باید از این ظرفیت استفاده شود.

آخوندی تصریح کرد: در نظام آموزشی و مدیریت ملی باید در اقتصاد تجدیدنظر کنیم . وی گفت: ما به عنوان قدرت دریایی به مسئولیت خود عمل نکرده‌ایم، قدرت باید منافع ملی را تأمین کند و این فقط اعمال حاکمیت نیست. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: باید کاری کنیم که با ارائه مشوق در مسیرهای ترانزیتی خود بارهای کریدور رفیق را جذب کنیم و با تسهیل عبور و مرور در روان‌سازی عبور کالا به این مهم بپردازیم. ایشان افزود: اصلی‌ترین مسئولیت ما در منطقه کاهش هزینه عبور از مسیرهای ترانزیتی ایران است و این فقط باید در بخش هزینه عبور و با تعیین ارقام مناسب رقابتی شود. آخوندی تأکید کرد: کشور ایران باید همچنان شاهراه ترانزیتی شمال - جنوب و شرق - غرب باشد و برای تحقق این هدف باید کار کرد. دکتر آخوندی تصریح کرد : اگر به مفهوم مسئولیت قدرت توجه شود، بخش خصوصی قدرتمند در دولت‌های قدرتمند بوجود می‌آید و دولت قدرتمند دولتی است که بتواند سیاست‌گذاری‌ها را تنفیذ کند. ایشان افزود : عمده‌ترین مأموریت قدرت، خلق بخش خصوصی قوی است و وقتی قدرتمندیم که ببینیم در حوزه دریا شرکت‌های مختلف آن طرف میز با ما مذاکره می‌کنند. وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از کاهش جمعیت کشورهای ساحلی گفت: چرا ما قدرت دریایی باشیم اما 40 درصد مردم بندرعباس حاشیه‌نشین باشد و یا اینکه تمرکز جمعیت در شهرهای ساحلی جنوب 4.8 نفر در کیلومتر مربع باشد. آخوندی یادآور شد: ما باید بندر اقیانوسی چابهار را توسعه دهیم ضمن آنکه به توسعه بنادر خلیج فارس نظیر جاسک بپردازیم. وزیر راه و شهرسازی به لزوم ایجاد شبکه اقتصادی بندری تأکید کرد و گفت: این شبکه اقتصادی باید بتواند کالا را در سطح جهان جابه‌جا کند. در ادامه محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت : ضرورت توسعه عملیات دریایی کشور در چارچوب سیاست‌های کلی نظام و در راستای تنظیم برنامه ششم توسعه سواحل به عنوان سیاست کلی مطرح شده و در جنوب کشور از خلیج فارس تا دریای عمان در دستور کار قرار گرفت. مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: آمادگی داریم به دلیل اختیارات قانون‌گذار سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نزد بانک‌ها را تضمین کنیم. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: براساس مصوبه صندوق توسعه ملی این امکان فراهم شده است که در سواحل مکران و چابهار فعالیت‌های توسعه‌ای گسترش یابد؛ در این زمینه کار تضامین انجام شده است و امیدواریم این سواحل آباد شود.. وی گفت: امسال 3700 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سواحل شمالی و جنوبی کشور منعقد شد و بخش خصوصی از محل آورده خود و تسهیلات بانکی در این حوزه سرمایه‌گذاری کرد. در ادامه علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان گفت : دولت باید با توجه به این همه سواحل و نعمتهای خدادادی کشور استفاده کرد و برای رسیدن به عدم وابستگی نفت باید از دریا و توسعه دریا محور ی استفاده نمود و از عدم توجه به بندر چابهار از سال 1362 تا سال 1386 و تشکر از سازمان بنادر و دریانوردی به توسعه بندر چابهارو حجم سرمایه گذاری صورت گرفته این خود نوید توسعه دریایی و سواحل کشور است . ایشان گفت : خوشبختانه دولت محترم توجه ویژه ای به توسعه سواحل مکران و بندر چابهار دارد و این امر جای تقدیر دارد . گفتنی ایست ازمجموع 37700ملییارد ریال سرمایه گذاری که توسط بخش خصوصی در کل بنادر انجام شده است ، از این میزان سرمایه گذاری 14 هزارو 190 ملییارد ریال با انعقاد دو قرارداد توسط شرکت آریا بنادر با موضوع تامین و تجهیز راهبری تجهیزات فاز اول توسعه بندر شهید بهشتی با سرمایه گذاری 1389 میلیارد تومان و اشتغالزایی 350نفر ،و شرکت رز سفید با احداث 4 انبار مکانیزه با مبلغ 191 میلیارد ریال باظرفیت 750هزار تن در سال و اشتغالزایی 36 نفر مربوط به بندر چابهار منعقد شد .

hh1

۲۹ آذر ۱۳۹۴ ۱۲:۵۳
کد خبر : ۳۴,۴۴۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید