مانور دریایی مقابله با مواد خطرناک و سمی در بندر چابهار برگزار شد وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: رکورد کم سابقه جابجایی بار در بندر شهیدبهشتی چابهار در سال ۹۷/ انتقال کالاهای اساسی سهم استان های شرقی کشور از طریق بندر چابهار/ انجام شش سال فعالیت شبانه روزی برای احداث بندر چابهار دریافت قسط اول ۳۰۰ میلیارد تومانی برای خط آهن چابهار- زاهدان تا چند روز آینده/ خط آهن چابهار- زاهدان تا سال ۱۴۰۰ افتتاح می شود نقش کلیدی بندر چابهار در تامین کالاهای اساسی استان های شرقی/جایگاه ویژه بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در رونق سواحل مکران/تبدیل سواحل مکران به قطب جهانی در گرو توجه به حمل نقل دریایی و ترافیک بار تبادل کالایی بندر چابهار با 10 کشور در 11 ماه گذشته/عدم محدودیت سرمایه گذاری و فعالیت کشورهای مختلف در بندر چابهار ضرورت احیا و توسعه صنعت لنج سازی در سیستان و بلوچستان/لزوم راه اندازی مسافرت های دریایی بین بندر چابهار با بنادر داخلی و خارجی/ جاده های پرترافیک استان در اولویت 2 بانده شدن پیام تبریک مدیرکل بنادر و‌ دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز دانشجو افتتاح 2.5 کیلومتر جاده دسترسی بندر شهید بهشتی با حضور وزیر راه بندر چابهار؛ در ردیف بنادر تراز برتر/راه اندازی خط مسافری دریایی چابهار – مسقط از پایان آذر ماه/ وجود مدرن ترین ترمینال مسافری دریایی کشور در بندر چابهار کسب رتبه برتر توسط بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در اجلاس استانی نماز
انعقاد قرارداد 14 هزارو 190 میلیاردریالی سرمایه گذاری بخش خصوصی دربندرچابهار
گرامیداشت روز حمل ونقل وتقدیر از فعالان حوزه حمل و نقل بندری و دریایی با حضور وزیر راه و شهر سازی دکتر عباس آخوندی ، و استانداران ساحلی کشور در هتل همای تهران برگزار شد. در این مراسم عباس آخوندی وزیر راه و شهر سازی گفت : صنعت دریایی جهانی است و محدود به مرزها نمی‌شود؛ بایددر حوزه صنعت دریا و دریانوردی بازیابی شود. ایشان گفت : کشور ایران قدرتی دریایی در حوزه نظامی، دریانوردی و بندری است، موقعیت ژئوپلیتیک مناسبی در منطقه داریم و باید از این ظرفیت استفاده شود.

آخوندی تصریح کرد: در نظام آموزشی و مدیریت ملی باید در اقتصاد تجدیدنظر کنیم . وی گفت: ما به عنوان قدرت دریایی به مسئولیت خود عمل نکرده‌ایم، قدرت باید منافع ملی را تأمین کند و این فقط اعمال حاکمیت نیست. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: باید کاری کنیم که با ارائه مشوق در مسیرهای ترانزیتی خود بارهای کریدور رفیق را جذب کنیم و با تسهیل عبور و مرور در روان‌سازی عبور کالا به این مهم بپردازیم. ایشان افزود: اصلی‌ترین مسئولیت ما در منطقه کاهش هزینه عبور از مسیرهای ترانزیتی ایران است و این فقط باید در بخش هزینه عبور و با تعیین ارقام مناسب رقابتی شود. آخوندی تأکید کرد: کشور ایران باید همچنان شاهراه ترانزیتی شمال - جنوب و شرق - غرب باشد و برای تحقق این هدف باید کار کرد. دکتر آخوندی تصریح کرد : اگر به مفهوم مسئولیت قدرت توجه شود، بخش خصوصی قدرتمند در دولت‌های قدرتمند بوجود می‌آید و دولت قدرتمند دولتی است که بتواند سیاست‌گذاری‌ها را تنفیذ کند. ایشان افزود : عمده‌ترین مأموریت قدرت، خلق بخش خصوصی قوی است و وقتی قدرتمندیم که ببینیم در حوزه دریا شرکت‌های مختلف آن طرف میز با ما مذاکره می‌کنند. وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از کاهش جمعیت کشورهای ساحلی گفت: چرا ما قدرت دریایی باشیم اما 40 درصد مردم بندرعباس حاشیه‌نشین باشد و یا اینکه تمرکز جمعیت در شهرهای ساحلی جنوب 4.8 نفر در کیلومتر مربع باشد. آخوندی یادآور شد: ما باید بندر اقیانوسی چابهار را توسعه دهیم ضمن آنکه به توسعه بنادر خلیج فارس نظیر جاسک بپردازیم. وزیر راه و شهرسازی به لزوم ایجاد شبکه اقتصادی بندری تأکید کرد و گفت: این شبکه اقتصادی باید بتواند کالا را در سطح جهان جابه‌جا کند. در ادامه محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت : ضرورت توسعه عملیات دریایی کشور در چارچوب سیاست‌های کلی نظام و در راستای تنظیم برنامه ششم توسعه سواحل به عنوان سیاست کلی مطرح شده و در جنوب کشور از خلیج فارس تا دریای عمان در دستور کار قرار گرفت. مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: آمادگی داریم به دلیل اختیارات قانون‌گذار سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نزد بانک‌ها را تضمین کنیم. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: براساس مصوبه صندوق توسعه ملی این امکان فراهم شده است که در سواحل مکران و چابهار فعالیت‌های توسعه‌ای گسترش یابد؛ در این زمینه کار تضامین انجام شده است و امیدواریم این سواحل آباد شود.. وی گفت: امسال 3700 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سواحل شمالی و جنوبی کشور منعقد شد و بخش خصوصی از محل آورده خود و تسهیلات بانکی در این حوزه سرمایه‌گذاری کرد. در ادامه علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان گفت : دولت باید با توجه به این همه سواحل و نعمتهای خدادادی کشور استفاده کرد و برای رسیدن به عدم وابستگی نفت باید از دریا و توسعه دریا محور ی استفاده نمود و از عدم توجه به بندر چابهار از سال 1362 تا سال 1386 و تشکر از سازمان بنادر و دریانوردی به توسعه بندر چابهارو حجم سرمایه گذاری صورت گرفته این خود نوید توسعه دریایی و سواحل کشور است . ایشان گفت : خوشبختانه دولت محترم توجه ویژه ای به توسعه سواحل مکران و بندر چابهار دارد و این امر جای تقدیر دارد . گفتنی ایست ازمجموع 37700ملییارد ریال سرمایه گذاری که توسط بخش خصوصی در کل بنادر انجام شده است ، از این میزان سرمایه گذاری 14 هزارو 190 ملییارد ریال با انعقاد دو قرارداد توسط شرکت آریا بنادر با موضوع تامین و تجهیز راهبری تجهیزات فاز اول توسعه بندر شهید بهشتی با سرمایه گذاری 1389 میلیارد تومان و اشتغالزایی 350نفر ،و شرکت رز سفید با احداث 4 انبار مکانیزه با مبلغ 191 میلیارد ریال باظرفیت 750هزار تن در سال و اشتغالزایی 36 نفر مربوط به بندر چابهار منعقد شد .

hh1

۲۹ آذر ۱۳۹۴ ۱۲:۵۳
کد خبر : ۳۴,۴۴۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید