ثبت رکورد ٢٨ درصدی ترانزیت خارجی در دروازه ملل / واردات ۶۱ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ ویترین متنوع بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در ترانزیت خارجی بهره برداری از پنج پروژه بزرگ عمرانی و تجهیزاتی بندر چابهار تا پایان سال/ پروژه های عمرانی بندر چابهار با بیش از ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال زایی مستقیم 708 نفر در دست اجراست گامی دیگر در مسیر رونق تجارت بندر چابهار/ورود اولین محموله شکر صادراتی هند به افغانستان پیام تبریک مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز کارمند لزوم هم افزایی دستگاه های اجرایی جهت احیای سفرهای دریایی از دروازه ملل/ اشتغال نیروی های بومی در پروژه های عمرانی بندر شهید بهشتی/همت والای بندر چابهار در توسعه زیرساخت ها با عملیات تیم تخصصی بندر چابهار شناور به گل نشسته از ساحل جدا شد پیام تبریک مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته دولت تداوم انتقال محموله های ترانزیتی گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار/هم افزایی دستگاه های اجرایی استان لازمه پایداری ترانزیت کالا نشست رئیس و اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در بندر شهید بهشتی چابهار/ارتقاء دانش فنی مدیران و کارکنان بندر چابهار صادرات اولین محموله سنگ کوپ مرمر از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ استفاده از ظرفیت های استراتژیک بندر چابهار برای صادرات کالای معدنی
چرخش سکان تجارت دریایی غرب آفریقا به سوی بندر شهید رجایی/ دروازه طلایی ایران میزبان سفیر سنگال و مدیرکل بندر داکار
با حضور هیأت 6 نفره کشور سنگال به سرپرستی سفیر این کشور در بزرگترین بندر بازرگانی ایران، برقراری خط دریایی حمل و نقل کالا به صورت اختصاصی بین بنادر "شهید رجایی" و "داکار" در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش واحد اطلاعات و اخبار روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، "ابراهیم ایدنی" مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در نشستی مشترک با هیات دیپلماتیک- اقتصادی کشور سنگال در بندر شهید رجایی که با حضور سفیر این کشور در تهران و مدیرکل بندر داکار برگزار شد، گفت: با راه اندازی مسیر دریایی بین بنادر شهید رجایی و داکار، صادرات کالا از ایران به بازار آفریقا تسهیل می شود.

وی افزود: بندر داکار نیز می تواند کالاهای منطقه غرب آفریقا را از طریق بندر شهید رجایی در تنگه هرمز به کشورهای آسیای میانه، حوزه خلیج فارس و جنوب شرق آسیا ترانزیت کند.

این مقام مسئول با اشاره به موقعیت استراتژیک دو بندر در منطقه، اضافه کرد: بندر شهید رجایی می تواند در زمینه حفاظت از ساحل، آموزش های دریانوردی و بندرسازی به کشورهای غرب آفریقا انتقال دانش و کمک فنی داشته باشد.

وی به هیات سنگالی پیشنهاد داد: افزایش تجارت دریایی بین دو کشور از طریق وزارت خارجه و سازمان بنادر و دریانوردی با انعقاد یک تفاهم نامه پیگیری شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشان کرد: تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز بنادر این استان در زمینه فعالیت های بندری و هدایت شناورهای اقیانوس پیما هم اکنون از طریق دانشگاه های تخصصی دریایی و آموزش های دریانوردی برای هدایت شناورهای کوچکتر نیز از طریق آموزشگاه های تحت نظارت سازمان بنادر انجام می شود.

ایدنی اضافه کرد: برای همکاری با سرمایه گذاران خارجی، قراردادهای بلند مدت 15 تا 25 ساله در قالبBOT  پیش بینی شده و براساس حجم سرمایه گذاری، تخفیفات و افزایش طول مدت زمان قرارداد مدنظر قرار می گیرد.

به گفته این مقام مسئول، تمامی محوطه ها و اراضی بندر شهید رجایی در اختیار بخش خصوصی قرار دارد و خطوط کشتیرانی متردد از آفریقا به این بندر، طبق نرم استاندارد در بخش نفتی و غیر نفتی خدمات دریافت خواهند کرد.

ایدنی اظهار داشت: در بخش توسعه زیر ساخت ها در بندر شهید رجایی، سازمان بنادر و دریانوردی اقدامات مناسبی انجام داده و در مواردی هم از مشارکت شرکت های خارجی استفاده می کند.

آقای "کونته" مدیرکل بندر داکار نیز در بخش دیگری از این نشست اظهار داشت: پیشرفت بندر شهید رجایی در دوره تحریم ها رو به افزایش رفته و تلاش خواهیم کرد تا از تجارب ایران در این زمینه استفاده کنیم.

وی با اشاره به نزدیکی فرهنگی و دینی دو کشور اعلام کرد، سنگال قصد دارد فعالیت های بندری و حمل بار را در منطقه غرب آفریقا را با محوریت بندر شهید رجایی ایران انجام دهد تا زمینه توسعه بیشتر تجارت دریایی بین دو کشور فراهم شود.

این مقام مسئول مسیر دریایی سنگال به جنوب ایران را نزدیک ترین مسیر دسترسی از غرب آفریقا به ایران  عنوان کرد و گفت: بخش خصوصی ایران می تواند برای فعالیت های بندری در کشور سنگال فعالیت کند.

 مدیرکل بندر داکار هدف از بازدید و سفر این هیات به بزرگترین بندر ایران را آشنایی و گسترش تجارت بین المللی فعالان بخش خصوصی این کشور از ظرفیت پایانه ها و امکانات بندر شهید رجایی دانست.

کونته خاطرنشان کرد: بندر داکار با 600 هکتار وسعت می تواند مقصد کالاهای ایرانی مانند خودرو، فرش و نفت و گاز باشد و سنگال نیز می تواند مواد معدنی خود را برای فرآوری به ایران ارسال کند.

لازم به ذکر است، هیات دیپلماتیک و اقتصادی کشور سنگال پس از این نشست از پايانه ها و اسکله های تخلیه و بارگیری کالای کانتینری، فله و نفتی بندر شهید رجایی و پسکرانه نگهداری کالا در این بندر بازدید کردند.

واحد اطلاعات و اخبار

۱۲ خرداد ۱۳۹۵ ۰۹:۳۲
کد خبر : ۳۵,۸۹۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید