مانور دریایی مقابله با مواد خطرناک و سمی در بندر چابهار برگزار شد وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: رکورد کم سابقه جابجایی بار در بندر شهیدبهشتی چابهار در سال ۹۷/ انتقال کالاهای اساسی سهم استان های شرقی کشور از طریق بندر چابهار/ انجام شش سال فعالیت شبانه روزی برای احداث بندر چابهار دریافت قسط اول ۳۰۰ میلیارد تومانی برای خط آهن چابهار- زاهدان تا چند روز آینده/ خط آهن چابهار- زاهدان تا سال ۱۴۰۰ افتتاح می شود نقش کلیدی بندر چابهار در تامین کالاهای اساسی استان های شرقی/جایگاه ویژه بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در رونق سواحل مکران/تبدیل سواحل مکران به قطب جهانی در گرو توجه به حمل نقل دریایی و ترافیک بار تبادل کالایی بندر چابهار با 10 کشور در 11 ماه گذشته/عدم محدودیت سرمایه گذاری و فعالیت کشورهای مختلف در بندر چابهار ضرورت احیا و توسعه صنعت لنج سازی در سیستان و بلوچستان/لزوم راه اندازی مسافرت های دریایی بین بندر چابهار با بنادر داخلی و خارجی/ جاده های پرترافیک استان در اولویت 2 بانده شدن پیام تبریک مدیرکل بنادر و‌ دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز دانشجو افتتاح 2.5 کیلومتر جاده دسترسی بندر شهید بهشتی با حضور وزیر راه بندر چابهار؛ در ردیف بنادر تراز برتر/راه اندازی خط مسافری دریایی چابهار – مسقط از پایان آذر ماه/ وجود مدرن ترین ترمینال مسافری دریایی کشور در بندر چابهار کسب رتبه برتر توسط بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در اجلاس استانی نماز
با حضور مدیرعامل سازمان بنادر برگزار شد؛آموزش سیستم مدیریت HSE-MS ویژه مدیران
مرحله اول دوره آموزشی آشنایی با سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE-MS) ویژه مدیران با حضور مدیرعامل و اعضای هیأت عامل سازمان بنادر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و به نقل از مدرس این دوره آموزشی نیم روزه، سه متغیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست یک سیستم نظام‌مند است که هدف آن ایجاد بستری برای بهبود و بهره وری و ارتقای فرهنگ عمومی در سازمان ها است.

در حالی که 90 درصد فعالیت های تجاری از طریق دریا و به واسطه بنادر انجام می شود، «تنوع کالاهای حمل شده و انبار شده»، «تنوع و تعدد مشاغل و پیمانکاران در حوزه بنادر» و «مدیریت کالاهای خطرناک» به عنوان مهم ترین دلایل اهمیت موضوع HSE قلمداد می شود.

مدرس دوره آموزشی ضرورت سیستم مدیریت HSE، با تأکید بر اینکه این سیستم به عنوان شاخص توسعه یافتگی مطرح است، از ضرورت اجرای «طرح HSE» در سازمان ها خبر داد و گفت : بر اساس این طرح، هر پیمانکار و شرکت فعال در بنادر باید ملزم به اجرای سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست باشد؛ چرا که در این صورت آن بندر می تواند مدعی توسعه یافتگی با بهره وری بالا باشد.

بر اساس این گزارش، هدف HSE تحقق توسعه پایدار است و دستیابی به این هدف محوری در صورت «استفاده بهینه از منابع و مواهب طبیعی» و «اثبات مسئولیت پذیری اجتماعی» میسر می شود.

بر اساس گزارشی که در این دوره آموزشی ارائه شد، در منطقه خلیج فارس و دریای عمان حدود 45 درصد نشت
آلاینده های نفتی از طریق مخازن و حدود 42 درصد از طریق حوادث تانکرها و یدک کش صورت می گیرد که در نهایت منجر به نشت حدود 2 میلیون بشکه نفت در آب های خلیج فارس و دریای عمان می شود.

همچنین این گزارش اضافه می کند که بر اساس اعلام سازمان جهانی کار (ILO)، با بروز 250 میلیون حادثه ناشی از کار و بیماری های شغلی، 2 میلیون و 340 هزار کارگر در سراسر جهان، جان خودشان را از دست دادند.

این مدرس سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست، با اشاره به تأثیر «مدیریت ریسک در سازمان ها»، اثربخشی و کارایی را شاخص مهم مدیریت HSE برشمرد و از میان رویکردهای مدیریتی این سیستم، شیوه بهبود پلکانی و مستمر را بسیار مناسب دانست.

همچنین در حاشیه این نشست آموزشی، با نمایش فیلم حادثه‌ای در یکی از بنادر همسایه در خلیج فارس، درخصوص مشکلات پایه ای عدم رعایت موضوعات سیستم مدیریت HSE و چگونگی پیشگیری از حوادث بندری و دریایی میان مدیرعامل، اعضای هیأت عامل و سایر مدیران ارشد سازمان بنادر بحث و تبادل و نظر شد. 

۱۸ تیر ۱۳۹۶ ۱۴:۴۱
مرکز روابط عمومی |
کد خبر : ۳۹,۰۶۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید