طرح توسعه بندر چابهار فراتر از برنامه زمان ‌بندی در حال اجراست برگزاری تمرین (Drill) مقابله با آلودگی نفتی با محوریت استفاده از مواد دیسپرسنت در بندر چابهار نصب آینه های محدب سقفی در ورودی و خروجی درب های بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار بندر چابهار می‌تواند پاسخگوی ترخیص و‌ تامین تمام نیازهای کشور باشد/ کاهش زمان جابجایی کالاهای اساسی از هند به افغانستان به یک هفته پیام مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان به مناسبت "روز جهانی دریانورد" اولین محموله سیمان صادراتی جامبوبگ از بندر شهید کلانتری چابهار/ حمل مستقیم محموله صادراتی از کامیون به شناور/ تامین بار برگشتی شناورهای فلزی با صادرات از بندر شهید کلانتری تصویب کاهش ۲۵ درصدی سود بازرگانی کالاهای وارده از طریق بندر شهید بهشتی ورود چهارمین محموله گندم اهدایی ترانزیتی هندوستان به افغانستان به بندر شهید بهشتی چابهار تیم تخصصی بندر چابهار پیشتاز در حوزه دریایی بین المللی /مسئول کنترل و بازرسی کشتی های بندر چابهار عضو منتخب سازمان بین المللی دریانوردی بهره مندی از مزایای قوانین مناطق آزاد در بزرگترین بندر اقیانوسی کشور/ هم افزایی بندر و منطقه آزاد چابهار برای بهره گیری صاحبان کالا و فعالین اقتصادی از تخفیفات و معافیتها
با حضور مدیرعامل سازمان بنادر برگزار شد؛آموزش سیستم مدیریت HSE-MS ویژه مدیران
مرحله اول دوره آموزشی آشنایی با سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE-MS) ویژه مدیران با حضور مدیرعامل و اعضای هیأت عامل سازمان بنادر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و به نقل از مدرس این دوره آموزشی نیم روزه، سه متغیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست یک سیستم نظام‌مند است که هدف آن ایجاد بستری برای بهبود و بهره وری و ارتقای فرهنگ عمومی در سازمان ها است.

در حالی که 90 درصد فعالیت های تجاری از طریق دریا و به واسطه بنادر انجام می شود، «تنوع کالاهای حمل شده و انبار شده»، «تنوع و تعدد مشاغل و پیمانکاران در حوزه بنادر» و «مدیریت کالاهای خطرناک» به عنوان مهم ترین دلایل اهمیت موضوع HSE قلمداد می شود.

مدرس دوره آموزشی ضرورت سیستم مدیریت HSE، با تأکید بر اینکه این سیستم به عنوان شاخص توسعه یافتگی مطرح است، از ضرورت اجرای «طرح HSE» در سازمان ها خبر داد و گفت : بر اساس این طرح، هر پیمانکار و شرکت فعال در بنادر باید ملزم به اجرای سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست باشد؛ چرا که در این صورت آن بندر می تواند مدعی توسعه یافتگی با بهره وری بالا باشد.

بر اساس این گزارش، هدف HSE تحقق توسعه پایدار است و دستیابی به این هدف محوری در صورت «استفاده بهینه از منابع و مواهب طبیعی» و «اثبات مسئولیت پذیری اجتماعی» میسر می شود.

بر اساس گزارشی که در این دوره آموزشی ارائه شد، در منطقه خلیج فارس و دریای عمان حدود 45 درصد نشت
آلاینده های نفتی از طریق مخازن و حدود 42 درصد از طریق حوادث تانکرها و یدک کش صورت می گیرد که در نهایت منجر به نشت حدود 2 میلیون بشکه نفت در آب های خلیج فارس و دریای عمان می شود.

همچنین این گزارش اضافه می کند که بر اساس اعلام سازمان جهانی کار (ILO)، با بروز 250 میلیون حادثه ناشی از کار و بیماری های شغلی، 2 میلیون و 340 هزار کارگر در سراسر جهان، جان خودشان را از دست دادند.

این مدرس سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست، با اشاره به تأثیر «مدیریت ریسک در سازمان ها»، اثربخشی و کارایی را شاخص مهم مدیریت HSE برشمرد و از میان رویکردهای مدیریتی این سیستم، شیوه بهبود پلکانی و مستمر را بسیار مناسب دانست.

همچنین در حاشیه این نشست آموزشی، با نمایش فیلم حادثه‌ای در یکی از بنادر همسایه در خلیج فارس، درخصوص مشکلات پایه ای عدم رعایت موضوعات سیستم مدیریت HSE و چگونگی پیشگیری از حوادث بندری و دریایی میان مدیرعامل، اعضای هیأت عامل و سایر مدیران ارشد سازمان بنادر بحث و تبادل و نظر شد. 

۱۸ تیر ۱۳۹۶ ۱۴:۴۱
مرکز روابط عمومی |
کد خبر : ۳۹,۰۶۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید