طرح توسعه بندر چابهار فراتر از برنامه زمان ‌بندی در حال اجراست برگزاری تمرین (Drill) مقابله با آلودگی نفتی با محوریت استفاده از مواد دیسپرسنت در بندر چابهار نصب آینه های محدب سقفی در ورودی و خروجی درب های بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار بندر چابهار می‌تواند پاسخگوی ترخیص و‌ تامین تمام نیازهای کشور باشد/ کاهش زمان جابجایی کالاهای اساسی از هند به افغانستان به یک هفته پیام مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان به مناسبت "روز جهانی دریانورد" اولین محموله سیمان صادراتی جامبوبگ از بندر شهید کلانتری چابهار/ حمل مستقیم محموله صادراتی از کامیون به شناور/ تامین بار برگشتی شناورهای فلزی با صادرات از بندر شهید کلانتری تصویب کاهش ۲۵ درصدی سود بازرگانی کالاهای وارده از طریق بندر شهید بهشتی ورود چهارمین محموله گندم اهدایی ترانزیتی هندوستان به افغانستان به بندر شهید بهشتی چابهار تیم تخصصی بندر چابهار پیشتاز در حوزه دریایی بین المللی /مسئول کنترل و بازرسی کشتی های بندر چابهار عضو منتخب سازمان بین المللی دریانوردی بهره مندی از مزایای قوانین مناطق آزاد در بزرگترین بندر اقیانوسی کشور/ هم افزایی بندر و منطقه آزاد چابهار برای بهره گیری صاحبان کالا و فعالین اقتصادی از تخفیفات و معافیتها
نفتکش ۲۵هزار تنی قیر صادراتی در بندر خلیج فارس پهلو گرفت
با پهلوگیری یک کشتی نفتکش ۱۸۳ متری با ظرفیت ۲۵ هزار تن در بندر خلیج فارس برای بارگیری محموله قیر صادراتی، یک رکورد جدید عملیاتی در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی به عنوان دروازه طلایی اقتصاد دریایی ایران به ثبت رسید.

به گزارش  روابط عمومی ، "اله مراد عفیفی پور" مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و افزایش زیرساخت ها و ارتقاء توان لجستیکی صادرات کشور، از اواسط تابستان سال ۹۶ موضوع خدمات دهی و پذیرش کشتی های تانکر نفتکش بالای ۲۵هزار تن در این اداره کل مطرح و امکان سنجی انجام چنین عملیاتی توسط گروه راهنمایان کشتی بندر شهید رجایی پیگیری شد.


وی افزود: با توجه به رونق گرفتن صادرات قیر در بزرگترین بندر تجاری کشور، پهلوگیری کشتی های بزرگ اقیانوس پیما برای استفاده بهینه از اسکله ها و همچنین کاهش حجم انباشت محموله قیر صادراتی درون مخازن نگهداری فرآورده های نفتی در بندر خلیج فارس در دستور کار قرار گرفت.

عفیفی پور خاطرنشان کرد: بر همین اساس، برای نخستین بار بزرگترین شناور نفتکش ویژه حمل قیر صادراتی به نام مارونی(MARONI) در اسکله های ۵۶ و ۵۷ بندر خلیج فارس پهلو گرفت.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی گفت: با توجه به عمق کانال دریایی و اسکله های بندر خلیج فارس، پهلودهی چنین شناورهایی با در نظر گرفتن شرایط مانور کشتی درون حوضچه، دارای حساسیت ها و پیچیدگی های خاصی بود که با تکیه بر دانش و توان فنی و تخصصی تیم راهنمایان کشتی و سایر واحدهای دریایی، ضمن رعایت ضوابط ایمنی و کنوانسیونی، افزایش یدک کش های حاضر در عملیات راهنمایی و تغییر رویه معمول مانور کشتی، چنین اقدام خطیری عملیاتی شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان اضافه کرد: تا پیش از این کشتی های با طول حداکثر ۱۲۵ متر و ظرفیت ۳ هزار تن در بندر خلیج فارس پهلو گرفته بود که استفاده از چنین شناورهایی با توجه به ظرفیت پایین آنها، هم باعث افزایش ضریب اشغال اسکله ها می شد و هم در بحث ترافیک دریایی معایب و پیامدهایی را به دنبال داشت.

به گفته عفیفی پور، کشتی نفتکش مارونی با حدود ۱۸۳ طول و بیش از ۳۱ متر عرض، دارای پرچم ثبتی کشور پاناماست و ۲۵هزار و ۷۳۸ تن ظرفیت دارد.

این مقام مسؤول خاطرنشان کرد:  عملیات بارگیری محموله قیر روی این کشتی با نرم عملیاتی ۲۰۰ تا ۲۸۰ تن در ساعت در حال انجام است و پیش بینی می شود ظرف دو روز کاری، عملیات بارگیری آن به پایان برسد.

وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: بندر خلیج فارس با ظرفیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب نگهداری فرآورده های نفتی با هدف افزایش سهم ایران از بازار بانکرینگ، صادرات، واردات و ترانزیت اینگونه محموله های تجاری در منطقه خلیج فارس و دریای عمان در حال فعالیت است.

عفیفی پور در ادامه بنزین، قیر، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید، هیدروکربور، فورفورال و انواع روغن ها را از جمله فرآورده های نفتی دانست که عملیات تخلیه و بارگیری آنها در این بندر انجام می شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان تصریح کرد: بندر خلیج فارس با احتساب اراضی پشتیبانی آن دارای ۳۲۰ هکتار وسعت و ۹ پست اسکله به طول مجموع ۱۲۰۰ متر است.