ارتقای ارتباطات دریایی کشور در گرو تکمیل و اجرای طرح جامع/ روند مثبت پیشرفت پروژه های زیرساختی بندر چابهار ایجاد مناطق آزاد به منظور حمایت و پشتیبانی از فعالیت های بنادر است/ ضرورت ایجاد مسیرهای ریلی به منظور دسترسی هرچه بهتر به بندر چابهار توسعه بندر چابهار، پیشانی توسعه سواحل مکران/اتصال بندر چابهار به خطوط ریلی در طرح جامع لحاظ شده است اولویت ایجاد مزیت و جاذبه اقتصادی با رویکرد زنجیره حمل و نقل در بندر چابهار / پروژه های زیربنایی در بندر شهید بهشتی به سرعت تکمیل شود/ تعمیرات اساسی و استانداردسازی انبارها به سرعت و قدرت آغاز عملیات اجرایی بلندترین برج کنترل ترافیک دریایی بنادر در بندر چابهار/ بهره بر داری از ایستگاه جزر و مد سنجی و هواشناسی بندر شهید بهشتی/ استقرار تجهیزات ناوبری و الکترونیکی در برج کنترل ترافیک دریایی بندر چابهار ضرورت تعامل بیشتر هند برای عبور از چالش های همکاری در بندر چابهار ارسال سومین محموله ترانزیتی کشور افغانستان/ محصولات استان کرمان از طریق بندر چابهار صادر شد بندر چابهار؛ قابلیت پذیرش کشتی های سایز بزرگ را دارد/ بندر چابهار با برخورداری از تجهیزات مدرن و پیشرفته، پاسخگوی خطوط لاینری است‌ اشتغال 1050 نفر در شرکت های سرمایه گذاری و عمرانی بندر چابهار هیچ نیرویی در حوزه بهداشت و درمان بندر چابهار جذب نشده است
مدیرعامل سازمان بنادر در شبکه خبر برشمرد :مزیت های راهبردی – اقتصادی توسعه بندرچابهار در منطقه
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص مزیت ها و ویژگی های بندر چابهار گفت: یکی از مهم ترین ویژگی های بندر چابهار موقعیت جغرافیایی آن به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور است و بر خلاف سایر بنادر بزرگ ایران که در خلیج فارس و تنگه هرمز قرار دارند، در شمال اقیانوس هند قرار گرفته و دسترسی مناسبی به دریا دارد. ضمن اینکه امکان مناسبی برای توسعه پسکرانه دارد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: مزیت دیگر این بندر ، موقعیت ترانزیت کالا از طریق بندر چابهار است که امکان صادرات و واردت را از کشورهای ساحلی اقیانوس هند به کشورهای آسیای میانه و افغانستان فراهم می کند که بعضلا به دریا دسترسی ندارند.

وی ادامه داد: به واسطه بندر چابهار هزینه تمام شده حمل و نقل کالا در این مسیرها کاهش می یابد و حلقه اتصال کشورهای مختلف خواهد بود که ضمن ایجاد مزیت برای کشور، تجارت منطقه را نیز بهره مند می سازد.

فعالیت عملیاتی بندرحتی در "مونسون"

محمد راستاد گفت: از نظر زیرساخت های احداث شده در بندر شهید بهشتی چابهارنیز تحول بزرگی اتفاق افتاده است. به طوری امکان بهره برداری از بندر در تمام سال ، حتی به هنگام وزش بادهای چهارماهه مونسون ، فراهم است.

وی افزود: پیشتر به دلیل این بادهای موسمی ما امکان عملیات مستمر نداشتیم. برای حل این مشکل 1470 متر تطویل موج شکن ، 5 کیلومتر دایک حفاظتی و 1700 متر اسکله احداث شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: همچنین با استفاده از مصالح حاصل از لایروبی 15.8 مترمکعب از فضای ساحل، 230 هکتار به فضای بندر اضافه شده است و عمق آب نیزبه 16 متررسید که برای پهلو دهی به کشتی های 100 هزار تنی مناسب است و این یک مزیت فوق العاده برای بندر چابهار است.

وی ضمن تاکید بر رعایت مساله توسعه پایداردر ساخت و توسعه بندر چابهار گفت: در توسعه بندر چابهار برای این منظور ما ملاحظات زیست محیطی را نیز در نظر داشتیم و پیش از آغاز اجرای طرح، 32 هزار کلونی از مرجان های بسیتر دریا را با نظر کارشناسان و تحت نظارت سازمان محیط زیست از موقعیت بندر به بخش دیگری منتقل کردیم که موفقیت آمیز بود.

رشد 3 برابری ظرفیت بندر چابهار

راستاد با اشاره به ظرفیت 2.5 میلیون تنی قبل از افتتاح فاز اول توسعه بندر شهید بهشتی گفت: با راه اندازی این فاز ظرفیت این بندر به 8.6 میلیون تن می رسد که رشد سه برابری داشته است. تا پایان فاز پنجم توسعه بندر چابهار، ظرفیت آن به بیش از 80 میلیون تن خواهد رسید که کمک شایانی به جذب کالا و کشتی خواهد نمود.

وی با اعلام اینکه عمده زمان اجرای فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهارنزدیک به سه سال طول کشید و با روند مناسبی پیش رفت ، گفت : فازهای بعدی بسته به کیفیت بازاریابی و جذب کشتی و کالا اجرا خواهد شد. در صورت جذب مطلوب کشتی و کالا پیش بینی ما این است که تا سال 1409 تمام 5 فاز احداث و بهره برداری شوند.

وی در خصوص تاکید رئیس جمهور بر مهم بودن پروژه بندر چابهار گفت: این بندر صرفا یک مزیت برای ایران نیست و به خاطر موقعیت راهبردی اش، به تسهیل ترانزیت در کل منطقه کمک خواهد کرد و یک پروژه بزرگ بین المللی است. به همین علت ما آن را "دروازه ملل" نامیده ایم.

وی درباره نحوه اثرگذاری چابهار در ترانزیت منطقه گفت: بیشترین تاثیر در کریدورشمال-جنوب خواهد بود که به واسطه زیرساخت های ایجاد شده انتقال کالا بسیار ارزان تر و سریعتر خواهد بود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: مزیت دیگر بندر چابهار برای کشورهای عضو کریدور شمال-جنوب مسافت کوتاه با بنادر مبدا و مقصد است که به اقتصاد حمل و نقل کمک می کند و منفعت بیشتری را برای ذی نفعان به دنبال دارد. هر چند کشورهای دیگر نیز می توانند از این مزیت بهره ببرند.

ارائه سرویس منظم و مناسب به کشتی ها در چابهار

راستاد ضمن تاکید بر جایگاه مهم روبناها و تجهیزات درهر پروژه توضیح داد : در چابهاراز تجهیزات روز دنیا استفاده شده تا زمینه ارائه سرویس منظم و مناسب را برای خطوط کشتی رانی فراهم شود.

وی ضمن تاکید بر اهمیت زمان انتظار کشتی ها و تخلیه کالاها گفت: در چابهار توانسته ایم به نرم مناسبی در این زمینه برسیم و با سرعت 26.6 کانتینر در ساعت عملیات تخلیه را انجام داده ایم به نحوی که 600 کانتینر حدود 24 ساعت زمان برد.

برنامه ریزی برای کاهش توقف کشتی در بندر

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در چابهار حدود 30 میلیون دلار تجهیزات بندری تهیه شده و تجهیزات جدید نیز در قالب سرمایه گذاری خارجی و صندوق توسعه ملی جذب خواهد شد تا زمان توقف و انتظار کشتی ها به حداقل برسد.

ساخت 100 درصدی بندر چابهار توسط متخصصان داخلی

راستاد ضمن تاکید بر توان مهندسان ایرانی و ظرفیت مهندسی کشور در ساخت بندرگفت: تقریبا 100 درصد فاز اول توسعه بندر شهید بهشتی چابهار توسط متخصصان ایرانی انجام گرفت و در فازهای بعدی نیز همین رویه را ادامه خواهیم داد و به امید خدا نیازی به خارجی ها نخوایم داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تحول آفرینی این پروژه در منطقه گفت: بنادر موتور محرک رشد اقتصادی هستند و با ایجاد ارزش افزوده و اشتغال زایی زمینه های رشد و توسعه مناطق اطرافشان را فراهم می آورند. در خصوص چابهار با توجه به موقعیت جغرافیایی و سرمایه گذاری های انجام شده چشم انداز خوبی را می توان متصور بود. خصوصا اینکه شرایط و تخفیف های ویژه ای در نظر گرفته شده و 450 هکتار نیز در دست تملک و ایجاد ارزش افزوده است.

اشتغال زایی موثر در منطقه چابهار

وی افزود: پیش بینی می شود با افتتاح فاز اول حدود 800 شغل به صورت مستقیم و بیش از 20 هزار شغل به شکل غیر مستقیم در منطقه ایجاد شود.

راستاد در پایان در خصوص تهدید فعالیت های شناور های سنتی  در منطقه گفت: حجم این فعالیت ها در منطقه چابهار به نسبت دیگر بندار مجاور کم است و توسعه بندر تهدیدی برای این فعالیت ها نیست. هر چند که به طور کلی تمایل صاحبان کالا به سمت حمل و نقل با احجام بالا است تا بتوانند از مزیت مقیاس بهره مند شوند.

 

۱۱ آذر ۱۳۹۶ ۰۹:۲۱
مرکز روابط عمومی |
کد خبر : ۴۰,۴۸۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید