ارتقای ارتباطات دریایی کشور در گرو تکمیل و اجرای طرح جامع/ روند مثبت پیشرفت پروژه های زیرساختی بندر چابهار ایجاد مناطق آزاد به منظور حمایت و پشتیبانی از فعالیت های بنادر است/ ضرورت ایجاد مسیرهای ریلی به منظور دسترسی هرچه بهتر به بندر چابهار توسعه بندر چابهار، پیشانی توسعه سواحل مکران/اتصال بندر چابهار به خطوط ریلی در طرح جامع لحاظ شده است اولویت ایجاد مزیت و جاذبه اقتصادی با رویکرد زنجیره حمل و نقل در بندر چابهار / پروژه های زیربنایی در بندر شهید بهشتی به سرعت تکمیل شود/ تعمیرات اساسی و استانداردسازی انبارها به سرعت و قدرت آغاز عملیات اجرایی بلندترین برج کنترل ترافیک دریایی بنادر در بندر چابهار/ بهره بر داری از ایستگاه جزر و مد سنجی و هواشناسی بندر شهید بهشتی/ استقرار تجهیزات ناوبری و الکترونیکی در برج کنترل ترافیک دریایی بندر چابهار ضرورت تعامل بیشتر هند برای عبور از چالش های همکاری در بندر چابهار ارسال سومین محموله ترانزیتی کشور افغانستان/ محصولات استان کرمان از طریق بندر چابهار صادر شد بندر چابهار؛ قابلیت پذیرش کشتی های سایز بزرگ را دارد/ بندر چابهار با برخورداری از تجهیزات مدرن و پیشرفته، پاسخگوی خطوط لاینری است‌ اشتغال 1050 نفر در شرکت های سرمایه گذاری و عمرانی بندر چابهار هیچ نیرویی در حوزه بهداشت و درمان بندر چابهار جذب نشده است
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی:رشد 21 درصدی ظرفیت بازرگانی بنادر / افزایش 56 درصدی ترانزیت کالاهای غیرنفتی / چابهار؛ قطب ترانزیت منطقه تا 14 سال آینده
محمد راستاد؛ معاون وزیر و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در حال حاضر در حدود 8 هزار و 800 میلیارد تومان سرمایه گذاری، از طریق بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل دریایی مرتبط با بنادر بازرگانی کشور، انجام شده که بر اساس پیش بینی ها تا پایان سال، به حدود 10 هزار میلیارد ریال خواهد رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد؛ معاون وزیر و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی صبح روز دوشنبه 27 آذر ماه، به مناسبت هفته حمل و نقل، در برنامه زنده روی خط خبر (شبکه خبر) حاضر شد و برنامه ها و فعالیت های این سازمان در حوزه حمل و نقل دریایی تشریح کرد.

وی در ابتدای این برنامه، ضمن تبریک هفته حمل و نقل در خصوص سیاست های سازمان بنادر و دریانوری برای جذب سرمایه گذاری گفت: یکی از برنامه های مهم این سازمان، کاهش وابستگی منابع دولتی و منابع سازمان بنادر و دریانوردی و جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه روبناها و تجهیزات است که خوشبختانه توفیقاتی در این زمینه داشتیم.

سرمایه گذاری 10 هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی در بنادر

راستاد اظهار کرد: در حال حاضر در حدود 8 هزار و 800 میلیارد تومان سرمایه گذاری، از طریق بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل دریایی مرتبط با بنادر بازرگانی کشور، انجام شده که بر اساس پیش بینی ها تا پایان سال، به حدود 10 هزار میلیارد ریال خواهد رسید.

وی در تشریح برنامه های جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی ادامه داد: بر اساس برنامه های سند راهبردی بنادرکشور،   طرح جامع بنادر بازرگانی کشور و اسناد بالا دستی، به دنبال استفاده از توان بخش خصوصی در حمل و نقل دریایی، خصوصا در بخش لجستیک و پسکرانه ها هستیم.

 

100 درصد ناوگان حمل و نقل دریایی خصوصی است

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص سهم بخش خصوصی در صنعت حمل و نقل گفت: در حوزه ناوگان حمل و نقل دریایی، که به جابجایی کالا اشتغال دارند، تقریبا 100 درصد فعالیت ها خصوصی است. و در بخش خدمات ارائه شده در بنادر در رابطه با تخلیه و بارگیری انواع کشتی ها، سرمایه گذاری زیربنایی توسط سازمان بنادر و دریانوردی انجام می شود و سرمایه گذاری در روبناها و تجهیزات توسط بخش خصوصی انجام شده است و به جز جنبه های حاکمیتی، تصدی امور به طور کامل توسط بخش خصوصی اداره می شود.

وی در خصوص حمل و نقل و تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی نیز گفت: بخش مهمی از محموله هایی که وارد بنادر تجاری کشور می شوند کالاهای اساسی هستند. قاعدتا در این حوزه، بنادر ما باید توان ارائه سرویس منظم و با کیفیت را داشته باشند. در همین راستا سعی شده تا امکانات مورد نیاز، از جمله سیلو، انبار و تجهیزات خاص تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی را تهیه کنیم.

تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی؛ بدون نوبت

راستاد در خصوص زمان تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در بنادر گفت: تقریبا هیچ زمان انتظاری برای این حوزه وجود ندارد و در زمان کوتاهی انجام می گیرد.

مدیر عامل سازمان بنادر ودریانوردی در خصوص توسعه و نوسازی بنادر تجاری کشور، خصوصا در دوره پساتحریم اظهار کرد: ما به دنبال افزایش ظرفیت کشور در حوزه بنادر و نقاط تخلیه و بارگیری کالا هستیم تا فضای مناسب تری برای واردات و توسعه صادرات ایجاد کنیم.

5.2 میلیون TEU ظرفیت بنادر کشور

وی با ذکر دستاوردهای عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی در توسعه بنادر ادامه داد: دستاورد مهم سازمان بنادر و دریانوردی در سال های گذشته، افزایش ظرفیت بازرگانی به میزان 21 درصد بوده است که از 180 میلیون تن در سال به 217 میلیون تن افزایش یافت و در حوزه کانتینری نیز در بازه 5 ساله 13 درصد افزایش ظرفیت داشتیم و از 4.6 میلیون TEU به 5.2 میلیون TEU رسیدیم و به دنبال افزایش این ظرفیت به 8 میلیون TEU تا سه سال آینده هستیم.

احداث 4 کیلومتر اسکله و 13 هکتار انبار سرپوشیده

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: از نظر طول اسکله، با رشد 12 درصدی، از 33 کیلومتر در کل بنادر کشور، به 37 کیلومتر دست یافتیم و

ظرفیت انبارهای سرپوشیده نیز با  رشد 12 درصدی، از 113 هکتار به 126 هکتار رسیده است.

راستاد گفت: در حوزه ترانزیت کالاهای غیر نفتی نیز با رشد 56 درصدی، روند مناسبی داشتیم و از یک میلیون و 300 هزار تن به 4 میلیون و 600 هزار تن دست یافتیم.

وی در خصوص بندر شهید بهشتی چابهار عنوان کرد: بندر شهید بهشتی با توجه به موقعیت جغرافیایی این بندر، رویکرد اصلی، توسعه ترانزیت است و خوشبختانه این روند آغاز شده است.

 

ظرفیت 77 میلیون تنی چابهار با پایان طرح های توسعه

راستاد در خصوص توسعه سواحل مکران گفت: عمده ترین طرح توسعه سواحل مکران، طرح توسعه بندر چابهار است که فاز نخست آن، اخیرا به بهره برداری رسید و ظرفیت 8.5 میلیون تنی ایجاد شد و با پایان فاز نهایی به حدود 77 میلیون تن خواهیم رسید.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: طرح مدیریت مناطق ساحلی (ICZM) از دیگر برنامه های توسعه سواحل مکران است که در فواصل شهرستان های این محدوده، طرح هایی را برای توسعه، خصوصا در حوزه فعالیت های دریایی مشخص می کند.

وی با اشاره به اهمیت سواحل مکران عنوان کرد: این سواحل به دلیل ارتباط مستقیم با اقیانوس، دسترسی مناسب دریایی و فاصله کوتاه تر با مسیر های اصلی تجارت دریایی دارای مزیت های نهفته هستند و سازمان بنادر توجه جدی به این منطقه دارد.

چابهار؛ قطب ترانزیت منطقه تا 14 سال آینده

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: فازهای بعدی توسعه بندر چابهار، پس از تامین منابع از محل درآمدهای بندر از سرگرفته خواهد شد که متناسب با روند رشد تقاضا، به دنبال  نهایی کردن فاز نهایی بندر چابهار در یک افق 14 ساله هستیم و انتظار داریم بندر چابهار به عنوان منطقه کانونی ترانزیت، جایگاه خودش را تثبیت کند.

 

احداث دومین بندر اقیانوسی کشور تا 5 سال آینده

راستاد اضافه کرد: پیش بینی می کنیم طی 5 سال آینده، ساخت یک بندر بزرگ اقیانوسی دیگر در سواحل مکران آغاز شود و تا ظرف 5 سال به بهره برداری اولیه برسد که علاوه بر بندر چابهار، یک بندر اقیانوسی مهم دیگر داشته باشیم.

7 هزار صندلی؛ ظرفیت ناوگان مسافری دریایی / ضرورت افزایش سهم از گردشگری بین المللی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در رابطه با گردشگری دریایی که یکی از مقولات مهم ایجاد اشتغال در سواحل محسوب می شود، بهبود ناوگان مسافری کشور از اقدامات مهم است و در حال حاضر بالغ بر 7 هزار صندلی استاندارد در مسیر های دریایی کشور، بین بنادر و جزایر وجود دارد. در همین راستاد تسهیلات سهل الوصول و بدون بهره ای از محل منابع سازمان بنادرو دریانوردی در اختیار علاقه مندان به سرمایه گذاری در این بخش قرار خواهد گرفت.

راستاد با تاکید بر مطالعات توسعه گردشگری دریایی کشور افزود: در حوزه حمل و نقل مسافری، برای مبادی مهم دریایی کشور پایانه های مسافری احداث و تجهیز شده و در بخش گردشگری دریایی، در فاز اول، به دنبال ایجاد ظرفیت های مناسب برای گردشگری ساحلی هستیم و تلاش می کنیم کشتی های کروز بین المللی را جذب و سهم بیشتری از گردشگری دریایی بین المللی داشته باشیم.

شرایط ارتقا رقابت پذیری بنادر کشور

راستاد با اشاره به برنامه های سازمان بنادر و دریانوردی برای رقابت با بنادر منطقه گفت: برای ارتقا رقابت پذیری کشور به تقویت دسترسی دریایی و پسکرانه، اتصال بنادر به سایر روش های حمل ونقل و زیرساخت های بندری، ارائه خدمات با کیفیت بالاتر و کاهش هزینه تمام شده کشتی ها نیاز داریم. همچنین باید در پسکرانه ها مراکز توزیع و فعالیت های ارزش افزوده و سرمایه گذاری در مراکز صنعتی صورت گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادرو دریانوردی در پایان؛ ابراز امیدواری کرد با اجرا و تکمیل طرح های توسعه بنادر کشور، توان رقابتی کشور هم از حیث ظرفیت تخلیه و بارگیری و هم از نظر کیفیت ارائه خدمات به وضعیت مطلوب تری برسد و به جایگاه واقعی خود در ترانزیت کالا دست یابیم.

۲۷ آذر ۱۳۹۶ ۱۴:۱۱
مرکز روابط عمومی |
کد خبر : ۴۰,۷۰۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید