ورود 4 کشتی حامل نهاده های دامی از ابتدای مهرماه امسال در بندر چابهار/ تخلیه و بارگیری کالای اساسی؛ مهم ترین اولویت بندر چابهار/ لزوم توجه دولت به افزایش جریان مبادلات کالایی در چابهار برگزاری جشن هفته وحدت در بندر چابهار ارتقای ارتباطات دریایی کشور در گرو تکمیل و اجرای طرح جامع/ روند مثبت پیشرفت پروژه های زیرساختی بندر چابهار اولین جلسه کمیته مخابرات دریایی بنادر جنوبی کشور در بندر چابهار افزایش 63 درصدی عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار نرم مثبت تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در بندر چابهار/بارگیری و خروج 70 درصد کالاهای اساسی تخلیه شده مانور امداد و نجات و اطفای حریق شناورهای سنتی در بندر چابهار برگزار شد پهلوگیری 6 کشتی حامل 340 هزار تن کالای اساسی در بندر چابهار/ خروج روزانه 2500 تن کالا از بندر چابهار برگزاری مانور آمادگی مقابله با آلودگی نفتی در بندر چابهار تسهیلات ویژه به خطوط کشتیرانی و سرمایه‌گذارانی که کالای صادراتی و وارداتی خود را از طریق چابهار عبور دهند/ شناسایی فرصت های سرمایه گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار/ عزم خوبی برای رونق چابهار شکل گرفته است
نماینده مجلس شورای اسلامی مطرح کرد؛بندرچابهار پازل مهم کریدور شمال به جنوب
تاسیس دالان حمل‌و‌نقل چابهار اقدامی ویژه است.

نماینده سیستان و بلوچستان در مجلس دهم شورای اسلامی معتقد است که ابلاغ قانون موافقتنامه چابهار توسط رییس جمهوری اقدامی میمون و مبارک است چرا که توسعه شرق ایران نیازمند ارتباط مستقیم با کشورهای منطقه است.

محمد نعیم امینی فرد در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی در ارتباط با ابلاغ قانون موافقتنامه تاسیس دالان حمل و نقل و گذر بین المللی بین دولت های جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری هند (موافقتنامه چابهار)»  که روز گذشته توسط رئیس جمهوری ابلاغ شد، اظهار کرد: یکی از چشم اندازهای توسعه شرق و حتی توسعه کلی کشور این است که بتوانیم ارتباط مستقیمی با کشورهای منطقه داشته باشیم،‌بنابراین در این رابطه قانون موافقتنامه چابهار یکی از این اتفاقات است.

وی ادامه داد: به طور حتم تاسیس دالان حمل و نقل و گذر بین المللی چابهار بین ایران، افغانستان و هند با پتانسیل بالایی همراه خواهد بود و می‌تواند در قالب کریدور شمال به جنوب پازل ارتباطی در این بخش را کامل کند. علاوه بر این باید سایر قطعات دیگر پازل نیز کامل شود و راه آهن مابین ایرانشهر و بیرجند به آسیای میانه و سرخس پل ارتباطی لازم را ایجاد کند.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در مجلس دهم شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه تاسیس دالان حمل و نقل و گذر بین المللی چابهار به عنوان کریدور ارتباطی اقدام میمون و مبارکی است، خاطرنشان کرد: این اقدام مقدمه ای برای تحقق اهداف بلند مدت در راستای سیاست های کلی و ارتباطی با توسعه سواحل مکران است که در برنامه ششم توسعه مدنظر قرار گرفته است.

 

چین رقیب جدی ایران در بندر گوادر

امینی فرد با تاکید بر اینکه ایران با معادلات پیچیده ای در این منطقه روبروست، اظهار کرد: کشور چین رقابت تنگاتنگی را از طریق بندر گوادر ایجاد و تعهد کرده که در یک بازه زمانی ١٠ ساله ۴۸ میلیارد دلار در این منطقه هزینه کند که این رقم با مبلغ موردنظر توسط کشوری همچون هند که ۸۰ میلیون دلار را برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار درنظر گرفته قابل مقایسه نیست، بنابراین باید به خوبی بدانیم که رقابت با حجم سرمایه‌گذاری صورت توسط چینی‌ها به عنوان یکی از قدرت های جهانی که ۴ میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد به هیچ وجه کار آسانی نبوده و نیازمند یک برنامه ریزی مدون است.

 

راهکارهای استفاده از ظرفیت بندرچابهار

 

وی همچنین به راهکارهای موجود در ارتباط با افزایش ظرفیت بندر چابهار اشاره کرد و گفت: به طور حتم توجه به زیرساخت‌ها از مسائل اصلی بندر چابهار بوده و نیازمند سرمایه‌گذاری بالاست. این بندر افزایش ظرفیتی تا 8.5 میلیون تن داشته و ما باید در بخش کارکرده عملیاتی فعالیت بهتری داشته باشیم چرا که در سال گذشته کارکرد عملیاتی این بند  رقم پایین ۱.۸ میلیون تنی بوده است.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به پیشنهادات مطرح شده توسط وی به ریاست جمهوری، بیان کرد: در جلسه شورای اداری چابهار که با حضور ریاست جمهوری برگزار شد از ایشان درخواست کردم تا به ایجاد زیرساخت‌های لازم در چابهار توجه کنند و به راه‌آهن نگاه ویژه ای داشته باشند تا با تزریق اعتبار به عنوان یکی از راه‌های مواصلاتی موجب افزایش ظرفیت بندر شود.

‌امینی فرد ادامه داد: علاوه بر این به رئیس جمهوری اعلام کردیم که باید ترجیحات ویژه ای را برای بندر چابهار در نظر گیرند تا بارگیری شرکت‌های بزرگ به مقصد چابهار سوق داده شود. همچنین طرح‌های توسعه ای مربوط به این بندر باید با پیوست‌های اجتماعی همراه بوده تا از ظرفیت بالای نیروی انسانی منطقه به عنوان توان بالقوه استفاده کرد.

لازم به ذکر است که روز گذشته (دوشنبه) حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری ایران یک قانون مصوب مجلس شورای اسلامی را برای اجرا به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ کرد. بر این اساس در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «قانون موافقتنامه تاسیس دالان حمل و نقل و گذر بین المللی بین دولت های جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری هند (موافقتنامه چابهار)» جهت اجرا به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد.

 

۵ دی ۱۳۹۶ ۱۳:۰۰
مرکز روابط عمومی |
کد خبر : ۴۰,۷۹۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید