هیچ دستگاهی از بندر چابهار خارج نمی شود/ عزم جزم دروازه ملل برای ارائه خدمات مطلوب به صاحبان کالا سومین کشتی ترانزیتی افغانستان از طریق بندر چابهار عازم هند شد / بندر شهید بهشتی چابهار؛ زمینه ساز تقویت ظرفیت های توافق نامه سه جانبه ایران، هند و افغانستان ایجاد ظرفیت ۸۰ میلیارد دلاری ترانزیت با راه‌اندازی راه‌آهن چابهار-زاهدان/راه آهن چابهار – زاهدان؛ شاهراه اقتصادی کشورهای منطقه خواهد بود بخش معدنی پتانسیل استفاده نشده استان است/بندر چابهار می تواند هاب توزیع مواد معدنی لحاظ شود و به زودی سومین قطب تجاری کشور در منطقه جنوب و سکوی پرتاب و تحول عظیم استان سیستان و بلوچستان خواهد شد پیشنهادات بندر چابهار در نشست تخصصی با سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت/افزایش نرم تخلیه و بارگیری به ۴ و نیم تا ۵ میلیون تن تا پایان سال ۹۹ برگزاری اولین مانور امداد و نجات و اطفاء حریق مایعات قابل اشتعال در حین سوختگیری تجهیزات بندری طرح توسعه بندر چابهار فراتر از برنامه زمان ‌بندی در حال اجراست برگزاری تمرین (Drill) مقابله با آلودگی نفتی با محوریت استفاده از مواد دیسپرسنت در بندر چابهار توسعه زیرساخت های مخابراتی و ارتباطات دریایی نوار ساحلی جنوب شرق کشور در قالب پروژه های مخابرات دریایی سواحل مکران نصب آینه های محدب سقفی در ورودی و خروجی درب های بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار
موافقتنامه چابهار فرصتی جدید برای منافع دوستی کشورهای منطقه

 

بهروز آقایی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با روابط عمومی اداره کل به تشریح اهمیت موافقتنامه چابهار در عرصه حمل و نقل پرداخت و اظهار داشت: موافقتنامه چابهار با عنوان تأسیس دالان حمل و نقل بین المللی بین دولتهای ایران، هندوستان و افغانستان با رویکرد پشتیبانی و تحکیم همکاری های منطقه ای و همچنین تسهیل فرآیندهای حمل و نقل بین سه کشور با نگاه به قابلیت ها و پتانسیل های بندر چابهار و نیاز کشور افغانستان در دسترسی به آبهای آزاد و از طرف دیگر اقتصاد رو به رشد کشور هند و بازارهای هدف این کشور در افغانستان و آسیای میانه، متضمن توسعه حمل و نقل دریایی، ریلی و جاده ای بین سه کشور که در نهایت موجبات ارتقاء سهم تجارت آسان این سه کشور و متعاقب آن بهره مندی مردم منطقه و کشورهای حوزه اقیانوس هند را در بر خواهد داشت.

ایشان افزود: امروزه کاهش هزینه ها و کاهش زمان انتقال کالاهای عبوری از فاکتورهای رقابتی در حمل و نقل و از جذابیت های مسیرها و کریدورهای بین المللی می باشد. در همین راستا ابلاغ این توافقنامه می تواند سهم بسزایی در یکسان سازی فرآیندها، تسهیل امور و حذف گلوگاه های تجارت آزاد بین المللی را با مزایا و توجیهات اقتصادی و بازرگانی برای سه کشور تأمین نماید که مطمئناً در صورت توفیق فصل جدیدی در مناسبات سه کشور و منافع مشترک منطقه ای ایجاد خواهد کرد.

 وی تصریح کرد: نتایج حاصل از اجرای موافقتنامه شامل ایجاد مزیتهای جذب ترافیک دریایی، کالا و مسافر، کاهش هزینه های حمل و نقل، انجام فعالیتهای ترانزیتی به تبع آن ارزش افزوده، صادرات مجدد، رونق صنعت توریسم ( تجاری، درمانی و مذهبی ) و همکاری های محیط زیست دریایی را موجب گردد که توجه به این فعالیت بین المللی موجب تسریع در تحقق اهداف استراتژیک نظام در توسعه سواحل مکران و شرق کشور خواهد شد.

 21

 

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان تأکید کرد: بی شک سهم تجار ایرانی و استانهای شرق و جنوب شرق از مزایای این توافقنامه بیش از هر کشور دیگری بوده که با توجه به نقش کلیدی و ثقل چابهار در موافقتنامه مذکور؛ تسریع در تکمیل ضمایم فنی موافقتنامه و اجرایی سازی آن باید از اولویت های دولت و مسئولین باشد تا با چشم اندازهای بازار توسعه ای و منطقه ای از فرصت پیش رو به بهترین نحو ممکن استفاده گردد.

ایشان اظهار داشت: جهت اجرایی سازی این موافقتنامه ضروری است تدابیر آموزشی، ظرفیت سازی و ایجاد زیرساخت های مورد نیاز، تدوین پروتکل های مربوطه و همچنین دستورالعمل های تشویقی، تخفیفی و تسهیلی با موضوعات ذیل بصورت جدی مورد تدبیر و تفکر نهادهای مربوطه قرار گیرد.

  • ایجاد دبیرخانه دایمی و اجرایی موافقتنامه دالان بین المللی ایران، هند و افغانستان با اعضاء ثابت و تام الاختیار جهت احصاء نیازمندی های تدوین اهداف و  فعال سازی این دالان با محوریت سازمان بنادر و دریانوردی
  •  راه اندازی سیستم های جامع بازرگانی و بیمه مشترک و طراحی اسناد یکسان حمل و نقل، بیمه ای و ارزی
  • مشخص نمودن محوطه های ویژه اقتصادی در مرز ایران با کشورهای بازار هدف این دالان بین المللی در جهت تسهیل در ورود و خروج ناوگان های متردد
  • ایجاد بستر مناسب جهت توسعه حمل و نقل های ترکیبی مشترک، حمل و نقل Door to Door ، با فراهم نمودت تسهیلات و ساده سازی فرآیندهای مربوطه.
  • بررسی موضوعات حقوقی، کنسولی و تسهیل تردد تجار و بازرگانان سه کشور با هدف  تسهیل سازی فرآیندها
  • ایجاد سیستم های بانکی مشترک در خصوص انجام موضوعات ارزی

آقایی گفت: مطمئناً موافقتنامه کریدور بین المللی چابهار به عنوان اقتصادی ترین دالان، مقدمه ای برای همکاری کشورهای منطقه حوزه دریای عمان، اقیانوس هند، کشورهای شرق آفریقا، جنوب شرق آسیا و از همه مهمتر کشورهای CIS خواهد بود که با ظرفیت سازی، تشویق و پذیرش اعضای جدید، پیمان های تجاری بزرگتری با عضویت کشورهای متعدد بر مبنای این موافقتنامه در آینده شکل خواهد گرفت.

22  

  

۱۳ دی ۱۳۹۶ ۰۹:۰۱
کد خبر : ۴۰,۸۵۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید