ارتقای ارتباطات دریایی کشور در گرو تکمیل و اجرای طرح جامع/ روند مثبت پیشرفت پروژه های زیرساختی بندر چابهار ایجاد مناطق آزاد به منظور حمایت و پشتیبانی از فعالیت های بنادر است/ ضرورت ایجاد مسیرهای ریلی به منظور دسترسی هرچه بهتر به بندر چابهار توسعه بندر چابهار، پیشانی توسعه سواحل مکران/اتصال بندر چابهار به خطوط ریلی در طرح جامع لحاظ شده است اولویت ایجاد مزیت و جاذبه اقتصادی با رویکرد زنجیره حمل و نقل در بندر چابهار / پروژه های زیربنایی در بندر شهید بهشتی به سرعت تکمیل شود/ تعمیرات اساسی و استانداردسازی انبارها به سرعت و قدرت آغاز عملیات اجرایی بلندترین برج کنترل ترافیک دریایی بنادر در بندر چابهار/ بهره بر داری از ایستگاه جزر و مد سنجی و هواشناسی بندر شهید بهشتی/ استقرار تجهیزات ناوبری و الکترونیکی در برج کنترل ترافیک دریایی بندر چابهار ضرورت تعامل بیشتر هند برای عبور از چالش های همکاری در بندر چابهار ارسال سومین محموله ترانزیتی کشور افغانستان/ محصولات استان کرمان از طریق بندر چابهار صادر شد بندر چابهار؛ قابلیت پذیرش کشتی های سایز بزرگ را دارد/ بندر چابهار با برخورداری از تجهیزات مدرن و پیشرفته، پاسخگوی خطوط لاینری است‌ اشتغال 1050 نفر در شرکت های سرمایه گذاری و عمرانی بندر چابهار هیچ نیرویی در حوزه بهداشت و درمان بندر چابهار جذب نشده است
موافقتنامه چابهار فرصتی جدید برای منافع دوستی کشورهای منطقه

 

بهروز آقایی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با روابط عمومی اداره کل به تشریح اهمیت موافقتنامه چابهار در عرصه حمل و نقل پرداخت و اظهار داشت: موافقتنامه چابهار با عنوان تأسیس دالان حمل و نقل بین المللی بین دولتهای ایران، هندوستان و افغانستان با رویکرد پشتیبانی و تحکیم همکاری های منطقه ای و همچنین تسهیل فرآیندهای حمل و نقل بین سه کشور با نگاه به قابلیت ها و پتانسیل های بندر چابهار و نیاز کشور افغانستان در دسترسی به آبهای آزاد و از طرف دیگر اقتصاد رو به رشد کشور هند و بازارهای هدف این کشور در افغانستان و آسیای میانه، متضمن توسعه حمل و نقل دریایی، ریلی و جاده ای بین سه کشور که در نهایت موجبات ارتقاء سهم تجارت آسان این سه کشور و متعاقب آن بهره مندی مردم منطقه و کشورهای حوزه اقیانوس هند را در بر خواهد داشت.

ایشان افزود: امروزه کاهش هزینه ها و کاهش زمان انتقال کالاهای عبوری از فاکتورهای رقابتی در حمل و نقل و از جذابیت های مسیرها و کریدورهای بین المللی می باشد. در همین راستا ابلاغ این توافقنامه می تواند سهم بسزایی در یکسان سازی فرآیندها، تسهیل امور و حذف گلوگاه های تجارت آزاد بین المللی را با مزایا و توجیهات اقتصادی و بازرگانی برای سه کشور تأمین نماید که مطمئناً در صورت توفیق فصل جدیدی در مناسبات سه کشور و منافع مشترک منطقه ای ایجاد خواهد کرد.

 وی تصریح کرد: نتایج حاصل از اجرای موافقتنامه شامل ایجاد مزیتهای جذب ترافیک دریایی، کالا و مسافر، کاهش هزینه های حمل و نقل، انجام فعالیتهای ترانزیتی به تبع آن ارزش افزوده، صادرات مجدد، رونق صنعت توریسم ( تجاری، درمانی و مذهبی ) و همکاری های محیط زیست دریایی را موجب گردد که توجه به این فعالیت بین المللی موجب تسریع در تحقق اهداف استراتژیک نظام در توسعه سواحل مکران و شرق کشور خواهد شد.

 21

 

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان تأکید کرد: بی شک سهم تجار ایرانی و استانهای شرق و جنوب شرق از مزایای این توافقنامه بیش از هر کشور دیگری بوده که با توجه به نقش کلیدی و ثقل چابهار در موافقتنامه مذکور؛ تسریع در تکمیل ضمایم فنی موافقتنامه و اجرایی سازی آن باید از اولویت های دولت و مسئولین باشد تا با چشم اندازهای بازار توسعه ای و منطقه ای از فرصت پیش رو به بهترین نحو ممکن استفاده گردد.

ایشان اظهار داشت: جهت اجرایی سازی این موافقتنامه ضروری است تدابیر آموزشی، ظرفیت سازی و ایجاد زیرساخت های مورد نیاز، تدوین پروتکل های مربوطه و همچنین دستورالعمل های تشویقی، تخفیفی و تسهیلی با موضوعات ذیل بصورت جدی مورد تدبیر و تفکر نهادهای مربوطه قرار گیرد.

  • ایجاد دبیرخانه دایمی و اجرایی موافقتنامه دالان بین المللی ایران، هند و افغانستان با اعضاء ثابت و تام الاختیار جهت احصاء نیازمندی های تدوین اهداف و  فعال سازی این دالان با محوریت سازمان بنادر و دریانوردی
  •  راه اندازی سیستم های جامع بازرگانی و بیمه مشترک و طراحی اسناد یکسان حمل و نقل، بیمه ای و ارزی
  • مشخص نمودن محوطه های ویژه اقتصادی در مرز ایران با کشورهای بازار هدف این دالان بین المللی در جهت تسهیل در ورود و خروج ناوگان های متردد
  • ایجاد بستر مناسب جهت توسعه حمل و نقل های ترکیبی مشترک، حمل و نقل Door to Door ، با فراهم نمودت تسهیلات و ساده سازی فرآیندهای مربوطه.
  • بررسی موضوعات حقوقی، کنسولی و تسهیل تردد تجار و بازرگانان سه کشور با هدف  تسهیل سازی فرآیندها
  • ایجاد سیستم های بانکی مشترک در خصوص انجام موضوعات ارزی

آقایی گفت: مطمئناً موافقتنامه کریدور بین المللی چابهار به عنوان اقتصادی ترین دالان، مقدمه ای برای همکاری کشورهای منطقه حوزه دریای عمان، اقیانوس هند، کشورهای شرق آفریقا، جنوب شرق آسیا و از همه مهمتر کشورهای CIS خواهد بود که با ظرفیت سازی، تشویق و پذیرش اعضای جدید، پیمان های تجاری بزرگتری با عضویت کشورهای متعدد بر مبنای این موافقتنامه در آینده شکل خواهد گرفت.

22  

  

۱۳ دی ۱۳۹۶ ۰۹:۰۱
کد خبر : ۴۰,۸۵۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید