ورود 4 کشتی حامل نهاده های دامی از ابتدای مهرماه امسال در بندر چابهار/ تخلیه و بارگیری کالای اساسی؛ مهم ترین اولویت بندر چابهار/ لزوم توجه دولت به افزایش جریان مبادلات کالایی در چابهار برگزاری جشن هفته وحدت در بندر چابهار ارتقای ارتباطات دریایی کشور در گرو تکمیل و اجرای طرح جامع/ روند مثبت پیشرفت پروژه های زیرساختی بندر چابهار اولین جلسه کمیته مخابرات دریایی بنادر جنوبی کشور در بندر چابهار افزایش 63 درصدی عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار نرم مثبت تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در بندر چابهار/بارگیری و خروج 70 درصد کالاهای اساسی تخلیه شده مانور امداد و نجات و اطفای حریق شناورهای سنتی در بندر چابهار برگزار شد پهلوگیری 6 کشتی حامل 340 هزار تن کالای اساسی در بندر چابهار/ خروج روزانه 2500 تن کالا از بندر چابهار برگزاری مانور آمادگی مقابله با آلودگی نفتی در بندر چابهار تسهیلات ویژه به خطوط کشتیرانی و سرمایه‌گذارانی که کالای صادراتی و وارداتی خود را از طریق چابهار عبور دهند/ شناسایی فرصت های سرمایه گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار/ عزم خوبی برای رونق چابهار شکل گرفته است
بندر شهید رجایی؛ کلید طلایی تجارت ایران

*اله مراد عفیفی پور

دروازه ورودی خلیج فارس و دهانه تنگه هرمز منطقه جغرافیایی ویژه ای در صنعت حمل و نقل دریایی جهان محسوب می شود که بندر شهید رجایی در استراتژیک ترین نقطه آن واقع شده است. بندری که به علت فاصله کوتاه از مسیر اصلی تردد بین قاره ای کشتی ها، با قرار گرفتن در محل تلاقی کریدور ترانزیتی شمال – جنوب ، مهمترین دروازه واردات و صادرات جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود. در شرایطی که بیش از 90 درصد جابجایی محموله های تجاری کشور از طریق حمل و نقل دریایی صورت می گیرد، بندر شهید رجایی به تنهایی عهده دار بیش از 53درصد حجم کل این مبادلات در زمینه ترانزیت، واردات، صادرات و سایر فعالیت های بندری است.

بندر شهید رجایی در وضعیت فعلی 2400کیلومتر مربع وسعت دارد که در این اراضی 220 هکتار محوطه بارانداز و 24 هکتار انبار مسقف احداث شده است. دریانوردان باتجربه و یدک کش های پرقدرت ضمن بهره مندی از سامانه کنترل ترافیک دریایی خلیج فارس و همچنین با در اختیار داشتن مرکز جستجو و نجات دریایی، وظیفه هدایت ایمن کشتی های غول پیکر را در حوضچه اصلی و  حوضچه های فرعی این بندر، به انجام می رسانند تا واردات و صادرات بالغ بر نیمی از حجم کل مبادلات بازرگانی کشور، در بیش از 40 اسکله با طول مجموع بیش از 6000 متر، در ایمنی کامل و کوتاه ترین زمان ممکن به انجام رسد.

این منطقه ویژه اقتصادی در نقطه مرکزی نوار ساحلی جنوب کشور و در استان هرمزگان با بیش از 2 هزار و 200 کیلومتر نوار ساحلی واقع شده، که به واسطه قرار داشتن در نزدیکی صنایع بزرگ این استان و همچنین برخورداری از زیرساخت ها و روش های مختلف حمل و نقل و اتصال به شبکه بین المللی راه آهن و جاده تاریخی ابریشم، نقشی کلیدی را در صنعت حمل و نقل کشور ایفا نموده است. در حال حاضر، بندر شهید رجایی به عنوان اصلی ترین بندر تجاری ایران با بیش از 80 بندر مطرح جهان مرتبط است و ضمن انعقاد چند معاهده بین المللی با شش بندر جهان پیمان خواهرخواندگی دارد.

نگاه مبنایی و محوری دولت به صنعت حمل و نقل باعث شده است این دستاوردها تنها نقطه آغاز روند صعودی جایگاه بندر شهید رجایی تلقی شده و برنامه های بلند مدت تری نیز در دستور کارقرار گیرد.  

بر این اساس ساخت 3 پست اسکله بتنی 100 هزار تنی که مجموعاً 34 میلیون تن به ظرفیت فعلی بندر شهید رجایی اضافه می کند، موجب تسهیل صادرات محصولات تولیدی پالایشگاه های کشور می شود. در همین راستا، نهم اسفند ماه سال جاری عملیات اجرایی مرحله تکمیلی فاز 3 پایانه کانتینری این بندر با حضور رییس جمهوری آغاز شد که بهره برداری کامل از این طرح، موجب افزایش ظرفیت ترمینال های کانتینری این بندر به 8 میلیون TEU خواهد شد.

همچنین به موازات احداث حوضچه ها و ساخت اسکله های جدید، افزایش پسکرانه های این بندر به میزان دو برابر مساحت کنونی در دستور کار قرار دارد که الحاق 2700هکتار اراضی واقع در شمال بندر در همین راستا عملیاتی شده است. اضافه شدن این اراضی جدید به منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی، یک شهر لجستیکی بزرگ را در شمال بزرگترین بندر تجاری کشور شکل خواهد داد تا بستر لازم برای پیوستن این بندر به باشگاه بنادر نسل سومی جهان فراهم شود.

همزمان با توسعه فیزیکی این بندر، تلاش هایی برای توسعه زیرساخت ها، به کارگیری نیروی انسانی کارآمد، تجهیزات مدرن، تکنولوژی هوشمند، زیرساخت های مخابراتی همچون فیبر نوری، فن آوری های نوین ارتباطی و همچنین ترغیب بخش خصوصی به سرمایه گذاری در بندر شهید رجایی در جریان است تا این بندر، حرکتی شتابان را برای گرفتن سهم بیشتر از حمل و نقل دریایی و تجارت بین المللی آغاز نموده و برای قرار گرفتن در جایگاه نخست بنادر منطقه در افق چشم انداز 20 ساله کشور، برنامه هایی را به اجرا درآورد.

ایجاد و راه اندازی شهر لجستیکی بندر شهید رجایی، طراحی و راه اندازی نرم افزار جامع بندری(PCS) و هوشمندسازی فرآیندها، ساخت و راه اندازی آزادراه شهید رجایی، ساخت و راه اندازی ترمینال ریلی- نفتی، ساخت و راه اندازی ترمینال ریلی- مواد معدنی، طراحی و راه اندازی ترمینال مکانیزه غلات، طراحی و راه اندازی ترمینال مکانیزه مواد معدنی، تدوین و اجرای برنامه جامع توسعه منابع انسانی و همچنین برنامه ریزی و راه اندازی ترمینال کالاهای سردخانه ای را به عنوان بخشی از برنامه های آتی بزرگترین بندر تجاری کشور برشمرد.

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان *

 


۲۳ اسفند ۱۳۹۶ ۱۷:۱۰
کد خبر : ۴۱,۷۲۱
کلیدواژه ها: بندر شهید رجایی 

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید