ارتقای ارتباطات دریایی کشور در گرو تکمیل و اجرای طرح جامع/ روند مثبت پیشرفت پروژه های زیرساختی بندر چابهار ایجاد مناطق آزاد به منظور حمایت و پشتیبانی از فعالیت های بنادر است/ ضرورت ایجاد مسیرهای ریلی به منظور دسترسی هرچه بهتر به بندر چابهار توسعه بندر چابهار، پیشانی توسعه سواحل مکران/اتصال بندر چابهار به خطوط ریلی در طرح جامع لحاظ شده است اولویت ایجاد مزیت و جاذبه اقتصادی با رویکرد زنجیره حمل و نقل در بندر چابهار / پروژه های زیربنایی در بندر شهید بهشتی به سرعت تکمیل شود/ تعمیرات اساسی و استانداردسازی انبارها به سرعت و قدرت آغاز عملیات اجرایی بلندترین برج کنترل ترافیک دریایی بنادر در بندر چابهار/ بهره بر داری از ایستگاه جزر و مد سنجی و هواشناسی بندر شهید بهشتی/ استقرار تجهیزات ناوبری و الکترونیکی در برج کنترل ترافیک دریایی بندر چابهار ضرورت تعامل بیشتر هند برای عبور از چالش های همکاری در بندر چابهار ارسال سومین محموله ترانزیتی کشور افغانستان/ محصولات استان کرمان از طریق بندر چابهار صادر شد بندر چابهار؛ قابلیت پذیرش کشتی های سایز بزرگ را دارد/ بندر چابهار با برخورداری از تجهیزات مدرن و پیشرفته، پاسخگوی خطوط لاینری است‌ اشتغال 1050 نفر در شرکت های سرمایه گذاری و عمرانی بندر چابهار هیچ نیرویی در حوزه بهداشت و درمان بندر چابهار جذب نشده است
سازمان بنادر در جهت افزایش رقابت پذیری بنادر ایران است / کشورهای ساحلی دریای خزر؛ فضای افزایش تجارت دریایی را فراهم کنند/ برنامه ریزی برای رونق ظرفیت های خالی بنادر شمالی
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بنادر ایران در حاشیه دریای خزر، می توانند به عنوان حلقه های اتصال دهنده ترانزیت کشورهای ساحلی اقیانوس هند به کشورهای آسیای میانه، نقش ایفا کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد که در رأس یک هیأت برای شرکت در اجلاس بین المللی بنادر تجاری و لنگرگاه ها، به باکو سفر کرده است، افزود: در سال های اخیر طرح های توسعه قابل توجهی برای بنادر کشورمان در دریای خزر داشتیم، از جمله بندر انزلی تا 11 میلیون تن ظرفیت سالانه و بندر امیر آباد تا 7.5 میلیون تن ظرفیت سالانه توسعه یافته است .
 
وی تصریح کرد: سازمان بنادر با دنبال کردن سیاست های که منطبق با روند حرکت بنادر مدرن امروزی است، در جهت افزایش رقابت پذیری بنادر ایران است تا بتواند سهم بیشتری از حمل و نقل دریایی را برای کشورمان جذب کند. 
 
راستاد گفت: سایر کشورهای حاشیه خزر در حال ایجاد زیر ساخت ها و توسعه ظرفیت های بنادر خود هستند و نکته مهم این است که کشورهای ساحلی دریای خزر به اتفاق بتوانند فضای را فراهم کنند تا حمل و نقل و تجارت دریایی بین این کشورها روند افزایشی پیدا کند .
 
از یک پنجم ظرفیت بنادر شمالی استفاده می شود
 
وی خاطرنشان کرد: حدود 30 میلیون تن ظرفیت در بنادر حاشیه دریای خزر ایران ایجاد شده، اما عملکرد فعلی این بنادر 6 میلیون تن در سال است، به این ترتیب در حال حاضر از یک پنجم ظرفیت این بنادر استفاده می شود.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: از طرف ایران آن چیزی که می تواند بنادر ما را فعال تر کند این است که صرفا به کالاهای وارداتی متکی نشویم بلکه بنادر خودمان را بیشتر به صادرات کالاهای تولیدی اختصاص دهیم؛ به خصوص که در سال حمایت از کالاهای ایرانی، این مساله می تواند با انگیزه بیشتری دنبال شود .
 
وی تصریح کرد: بنادر ایران در حاشیه دریای خزر، می توانند به عنوان حلقه های اتصال دهنده ترانزیت کشورهای ساحلی اقیانوس هند به کشورهای آسیای میانه، نقش ایفا کنند و اجلاس بین المللی بنادر تجاری و لنگرگاه ها می تواند به این هدف کمک کند.
 
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به بهره برداری از مرحله اول توسعه بندر چابهار در سال گذشته، افزود: مزیت مهم ایران در بندر چابهار و سواحل مکران است و کشور ما می تواند از این طریق به مسیر اصلی تجارت بین المللی متصل شود.
 
بررسی چالش های بنادر مدرن در اجلاس بین المللی بنادر تجاری و لنگرگاه ها
 
وی در مورد اجلاس بین المللی بنادر تجاری و لنگرگاه ها، اذعان داشت: هدف از این اجلاس، بحث و بررسی مسائل روز و نوآوری ها در عرصه فعالیت بنادر تجاری جهان است .
 
راستاد گفت: موضوعاتی که در این اجلاس مورد بحث قرار می گیرد، چالش هایی است که در توسعه بنادر مدرن امروزی وجود دارد و اینکه به چه طریق مشکلات باید مدیریت شوند .
 
شایان ذکر است؛ اجلاس بین المللی بنادر تجاری و لنگرگاه روز گذشته با حضور نمایندگان و مسئولان بنادر تجاری 65 کشور جهان در باکو آغاز شد و به مدت سه روز ادامه خواهد یافت.

 

/ایرنا

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۰:۳۷
کد خبر : ۴۲,۳۶۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید