ارتقای ارتباطات دریایی کشور در گرو تکمیل و اجرای طرح جامع/ روند مثبت پیشرفت پروژه های زیرساختی بندر چابهار ایجاد مناطق آزاد به منظور حمایت و پشتیبانی از فعالیت های بنادر است/ ضرورت ایجاد مسیرهای ریلی به منظور دسترسی هرچه بهتر به بندر چابهار توسعه بندر چابهار، پیشانی توسعه سواحل مکران/اتصال بندر چابهار به خطوط ریلی در طرح جامع لحاظ شده است اولویت ایجاد مزیت و جاذبه اقتصادی با رویکرد زنجیره حمل و نقل در بندر چابهار / پروژه های زیربنایی در بندر شهید بهشتی به سرعت تکمیل شود/ تعمیرات اساسی و استانداردسازی انبارها به سرعت و قدرت آغاز عملیات اجرایی بلندترین برج کنترل ترافیک دریایی بنادر در بندر چابهار/ بهره بر داری از ایستگاه جزر و مد سنجی و هواشناسی بندر شهید بهشتی/ استقرار تجهیزات ناوبری و الکترونیکی در برج کنترل ترافیک دریایی بندر چابهار ضرورت تعامل بیشتر هند برای عبور از چالش های همکاری در بندر چابهار ارسال سومین محموله ترانزیتی کشور افغانستان/ محصولات استان کرمان از طریق بندر چابهار صادر شد بندر چابهار؛ قابلیت پذیرش کشتی های سایز بزرگ را دارد/ بندر چابهار با برخورداری از تجهیزات مدرن و پیشرفته، پاسخگوی خطوط لاینری است‌ اشتغال 1050 نفر در شرکت های سرمایه گذاری و عمرانی بندر چابهار هیچ نیرویی در حوزه بهداشت و درمان بندر چابهار جذب نشده است
برگزاری کارگروه حل مسائل ترانزیت از بندر چابهار
اولین کارگروه ترانزیت سال 97 با محوریت فرصتها و چالشهای ترانزیت هند به افغانستان از طریق بندر چابهار بامشارکت دستگاههای مرتبط در امر ترانزیت با حضور سید دانیال محبی استاندار سیستان و بلوچستان در بندر چابهار برگزار شد.

در این نشست بهروز آقایی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با بررسی فرصتها و چالشهای ترانزیت از طریق بندر چابهار گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در جهت توسعه بخش ترانزیت از هر فرصتی که تعالی بخش ترانزیت باشد حمایت میکند. وی با اشاره به گزارش گسترده ای از اقدامات انجام شده در حوزه های داخلی و خارجی برای توانمندسازی ترانزیت در سال گذشته و تمهیدات بکار گرفته اظهار داشت: ترانزیت کالا از قلمرو کشور نقش بسزایی در جذب و حفظ بازار ترانزیتی ایفا میکند لذا باید از تمام ظرفیت های بخش خصوصی و دولتی برای توسعه ترانزیت استفاده کنیم، ایشان از مهمترین مولفه های تاثیرگذار در تعیین استفاده مطلوب از کریدورها و مسیر های حمل و نقل بین المللی کالا را هزینه های حمل و نقل دریایی، زمینی، بندری و سایر هزینه های دیگر برشمرد و با تشریح هزینه های مترتب بر کالا اعم از زمینی و دریایی گفت: هزینه حمل نقل زمینی50 درصد، هزینه دریایی34 درصد، هزینه های بندر چابهار 7 درصد و  هزینه های بنادر مبدأ 9 درصد بوده  که هزینه های زمینی و دریایی در تعیین قیمت نهایی برای کالاهای ترانزیتی نقش تعیین کننده دارد.

بهروز آقایی با اشاره به نقش و جایگاه بندر چابهار در کریدور های بین المللی ترانزیت شمال و جنوب، اکو، موافقتنامه عشق آباد و تراسیکا تصریح کرد: کشور هند به عنوان یکی از قدرتهای نوظهور جهانی سهم قابل توجهی از تجارت بین المللی را به خود اختصاص داده ضمن اینکه ارزش تجارت بین المللی کشور افغانستان چهارصد میلیارد دلار و بیشترین تجارت با کشورهای ایران و پاکستان صورت پذیرفته که می بایست در این خصوص هدف گذاری مدونی برای جذب این تجارت در بندر چابهار از طریق سازمان های دولتی و بخش های خصوصی برنامه ریزی گردد.

در پایان پیشنهاداتی از قبیل رقابت پذیری هزینه حمل دریایی برای کانتینر از بنادر دیگر، کاهش زمان ترخیص  کالا و کانتینر در بندر چابهار، رایزنی با کشور افغانستان جهت حذف و یا ارائه تخفیف بیشتر در عوارض متقابل دو کشور که در جهت جذب این کالاها برای بخش های خصوصی داخلی و خارجی تأثیرات و عوایدی قابل ملاحظه ای ایجاد می نماید، ارائه نمودند.

 

اولین جلسه کارگروه ترانزیت2

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۰۹:۳۰
کد خبر : ۴۲,۴۴۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید