برگزاری مانور مشترک ارگانهای دریایی ناجا و یگان حفاظت بندر چابهار در محل حوضچه بندر شهید بهشتی چابهار توافقات دومین نشست کمیته مخابرات دریایی استان سیستان و بلوچستان/ایجاد بسترهای هماهنگی مشترک در حوادث دریایی محدوده منطقه A1 دریایی/توافق ایجاد بستر ارتباطی مشترک بر کانال VHF دریایی گام های بزرگ در مسیر رونق تجارت منطقه از طریق بندر شهید بهشتی/ تمدید تخفیف 40 درصدی برای ترانزیت کالا بین 2 بندر هند و چابهار/ بندر شهید بهشتی؛ شاه کلید رونق تجارت منطقه نجات ۵ سرنشین قایق صیادی در محدوده خلیج چابهار به آب اندازی و تست اولیه شناور ناجی/ ارتقاء توان عملیاتی شناور جستجو و نجات دریایی بندر چابهار/ کاهش زمان رسیدن به منطقه حادثه دریایی تمدید مجوز بهره برداری کارگاه ساخت و تعمیر شناور در کنارک/ایجاد اشتغال غیر مستقیم بیش از 1000 نفر در کارگاه های شناورسازی کشف 880 لیتر سوخت قاچاق در بندر شهید بهشتی چابهار تکمیل زیرساخت‌های حمل ونقل چابهار اقتصاد کشور را متحول می‌کند پیام تبریک مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز جهانی دریانوردی پروژه های عمرانی و توسعه ای بندر چابهار جلوتر از برنامه زمان بندی/ تحقق مسئولیت های اجتماعی سازمان بنادر در سیستان و بلوچستان
برگزاری کارگروه حل مسائل ترانزیت از بندر چابهار
اولین کارگروه ترانزیت سال 97 با محوریت فرصتها و چالشهای ترانزیت هند به افغانستان از طریق بندر چابهار بامشارکت دستگاههای مرتبط در امر ترانزیت با حضور سید دانیال محبی استاندار سیستان و بلوچستان در بندر چابهار برگزار شد.

در این نشست بهروز آقایی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با بررسی فرصتها و چالشهای ترانزیت از طریق بندر چابهار گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در جهت توسعه بخش ترانزیت از هر فرصتی که تعالی بخش ترانزیت باشد حمایت میکند. وی با اشاره به گزارش گسترده ای از اقدامات انجام شده در حوزه های داخلی و خارجی برای توانمندسازی ترانزیت در سال گذشته و تمهیدات بکار گرفته اظهار داشت: ترانزیت کالا از قلمرو کشور نقش بسزایی در جذب و حفظ بازار ترانزیتی ایفا میکند لذا باید از تمام ظرفیت های بخش خصوصی و دولتی برای توسعه ترانزیت استفاده کنیم، ایشان از مهمترین مولفه های تاثیرگذار در تعیین استفاده مطلوب از کریدورها و مسیر های حمل و نقل بین المللی کالا را هزینه های حمل و نقل دریایی، زمینی، بندری و سایر هزینه های دیگر برشمرد و با تشریح هزینه های مترتب بر کالا اعم از زمینی و دریایی گفت: هزینه حمل نقل زمینی50 درصد، هزینه دریایی34 درصد، هزینه های بندر چابهار 7 درصد و  هزینه های بنادر مبدأ 9 درصد بوده  که هزینه های زمینی و دریایی در تعیین قیمت نهایی برای کالاهای ترانزیتی نقش تعیین کننده دارد.

بهروز آقایی با اشاره به نقش و جایگاه بندر چابهار در کریدور های بین المللی ترانزیت شمال و جنوب، اکو، موافقتنامه عشق آباد و تراسیکا تصریح کرد: کشور هند به عنوان یکی از قدرتهای نوظهور جهانی سهم قابل توجهی از تجارت بین المللی را به خود اختصاص داده ضمن اینکه ارزش تجارت بین المللی کشور افغانستان چهارصد میلیارد دلار و بیشترین تجارت با کشورهای ایران و پاکستان صورت پذیرفته که می بایست در این خصوص هدف گذاری مدونی برای جذب این تجارت در بندر چابهار از طریق سازمان های دولتی و بخش های خصوصی برنامه ریزی گردد.

در پایان پیشنهاداتی از قبیل رقابت پذیری هزینه حمل دریایی برای کانتینر از بنادر دیگر، کاهش زمان ترخیص  کالا و کانتینر در بندر چابهار، رایزنی با کشور افغانستان جهت حذف و یا ارائه تخفیف بیشتر در عوارض متقابل دو کشور که در جهت جذب این کالاها برای بخش های خصوصی داخلی و خارجی تأثیرات و عوایدی قابل ملاحظه ای ایجاد می نماید، ارائه نمودند.

 

اولین جلسه کارگروه ترانزیت2

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۰۹:۳۰
کد خبر : ۴۲,۴۴۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید