بندر چابهار؛ پیشتاز در زیرساخت های عمرانی/پیشرفت 86 درصدی عملیات استحصال از دریا فاز 2 طرح توسعه بندر شهید بهشتی/ گام بلند بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در توسعه زیرساخت ها حمل یکسره محموله های گندم ترانزیتی کشور هند به افغانستان/نخستین محموله گندم اهدایی هند از طریق چابهار به افغانستان رسید/ ترانزیت 5 هزار تن گندم از دروازه ملل به افغانستان طی 12 روز صادرات اولین محموله ۴۵ هزار تنی مواد معدنی در سال ۹۹ / طوفان کرونا در جهان؛ تخلیه و بارگیری همزمان ۶ کشتی در بندر چابهار تسریع در تأمین تجهیزات استراتژیک بنادر کشور با اولویت بندر چابهار/بندر شهید بهشتی چابهار یکی از 8 پروژه مهم در راستای جهش تولید/ مکان نمایی و نصب رادار هواشناسی در بندر چابهار/ آغاز عملیات اجرایی کریدور لجستیک بندر چابهار اولویت فنی و مهندسی در سال 99 برنامه ریزی برای ارتقای خدمات هواشناسی دریایی در استانهای ساحلی/ بکارگیری روش های نوین و مکانیزه برای تبادل اطلاعات هواشناسی دریایی/ اپلیکیشن های کاربردی مرتبط با هواشناسی دریایی، عملیاتی می شود تکمیل فاز اول لایروبی نگهداری حوضچه و کانال بندر شهید کلانتری چابهار/ برداشت بیش از ۴۰ هزار متر مکعب مواد رسوب شده و دسترسی به عمق مطلوب/ آغاز عملیات لایروبی فاز ۲ و ۳ حوضچه و کانال بندر شهید کلانتری طرح جامع بنادر کشور؛ در مرحله نهایی/ لزوم تحرک جدی برای جبران فوری وقفه پروژه های بنادر کشور به دلیل شیوع کرونا/ تشریح وظیفه ملی سازمان بنادر در حوزه ساخت و سازهای ساحلی/ جمع بندی در مورد ۷۰ میلیون دلار از طرح تحول صنایع دریایی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان روز جهانی کار و کارگر را تبریک گفت پهلوگیری و تخلیه همزمان 3 کشتی کالای اساسی در بندر چابهار ارتقاء آموزش و مهارت های تخصصی در حوزه منابع انسانی/برگزاری ۱۶ هزار نفرساعت دوره آموزشی در سال ۹۸/ آغاز دوره های آموزش مجازی مبتنی بر هوشمندسازی در سال 99
برگزاری کارگروه حل مسائل ترانزیت از بندر چابهار
اولین کارگروه ترانزیت سال 97 با محوریت فرصتها و چالشهای ترانزیت هند به افغانستان از طریق بندر چابهار بامشارکت دستگاههای مرتبط در امر ترانزیت با حضور سید دانیال محبی استاندار سیستان و بلوچستان در بندر چابهار برگزار شد.

در این نشست بهروز آقایی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با بررسی فرصتها و چالشهای ترانزیت از طریق بندر چابهار گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در جهت توسعه بخش ترانزیت از هر فرصتی که تعالی بخش ترانزیت باشد حمایت میکند. وی با اشاره به گزارش گسترده ای از اقدامات انجام شده در حوزه های داخلی و خارجی برای توانمندسازی ترانزیت در سال گذشته و تمهیدات بکار گرفته اظهار داشت: ترانزیت کالا از قلمرو کشور نقش بسزایی در جذب و حفظ بازار ترانزیتی ایفا میکند لذا باید از تمام ظرفیت های بخش خصوصی و دولتی برای توسعه ترانزیت استفاده کنیم، ایشان از مهمترین مولفه های تاثیرگذار در تعیین استفاده مطلوب از کریدورها و مسیر های حمل و نقل بین المللی کالا را هزینه های حمل و نقل دریایی، زمینی، بندری و سایر هزینه های دیگر برشمرد و با تشریح هزینه های مترتب بر کالا اعم از زمینی و دریایی گفت: هزینه حمل نقل زمینی50 درصد، هزینه دریایی34 درصد، هزینه های بندر چابهار 7 درصد و  هزینه های بنادر مبدأ 9 درصد بوده  که هزینه های زمینی و دریایی در تعیین قیمت نهایی برای کالاهای ترانزیتی نقش تعیین کننده دارد.

بهروز آقایی با اشاره به نقش و جایگاه بندر چابهار در کریدور های بین المللی ترانزیت شمال و جنوب، اکو، موافقتنامه عشق آباد و تراسیکا تصریح کرد: کشور هند به عنوان یکی از قدرتهای نوظهور جهانی سهم قابل توجهی از تجارت بین المللی را به خود اختصاص داده ضمن اینکه ارزش تجارت بین المللی کشور افغانستان چهارصد میلیارد دلار و بیشترین تجارت با کشورهای ایران و پاکستان صورت پذیرفته که می بایست در این خصوص هدف گذاری مدونی برای جذب این تجارت در بندر چابهار از طریق سازمان های دولتی و بخش های خصوصی برنامه ریزی گردد.

در پایان پیشنهاداتی از قبیل رقابت پذیری هزینه حمل دریایی برای کانتینر از بنادر دیگر، کاهش زمان ترخیص  کالا و کانتینر در بندر چابهار، رایزنی با کشور افغانستان جهت حذف و یا ارائه تخفیف بیشتر در عوارض متقابل دو کشور که در جهت جذب این کالاها برای بخش های خصوصی داخلی و خارجی تأثیرات و عوایدی قابل ملاحظه ای ایجاد می نماید، ارائه نمودند.

 

اولین جلسه کارگروه ترانزیت2

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۰۹:۳۰
کد خبر : ۴۲,۴۴۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید