بندر چابهار؛ پیشتاز در زیرساخت های عمرانی/پیشرفت 86 درصدی عملیات استحصال از دریا فاز 2 طرح توسعه بندر شهید بهشتی/ گام بلند بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در توسعه زیرساخت ها حمل یکسره محموله های گندم ترانزیتی کشور هند به افغانستان/نخستین محموله گندم اهدایی هند از طریق چابهار به افغانستان رسید/ ترانزیت 5 هزار تن گندم از دروازه ملل به افغانستان طی 12 روز صادرات اولین محموله ۴۵ هزار تنی مواد معدنی در سال ۹۹ / طوفان کرونا در جهان؛ تخلیه و بارگیری همزمان ۶ کشتی در بندر چابهار تسریع در تأمین تجهیزات استراتژیک بنادر کشور با اولویت بندر چابهار/بندر شهید بهشتی چابهار یکی از 8 پروژه مهم در راستای جهش تولید/ مکان نمایی و نصب رادار هواشناسی در بندر چابهار/ آغاز عملیات اجرایی کریدور لجستیک بندر چابهار اولویت فنی و مهندسی در سال 99 برنامه ریزی برای ارتقای خدمات هواشناسی دریایی در استانهای ساحلی/ بکارگیری روش های نوین و مکانیزه برای تبادل اطلاعات هواشناسی دریایی/ اپلیکیشن های کاربردی مرتبط با هواشناسی دریایی، عملیاتی می شود تکمیل فاز اول لایروبی نگهداری حوضچه و کانال بندر شهید کلانتری چابهار/ برداشت بیش از ۴۰ هزار متر مکعب مواد رسوب شده و دسترسی به عمق مطلوب/ آغاز عملیات لایروبی فاز ۲ و ۳ حوضچه و کانال بندر شهید کلانتری طرح جامع بنادر کشور؛ در مرحله نهایی/ لزوم تحرک جدی برای جبران فوری وقفه پروژه های بنادر کشور به دلیل شیوع کرونا/ تشریح وظیفه ملی سازمان بنادر در حوزه ساخت و سازهای ساحلی/ جمع بندی در مورد ۷۰ میلیون دلار از طرح تحول صنایع دریایی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان روز جهانی کار و کارگر را تبریک گفت پهلوگیری و تخلیه همزمان 3 کشتی کالای اساسی در بندر چابهار ارتقاء آموزش و مهارت های تخصصی در حوزه منابع انسانی/برگزاری ۱۶ هزار نفرساعت دوره آموزشی در سال ۹۸/ آغاز دوره های آموزش مجازی مبتنی بر هوشمندسازی در سال 99
برگزاری اولین کارگروه بررسی ترانزیت هند به افغانستان از طریق چابهار/ توسعه ترانزیت با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی / جایگاه ویژه بندر چابهار در کریدور بین المللی شمال و جنوب
اولین کارگروه ترانزیت سال ۹۷ با محوریت فرصت‌ها و چالش‌های ترانزیت هند به افغانستان از طریق بندر چابهار و با مشارکت دستگاه‌های مرتبط در امر ترانزیت‌ برگزار شد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، بهروز آقایی؛ مدیر‌کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با بررسی فرصت‌ها و چالش‌های ترانزیت از طریق بندر چابهار گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در جهت توسعه بخش ترانزیت از هر فرصتی که تعالی بخش ترانزیت باشد، حمایت می‌کند.‌

 

وی با اشاره به گزارش گسترده‌ از اقدامات انجام شده در حوزه‌های داخلی و خارجی برای توانمندسازی ترانزیت در سال گذشته و تمهیدات بکار گرفته شده، اظهار داشت: ترانزیت کالا از کشور نقش بسزایی در جذب و حفظ بازار ترانزیتی ایفا می‌کند، بنابراین باید از تمام ظرفیت‌های بخش خصوصی و دولتی برای توسعه ترانزیت استفاده کرد.

 

مدیر‌کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: مهمترین مؤلفه‌های تاثیرگذار در تعیین استفاده مطلوب از کریدورها و مسیر های حمل و نقل بین المللی کالا هزینه‌ حمل و نقل دریایی، زمینی، بندری و سایر هزینه ها است.

 

وی با تشریح هزینه های مترتب بر کالا اعم از زمینی و دریایی، گفت: هزینه حمل نقل زمینی 50 درصد، هزینه دریایی 34 درصد، هزینه‌های بندر چابهار 7 درصد و هزینه‌ای بنادر مبدأ 9 درصد بوده که هزینه های زمینی و دریایی در تعیین قیمت نهایی برای کالاهای ترانزیتی نقش تعیین کننده ای دارد.

 

آقایی با اشاره به نقش و جایگاه بندر چابهار در کریدور‌های بین المللی ترانزیت شمال و جنوب، اکو، موافقتنامه عشق آباد و تراسیکا تصریح کرد: کشور هند به عنوان یکی از قدرت‌های نوظهور جهانی سهم قابل توجهی از تجارت بین المللی را به خود اختصاص داده است، ضمن اینکه ارزش تجارت بین المللی کشور افغانستان 400 میلیارد دلار و بیشترین تجارت با کشورهای ایران و پاکستان صورت پذیرفته که باید در این خصوص هدف گذاری مدونی برای جذب این تجارت در بندر چابهار از طریق سازمان‌های دولتی و بخش‌های خصوصی برنامه‌ریزی شود.

 

در پایان این نشست پیشنهاداتی چون رقابت‌پذیری هزینه حمل دریایی برای کانتینر از بنادر دیگر، کاهش زمان ترخیص کالا و کانتینر در بندر چابهار، رایزنی با کشور افغانستان جهت حذف و یا ارائه تخفیف بیشتر در عوارض متقابل دو کشور که در جهت جذب این کالاها برای بخش‌های خصوصی داخلی و خارجی تأثیرات و عوایدی قابل ملاحظه ای ایجاد می‌کند، ارائه شد.

 

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۵:۰۸
کد خبر : ۴۲,۴۵۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید