ثبت رکورد ٢٨ درصدی ترانزیت خارجی در دروازه ملل / واردات ۶۱ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ ویترین متنوع بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در ترانزیت خارجی بهره برداری از پنج پروژه بزرگ عمرانی و تجهیزاتی بندر چابهار تا پایان سال/ پروژه های عمرانی بندر چابهار با بیش از ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال زایی مستقیم 708 نفر در دست اجراست گامی دیگر در مسیر رونق تجارت بندر چابهار/ورود اولین محموله شکر صادراتی هند به افغانستان پیام تبریک مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز کارمند لزوم هم افزایی دستگاه های اجرایی جهت احیای سفرهای دریایی از دروازه ملل/ اشتغال نیروی های بومی در پروژه های عمرانی بندر شهید بهشتی/همت والای بندر چابهار در توسعه زیرساخت ها با عملیات تیم تخصصی بندر چابهار شناور به گل نشسته از ساحل جدا شد پیام تبریک مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته دولت تداوم انتقال محموله های ترانزیتی گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار/هم افزایی دستگاه های اجرایی استان لازمه پایداری ترانزیت کالا نشست رئیس و اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در بندر شهید بهشتی چابهار/ارتقاء دانش فنی مدیران و کارکنان بندر چابهار صادرات اولین محموله سنگ کوپ مرمر از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ استفاده از ظرفیت های استراتژیک بندر چابهار برای صادرات کالای معدنی
نگاهی به آن‌چه در بین ایران و همسایگان شمالی مورد توافق قرار گرفته است
توافق‌های پنج‌گانه
اواسط آذرماه سال جاری، زمانی که وزیر خارجه ایران و معاونش از مذاکرات خزر در مسکو بازگشتند، برخی اطلاعات از آن‌چه در میز مذاکره این دریاچه می‌گذرد، منتشر شد. نکات مهمی که در مورد این کنوانسیون (موارد مورد توافق و موارد باقی‌مانده و اختلافی) تاکنون منتشرشده را در این مطلب مرور می‌کنیم.

 

از نظر حجمی و کمی در مورد 90 درصد مفاد کنوانسیون رژیم حقوقی خزر تفاهم حاصلشده است.

در کنوانسیون دریای خزر از مقدمه تا موخره آن 23 ماده داریم که برخی از این مادهها، حدود 15 بند دارند.

 12 موافقتنامه در دست بررسی است که از این تعداد چند موافقتنامه آماده و در اجلاس سران امضا میشود.

 اتفاقنظر همه کشورهای ساحلی بر حل مسائل دریای خزر توسط خود، ممنوعیت در اختیار قرار دادن قلمرو خود برای اقدام نظامی علیه یکدیگر، ممنوعیت حضور نیروهای نظامی بیگانه، انحصار دریانوردی زیر پرچم پنج کشور، تعیین عرض مناطق دریایی و بخش اعظم پیشنویس کنوانسیون رژیم حقوقی خزر.

 کنوانسیون تهران و چندین پروتکل الحاقی زیستمحیطی امضا شده است. همچنین موافقتنامه همکاریهای امنیتی، موافقتنامه حفاظت از منابع زنده آبی، موافقتنامه آبوهواشناسی و موافقتنامه مقابله با شرایط اضطرار در دریای خزر نیز به امضا رسیده است.

 تحدید حدود بستر و زیربستر از دیگر مسائل باقیمانده در تدوین رژیم حقوقی دریای خزر است، البته سه کشور دراینباره باهم تفاهم کردند و ایران و دو کشور همسایهاش دراینباره هنوز در حال مذاکرهاند. خطوط مبدا و حدود آبهای سرزمینی از دیگر مسائل باقیمانده برای نهایی کردن رژیم حقوقی دریای خزر است که باید درباره آن توافق شود.

 یکی از موضوعات باقیمانده کنوانسیون، موضوع عبور خط لوله گاز از بستر این دریا است. معاون وزیر خارجه در این مورد توضیح داده که مثلا ترکمنستان از طریق خط لولههای احداثشده به چین، روسیه و ایران گاز صادر میکند که البته صادراتش به ایران و روسیه تا حدودی قطعشده و آنها نیاز دارند که به آذربایجان لولهکشی کنند که از طریق آن بتوانند به اروپا گاز ارسال کنند. ما با این موضوع مخالف نیستیم ولی در این زمینه حساسیت محیط زیستی داریم و در تلاش هستیم که روند در این قضیه به نحوی باشد که هیچ نوع تعرضی به استانداردهای زیستمحیطی این منطقه وارد نشود. در مورد این موضوع مذاکرات خوبی صورت گرفته و به نتایج خوبی دست پیدا کردهایم.

 استقرار ناوچه و کشتیهای جنگی ایران در دریای خزر برای نزاع نیست. در دریای خزر باید صلح و امنیت وجود داشته باشد و نیروی خارجی در آن مستقر نشود؛ البته ایران در دریای خزر تعدادی ناوچه و کشتیهای جنگی مستقر کرده است ولی استقرار آنها برای نزاع  و درگیری نیست بلکه برای حفظ امنیت است. با توجه به این موضوع باید یک قانونمندی برای تردد این کشتیها و ناوچهها ایجاد شود. قاعدتا برای تردد در قسمت مشاع این تفاهم به وجود خواهد آمد و برای ورود به قسمت آبهای ماهیگیری و آبهای سرزمینی نیز باید تفاهمات لازم انجام شود.

 موضوع ترانزیت و دسترسی ایران به آبهای شمال اروپا از طریق کانال «ولگا- دُن»

پنج کشور ساحلی دریایخزر میخواهند از طریق این دریا به اقیانوسها راه داشته باشند؛ مثلا برخی از آنها میخواهند از طریق این دریا به خلیجفارس و دریای عمان راه پیدا  کنند، ما نیز میخواهیم از طریق کانال «ولگا- دُن» به آبهای شمال اروپا دسترسی پیدا کنیم و در این مورد نیز تقریبا تفاهم حاصلشده است. بهاستثنای ایران و روسیه دیگر کشورهای ساحلی به دریاهای آزاد راه ندارند. برای استفاده این کشورها از دریاهای آزاد چه از طریق ولگا و چه از مسیر ایران برای استفاده از خلیجفارس و دریای عمان طبعا باید سازوکاری تدوین شود.

 موضوع خط مبدا از نظر جغرافیایی ایران در زمینه آبهای داخلی در این منطقه با مشکلاتی روبهرو است و چهار کشور دیگر ساحلی دریای خزر این موضوع را قبول کردند که در استفاده از آبهای داخلی، ایران خارج از استانداردهای موجود بینالمللی عمل کند و گفتوگو در مورد این موضوع با چانهزنیهای متعدد به نقاط خوبی رسیده است.

۶ خرداد ۱۳۹۷ ۱۵:۲۰
کد خبر : ۴۲,۵۶۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید