مانور دریایی مقابله با مواد خطرناک و سمی در بندر چابهار برگزار شد وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: رکورد کم سابقه جابجایی بار در بندر شهیدبهشتی چابهار در سال ۹۷/ انتقال کالاهای اساسی سهم استان های شرقی کشور از طریق بندر چابهار/ انجام شش سال فعالیت شبانه روزی برای احداث بندر چابهار دریافت قسط اول ۳۰۰ میلیارد تومانی برای خط آهن چابهار- زاهدان تا چند روز آینده/ خط آهن چابهار- زاهدان تا سال ۱۴۰۰ افتتاح می شود نقش کلیدی بندر چابهار در تامین کالاهای اساسی استان های شرقی/جایگاه ویژه بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در رونق سواحل مکران/تبدیل سواحل مکران به قطب جهانی در گرو توجه به حمل نقل دریایی و ترافیک بار تبادل کالایی بندر چابهار با 10 کشور در 11 ماه گذشته/عدم محدودیت سرمایه گذاری و فعالیت کشورهای مختلف در بندر چابهار ضرورت احیا و توسعه صنعت لنج سازی در سیستان و بلوچستان/لزوم راه اندازی مسافرت های دریایی بین بندر چابهار با بنادر داخلی و خارجی/ جاده های پرترافیک استان در اولویت 2 بانده شدن پیام تبریک مدیرکل بنادر و‌ دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز دانشجو افتتاح 2.5 کیلومتر جاده دسترسی بندر شهید بهشتی با حضور وزیر راه بندر چابهار؛ در ردیف بنادر تراز برتر/راه اندازی خط مسافری دریایی چابهار – مسقط از پایان آذر ماه/ وجود مدرن ترین ترمینال مسافری دریایی کشور در بندر چابهار کسب رتبه برتر توسط بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در اجلاس استانی نماز
نهمین جلسه کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان به ریاست  استاندار سیستان و بلوچستان در بندر شهید بهشتی چابهار برگزار گردید.
نهمین جلسه کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان سیستان و بلوچستان به ریاست سید دانیال محبی استاندار سیستان و بلوچستان و با حضور ایران نژاد نماینده مردم چابهار، کنارک، نیکشهر و قصرقند در مجلس شورای اسلامی، مدیر کل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی و سایر اعضای کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان در بندر شهید بهشتی چابهار برگزار گردید.

در ابتدای جلسه، مدیر کل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اهمیت مصوبات کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان بعنوان بازوی اجرایی کارویژه امنیت مرز شورای عالی امنیت ملی کشور، اظهار داشت: با عنایت به اینکه تصمیم گیری و جانمایی پروژه های توسعه ای در سواحل نیازمند بهره مندی از بانک اطلاعات دریایی و شناخت پدیده های طبیعی و انسانی که منطقه ساحلی را تحت تاثیر قرار میدهند، می باشد؛ لذا سازمان بنادر و دریانوردی با تشریک مساعی 18 نهاد و وزارتخانه از سال 1384 مطالعات طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی را آغاز و پس از تکمیل و تصویب در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور به استانداران استان های ساحلی ابلاغ گردید تا با تشکیل کمیته های ساماندهی و مدیریت سواحل استان و بهره گیری از نتایج مطالعات اشاره شده به تصمیم گیری و مدیریت کلیه پروژه های اراضی ساحلی استان ها بپردازند که در استان سیستان و بلوچستان با داشتن بیش از 540 کیلومتر نوار ساحلی، این کمیته از سال 1393 آغاز بکار کرده و در این مدت دستاوردهای بسیار خوبی حاصل گردیده است و نیازمند این می باشد که کلیه ارگان ها با تشریک مساعی در تحقق استقرار مدیریت یکپارچه سواحل استان همکاری و همگامی لازم را داشته باشند.

خلیلی در بخش دیگری از سخنان خود با ذکر اهمیت مصوبات و برگزاری منظم جلسات کمیته اظهار نمودند: با توجه به اهمیت این کمیته از دیدگاه وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و کارویژه مرز شورای امنیت ملی کشور، مقرر گردیده است که جلسات کمیته های استانی هر 3 ماه یکبار در محل دبیرخانه کمیته مطرح و در خصوص مسائل مختلف نوار ساحلی استان تصمیم گیری گردد و مصوبات جلسات جهت انعکاس به کارویژه امنیت مرز شورای امنیت کشور ارسال گردد.

کمیته سواحل1

در ادامه این جلسه عباس آذرپیکان معاون فنی و مهندسی اداره کل بنادر و دریانوردی استان در تشریح دستور کار اول جلسه،  با اشاره به پیشرفت های قابل ملاحظه در تکمیل فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی و به دنبال آن عقد قراردادهای سرمایه گذاری کلان در  بندر، خواستار  تسریع در تکمیل زیرساخت ها جاده ای و ریلی متصل کننده این بندر به بازارهای منطقه ای گردید.

در بخش های بعدی این جلسه، دستورکارهای مصوب جلسه که عمدتاً در خصوص جانمایی های کارخانه های آب شیرین کن در سواحل استان بود، ادامه یافت و حاضران در جلسه به ذکر نقطه نظرهای تخصصی دستگاه های مختلف در خصوص دستور کارهای جلسه پرداختند که در نهایت احداث آب شیرین کریدور شرق، آب شیرین کن باهوکلات، دیوار حفاظت ساحلی و پارک ساحلی شهر کنارک، و مهم تر از همه موضوع دو منظوره نمودن (صیادی- تجاری) بندر شهید رضایی زرآباد (کلات) جهت صادارت محصولات کشاورزی بخش زرآباد مورد موافقت و تصویب قرار گرفت تا در کارگروه های تخصصی فرآیندهای قانونی این موضوعات پیگیری گردد.

همچنین در این جلسه، موضوع انجام مطالعات امکان سنجی جاده استراتژیک بین دو بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری با رویکرد تعامل شهر و  بندر در قالب جاده حمل و نقلی در کنار مباحث گردشگری دریایی که ضروریات پدافند غیرعامل بنادر تجاری کشور در آن لحاظ شده باشد، مورد تصویب اولیه قرار گرفت تا در ادامه با تشریک مساعی دبیرخانه کمیته و شهرداری بندر چابهار مورد مطالعه و امکان سنجی قرار گیرد و نتایج آن در جلسه بعدی کمیته جهت تصمیم گیری نهایی ارائه گردد.

لازم به ذکر است گردش کار در کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان، بدین شرح است که ابتدا پروژه های زیرساختی مطابق اعلام دستگاه های تخصصی استان، در کمیته ICZM)) مطرح و پس از مطابقت با مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی و تصویب در کمیته، در فرآیند قانونی انجام کار قرار خواهند گرفت و چنانچه پروژه یا طرحی در این کمیته مطرح و مورد تصویب قرار نگرفت از دستور کار دستگاه اجرایی استان خارج میگردد. همچنین این کمیته دارای کارگروه های تخصصی است که کلیه شقوق یک طرح عمرانی و زیرساختی را مورد بررسی قرار خواهد داد.

ایران نژاد نماینده مردم شهرستان های چابهار، کنارک، نیکشهر و قصر قند در مجلس شورای اسلامی که در این جلسه حضور داشتند، اظهار نمودند: طرح ویژه ویژه سواحل مکران که از سیریک و میناب شروع میگردد و تا منطقه گواتر در مرز کشور پاکستان ادامه دارد از نگاه مقام معظم رهبری، دولت و مجلس بسیار مهم می باشد و بصورت مستمر موضوعات این بخش توسط مجلس شورای اسلامی رصد میگردد.

ایران نژاد در ادامه ضمن قدردانی از اقدامات اداره کل بنادر و دریانوردی در زمینه برداشتن گام های عملی در توسعه سواحل مکران و تحقق منویات مقام معظم رهبری از جمله احداث ترمینال های کانتینری، چند منظوره و مسافری و نیز پروژه های موج شکن های مردمی که بستر بسیار مناسبی برای اشتغال جوانان منطقه گردیده است، خواستار برگزاری منظم جلسات کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان گردید.

 در بخش پایانی این جلسه سید دانیال محبی،  بعنوان رئیس کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان ضمن تائید مصوبات این جلسه، تصریح کرد: ظرفیت سازی و هم افزایی دستگاه ها برای دستیابی به اهداف تعیین شده و نیل به جامعه توسعه یافته امری ضروری است.

استاندار سیستان و بلوچستان ضمن تقدیر از انجام مطالعات تعامل شهر و بندر توسط سازمان بنادر ودریانوردی در ادامه افزود: پیوست های اجتماعی طرح ها و پروژه ها بعنوان مهمترین چالش های آن ها مطرح بوده و خواستار انجام مطالعات اجتماعی برای کلیه پروژه ها در کنار مطالعات مهندسی و فنی گردید.

در پایان استاندار سیستان و بلوچستان، با ذکر پتانسیل ها و مواهب خدادادی سواحل مکران، خواستار توسعه مناسب و منطبق بر واقعیت ها و لحاظ نمودن پیوست های اجتماعی طرح ها و با رویکرد توسعه گرا گردید.

کمیته سواحل3

۱۹ شهریور ۱۳۹۷ ۱۷:۱۱
کد خبر : ۴۳,۶۵۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید