بندر چابهار؛ پیشتاز در زیرساخت های عمرانی/پیشرفت 86 درصدی عملیات استحصال از دریا فاز 2 طرح توسعه بندر شهید بهشتی/ گام بلند بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در توسعه زیرساخت ها حمل یکسره محموله های گندم ترانزیتی کشور هند به افغانستان/نخستین محموله گندم اهدایی هند از طریق چابهار به افغانستان رسید/ ترانزیت 5 هزار تن گندم از دروازه ملل به افغانستان طی 12 روز صادرات اولین محموله ۴۵ هزار تنی مواد معدنی در سال ۹۹ / طوفان کرونا در جهان؛ تخلیه و بارگیری همزمان ۶ کشتی در بندر چابهار تسریع در تأمین تجهیزات استراتژیک بنادر کشور با اولویت بندر چابهار/بندر شهید بهشتی چابهار یکی از 8 پروژه مهم در راستای جهش تولید/ مکان نمایی و نصب رادار هواشناسی در بندر چابهار/ آغاز عملیات اجرایی کریدور لجستیک بندر چابهار اولویت فنی و مهندسی در سال 99 برنامه ریزی برای ارتقای خدمات هواشناسی دریایی در استانهای ساحلی/ بکارگیری روش های نوین و مکانیزه برای تبادل اطلاعات هواشناسی دریایی/ اپلیکیشن های کاربردی مرتبط با هواشناسی دریایی، عملیاتی می شود تکمیل فاز اول لایروبی نگهداری حوضچه و کانال بندر شهید کلانتری چابهار/ برداشت بیش از ۴۰ هزار متر مکعب مواد رسوب شده و دسترسی به عمق مطلوب/ آغاز عملیات لایروبی فاز ۲ و ۳ حوضچه و کانال بندر شهید کلانتری طرح جامع بنادر کشور؛ در مرحله نهایی/ لزوم تحرک جدی برای جبران فوری وقفه پروژه های بنادر کشور به دلیل شیوع کرونا/ تشریح وظیفه ملی سازمان بنادر در حوزه ساخت و سازهای ساحلی/ جمع بندی در مورد ۷۰ میلیون دلار از طرح تحول صنایع دریایی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان روز جهانی کار و کارگر را تبریک گفت پهلوگیری و تخلیه همزمان 3 کشتی کالای اساسی در بندر چابهار ارتقاء آموزش و مهارت های تخصصی در حوزه منابع انسانی/برگزاری ۱۶ هزار نفرساعت دوره آموزشی در سال ۹۸/ آغاز دوره های آموزش مجازی مبتنی بر هوشمندسازی در سال 99
چابهار، مسیر دسترسی افغانستان به آبهای آزاد/ پیشنهادات کاربردی جهت رونق تجارت دو کشور از طریق بندر چابهار
جلسه مشترک هماهنگی اجرایی نمودن توافقنامه ایران، هندوستان و افغانستان (موافقتنامه چابهار) با حضور معاونین وزرای امورخارجه سه کشور ایران، هند و افغانستان در کابل برگزار گردید.
بهروز آقایی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با تاکید بر موقعیت و جایگاه منحصربه فرد بندر شهید بهشتی چابهار در کریدورهای بین المللی حمل و نقل و ترانزیت کالا؛ ضمن تشریح قابلیتها و مزیتهای این بندر با اشاره به تکمیل زیر ساختها و تامین تجهیزات، فرصتهای سرمایه گذاری بندر چابهار برای تجار افغانستان در زمینه  واردات و صادرات کالای مورد نیاز کشور از طریق بندر چابهار را به تفصیل تشریح نمود.
مدیر کل بنادر و دریانوردی افزود: هزینه های حمل و نقل بعنوان عامل تعیین کننده در  قیمت نهایی کالا است که در تصمیم صاحبان کالا در انتخاب کریدور و مسیر عبور کالا نقش تعیین کننده ای دارد.
آقایی خاطرنشان کرد: بندر چابهار مسیر دسترسی امن افغانستان به آب های آزاد با کمترین هزینه و کوتاهترین فاصله است و هدف نهایی موافقتنامه چابهار "ترانزیت کالا به مقصد کشورهای  آسیای میانه و افغانستان از طریق این بندر" در راستای اجرایی نمودن این موافقتنامه خواهد بود.
آقایی در ادامه گفت: بندر چابهار بعنوان نزدیکترین مسیر ترانزیتی  برای صادرات معادن افغانستان، مبادلات تجاری هند با کشورهای CIS  و تامین نیازهای وارداتی افغانستان (گندم، روغن، شکر، ماشین آلات ...) است و پل ارتباطی ترانزیت کشورهای افغانستان، آسیای میانه، قفقاز با کشورهای هند، شرق آسیا، خاورمیانه و آفریقا است که حذف هزینه های متقابل تردد ناوگان در مرزهای ورودی و خروجی کشورها، ایجاد مناطق لجستیکی کالا و کانتینر در مرزهای مشترک و تدوین دستورالعمل مشترک ورود و خروج محصولات کشاورزی و نباتی توسط کشورها عامل تسهیل و تسریع ترانزیت و تحرک توسعه محور شرق و توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری کشورهای  امضاکننده خواهد بود.
وی افزود: امکان سرمایه گذاری تجار افغان در زمینه ترانزیت سنگ آهن و تولید محصولات زنجیره فولاد، ساخت سیلو و انبار نگهداری غلات مورد نیاز کشور افغانستان و احداث کارخانه های آرد، تصفیه شکر، ترانزیت سوخت و گاز مایع و ایجاد سردخانه نگهداری محصولات کشاورزی از فرصتهای سرمایه گذاری تجار افغان در چابهار خواهد بود.
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در ادامه حذف روادید رانندگان ناوگان حمل و نقل زمینی، یکسان سازی اسناد حمل و نقل، بیمه و امور ارزی سه کشور و ایجاد خط کشتیرانی مشترک بین سه کشور را  بعنوان پیشنهادات کاربردی تسهیل ترانزیت و رونق اقتصادی کشور و منطقه در راستای اجرایی سازی موافقتنامه چابهار برشمرد.
وی خاطرنشان کرد: با افتتاح فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی و افزایش ظرفیت این بندر از 2 و نیم میلیون تن به 8 و نیم میلیون تن در سال و در صورت آماده بودن زیرساخت، قابلیت بهره برداری تا بیش از 15 میلیون تن و همچنین ورود تجهیزات استراتژیک، این بندر به یک بندر بین المللی با عمق مطلوب جهت پذیرش انواع کشتیهای حامل کانتینر، کالای فله و مواد نفتی تبدیل شده است بطوریکه عملکرد ترانزیتی کالا نسبت به 6 سال گذشته رشد داشته است.

 

 
۲۰ شهریور ۱۳۹۷ ۱۲:۴۰
کد خبر : ۴۳,۶۸۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید